אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בית הדין פסק: המנהג של הספרדים בכתובה – פסול

בפסק דין של דייני בית הדין האזורי בירושלים, הם קובלים על המנהג הספרדי לכתוב סכומים מופרזים בכתובה כמו 555,555 שקלים - נגד עין הרע וקראו להגביל את הסכום

בית הדין פסק: המנהג של הספרדים בכתובה - פסול
  סכום מופרז - לא יכובד. כתובה (צילום: שי לוי/פלאש90)

שלושת דייני בית הדין הרבני האזורי בירושלים פסקו לאחרונה לחתן ספרדי, כי הוא אינו מחויב בתשלום מלוא הסכום הגבוה שכתב בכתובה משום שנכתב מפני המנהג ולא מתוך כוונה לשלם אותו יום אחד.

חברי בית הדין הרבני האזורי בירושלים הרב אוריאל לביא (אב"ד) והדיינים שלמה תם ודוד מלכא דנו בתיק שגרתי ובו תבעה אישה 555,555 שקלים כדמי כתובה. במקרה זה הבעל עזב את הבית והגיש תביעת גירושין לאחר שאשתו חלתה ונמנעו ממנו יחסי אישות. האישה טענה כי המחלה פרצה לאחר שתפסה את בעלה בוגד בה עם חברתה הטובה ביותר. במהלך הדיונים הסכימה האישה להתגרש בכפוף לתשלום דמי הכתובה ובית הדין סידר לצדדים בית פיטורין בו במקום.

בשלב הבא פנתה האישה לבית הדין ודרשה את דמי כתובתה במלואם, בסך 555,555 שקלים. הבעל טען כי נקב בסכום באופן סתמי מתחת לחופה לשם כבוד וכנגד עין הרע ולא התכוון ברצינות סכום זה.

אסמכתא או מסמך מחייב?

שלושת הדיינים כתבו שלושה פסקי דין ארוכים המשתרעים על פני עשרות עמודים וחובקים את נושא דמי הכתובה לאורך כל ההיסטוריה ההלכתית – החל מהתלמוד וכלה בגדולי פוסקי זמננו, ובעיקר במסורת עדות המזרח. דיין אחד כתב כי "נקודת המוצא מבחינה עקרונית היא ששטר הכתובה הוא מסמך בר תוקף ומחייב גם אם הסכום הנקוב בו שווה ערך לכל רכושו של הבעל". לכן לדעתו "שטר הכתובה שריר וקיים למרות הסכום הגבוה הנקוב בו".

דיין שני חלק עליו ואמר כי במקרה זה כאשר מדובר ב"חתן צעיר שאין לו שום חסכונות ושלא היה מודע לסכום המופרז שהתחייב בכתובה ולא הייתה בכוונתו לשלם סכום זה. הוא התכוון לכבד ולפאר את יקר ערך הכלה – ובפרט כאשר הסכום הוא 555,555 הנהוג בעדות המזרח כנגד עין הרע". לכן סבור הדיין כי "חתן המתחייב בכתובה בסכום מופרז הוא בגדר "אסמכתא" [=התחייבות שאין כוונה לקיימה בלשון ההלכתית] ואינו חייב במלוא הסכום הרשום בכתובה".

יחד עם זאת פונה הדיין לחתנים החדשים במסר להימנע מלנקוב בסכומים מוגזמים והוא מצטט עשרות מקורות של פניות רבנים כמו ראש אבות בתי הדין במרוקו רבי שאול אבן דנן שכתב עוד לפני 200 שנה כנגד "המספחת אשר פשטה בארצותינו של הכתובות הגבוהות שהגיעו עד לשער של מיליונים ונעשה המנהג הזה לצחוק וללעג, כי לא יאומן כי יסופר שהעני שאין לו פת בסלו יוכל לפרוע מן הסכום הגבוה ההוא אפילו שמץ, וזהו שקר מוחלט". לכן התקינו רבני מרוקו תקנות שהגבילו את סכום הכתובה.

להגביל את הסכום הכתוב בכתובה

גם הדיין השלישי כתב כי לדעתו אין לחייב במלוא דמי הכתובה כאשר הסכומים מופרזים ביותר. הדיין הוסיף וכתב בפסק הדין "לכן ראיתי לנכון במסגרת פסק דין זה לפנות לגורמים המוסמכים לתקן תקנות להגבלת סכום הכתובה כפי שעשו גדולי ישראל בקהילות ישראל בעבר". הדיין הוסיף כי "סכומים מופרזים יוצרים קושי בהליך הגירושין, כאשר סכום הכתובה גבוה. גם כאשר שני הצדדים מעוניינים בגירושין נגרמת סחבת ממושכת בגלל הוויכוח על דמי הכתובה". לכן מציע הדיין להנחות את רושמי הנישואין והרבנים עורכי החופות להגביל את סכום הכתובה עד מיליון שקלים, אך הוסיפו כי הסכום הריאלי עבור כתובה הוא 120,000 שקלים, שהוא דמי מזונות לשנה שלמה, כפי שקבעו חז"ל בעבר.

במקרה המסוים של תיק זה, הדיין בדעת המיעוט סבר כי על הבעל לשלם את מלוא סכום הכתובה בסך 555,555 שקלים – אך שני דייני הרוב החליטו כי הסכום בו יחויב הבעל יהיה חלקי, בסך 120,000 וכך נקבע פסק הדין על פי דעת הרוב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ברור שהסכום מופרז, וזה מנהג ידוע של רבנים ספרדים
הראל | 15-08-2016 15:38
להרשים את הוריי הכלה, רושמים סכומים מופרזים בכוונה תחילה, ואף אומרים לחתן התמים (שבקושי יכול לשלם את האגרה לכתובה ולחופה) שאין לסכום משמעות חוקית, והוא נגד עין הרע ולהצלחת הנישואין. אח"כ המסכן נגרר לבית הדין , והן מוציאות לו כתובה ביודען שאין לסכום שום משמעות והוא רק ליישב את דעתו של אבי הכלה(בייחוד בעדות המזרח) כולם יודעים זאת, ויפה עשו בית הדין שביטלו את הסכום המופרז הלז
2
יש דיינים בירושלים
| 15-08-2016 16:03
תענוג לקרוא את ההיגיון שבתקציר הפסק.. אכן לא הגיוני שילד מתלהב שמתחייב הכתובה בסכומים לא הגיוניים ישעבד את כל חייו בשבילה.
3
אינו פסול, טעות.
| 16-08-2016 4:46
הם מנסים להסית את הציבור בשקרים , והאמת הוא שכל דבריהם שקרים. וזרש עם הוריה היו מתעללים באכזריות בשני ילדים עד היום במשך שנים, והיא הודתה בפני העו״ס ויש ראיות ועדויות מפני שכך היתה עושה שנים מנפצת את ילדיה בריצפה פתחה ראשיהם שברה שיניהם, הרעיבה אותם עד שעשתה אותם שלדים, וילד אחד זרקה מהבית בגיל תשע לפנימיה, והרב שמגבה אותה תמיד מלמד אותה את המילים בערמימות איך לצחוק ולרמות את כולם בהפצת שם רע ושקרים עליו. ושולחים אנשים מהמדינה בכל העולם שרודפים את האב גם לאחר שבגדה והוציאו ממנו גט, ולא רוצה אותו, עדיין ממשיכים את ההתעללות האיומה והנוראה, בעוד שיודעים שהוא הצודק, הם נלחמים לשבור ולבטל אותו, מהרגע הראשון שלא היתה בתולה, אשה ששוברת חפצים ואת הראש והאף והשיניים של ילדיה ואונסת ומונעת ממנו יחסים, ושאמא שלה עליזה שברה את כל התריסים בבית ומרביצה וסורטת את נכדיה, וכשבאו לבית הוריה, הם עשו הפסקת חשמל והביאו חתולים ודבורים, וזרקו את הילדים בריצפה ורק גורמים לנכדים לבכות. ומבטיחה להפריד בין בני הזוג ומדריכה את ביתה לעשות כויות לגבר בכתף ולילדים בידים. ותראו במקום לקחת אחריות ולהתנצל אחרי שכבר הודתה, היא מפיצה עליו שקרים, כדי לחפות על מעשיה, וממציאה שהוא אמר ולא אמר.
?
| 16-08-2016 15:07
מה אתה רוצה??
4
מה זה קשור לספרדים?
ליבנה | 21-08-2016 16:08
זה שיש ספרדים שנוהגים את זה, זה לא אומר שזה מנהג ספרדי. אני שמעתי שרב ספרדי חשוב אמר לכתוב רק 52.