מצבור ההתבטאויות נגד להט"בים, והתעצמות המאבק כנגד הרפורמים, שאנו עדים להם לאחרונה, אינם מקריים. הם מתרחשים משום שרבנים רבים חשים כיום מאוימים מפני רוחות ליברליות שמנשבות בשיח הציבורי. אינני מטיל ספק לרגע ביושרה של אותם רבנים ובכוונותיהם הטובות, אולם אני חולק עליהם הן ברמה העקרונית והן ברמת הרטוריקה. ברובד העקרוני הם עוברים על הכלל שקבעו חז"ל "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" (אבות ב,ד). כדי להגיע למקומו של האחר יש להקשיב לו, יש להבין את הרקע להשקפותיו ולפעולותיו, ויש לנהל אתו שיח מכבד.
מי שמגיע למחוזות המצוקה של הצעיר הדתי המגלה שהוא בעל נטיה חד-מינית, ומי שמוטרד ממכלול הבעיות הדתיות, החברתיות והנפשיות שכרוכות במצב הסבוך שלו, אינו יכול לאמץ גישות שליליות ופוגעניות כמו אלה שנשמעות במקומותינו. במישור העקרוני אני מאמין שכל החובות שבין אדם לחברו, ובראשם המצווה "לאהוב כל אחד ואחד מישראל כגופו" (הלכות דעות ו, ג), חלות על הלהט"בים לא פחות מאשר על כל אדם מישראל. יהיו אשר יהיו הגורמים לנטייתם המינית (ולכך התייחסתי במאמרי "דעות" 11 תשס"א), הם לא בחרו בה מרצונם החופשי. רובם הגדול היו מעדיפים לקיים זוגיות נורמטיבית, להקים משפחה, להגשים את הציפיות של עצמם, של הוריהם ושל החברה, ולא לחיות בדיסוננס מבחינה דתית.
חמורה לא פחות היא הרטוריקה הבוטה בה משתמשים רבנים מסוימים כלפי הלהט"בים. פסוקו של החכם באדם: "מוות וחיים ביד הלשון" (משלי יח, כא), נכון בנושא זה באופן מיוחד. הגדרת הלהט"בים כסוטים, חולים, נכים וכיו"ב עלולה להוריד שאולה את הצעיר הדתי, המקבל את ההרגשה שאין לו מקום בעולמו של הבורא ב"ה. היא עלולה לדרבן את חבריו לזלזל בו, לכנותו בכינויי גנאי ולהתרחק ממנו. מדוע כשמגיעים לנושא זה נשכח מפי הרבנים הכלל: "חכמים היזהרו בדבריכם"?!
דברי הרב יגאל לוינשטיין בכנס מרכז ליב"ה
[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2016/07/יגאל-לוינשטיין.mp4]]]
יתר על כן, הרטוריקה המתלהמת אינה רק לא ראויה, היא לא מועילה. אדרבה, היא גורמת לכל מי שיוצא מהארון – לצאת גם מארון הקודש, ולהתרחק מתורה ומצוות. היא גורמת לרבים בציבור הכללי להרגיש ניכור מהיהדות, שמצטיירת בעיניהם כחסרת הבנה וכחסרת חמלה. האם מישהו חושב ששימוש בכינויי גנאי עשוי להאהיב שם שמים על הבריות?!
הלהט"בים אינם לבד. גם הרפורמים זוכים לגינויים שאינם נכונים לא עקרונית ולא רטורית. לאחרונה הם זכו לזיהוי חדש: "נוצרים" או אף "גרועים מנוצרים" (ראו הרב שלמה אבינר "באהבה ובאמונה" לפרשת קרח). כמו בנושא הקודם, אין לי כל ויכוח על איסורי תורה, ואני שותף לביקורת הנוקבת על דרכה של התנועה הרפורמית. ברם, ההשוואה לנוצרים מסלפת את המציאות, והיא אמצעי רטורי פסול. עבור 35% מיהדות ארה"ב התנועה הרפורמית היא העוגן והבסיס של זהותם היהודית. נכון הבעיות קשות ביותר: חוסר אמונה, אי שמירת מצוות, מתן גושפנקה לנישואי תערובת – כל זה ידוע וצריך להילחם בו. אולם מלחמה יש לנהל בכנות וביושר, והדימוי לנוצרים אינו נכון ואינו משכנע.
אולם הנושא איננו רק היחס כלפי הלהט"בים והרפורמים. מה שעומד על הפרק הוא גם היחס לכל אדם בציבור הדתי שדרכו שונה, שכן אותם רבנים מתקוממים בחריפות ובבוטות כנגד כל מי ומה שאינם מתיישרים עם הקו שלהם. מי שמאמינים ביהדות שיש בה סובלנות והכלה של האחר, מוקעים על ידם כרפורמים או נאו-רפורמים (והרי הם אפוא כנוצרים או נאו-נוצרים…). ברור להם שכל האמת נמצאת בכיסם, והם מנהלים מלחמות מתמידות בבעלי עמדות השונות משלהם ולו במקצת. אני מיצר על כך מאוד דווקא משום שאני מעריך ומוקיר רבנים אלה, וסבור שראוי שדבריהם יישמעו. אולם כדי שטענות חשובות כמו אלה שהשמיע הרב לווינשטיין בכנס ליב"ה תשמענה, יש צורך להשמיען באופן שהאוזן יכולה לשמוע והלב מוכן לקבל. דברי חכמים בנחת נשמעים, במתינות, בשיקול הדעת ומתוך כבוד לכל אדם ואדם.
=======
הרב דר' רונן לוביץ, הוא רב היישוב ניר עציון, נשיא 'נאמני תורה ועבודה' ומרבני 'בית הלל'
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
4 דיונים
אנחנו רוצים רבנים סרוגים שמביאים רק דעת תורה!
00:18 09.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שושי
ואני אחד מהם!
11:14 01.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביבה
משייכים עצמם לציונות הדתית הטועה והמתעתעת! מוזר...
11:23 01.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
לגישה הצדקנית והפלורליסטית שמציג הכותב, יש מחיר הרבה יותר גדול מאשר דבריו של הרב יגאל! כאשר מטשטשים את השלילה שבדרך הלהטבית - גורמים לעוד ועוד צעירים וצעירות להתבלבל בזהותם המינית! במקום...
לגישה הצדקנית והפלורליסטית שמציג הכותב, יש מחיר הרבה יותר גדול מאשר דבריו של הרב יגאל! כאשר מטשטשים את השלילה שבדרך הלהטבית - גורמים לעוד ועוד צעירים וצעירות להתבלבל בזהותם המינית! במקום שיהי ברור שזו לא דרכה של תורה, הרב ודומיו מטשטשים זאת ואז החור צעיר שיש לו גרע של בלבול בזהותו, במקום להמשיך להתפתח באופן נורמלי - מתבלבל ומחליט שהוא הומו. חכמים הזהרו בדבריכם!!!!
המשך 21:26 06.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רינה
אם רב רוצה להיות נחמד לכל אחד מוטב שלא יהיה רב ההלכה היהודית היא עבור כולם ואין מבחר שכל אחד יעשה מה שמתאים לו
06:11 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ששוניקו
אם כל אחד יעוות את התורה לפי ראות עיניו, כמו שהרב לוביץ' עושה - לאן נגיע. עצוב.!!!! הגיע הזמן להתפכח
16:18 28.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אושר
בני אלא תורה,אשרינו שזכינו לעשרות אלפי בני תורה המיישמים את האמירה הזו.
14:52 28.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
א. הנביאים בתנך לפעמים מתבטאים בצורה קשה ומעליבה שים לב ( אגב יש בתנך הרבה יותר עוקצנות ממה שאתב יכול לדמיין ) אתה גם בז להם ... לא חכמים , הוא...
א. הנביאים בתנך לפעמים מתבטאים בצורה קשה ומעליבה שים לב ( אגב יש בתנך הרבה יותר עוקצנות ממה שאתב יכול לדמיין ) אתה גם בז להם ... לא חכמים , הוא גם חילק בן יחס לאדם פרטי לבין הקהילה מה ששכחת להזכיר וכו וכו בקיצור - הגאוה היא הטפשות היותר פראית
המשך 20:55 27.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
מלמד את בנו אומנות, כאילו לימדו ליסטות. בכתובה מתחייבים לזון, לפרנס,,,, כמנהג גוברין יהודאין. גם הארמית היא האנגלית של תקופת בבל השפה של הבבלים שבה השתמשו יהודי בבל ואנו משתמשים בה עד...
מלמד את בנו אומנות, כאילו לימדו ליסטות. בכתובה מתחייבים לזון, לפרנס,,,, כמנהג גוברין יהודאין. גם הארמית היא האנגלית של תקופת בבל השפה של הבבלים שבה השתמשו יהודי בבל ואנו משתמשים בה עד היום. הורים חרדים מוחים היום שלא מאפשרים להם להקים בתי ספר שבהם נלמדים לימודי ליבה לקום ולומר שיהודים שרוצים היום לקיים את כל הנ"ל פועלים נגד השם יתברך זה לזרוק לפח את כל חלקי הגמרא הכתובים בארמית, ואת כל ההתנהלות היהודית שבכל הדורות. מותר להשאיר 10 בטלנים של בית המדרש. יהודים חרדים באירופה ובארה"ב מנהלים עסקים, כל עולם היהלומנות חי משך שנים על היהודים החרדים והמושג "מזל ברכה" הגיע ממנו כל חכמי ישראל היו אנשי עבודה, חלק נכבד מהם עובדי עבודת כפים. היותם חלק מהעם נתן להם יכולת טובה בהרבה להיות דיינים מאשר לאנשים המנותקים מהעולם שמסביב.
המשך 20:08 27.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף בנימין
הכותב פותח בשבחם של הרבנים ה"חרד"לים". הוא חולק עליהם ואינו מסכים לאמירותיהם אך הוא אינו מכנה אותם :"לא צודקים ולא חכמים" למה לשים כותרת מתלהמת שאינה משקפת את הדברים...
הכותב פותח בשבחם של הרבנים ה"חרד"לים". הוא חולק עליהם ואינו מסכים לאמירותיהם אך הוא אינו מכנה אותם :"לא צודקים ולא חכמים" למה לשים כותרת מתלהמת שאינה משקפת את הדברים ופוגעת גם ברב הכותב וגם ברבנים שעליהם הוא מדבר. לרב עצמו - יתכן שיש לרחם על בעלי נטיות הפוכות ולא להשפילם, אך הכעס של הרב יגאל לא הופנה כלפי בעלי הנטיה כשלעצמה אלא כלפי הרצון לכפות כל חייל באשר הוא ללגיטימציה של התופעה הנקראת בתורה תועבה ושמי שעושה אותה חייב סקילה בזמן הסנהדרין. בקשר לרפורמים זו לא נטיה חולנית של מישהו, זה רצון לקעיקע את התורה. הרי אם יאמר העבד לרבו אעשה רק מה שמתאים לי ממה שאתה מצוה הרי לא עקר רק אותו דבר אלא את מחויבותו לתורה ולקב"ה בכלל. וכי מה זה משנה אם הקשר של יהודי לבורא יעבור דרך הרפורמה או לא יעבור בכלל או יעבור דרך זרמים אחרים - הרי יהדוןת זה לא, ומוטב שיידעו זאת
המשך 17:05 27.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור אברהם
במשך השנים האחרונות היה נראה שיש גורמים רבניים שנוטים לרפורמה ולשינוי דפוסי ההלכה, כעת שהם אומרים את הדברים בעצמם, לא ניתן להבין אחרת. ידע הציבור לבחור בבהירות מי דובק בתורה...
במשך השנים האחרונות היה נראה שיש גורמים רבניים שנוטים לרפורמה ולשינוי דפוסי ההלכה, כעת שהם אומרים את הדברים בעצמם, לא ניתן להבין אחרת. ידע הציבור לבחור בבהירות מי דובק בתורה ומי דבוק בשינוי ובמודרנה .
המשך 16:23 27.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברך ביתרי
כבודו, אני לא מסכים איתך, וברשותך אבהיר את דברי, אני חרדי, אבל עם ראש מאד פתוח לשמוע דעות אחרות, לא פוחד משום דעה. תראה הציונות הדתית בתפיסתי היא מוזרה, הציונות הוקמה...
כבודו, אני לא מסכים איתך, וברשותך אבהיר את דברי, אני חרדי, אבל עם ראש מאד פתוח לשמוע דעות אחרות, לא פוחד משום דעה. תראה הציונות הדתית בתפיסתי היא מוזרה, הציונות הוקמה ע"י חבורה של פורקי עול שמים, מאחר והם ידעו שבזמנם רוב העם שומר מצוות, הם הקימו את הרבנות הראשית כעלה תאנה, למשוך עוד ועוד אנשים, מה שקרה שהם יתישבו בלבבות של הרבה אנשים שחלמו בגולה על ארץ האבות, וסחפו אותם איתם, הרב קוק זצ"ל קדוש עליון, דיבר על גשר, גשר בין הציבור הדתי לחילוני, כשהמחנה המשותף הוא אהבת הארץ ומסירות למענה, מה שיצא מהגשר הזה שיותר דתיים צעדו לצד החילוני, ופרקו עול מצוות , ומיעוט קטן עבר בגשר לצד השני, בתווך יש הרבה 'רבנים' שכל אחד מזיז את קו הגבול שלו לפי טעמו, ברגע שיש בסיס לגשר יש רבה חנויות בדרך. כואב אבל זו המציאות לדעתי
המשך 22:11 26.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר