לאחרונה התגלתה תשובה ישנה ומלאה של הרב שלמה אבינר ביחס לקונסרבטיבים.

בהיותו רב של קיבוץ לביא לפני קרוב ל-40 שנה, קבוצת קונסרבטיבים רצתה להתארח בשבת בבית הארחה של הקיבוץ. הרב התלבט, ניתח את הנושא, ופנה להכרעת הג"ר אברהם דב אוירבך (הגראד"א) רבה של טבריה, בנו של הגאון הרב שלמה זלמן אוירבך, שהשיב לו בעל פה בצורה חותכת.

שאלת הרב אבינר

לכ' מו"ר הרה"ג רא"ד אוירבך שליט"א

אני פונה לכ"ת בשאלה שאני מאד נבוך בה.

פנתה אלינו קבוצה של בה"כ קונסרבטיבים מארץ ישראל כדי להתארח במלון [בקיבץ לביא] בשבת, ומתנים תנאי שיקבלו חדר כדי להתפלל שם כאות נפשם, ז"א עם השינוים שלהם בסדרי התפלה, וגם בישיבה מעורבת אנשים ונשים.

חתרתי למצוא היתר (בשביל פרנסת המלון שתפוסתו דלה בחודשי החורף) וזה מה שהעליתי בעניותי.

א. לפנ"ע (=לפני עיוור) אין כאן, שהרי גם בעריהם מתפללים כך. רק יש מסייע.

ב. לפי כמה ראשונים אין איסור לפנ"ע על איסור דרבנן, ואע"פ שענין הקונסרבטיבים הוא חמור ביותר ופורץ גדר הדת (עי' שו"ת מנחת יצחק ה רז), מ"מ יכול להיות שסדרי תפילותיהם הוי רק איסור דרבנן.

ג. לפי הב"ח, אם האיסור נעשה לאחר זמן, אין כאן לפני עור (עי' מג"א או"ח קסט. בה"ט סק"ד. שו"ת שרידי אש ב מג, קמט). והרי כשהם באים יום ו' אחה"צ מודיעים להם שחדר זה יהיה לרשותם, והם רק משתמשים בו כמה שעות אח"כ.

ד. אולי זה נקרא שיש מקום לתלות, שהרי אנו רק מוסרים להם חדר, ואם הם רוצים, הם יכולים לקיים שם מנין כדת וכדין (מ"ב קסג ס"ק יא). ובעצם החדר אין איסור.

ה. אינם משתמשים בגוף החדר כדי להתפלל, וזה דומה למוכר לעכו"ם דברים שאינם ממש של עכו"ם (שו"ע יו"ד קנא א הגה). אמנם הט"ז גם החמיר שאסור לתקן חלונות בבית ע"ז (עי' שו"ת מהרש"ם סי' קפד).

ו. אולי כשיבואו לכאן, ויראו את התפילה היפה כאן, יחזרו ממחשבתם הרעה, ויבואו להתפלל אתנו (כמו שנוהגים כן כל קבוצות קונסרבטיבים שבאים מחו"ל, אבל אלה הינם מא"י, ולא ידוע לנו טיבם). אמנם הם התנו אבל אולי יחזרו בהם. והוי אולי ספק אם יעבור.

ז. הש"ך חידש שאין איסור מסייע בישראל מומר (יו"ד קנא). ואמנם חלקו עליו. אבל יש שסמכו עליו (דרכ"ת קנא סק"ו).

ח. גם ראיתי בשו"ת אגרות משה או"ח ב עמ' רס, שאם עושה במזיד, אין אסור מסייע.

ט. אם לא נארחם פה, ממילא יתפללו כדרכם הרע, אבל נוסף לכך אולי יעברו על איסורים חמורים של שבת, כשרות, ומי יודע מה עוד רח"ל, במקומם. אם כן ע"י חטא קל של מסייע אנו מצילים אותם מחטאים חמורים. וכבר הוכיח בהר צבי (או"ח א, עמ' קיז) שאומרים חטא חטא קל (של לפנ"ע) כדי להציל חברך מחטא חמור.

מכל מקום לבי נקפי, במיוחד בגלל חומרת פרצת הקונסרבטיבים בכלל, ותפילה יחד נשים ואנשים שצווחו על זה גדולים ככרוכיא, ויכול להיות שאע"פ שעל פי דין שרי לארחם, יש להחמיר כאן מתוך מיגדר מילתא והוראת שעה וחרם וכו'. אבל אולי אדרבה הם תינוקות שנשבו שיש לקרבם בעבותות אהבה.

כמובן שהם יתפללו בצנעה. גם נצטרך לתת להם ס"ת בשביל הקריאה.

המצפה לתשובתו

מכבוד וביקרא דאורייתא

שלמה אבינר

תשובה [בע"פ]:

אפילו אם מן הדין מותר, יש לאסור בכגון דא, מפני שהקונסרבטיבים בארץ מתפרצים עכשיו. והם אפילו יוכלו להשתמש בזה לפרסומת שפה נותנים להם.

 ==

התשובה התפרסמה בספר שו"ת הגראד"א, תשובות בכתב ובע"פ של הגראד"א לרב שלמה אבינר (תשרי תשע"ה).