כללים בבחירת בן או בת זוג – מה צריך לחפש בבן או בת הזוג?
מו"ר הרב זצוק"ל היה מספר שפעם כשהיו רוצים לבחור כלה, היו מביאים אותה לבית הורי החתן, מניחים לידה שולחן מלא כל טוב ורואים האם היא יודעת לברך על כל המינים, והאם היא מברכת לפי הסדר הנכון. אבל על- פי ההלכה בודקים בדרך אחרת.
1. צניעות ומידות טובות. לפי הסיפור של עבד אברהם אנו יודעים שהדבר הראשון שצריך לחפש בבן הזוג הוא מידות טובות. כך כותב הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה (פרק יט הלכה יז) שהדרך העיקרית לדעת איזו משפחה היא מזרע ישראל ובאיזו משפחה התערבבו פסולי יחוסין היא לפי ההתנהגות שלהם.
לעומת זאת מספר המדרש שבועז ראה צניעות ברות המואביה ולכן נשאה לו לאישה, למרות כל בעיות היוחסין שהיו לה. שבאותם ימים לא הייתה ברורה ההלכה "מואבי ולא מואבית".
2. משפחה טובה. בשולחן ערוך (אבן העזר ב ו): "לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם. לא מצא בת תלמיד חכם – ישא בת גדולי הדור. לא מצא בת גדולי הדור – ישא בת ראשי כנסיות. לא מצא בת ראשי כנסיות – ישא בת גבאי צדקה. לא מצא בת גבאי צדקה – ישא בת מלמדי תינוקות ואל ישיא בתו לעם הארץ". מו"ר הרב זצ"ל אומר שהיום צריך לבדוק אם הבת עצמה היא תלמיד חכם. וזה במקום בת של תלמיד חכם.
3. קשר נפשי, אהבה. במסכת קידושין (דף מא.): אמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה. שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו. ורחמנא אמר "ואהבת לרעך כמוך". במילים אחרות, אדם צריך לראות שהאישה טובה בעיניו. אם היא לא מוצאת חן בעיניו – איך תחול פה אהבה? ואם אדם נושא אישה שהוא לא אוהב אותה, הוא פוגע גם בו וגם בה וגם בילדים. ולפי דברי האר"י ז"ל עיקר הציווי של "ואהבת לרעך כמוך" הוא באשתו של האדם.
4. יראת שמים. בספר משלי בפרק "אשת חיל" כתוב: "שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל". צריך לראות היטב שדרך החיים של בני הזוג ביראת שמים שווה או יכולה להישוות. אם אחד מבני הזוג לא שומר מצוות, קשה מאוד לקיים יחד חיי משפחה. דבר זה גם גורם צער ובלבול גדול לילדים שרואים את הוריהם שונים זה מזה.
5. בריאות. בשו"ע (אבן העזר סימן ב ז) "לא ישא אדם אשה לא ממשפחת מצורעין. ולא ממשפחת נכפין. והוא שהוחזק ג' פעמים שיבואו בניהם לידי כך".
6 .הפרש גילאים. בדרך כלל נוהגים לשאת אישה צעירה בשנה או שנתיים. אבל אין זה מעכב ואפשר שהבחור יהיה יותר צעיר, ובלבד שלא יהיה ביניהם הפרש גדול מדי של שנים. כך כתוב בשו"ע (אבן העזר סימן ב ט): "לא ישא בחור זקנה ולא זקן ילדה שדבר זה גורם לזנות". ואע"פ שכעת הם מסתדרים טוב ביניהם, אין לנישואין הללו תקווה גדולה כי אחרי כמה שנים יתרחקו בניהם בני הזוג והרי זה גורם להם קלקול גדול.
7. פרנסה אפשרית. צריך לראות שיש לבני הזוג מקצוע או שיש להם אפשרות להתפרנס. כך כותב הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ה יא): "דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך ישא אשה… אבל הטפשין מתחילין לישא אשה. ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה…". דברים חשובים שאינם קובעים
8. דעת ההורים. מצוות כיבוד הורים היא אחת מעשרת הדברות. אבל כותב בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ סעיף כה ברמ"א): "אם האב מוחה בבן לישא איזו אשה שיחפוץ בה הבן, אין צריך לשמוע אל האב". עם זאת חובת ההורים לייעץ לבנים. והבנים צריכים לשקול את דברי ההורים בכובד ראש, אך זכות ההחלטה היא של בני הזוג. כל זאת מלבד במקרה של נישואין עם משפחת פשע ועבריינים שזה ביזיון להורים וזה בכלל "ארור מקלה אביו ואמו".
9. שם האישה כשם אם החתן. שם החתן כשם אב הכלה. יש צוואה של רבי יהודה החסיד שלא להתחתן עם אישה ששמה כשם אמו ועם חתן ששמו כשם אביה של הכלה. בין הפוסקים יש מחלוקת האם רבי יהודה החסיד אמר את הצוואה רק לילדיו, לכל זרעו, או לכל בית ישראל. ולכן מו"ר הרב זצ"ל אומר שצריך במקרים כאלה לקבל ברכה מרב גדול. גם להיזהר שלא לקרוא לאשתו בשמה הפרטי כששמה כשם אמו, שיש בזה חוסר כבוד, אלא יקרא לה בשם חיבה דומה.
10. דברים שלא מתחשבים בהם: שמות, גימטריות. מו"ר הרב זצוק"ל חזר ואמר שצריך להיזהר מ"רבנים" שמפרקים זיווג בגלל שמות או שמחתנים בגלל שמות. צריך להתחתן לפי הדברים המנויים לעיל, ואם אחרי כל זה רואה שהשם לא מתאים מבחינה מספרית – שיוסיפו לו אות לשמו. ויקראו לו מושיל'ה במקום משה וכד'.
11. כסף. במסכת דרך ארץ זוטא פרק עשירי כתוב: "ארבע פרוטות אין בהם סימן ברכה ואחד מהם הוא הנושא אשה לשום כתובה. שאין מורישין לבניהם ולבני בניהם. יש נושא אשה לשום זנות, ויש נושא אשה לשום ממון, ויש נושא אשה לשום גדולה, יש נושא אשה לשם שמים".
12. סימנים משמים. עוד צריך להיזהר מאנשים שנפגשים עם בן זוג וחושבים ש"זה זיווג משמים". מחשבה כמו: בדיוק התפללתי על שידוך והציעו לי אותו או אותה. יש אנשים שמשדכים בצורה כזאת ואומרים לבני הזוג: אל תשאלו יותר מדי שאלות, אל תבררו יותר מדי בירורים, זה משמים. קורה שבני הזוג מעוררים שאלות וספקות על התאמה וכד', לוקחים אותם לרב גדול שיברך אותם, והרב שרואה שבא זוג ומבקש ברכה, אכן מברך. ואז אומרים להם: אתם רואים, אתם זוג משמים, הנה הרב ברך! עכשיו מיד תתחתנו. וזה בוודאי לא נכון.
13. עדה שונה. לפעמים להורים יש בעיה עם חתנים או כלות שלא מהעדה שלהם. ולא צריך להתחשב בזה כלל. ברוך ה' בימינו יש קיבוץ גלויות גדול ורבים נישאים עם בני זוג מעדה שונה. ותבוא עליהם ברכה.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
יפה.
19:18 23.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
13:20 22.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה.
19:18 23.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
13:20 22.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר