אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

5 שנים לרצח בבא אלעזר: הרב שמעון פרץ סופד

בי"ז בתמוז השתברו לוחות הברית ובט' באב נחרב בית המקדש, ממילא תאריך פטירה שבין שני תאריכים אלו מוכיח את דברינו לעיל שבפטירתו של בבא אלעזר התקיימו שני דברי חז"ל, שהפטירה קשה כיום שהשתברו הלוחות וכחורבן בית המקדש

5 שנים לרצח בבא אלעזר: הרב שמעון פרץ סופד

חמש שנים לרצח הבבא אלעזר. קשה מיתתן של צדיקים כיום שנשתברו בו הלוחות אומר המדרש. פטירת הצדיק היא אסון לאומי כמו היום שבו נשתברו לוחות הברית לאחר חטא העגל.

חז"ל במקום אחר מדמים את פטירת הצדיק לחורבן בית המקדש. אסון נורא ואיום.

מה ההסבר של הדברים? מהו הדמיון בין פטירת הצדיק לבין שבירת הלוחות וחורבן בית המקדש, הרי על פניו נראה שמדובר באסונות שונים בתכלית.

הפירוש הפשוט על פי דברי רבנו בחיי בספרו "כד הקמח" שהצדיקים בדור מגינים עליו וכאשר מסתלק צדיק מסתלקת ההגנה האלוקית שהייתה על העם. ניתן להסביר שזו כוונת חז"ל שפטירת הצדיקים קשה כחורבן בית המקדש שמגן על עם ישראל, שכל זמן שהוא קיים והשכינה נמצאת בקרב ישראל היא שומרת על עם ישראל. בית המקדש מגן על הדור גם בכך שמקריבים בו קרבנות שמכפרים על העוונות ועל ידי כך יש לעם ישראל הגנה אלוקית. בפטירת הצדיקים מסתלקת מעלינו ההגנה האלוקית.

כך גם ניתן להסביר את הדימוי ליום שנשתברו בו הלוחות. ביום שבירת הלוחות הסתלקה התורה מעם ישראל, וכך בפטירתו של הצדיק מתמעטת התורה שמגינה ומצילה על עם ישראל ומתוך כך העם נשאר ללא הגנה.

לעניות דעתי להציע הסבר אחר, משלים את הקודם, לדימוי פטירת הצדיק לחורבן המקדש ושבירת הלוחות: שני דברים הצדיק האמיתי פועל בעם ישראל. הראשון הוא הרביית קדושה, דהיינו חיבור לקב"ה. על ידי הצדיק השכינה שורה בעם ישראל, וזה על ידי קדושתו וקרבתו הגדולה לאלוקים, ומתוך כך כל הדבקים בו, ההולכים אחריו וכו' זוכים גם הם להדבק בשכינה, מכוחו.

והדבר השני שהצדיק פועל זו התורה, הן על ידי לימוד התורה שלו באופן עצמי שנעשה לשם שמים בקדושה ובטהרה, והן על ידי שיעורי התורה שלו והפצת התורה בקרב הציבור והקהל, והן על ידי שהוא תומך פעמים רבות בהרבה תלמידי חכמים הן כלכלית והן רעיונית וכו'. בפטירתו של הצדיק מתמעט לימוד התורה בעם ישראל ולכן פטירתו קשה כיום שנשתברו בו הלוחות, שבאותו יום התמעט לימוד התורה בעם ישראל.

דווקא בבין המצרים

פטירתו של הצדיק המיוחד בבא אלעזר הינה אבדה כבידה וקשה לעם ישראל. הייתה בו תורה גדולה והפצת תורה ותמיכה בתלמידי חכמים ובוודאי התקיימו בפטירתו דברי חז"ל שקשה מיתתו כיום שנשתברו בו הלוחות, שהרי בפטירתו בוודאי התמעטה התורה בעולם. הייתה בו גם קדושה גדולה עד מאד שבשלה זכה להגיע למדרגות נשגבות בעבודת ה' ובוודאי התקיימו בפטירתו דברי חז"ל שקשה מיתת הצדיקים כחורבן בית המקדש, שהרי בפטירתו התמעטה הרבה הקדושה בעולם. בבא אלעזר היה קרוב מאד לקב"ה שאהב אותו והתקיים בו בחינת "צדיק גוזר והקב"ה מקיים". וכל הדבקים בו זכו גם הם להתקרב לקב"ה.

כעת מובן באופן מופלא התאריך של פטירתו בין י"ז בתמוז לבין ט' באב. בי"ז בתמוז השתברו לוחות הברית ובט' באב נחרב בית המקדש, ממילא תאריך פטירה שבין שני תאריכים אלו מוכיח את דברינו לעיל שבפטירתו של בבא אלעזר התקיימו שני דברי חז"ל, שהפטירה קשה כיום שהשתברו הלוחות וכחורבן בית המקדש.

רבותיי עלינו לדעת שלא ניתן להיות צדיק מבלי להיות תלמיד חכם גדול מאד ולהיות שקוע בתורה. יש חושבים בטעות שיש צדיקים ויש תלמידי חכמים ויכול להיות שיהיה צדיק וחסיד שלא יודע את הש"ס ולא יודע את השו"ע. זו טעות. חז"ל אומרים "אין עם הארץ חסיד". הדרך היחידה להגיע לצדיקות וקדושה היא על ידי לימוד תורה במסירות נפש, בעמל, בהתמדה, בקדושה, בטהרה, לשם שמים. התורה נותנת את הכח ומקרבת את הצדיק לקב"ה.

להוסיף טהרה וקדושה

עלינו לדעת שהבבא אלעזר היה תלמיד חכם גדול מאד. שמעתי סיפור עליו, שראש ישיבה אחד יצא ממנו וגמרא בידו. שאלו אותו תלמידיו מדוע הכניס את הגמרא לחדרו של הבבא אלעזר. תשובתו הדהימה אותם: תדעו לכם שאני שואל את הרב את כל השאלות בכל תחום בתורה. כעת שאלתי אותו שאלה בתוס' בשתי מסכתות שבדרך כלל לא נלמדות בישיבה והוא ביאר לי את הדברים בטוב דעת תוך שניות. זו גדלות אמתית בתורה.

כך גם הבבא סאלי, סבו של בבא אלעזר. גדלנו על הניסים והנפלאות לאלפים ורבבות שעשה אותו צדיק. דברים מפליאים כל שומע ורואה. גדלנו על קדושתו ועבודת ה' הנפלאה שלו. אך יש חושבים בטעות שאמנם הייתה בו קדושה והיה אהוב על הקב"ה אך חס וחלילה הוא לא היה כל כך גדול בתורה. זו טעות נוראה. במרוקו הוא היה ראש ישיבה והיה אב בית הדין ורב הקהילה. הבבא סאלי היה תלמיד חכם עצום. שבנוסף לכך היה גם קדוש עליון.

בימינו, בפטירת הצדיקים הפתרון היחיד הוא להרבות תורה וקדושה. צריך להשלים את החוסר שנוצר וזה תלוי בנו. לא להסתכל ימינה או שמאלה אלא על עצמנו. כן, כן, כל אחד מאתנו חייב לעשות כל מאמץ ללמוד תורה, לתקן את המידות שלו, להוסיף טהרה וקדושה. לשמור על קדושת העיניים. זה לא קל, זה אפילו קשה, אך זה אפשרי וזה נצרך.

יש מידה בנפש של הסתפקות במועט. צריך לדעת שכל המידה הזאת נכונה אך ורק בדברים חומריים כגון כסף, כבוד וכו', אך לא בדברים רוחניים. שם צריך כמה שיותר להרבות. לא להסתפק במועט. לשאוף כל הזמן לעלות למעלה, להתקדם, להתקרב לקב"ה. לא להתפשר.

יהודי שעובד לפרנסתו ובסוף היום על אף תשישותו הולך לשיעור תורה. האם זו לא תורה שחביבה מאד על הקב"ה? בוודאי שכן. זו תורה שמגינה על הדור. זו תורה שמוסיפה קדושה בעולם בכלל ובעם ישראל בפרט. זו תורה שנלמדת במסירות נפש ומתוך קושי.

בנוסף, צריך גם לשאוף להיות צדיקים. להיות קרובים לקב"ה. זה אפשרי. זה קשה, זה דורש, אך זה אפשרי וזה נפלא. לפחות אפשר להשתדל. ננסה קצת ללכת בדרכי הצדיק ביום ההילולא שלו. ללמוד מדרכיו והנהגותיו, איש איש לפי מעלתו והתקדמותו ונזכה כולנו לגאולה השלמה בקרוב, ובבניין בית המקדש ננוחם כולנו, במהרה בימינו אמן.

==

הרב שמעון פרץ הוא ראש ישיבת ההסדר קריית גת ורב בית הכנסת "משכן יעקב"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חיים כמו מלכים במדינת ישראל אבל
| 03-08-2016 20:05
לא מפסיקים להתבכיין .צמים על החורבן יעני.אשה מבקשת שיחה מאשה שניה ועונה לה בעלבון.בטוח שהאשה השניה מזכירה כל יום את החורבן ומבקשת לבנית בית המקדש. מי צריך את השקר הזה.