קראתי את חשבון הנפש של הרב שמואל טל בעלון 'קרוב אליך' על השינויים בתפיסת עולמו כתוצאה מהגירוש של גוש קטיף כתגובה לדבריו אביא כאן דברים שכתבתי ופרסמתי בנושא זה סמוך לגירוש.
בציבור האמוני, ולא רק בדור הצעיר אלא גם בציבור המבוגר שלו, התנהלו בזמנו דיונים וויכוחים איך להתייחס אל המדינה ומוסדותיה, במיוחד לאחר שכל מערכות השלטון: הממשלה, הכנסת, המשפט, הצבא, המשטרה ועוד, חברו כולם לנשל אלפי יהודים ישרי דרך, אנשי אמונה ועמל, שהקימו בגוש קטיף בשליחות המדינה את ביתם, ולפתע באטימות ונחישות גורשו מנחלתם והרסו את ביתם.
וכתום הסערה טרם הספיקו לאסוף את השברים, החלו במחנה הנרדפים הרהורים וערעורים בקול רם האם זאת עדיין המדינה שלי, האם, אחרי הפניית הגב בצורה כל כך אכזרית של מוסדות השלטון, עלינו לשמור להם אימונים? אלא שאת השאלה הזו לכאורה היינו צריכים לשאול לא מהיום אלא כבר מאז קום המדינה, מאז שגזזו לילדי תימן את הפאות וכדומה, כבר מאז יש מקום לשאלה: הזוהי מדינת ישראל, "יסוד כסא ה' בעולם"? אלא שבשאלה הזו יש ערבוב של שני מרכיבים שאת ההבדל בינם הטיב לנסח מו"ר הרצי"ה וכך היה אומר (בימים שהיה ויכוח על גידול חזירים במדינה): "המדינה של הקב"ה והחזירים של בן גוריון". וכוונתו שבגלל החזירים אין לבעוט במדינה..
כשאנו דנים בעניין המדינה עלינו לשאול מדינה מן התורה מנין? את התשובה אנו מקבלים בדברי הרמב"ן המגדיר את מצוות ישוב הארץ בשני מרכיבים: "שלא נניחנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה", שני המרכיבים הללו הם: א.ריבונות יהודית בארץ ישראל, ב. ישובה, ושני המרכיבים הללו הם "המדינה". יתרה מזו לפי כמה דעות אי אפשר לקיים את מצוות ישוב הארץ ללא מדינה בשלטון יהודי, [והם הרב יהושע מקוטנא בספרו "ישועות מלכו" (יורה דעה סו) ורבי צדוק הכהן מלובלין בספרו "דברי סופרים" (אות יד)] כי לדעתם גם אם יושבים יהודים בארץ ישראל אך תחת שלטון גויים הם אינם מקיימים מצוות ישוב הארץ, כי את המצווה מקיימים רק בריבונות יהודית על ארצו,. כך שלפי דבריהם רק בה' אייר תש"ח עם הקמת המדינה חידש העם היהודי את מצוות ישוב הארץ.
באמירה "המדינה של הקב"ה" אנו אומרים שהמדינה אינה רכושה של קבוצה זו או אחרת בעם ישראל, גם אינה של דור מסוים, אלא היא של עם ישראל כולו לדורותיו, היא חלום הדורות שאליה כספו היהודים כשאמרו: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". וגם אם יש פגמים במדינה יש להתייחס אל המדינה כמו שאנו מתייחסים אל ה"תורה", שהרי אין לך דבר שאנו משייכים אותו לקב"ה כמו התורה, שאנו קוראים לה "תורה ה' תמימה", ועל התורה נאמר: "כי ישרים דרכי ה', וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". האם יעלה על הדעת שבגלל כמה פושעים שנכשלים בתורה אנחנו נהיה "ברוגז" עם התורה. כך גם לגבי המדינה, האם בגלל מערכות שלטוניות של ממשלה זו או אחרת הנוהגות שלא כהלכה, האם בגלל זה ניתן גט למדינה?
במסכת ברכות (י, א) מסופר שהנביא ישעיה הוכיח את המלך חזקיה על שאינו מקיים "מצוות פרייה ורבייה", השיב לו חזקיה כי נאמר לו ברוח הקודש שיהיו לובנים רשעים, ועל כך אמר לו הנביא: "בסודותיו של הקב"ה למה לך, אתה תעשה מה שנצטוית והקב"ה יעשה הטוב בעיניו". ומסביר הראי"ה קוק (בספרו עין איה שם) שחזקיה כמלך רואה את הדברים כאן ועכשיו, ובהבחנה הזו חשש חזקיה שהבן הרשע שיולד לו, כשיתמנה אחריו למלך, הוא יהיה אסון לעם ישראל, וחזקיה אינו מוכן להיות שותף לכך ולכן נמנע מלשאת אשה וללדת ילדים.
ואילו הנביא שרואה את הדברים לא במבט של דור אחד אלא במבט של נצח אומר למלך: מלכות בית דוד דומה לשלשלת המורכבת מחוליות חוליות, שאם אתה מחסיר אחת מהן אז תתפרק כל השלשלת, וגם אם עכשיו יש חסרון של דור אחד מהו דור אחד בנצח, על כן כדאי לסבול דור אחד של מלך רשע ובלבד לשמר את רציפות המלכות. כך אפשר לומר גם כלפי "מדינת ישראל", כדאי לסבול קדנציה שלטונית אחת ועוד אחת ובלבד לשמר את רציפות הריבונות של העם היהודי בארץ ישראל. וזה כוונת דברי מו"ר הרב צבי יהודה כשאמר: "המדינה של הקב"ה והחזירים הם של בן גוריון", ויש להפריד בין החזירים למדינה.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
דניאל
מהיכן השנאה? הרשימה ארוכה.... ו-א-י-נ-ה סותרת את ההודאה העצומה על ההתקדמות המדהימה שלנו לעבר הגאולה, מאז עליית תלמידי הבעש"ט והגר"א וכן הלאה, אך לסמן את יום העצמאות כנק' ציון נעלה על כולם...
מהיכן השנאה? הרשימה ארוכה.... ו-א-י-נ-ה סותרת את ההודאה העצומה על ההתקדמות המדהימה שלנו לעבר הגאולה, מאז עליית תלמידי הבעש"ט והגר"א וכן הלאה, אך לסמן את יום העצמאות כנק' ציון נעלה על כולם זה מאוד קשה, לא בגלל שע"י המדינה לא מועברים חסדים אלא בגלל כל הרשע והניאוף, והתיעוב, והריחוק מה' יתברך, וההובלה שלה למקומות רעים, ועוד הרבה... הבנתי שבישיבה של הרב טל שליט"א מודים ביום ירושלים על כל החסדים במטרה להפריד בין התרבות הרעה עדי יסוד שמועברת אלינו ע"י המדינה לבין חסדי ה' יתברך הרבים שמועברים לנו מדורי דורות ועד היום, וכן כן, גם על ידה... בקיצור החלוקה הנ"ל היא התשובה לשאלתך.. באהבת ישראל ובציפייה ובתפילה לגאולה שלימה ברחמים!!!
המשך 16:37 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
יש מקור לכך שהמדינה קדושה??? עם ישראל קדוש, ודאי! אבל המדינה??? זו פשוט המצאה. חז"ל חיו 200 שנה תחת שלטון יהודי לא דתי, ואין שום מקור לכך שהם חיבבו אותו... תחשבו שהם היו "ממלכתיים",...
יש מקור לכך שהמדינה קדושה??? עם ישראל קדוש, ודאי! אבל המדינה??? זו פשוט המצאה. חז"ל חיו 200 שנה תחת שלטון יהודי לא דתי, ואין שום מקור לכך שהם חיבבו אותו... תחשבו שהם היו "ממלכתיים", כמה מדרשי חז"ל על כבודה מלכות בית חשמונאי, היו לנו. ואנחנו רואים בדיוק הפוך, אין שום כבוד למלכות בית חשמונאי. המניין של ה200 שנה המפורסם ברמב"ם כולל גם 23 שנה של מלכות רומי! כך בגמרא בקידושין. והגמרא מסבירה שהשנים האלו חלק מהמניין כי הם לא הפריעו לבני ישראל לשמור תורה ומצוות. כל המקומות שנאמר בהם שצריך לכבד מלכות נאמר גם על מלכויות הגויים. כל המקומות שבהם נאמר שאנחנו מבקשים מלכות, זה רק כיסופים למלכות בית דוד.
המשך 13:19 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חסדיאל
מדהים לראות איך אנשים מגיבים מהבטן מבלי להסתמך אפילו על מקור אחד מדברי חז"ל על דברים העומדים ברומו של עולם - אני מתבייש מרמה זו של מגיבים
20:15 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלל
אני תמה על חלק מהתגובות שהם מלאי שנאה למדינה - זה ממש כפיות טובה לבורא עולם שדבר טוב על ישראל.
12:12 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עירא
א. הרב פילבר כותב שהריבונות הזו היא זו שמקיימת את ההיאחזות היהודית בארץ לפי חלק מהפוסקים. מי אמר שהמדינה הזו נחשבת יהודית? רק בגלל שהיא קוראת לעצמה כך אז היא...
א. הרב פילבר כותב שהריבונות הזו היא זו שמקיימת את ההיאחזות היהודית בארץ לפי חלק מהפוסקים. מי אמר שהמדינה הזו נחשבת יהודית? רק בגלל שהיא קוראת לעצמה כך אז היא יהודית? הרי המדינה הזו היא 'דמוקרטית' ו'מדינת כל תושביה' ואין בה הבדל בין גזעים. החוק של המדינה הינו לא יהודי בהחלט, ואין שום מניעה חוקית מהקמת ממשלה ערבית לחלוטין. בגלל שכמה פושעים שנולדו לאמא יהודיה הקימו מדינה ושולטים בה עד היום והחליטו להתל בנו ולקרוא לה 'מדינה יהודית' אז היא כבר נחשבת מדינה יהודית?! ב. הבדל תהומי בין הסיפור של חזקיהו למצבנו. חזקיהו צווה מפי נביא לשמור על מצוות פרו ורבו שהיא מצווה מן התורה. גם אם הוא לא היה מלך מבית דוד או לא היה מלך בכלל הוא היה מצווה על כך ואסור לו לעשות חשבונות שמים. האם החיבור למדינה החילונית הנוכחית כתוב בתורה או באיזה נביא? ממש איני מבין את ההשוואה.
המשך 08:47 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישי
וכאשר שלילי הוא לא חלק? גם החזירים הם של המדינה אם נרצה ואם לא. ואם יהיה ראש ממשלה ערבי? גם אז לא נשכח את היחס למדינה אז שהקדנציה שלו תעבור? ראיית העולם...
וכאשר שלילי הוא לא חלק? גם החזירים הם של המדינה אם נרצה ואם לא. ואם יהיה ראש ממשלה ערבי? גם אז לא נשכח את היחס למדינה אז שהקדנציה שלו תעבור? ראיית העולם הזו הוכיחה את עצמה כלא נכונה מבחינה אמפירית, עובדתית. עם ישראל עומד במקום ונסוג אחורה בקצב מסחרר וזה הרבה בזכות מוסד המדינה שהיא רק פרוגרמה טכנית. למה למטען הדתי- משיחי שהוסף לה?
המשך 07:36 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
!!!
על הקמת המדינה. הוא רק מתווכח אם זו ראשית צמיחת גאולתנו או רחוק ומתרחק מזה
07:35 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היתר, נו נו
07:26 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
כשאין ציפיות מיסטיות גם אין ברוגז. המדינה יש בה היבט של חסדי ה', אך לא צריך להיסחף ובגין זה להפוך את הענין כ"צמיחת ראשית גאולתו" ואת בגדי צה"ל לשוות לבגדי כהן...
כשאין ציפיות מיסטיות גם אין ברוגז. המדינה יש בה היבט של חסדי ה', אך לא צריך להיסחף ובגין זה להפוך את הענין כ"צמיחת ראשית גאולתו" ואת בגדי צה"ל לשוות לבגדי כהן גדול. סליחה על ההשוואה: אם לאדם יש שירותים מתוקנים (טואלט) - זה חסד ה' לאדם, שמצריך אף ברכת "אשר יצר" - אבל זה עוד לא בקטגוריא של אתחלתא דגאולה עם כל סממני הלואי של תקיעת שופר וקביעת חג על זה.
המשך 03:03 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאור
א. המדינה אינה ישות מופשטת והיולית. המדינה, הריבונות – אלו מכלול גורמי השלטון על עם בחבל ארץ. ממילא, היחס למדינה=היחס לשלטון. אי אפשר לומר "המדינה של הקב"ה" ובכך לפטור עצמנו...
א. המדינה אינה ישות מופשטת והיולית. המדינה, הריבונות – אלו מכלול גורמי השלטון על עם בחבל ארץ. ממילא, היחס למדינה=היחס לשלטון. אי אפשר לומר "המדינה של הקב"ה" ובכך לפטור עצמנו מבחינת המציאות לאשורה. גם "השואה של הקב"ה", ובכל זאת היא דבר שלילי. הקב"ה רוצה שנבחן כל דבר לגופו, ונקרא היטב את המפה. ב. החלוקה של הרצי"ה שניכרת גם במאמר זה, בין ה"ממשלה" ל"מדינה" – אינה עומדת במבחן המציאות. האחיזה השלטונית של הממשלה במציאות כיום היא קטנה יחסית. המכלול השלטוני מורכב גם מהממשלה, אבל גם מהפקידות הבכירה של משרדי הממשלה (ובעיקר המשפטים והאוצר), הפרקליטות, בתי המשפט, היועץ המשפטי, ראשי הצבא והמשטרה, התקשורת ועוד. אלו לא נבחרים בבחירות דמוקרטיות, ולא ילכו בקדנציה זו או אחרת. והם מייצגים שלטון רקוב ופושע, שנלחם בתורה ככל יכולתו, תוך התעמרות, אכיפה מפלה, הטיות בתקשורת, תפירת תיקים ועוד ועוד, הכל באיטצלה דמוקרטית. ג. חשוב לשמור על רציפות הריבונות היהודית. אבל לצערנו, עדיין לא זכינו לריבונות יהודית. זכינו לשלטון גויי, שעומדים בראשו יהודים. נכון, בדיוק כמו שהיה אצל הבריטים בתקופת הרברט סמואל. המצב אכן יותר טוב, ויש להודות על כך לה', אבל מצד השלטון עצמו, מגמותיו ושאיפותיו – אין שום מקום לשותפות וחגיגות משותפות.
המשך 02:12 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר