קראתי את מאמרו של הרב עמיחי גורדין בנושא הכשרות המורים. לדעתי המאמר אינו משקף את המציאות במעבר המכללות האקדמיות לתקצוב הות"ת וגם אינו משקף נכון את תפיסת ההכשרה להוראה.

ראשית, אין "מכירת" ההכשרה להוראה לאוניברסיטאות והיא אינה מועברת "לחיקם" של אנשים התלושים ממערכת החינוך. גם כיום ההכשרה להוראה היא בהכרה של המל"ג, והשינוי המרכזי הוא בדרך התקצוב. יחד עם זאת, ככל מהלך חשוב, הוא דורש זהירות ובחינת כל שלב ושלב, שאכן  יתקיימו.

מעורבותו של משרד החינוך בהכשרה להוראה היא יעד חשוב שמטרתו להבטיח את מילוי צרכי מערכת החינוך במורים שקיבלו הכשרה טובה ומתאימים לתפקידים המוטלים עליהם כמורים וכמחנכים. על כן ימשך התאום עם משרד החינוך גם לאחר מעבר המכללות האקדמיות לחינוך לות"ת. תיאום זה יבטיח הכשרה איכותית ורלוונטית בתחום הדיסציפלינארי ובהתנסות המעשית, בהלימה ליעדי מערכת החינוך ולצרכיה; שילוב טוב יותר של בוגרי ההכשרה במערכת החינוך והתמדתם בה; תרומה משמעותית לקידומם המקצועי של מורי בתי הספר שיתרום להעלאת הישגי התלמידים ולקידומה של מערכת החינוך.

לאחר המעבר לות"ת, יהיו באחריות משרד החינוך יהיו הנושאים הבאים:

  • תכנון היקפי הכשרה על פי צורכי מערכת החינוך
  • שותפים בוועדות המקצועיות לאישור תכניות לימודים ולקביעת מתווה הכשרה
  • תקציב מלגות וניתובם על פי צורכי המערכת
  • תקצוב פרויקטים ייחודים בהכשרה התואמים את יעדי מערכת החינוך
  • תקצוב מורים מאמנים ומורים מכשירים בבתי הספר
  • התמחות (סטאז') וכניסה להוראה
  • פיתוח מערכת מיון מועמדים ללימודי הוראה ורישוי מורים
  • פיתוח מקצועי של מורים.

הוראה על שתי רגליים

לעניין תפיסת ההכשרה להוראה: הוראה היא פרופסיה הנשענת על שתי "רגליים": ידע תיאורטי וידע פרקטי. ידע תיאורטי בלבד אינו מספיק להכשרה לפרופסיה, שכן ידע זה צריך לקבל ביטוי פרקטי בשטח. מאידך, ידע פרקטי ללא בסיס תיאורטי איתן יהפוך את המורה ל"שוליה" או ל"מסרן", המוסר ידע מבלי יכולת לפתחו, לנתחו, להתאימו לצרכים של תלמידיו.

המורה צריך להיות מומחה בתחום הדעת שהוא מלמד, שבעיקרו ידע תיאורטי, הדורש התחדשות והרחבה לפי הידע הנצבר בתחום, בעקבות מחקרים וחידושים. המורה צריך להיות גם בעל ידע פדגוגי ודידקטי, כדי שיוכל להעביר ידע זה לתלמידיו, בדרכים שונות המותאמות לצרכיו של הלומד וליעדי מערכת החינוך במאה ה-21.

מכאן שביטול "רגל" אחת, תיצור מורה נכה, שאינו יכול ללכת בכוחות עצמו ולא לקדם את תלמידיו. רק מומחיות ויכולת ניווט נכונה בין ידע תיאורטי וידע פרקטי יכשירו מורים למלא את תפקידיהם בהוראה ובחינוך.

ניכר מהמאמר כי הכותב מגמתי ובוודאי שאינו באמת מאמין שאפשר להיות מורה, ואדם משכיל בכלל, ללא ידע עדכני, מתפתח ורלוונטי בתחום המומחיות.

==

נח גרינפלד הוא מנהל אגף א' הכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך.