בואו ונשמע סיפור קצת מצחיק וקצת עצוב, אך לא כל כך רחוק מהמציאות: רבי ישראל ראה בלוח דרושים מודעה: "לתפקיד ציבורי דרוש: רב על חוט". הרב ישראל הלך וניגש לראיון הקבלה.

רבי ישראל נכנס לחדר שבו הייתה הוועדה המראיינת את הרבנים. היא הייתה מורכבת משלושה אנשים: משמאל פוליטיקאי, מימין עיתונאי, ובמרכז שופט בג"ץ.

פתח הפוליטיקאי בשאלה לרב: "מה דעתך בנושא הלהטבי"ם?". ענה הרב ישראל: "קדושת התא המשפחתי מאוד חשובה בתורת ישראל, ושינוי מהתא של הבית הנורמלי הוא דבר מכוער ביותר". הפוליטיקאי נע באי נוחות בכיסאו עקב תשובת הרב.

מיד פתח העיתונאי מימין בשאלה: "מה דעתך בסוגיית עליה להר הבית?" הרב ישראל ענה בהחלטיות וללא היסוס: "עם ישראל מתפלל כבר אלפיים שנה לבניין בית המקדש ועלינו לעשות כל שביכולתנו לבנות אותו". העיתונאי הסתכל במבט מאוכזב אל שני חברי הוועדה השניים, ונשען בייאוש לאחור.

באחרונה פתח שופט בג"ץ ושאל: "מה דעתך בנושא גיוס בנות לצבא ושירת נשים?" "נו", ענה הרב ישראל, "זה בוודאי דבר בעייתי מאוד, ביהדות הצניעות של האישה היא דבר חשוב מאוד ועלינו לשמור עליו. לדעתי בנות לא צריכות להתגייס לצבא או לשיר בפני גברים". שופט הבג"ץ הסתכל לעבר שני חבריו מצדדיו וסיכם: "תודה רבה לך שבאת, אך לא התקבלת לתפקיד".

הרב ישראל היה מאוד נבוך, "מדוע לא? האם היה משהו לא בסדר במה שאמרתי?" "כן" ענה השופט, "הכל. רב כמוך אסור שיקבל תפקיד ציבורי במדינת ישראל".

מיד לאחר הרב ישראל נכנס רב אחר. התיישב בפני הוועדה והתחיל לענות על שאלותיהם: שאל הפוליטיקאי: "מה דעתך בנושא הלהטבי"ם?". "אנחנו אוהבים כל יהודי באשר הוא. ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה", ענה הרב.

חייך העיתונאי ושאל: "מה דעתך על עלייה להר הבית?". "ובכן, זה נושא קשה ובעייתי", מלמל הרב, "לא היינו רוצים לגרום להסלמה בהר הבית כמובן".

פתח השופט ושאל: "מה דעתך על גיוס נשים לצה"ל ושירת נשים?" ענה הרב בהחלטיות: "עלינו לכבד את הנשים ולתת להם שיוויון זכויות מלא. הדרת נשים זה דבר מאוד רע".

קפצו השלושה בשמחה, חיבקו את הרב ואמרו לו: "אתה בדיוק מה שחיפשנו!", שמח הרב ושאל, מה בדיוק חיפשתם?" ענה לו השופט בג"ץ: "חיפשנו רב על חוט, שיאמר בדיוק מה שאנחנו רוצים שיאמר".

שיקוף המציאות

במדינת ישראל של היום קיימת מלחמה בלתי פוסקת בהגדרת זהות המדינה יהודית או דמוקרטית, או במילים פשוטות: מי הבעלים בארץ ישראל- הקב"ה או בג"ץ?

בכל תפקיד ציבורי שמתפנה נלחמים שני כוחות אלו בקביעה מי יכנס לתפקיד ממחנה השכינה או ממחנה התקשורת החילונית. מלחמה זו לא פוסחת אף על מינוי ואיוש תפקידי רבנים: הרבנים הראשיים לישראל, מינוי דיינים, ראשי ישיבות ומכינות או רב הצבא או רב המשטרה. כל רב שנאמן לדבר ה' מיד זוכה למלחמה חזיתית וקיתון של רותחים במטרה לסכל את מינויו.

מי מעל מי- התורה או הרב?

האם יש לרב אפשרות לומר משהו אחר? לומר שקבוצת הלהטבי"ם היא כשרה?

בעצם צריכים לשאול מי מעל מי – התורה או הרב? האם התורה מתחת לרב, ולכן הרב יכול להכתיב ולשנות את הכתוב בתורה או לא?
אנשי התקשורת והשמאל באים בטענה לרב פלוני ואלמוני: "אתה חשוך! אתה שוביניסט! איפה הפתיחות וההכלה שלך?" כי הם יוצאים מנקודת הנחה שהתורה מושפלת בתחתיות ארץ וניתן לקרוא ולהבין בה את מה שאני רוצה שיהיה כתוב בה.

אך אנו, בני התורה, יודעים שתורה ניתנה למשה מסיני, ויחרב כל העולם כולו לפני שימחק ממנה קוצו של יו"ד. אין לרב זכות בחירה לומר על דבר טמא ומכוער שהוא כשר. הוא לא יכול למכור יהדות מזוייפת. התורה היא אורו של עולם וכל הטוענים: "הרב, אתה חשוך", זה מכיוון שהם לא יכולים להסתכל מבעד לחושך המקיף את כל הוויתם.

עולם הכפירה מנסה לסתום את פיות הרבנים, ועל הרבנים להמשיך לומר בצורה נאמנה ויציבה את דבר ה' בעולם.

בוודאי שגם הרבנים צריכים להיות חכמים ולא לדון בכל נושא בתקשורת החילונית, אך בעניינים הנוגעים במהות הצביון היהודי של מדינת ישראל כגון: נישואים חד מיניים, מעמדה הצנוע של האישה וכדומה, חובה עלינו לקרוא בקול גדול: "זו התורה, וזו ההלכה לכל עם ישראל, וכל מי שמשנה הרי הוא טועה".

מיצירת עם ישראל ועד היום הרבנים הם הוגי הרוח של עם ישראל. לא עיתונאים, לא שופטים חילוניים, ולא פוליטיקאים.

מה יש לנו ללמוד מהחרדים?

חברי הכנסת של המפלגות החרדיות, לפחות באופן רשמי כלפי חוץ, תמיד טוענים: "אנחנו קשובים לרבני המפלגה. מה שרבותינו יפסקו אנחנו נעשה. אנחנו שליחי הרבנים בפוליטיקה". לעומת זאת אצלנו המציאות שונה. למפלגת "הבית היהודי" אין בעיה להשתיק את הרבנים שלהם כשהם אומרים דברים שלא עולים יפה עם דעותיהם האישיות.

האם ראיתם פעם את אריה דרעי משתיק בגלוי בתקשורת את הרב עובדיה זצ"ל, וטוען שדרכנו אינה דרכו? אז מדוע אצלנו דעת רבותינו לעיתים בגדר המלצה?

כיצד ננצח את המערכה?

מערכה זו הינה מלחמה ארוכת שנים. היא לא התחילה אתמול ולא תסתיים מחר. כדי שהכוח המייצג את ערכי התורה והקדושה ינצחו את הסחף של המתירנות האינסופית, ושלל הדעות הכוזבות הקיימות בעולם, עלינו כציבור לחזק את עצמנו בערכי התורה.

ע"י לימוד תורה, הגדלת ישיבות, ובראש ובראשונה לחנך את עצמנו שאנחנו כולנו שליחי ה' בעולם לעשות רצונו ע"י ציות והקשבה לרבותינו גדולי הדור.

=======

הכותב הוא רב מושב 'מבטחים' בעוטף עזה