הרב ישראל רוזן, ראש מכון 'צומת', התייחס לדברי הביקורת של הרב שלמה אבינר במאמר שפרסם ב'סרוגים' אודות ה"פטנטים ההלכטכניים ההורסים את חומת השבת" ותהה על עמדתו.
בשיחה ל'סרוגים' מסר הרב רוזן: "אני מבין כי ידידי הרב אבינר יטען כזאת על הרס חומת השמיטה ב'היתר המכירה', על הרס הלכות ריבית ב'היתר עיסקא', ובעיקר על "הריסת חומת השבת" על ידי חוט העירוב ההלכטכני אשר מחק את הרלבנטיות של מרבית מסכת שבת. חוט העירוב הדקיק, התלוי על גבי קולי-קולות מפליגות, גורם לאנשים בריאים לחלוטין לשנות מן היסוד את דמות השבת המקורית ("אל יצא איש ממקומו").
הרב רוזן הוסיף כי "הרב קוק התנגד לכל פתרון הלכתי לחליבה בשבת ע"י יהודים בשם גם בשם הריסת השבת ומדרון חלקלק, אך ההתיישבות הדתית 'ניצלה' על ידי מרן החזון-איש שהתיר סידורים מתוחכמים ביותר, התלויים בשערה, לקיבוץ חפץ חיים, והרבנים הרצוג, ישראלי ואחרים הניפו ידם הגדולה בסוגיא הלכטכנית זו. והחרה-החזיק אחריהם הרב אבינר בכהונתו כרב קיבוץ לביא".
הרב רוזן ממשיך וכותב כי "תוהה אני האם בתחום שיפוטו הנוכחי של הרב אבינר בבית-אל אין מצלמות בשבת, פרט לבטחוניות מובהקות, כשם שגזר שלא להתקין מדי מים אלקטרוניים. אני מבין שיש לחלק בין נושא לנושא, מבחינת ניראות ושינוי תדמית השבת (כמו הפעלת מזגנים, למשל, שלא שערום אבותינו), ובסופו של חשבון 'הוי שוקל שכר כנגד הפסד', וה' הטוב יכפר בעדנו".
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
1 דיונים
דורון
הרב רוזן הביא מקרים שפוגעים בציוויון השבת (עירוב) ומקרים שהתירו דברים שהם לא בטחון ולא בריאות (היתר מכירה והיתר עסקא) ואפילו חליבה בשבת הרב אבינר בעצמו התיר (לא מדובר על...
הרב רוזן הביא מקרים שפוגעים בציוויון השבת (עירוב) ומקרים שהתירו דברים שהם לא בטחון ולא בריאות (היתר מכירה והיתר עסקא) ואפילו חליבה בשבת הרב אבינר בעצמו התיר (לא מדובר על חליבה לאיבוד). לגבי הטענות שרק גדולי ישראל יכולים להתיר דברים מסויימים- נראה לי שעל כל פטנט של מכון צומת יש שורה של רבנים שנותנים הסכמה.
המשך 22:40 28.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק ברנד
ע' באתר בריתי יצחק הלכות שבת ומועדים במאמר גרמא כמעשה מה שעניתי להרב רוזן על כל טענותיו
22:34 28.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפגשו וישונו ביניהם ברצינות וישרות. בלי נגיעות של אגו.
11:30 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא משנה
במחילה מהרב, לא נראה שהרב אבינר כתב לפסול כוללנית פתרונות. אלא שיש לשקול שני דברים: 1- עד כמה הפגיעה הצפויה ב"ציוויון השבת" מרובה. 2- מהו גודל הצורך?? האם נטילת הסיכון הנ"ל מוצדקת? ברור שאלו...
במחילה מהרב, לא נראה שהרב אבינר כתב לפסול כוללנית פתרונות. אלא שיש לשקול שני דברים: 1- עד כמה הפגיעה הצפויה ב"ציוויון השבת" מרובה. 2- מהו גודל הצורך?? האם נטילת הסיכון הנ"ל מוצדקת? ברור שאלו כלל לא נושאים טכניים כמו שכתב הרב אבינר, ולא כל רב ראוי שיפסוק. ואכן הסיום של דברי הרב נראה שרומזים לזה, כך שכנראה אין מחלוקת עקרונית (אז מדוע לכתוב התנגדות?).
המשך 11:11 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
שו"תי SMS תשובות הלכתיות צרכבות באינטרנט לצערי אינם מאפשירים לרדת לעומק ההלכות. הרב אבינר- עליחך להפסיק עם זה. זה גורר תגובות של רבנים ואישים כתוב מאמרים מנומקים ארוכים. כתוב את דעתך,מבלי לפגוע בדעת הזולת
10:32 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
הרב אבינר לא נגד פתרונות הלכתיים תכנולוגים, אלא מבאר מתי ונכון להשתמש בהם. הגיע הזמן שתלמידי חכמים יהיו נוחים זה לזה בעיקר וכמה טוב להתחיל בזה בימי ספירת העומר שמתו...
הרב אבינר לא נגד פתרונות הלכתיים תכנולוגים, אלא מבאר מתי ונכון להשתמש בהם. הגיע הזמן שתלמידי חכמים יהיו נוחים זה לזה בעיקר וכמה טוב להתחיל בזה בימי ספירת העומר שמתו תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה לזה. אחדות הרבנים תביא לאחדות ישראל בע'ה
המשך 10:14 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפילו לשבת בשבת במכונית אסור בגלל זילות השבת.מי שסומך על השכל שלו ללא יראת שמיים לא יודע איפה לעצור ולא מבחין בין דם לדם בין אסור ומותר.
12:35 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
כל דבר שנאסר כנראה שיש לו סיבה, וגם אם התירומאותו לאחר מכן, זה לא אומר שהסיבה לא נכונה. עיין ערך חסידות והתנגדות הגר"א ומה שב"ה חזר לפרופורציות.
10:04 27.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר