רבה של העיר צפת ובנו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב שמואל אליהו, מתייחס לסיפורים של חסידי הרב אליעזר ברלנד שהובאו בעיתון 'מקור ראשון' אודות הנהגותיו החריגות והקיצוניות, וטוען כי אין בסיפורים הללו ובהנהגותיו של הרב ברלנד שום הוכחה שתורתו היא תורת אמת.
בטור שפורסם בסוף השבוע האחרון בעיתון 'מקור ראשון' והיום באתר nrg, תוקף הרב אליהו את הרב ברלנד בחריפות וכותב: "זו תורה שיש בה הרבה שבירת חוקים. בתחילה מזייפים דרכונים רוסיים כדי להגיע לאומן. אחר כך עוברים על חוקי התנועה ונוסעים במהירות של 180 קמ"ש, כשברלנד מחפש דווקא את הנהג שאין לו רישיון. אחר כך הוא מורה לתלמידיו באופן שיטתי להיכנס לשכם בסיכון נפש בלי אישור צבאי". הרב אליהו מבהיר כי "אני מבין שיש סוג של נערים שיכולים להתפעל מזה. יש גם מבוגרים שמתפעלים משבירת המסגרות, מכך ש"הרב ברלנד לא אוכל, לא שותה ולא ישן". מכאן קצרה הדרך לבטל מצוות עונה מהתורה בשם איזו קדושה שלא כתובה בתורה, מכאן קצרה הדרך לבטל את איסורי העריות החמורים ביותר".
"כשרואים מישהו לומד בטירוף שעות רבות של גמרא, זה אולי נראה כמו תורת משה. כשרואים את ברלנד מתפלל חמש שעות שחרית ומדביק אותה למנחה וערבית, כשרואים אותו עושה מופתים, זה לא עושה אותו איש אלוקים. יש בהודו אנשי פלא שמתגרים בחוקי הטבע ומגלים יכולות מיסטיות גדולות, ועדיין הם אנשי שקר שאין בהם כלום", כותב הרב אליהו.
בהתייחסו להתנהלותם של חסידי הרב ברלנד, כותב הרב אליהו: "אדם לא צריך להשליך את שכלו כשהוא שומע מהרב דברים שהם לא כהלכה. כך אומר הפסוק: "הט אזנך ושמע דברי חכמים ולבך תשית לדעתי" – "הט אזנך ושמע דברי חכמים ללמד חוכמתם, ושים עם זה לבך לדעתי ולא תישען על דברי החכמים לבדם, רק במה שיסכים מהם עם מה שהודעתי לך המיוסד על יסודות התורה" (משלי כ"ב, ורלב"ג שם על פי חגיגה טו.)".
רבה של העיר צפת מתייחס לטענות החסידים לפיהן הרב ברלנד הוא בעל מופתים: "יש מקורבים לרב ברלנד שמנסים להצדיק אותו בכך שהוא בעל מופתים, ובאמת אין בכך כלום. חכמינו אמרו שנביא שקר נענש אפילו יעשה לך מופת שאין כדוגמתו (סנהדרין צ.). מקורבים אחרים טוענים כי הוא מתמיד גדול ועצום בלימוד תורה. וצריך לומר להם: א. אין ערך ללימוד תורה שאדם עובר עליה. ב. חכמינו אמרו לגדול המתמידים שמעולם, להלל הזקן: "כל תורה שאין לה בית אב – אינה תורה" (ירושלמי, שבת פז.). אתה לא יכול לחדש תורה חדשה. לא מקבלים ממך תורה אם אין לה מסורת אבות".
"תלמידיו הקרובים ביותר מספרים בהתלהבות כי הרב ברלנד מספר להם שהוא לא אוכל, לא שותה ולא ישן, וכך הם צריכים לנהוג. צריך לומר להם שהנהגה זו היא כנגד ההלכה (רמב"ם, הלכות דעות פרק ד', ורמ"א על שו"ע או"ח רל"א). הם מספרים בהתלהבות כי מן המפורסמות היא שהרב ברלנד הדריך את תלמידיו לנסוע לקבר יוסף בשכם גם בסכנת נפשות. גם זה בניגוד מובהק להלכה (שבת לג., שו"ע או"ח תל"ג). בהדרכתו נסע בן-יוסף לבנת הי"ד לשכם ונהרג, כשהוא משאיר אלמנה עם יתומים רבים בצער עד היום הזה. מה שווה לימוד התורה של הרב ברלנד אם הוא לא מקיים מה שאמרו חז"ל?".
הרב אליהו ממשיך: "עוד מספרים תלמידיו בהערצה כי הרב ברלנד נוגע תדיר בנשים נשואות, ומתגאים בכך כי אין לו שום תאווה. צריך לומר על כל אלה: שומו שמיים. מי ערב לו שלא תבוא לו תאווה. ומי ערב לו שלא יבואו תלמידיו ויעשו כמותו, שהרי יש להם "מעשה רב".
בסוף דבריו כותב הרב אליהו: "מהנהגות אלו צריך לברוח כמו מאש. זאת לא התורה ששם משה לפני בני ישראל. לא כך נהגו החזון אי"ש, הרב קוק, הרבי מחב"ד או הבבא סאלי זצוק"ל. מעולם לא ראיתי הנהגה כזו בבית גדולי עולם שאבא זצוק"ל לקח אותי אליהם. הם לא לקחו מאות ואלפי דולרים מאנשים שבאו לשאול הלכה או לקבל עצה וברכה. איפה "לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי את אחד מהם" של משה רבנו? זאת לא תורת משה רבנו, זו תורה אחרת. מצווה לפרוש ממנו ומדרכו. וכשם שקיבלתם שכר על הדרישה, כך תקבלו שכר על הפרישה".
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
1 דיונים
ה׳ ירחם
אז לך תרכב על אריות וינשופים רק תוודא שלא התחתנו קודם כי היית עף אצלי לפני מהחלון
01:48 18.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
חכם סלמאן אליהו סבא של הרב אליהו היה מהלך בין הערבים בשנות הפרעות בירושלים מתוך סכנת נפשות ולא פחד בשל בטחונו בהשם ראה "כרם שלמה" עמוד 43 ויש...
חכם סלמאן אליהו סבא של הרב אליהו היה מהלך בין הערבים בשנות הפרעות בירושלים מתוך סכנת נפשות ולא פחד בשל בטחונו בהשם ראה "כרם שלמה" עמוד 43 ויש צדיקים שרכבו על אריות וכו הצדיק יוסף דיין היה הולך לקבר יוסף אע"פ שתקפו אותו ערבים כמה פעמים.
המשך 21:32 15.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י
בתגובה ל: אהרון
את רבי יוסף דיין לא תקפו! ניסו לתקוף והוא שאג עליהם והם ברחו מפחד קדושתו! ומי שהיה הולך עם רבי יוסף דיין זיע"א היה חוזר לבית בריא וחי!
09:50 07.07.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר