סערת החייל שירה במחבל בחברון הביאה את יו"ר ארגון רבני צהר ורב הישוב שהם, הרב דוד סתיו להתייחס לפרשה.

בדף הפייסבוק שלו פרסם אתמול (ב') הרב סתיו שלוש פסקאות על הפרשה בה הוא מכנה את הפרשה שיעור חשוב בהלכות מורכבות.

מיד לאחר מכן הוסיף הרב סתיו התייחסות סמי-הלכתית בה כתב: "רוב חכמי ישראל ומנהיגיו הרוחניים סבורים כי אין לפגוע במחבל שנוטרל ואינו מהווה עוד סכנה. מצד שני הכל סבורים כי אין אפשרות לשפוט מעשה של אדם, על סמך צילום חלקי שאפשר והוא מגמתי ואינו מעניק תמונה מלאה של מתרחש."

בסיומה של ההתייחסות קורא הרב סתיו שלא להתלהם ו"לתת לרשויות החוק למצות את ההליכים באופן הוגן ומדויק, שלוקח בחשבון את מכלול השקולים"

אלא שהמשפט המודגש מתוך הדברים הקצרים שכתב הרב סתיו, מעוררים פליאה רבה: "רוב חכמי ישראל ומנהיגיו הרוחניים סבורים כי אין לפגוע במחבל שנוטרל ואינו מהווה עוד סכנה." המשפט הזה מקומם משתי סיבות עיקריות. הראשונה – שהוא פשוט לא נכון. הרב סתיו לא פירט מיהם "חכמי ישראל ומנהגיו הרוחניים" – משפט שעצמו דרוש בירור, והסתפק בהצהרה בומבסטית ש"הרוב" סבור ככה. ויש להדגיש, לא נאמר כי יש פוסקים שסוברים ככה, אלא שרוב הפוסקים סוברים ככה.

למה ההצהרה הזו לא נכונה? משום שא' העמעום שלה "רוב חכמי ישראל" כבר מראה שמשהו בעייתי בטיעון. אך לא רק שאין רוב פוסקים שסוברים ככה, אלא אפילו להפך, אף חכם או מנהיג רוחני בישראל לא יעשה הבחנה שכזו בין אויב שבא לרצוח לבין אויב שנכשל בלרצוח. המקום היחיד בו דנים באפשרות כזו, היא ב'דין רודף' – אך שם מדובר בפושע יהודי ולא בגורם זר מעם אחר שהכריז מלחמה ובא במטרה לרצוח אך למרבה המזל נכשל, וירצח בפעם הבאה שתבוא לידיו הזדמנות. טשטוש בין הלכות הקשורות לעם ישראל לבין הלכות הקשורות לעם אחר, הם השקפה שאינה יהודית והחלו לפני 2,000 שנה עם יש"ו ותלמידיו. אפילו ההלכה הראשונה בהלכות רוצח ברמב"ם, קובעת כי הסנקציה למי שעובר על איסור 'לא תרצח' חלה רק על מי שהרג יהודי.

ומעבר לכך, רבנים בציונות הדתית כולל הרב סתיו, מגדירים את 'עזרת ישראל מיד צר' כמלחמת מצווה, וזו אחת הסיבות העיקריות מדוע הציונות הדתית רואה מצווה בגיוס לצה"ל. במלחמת מצווה, לפי "כל חכמי ישראל ומנהיגיו הרוחניים" משמידים את האויב עד כלותו – כלומר מחסלים אותו גם אם הוא אינו חמוש ברגע זה או שכבר נוטרל. זו ההלכה כפי שנפסקה בתלמוד ובמשנה תורה לרמב"ם. אם הרב סתיו סבור כי אנחנו במלחמת מצווה – יש להתייחס אליה בהתאם לכללי ההלכה.

בגיור אין רוב חכמי ישראל?

וכאן מגיעה הסיבה השנייה להתקומם על האמירה של הרב סתיו שסותרת פסקים אחרים שלו. לפני שנה וחצי פרסם הרב סתיו פסק הלכה, יחד עם הרב נחום אליעזר רבינוביץ' בעניין קבלת תרומות מנוצרים. בפסק ההלכה התירו שני הרבנים קבלת כסף וזאת בניגוד לדעתם של "רוב חכמי ישראל ומנהיגיו הרוחניים" בהם הרבנים הראשיים לישראל לשעבר, ראשי ישיבת מרכז הרב, רבנים ופוסקים ציונים וחרדים.

גם בהקמת בית הדין האלטרנטיבי לגיור, עמד הרב סתיו יחד עם הרב אליעזר רבינוביץ' ומגיירים בפועל קטינים גם ללא קבלת מצוות, כשגם פסק זה עומד בניגוד ל"רוב חכמי ישראל ומנהיגיו הרוחניים" שעדיין מתנגדים למהלך, ואומרים כי לא יכירו באותם גיורים.

והדואליות הזו זועקת לשמיים. כשמדובר בתרומות של מאות אלפים ומיליונים, על ידי גורמים מיסיונרים – כאן אפשר להקל וללכת נגד רוב חכמי ישראל. אבל בספק ממשי של פיקוח נפש, שכבר גבה את חייהם של מספר לוחמים שהקשיבו לדעות לא הלכתיות שכאלה שאין להן מקור – כאן צריך להחמיר?!

==

אריה יואלי הוא עורך אתר סרוגים.