אפשר לירות בתוך הנגמ"ש הגלגלי. משרד הבטחון מפרסם היום (ב') את נגמ"ש 'האיתן'. לדבריהם, זהו כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם, שיכלול מערכת הגנה אקטיבית הדומה לזו הקיימת בטנקי מרכבה סימן 4, מעיל רוח, לצד מערכות מיגון ייחודיות נוספות.

האיתן יוכל לשאת 12 לוחמים (כיתת לוחמים) לניוד מהיר בין גזרות וזירות, עם כוח אש מתקדם שיכלול תותח 30 או 40 מ"מ על גבי צריח נשלט ולא מאויש, כפי שנעשה היום בנמ"ר – נגמ"שים המורכבים על טובת טנק מרכבה הפועלים בחטיבת גולני.

פיתוח האיתן נעשה בעקבות לקחי צוק איתן, שאחד המרכזיים שבהם היה הוצאת נגמ"שי M-113 המיושנים, שאינם עמידים בפני התקפות ומטענים. האירוע הקשה בצוק איתן גבה את חייהם של 7 לוחמים, כשנגמ"ש M-113 התפוצץ בשג'עיה.

האיתן, יהיה מהיר ונייד יותר מהנמ"ר הכבד, ויגיע למהירות של 90 קמ"ש ויותר על בסיס מנוע של 750 כוחות סוס. הוא יוכל לנוע על כבישים ללא תלות במובילים.

[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2016/08/משרד-הבטחון.mp4]]]

(צילום: משרד הבטחון)

טמקא
(צילום: משדר הבטחון. אינפוגרפיקה: ynet)

זול יותר מכל כלי מקביל

ראש מנהלת הטנק במשרד הביטחון, תת אלוף ברוך מצליח, הסביר כי "סדרת הניסויים שבה החלנו תאפשר לצה"ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות. מדובר בכלי רב תכליתי, למשימות מגוונות, שעלות הייצור והקיום שלו תהיה נמוכה מאוד – כמחצית מעלות הנמ"ר או כל נגמ"ש גלגלי אחר בעולם".

במשרד הביטחון ציינו עוד כי "החיסרון המובנה של כלי גלגלי זה היכולת שלו להיות מוגן בשדה קרב, למרות שמיגנו את האיתן ככל הניתן. האיתן מגיע למשקל של שלושים וחמישה טונות בלבד, תלוי בתצורה שלו". האיתן הראשון יעבור ניסויי מיגון וניסויים מבצעיים ולאחר מכן, בחודשים הקרובים, תתקבל החלטה על היקף השימוש בכלי.

מצליח סירב לנקוב במחיר של כל נגמ"ש: "איננו מוסרים נתונים לגבי המחיר של הכלים. הסיבה לכך, בדיוק כמו שלא תוכלו למצוא מחירים של טנקים ונגמ"שים אחרים בעולם, אנחנו שומרים את הנתון הזה אצלנו, כי מדובר במחיר עלות. מנהלת הטנק היא לא גוף למטרות רווח. ניתן לומר שעלותו זולה באופן משמעותי מכל כלי מקביל אחר בעולם".