המחלוקת העזה סביב חוק המקוואות עוררה דיון ציבורי ביחס של מדינת ישראל ושירותיה אל הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות, כמו גם ויכוח ששורשיו עתיקים בדבר שאלת סמכותם של חכמים לפרש את התורה ומצוותיה.

חוק המקוואות, הנתמך על ידי מרבית הרבנים במדינת ישראל ומבקש להסמיך את בלעדיות ההלכה, מתעמת עם פסיקת בג"ץ באחת השאלות המהותית ביותר בעם ישראל: האם ניתן להכיר בכך שישנם זרמים שונים ביהדות? לשיטתם של שופטי בית המשפט העליון, התשובה ברורה. הרפורמים הם זרם לגיטימי לגמרי. ראיה לדבריהם, מביאים השופטים, לא פחות מהרבנים עצמם. היהדות, כך אומרים, מעודדת מגוון דעות, שהרי כך אמרו חכמים: אלו ואלו דברי אלהים חיים. אמנם, משקלם המספרי של הרפורמים בארץ זניח ביותר, אך כנראה כוחם המשמעותי בארצות הברית בתוספת כמות לא מבוטלת של כסף שמתורגם ללחץ פוליטי, נותן את אותותיו.

כך או כך, השבוע עבר חוק המקוואות בקריאה טרומית, מהלך שעורר כצפוי סערה תקשורתית ופוליטית. 'רמיסת הדמוקרטיה', 'חוק עוקף בג"ץ', ועוד שאר צעקות צפויות מראש נזרקו לחלל האויר. עד כאן, אפס הפתעות, צפוי מראש. ההפתעה הגדולה באה מצדה של חברת הכנסת עליזה לביא. לדבריה, "מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה". כלומר, לדבריה בכל הדורות יכלו נשים לטבול כרצונן החופשי, לפי תפיסת עולמן הפרטית, ללא התערבות של גורם רבני כזה או אחר או הדרכה הלכתית אחידה ומחייבת.

לביא, שמחזיקה בתואר דוקטור ונחשבת כמרצה מצטיינת ורצינית, ככל הנראה הבריזה משיעורי היסטוריה, אין דרך אחרת להסביר זאת. כנראה, חברת הכנסת מ'יש עתיד' סבורה שבכוחה גם לשכתב מחדש את העבר. חכמי ישראל במהלך הדורות התערבו בטבילתן של נשים, ועוד איך התערבו. אין מקום לטעון שמדובר בדעת יחיד או במקרה חד פעמי. בטח לא כשמדובר ברמב"ם, חכם יהודי שנחשב כחכם דגול אפילו בקרב חוגי האקדמיה. הרמב"ם, כך נוהגים לומר שם, מיוחד משאר חכמי ישראל בכך שהיה פתוח לשמוע דעות שונות, של יהודים ושל גויים כאחד, סוג של קול שפוי בתוך הקהילה הרבנית. האם היה הרמב"ם מאפשר לכל אשה לטבול כרצונה, כפי שמצפה חברת הכנסת שכך יהיה? שפטו נא בעצמכם.

מעשה שהיה, שכאשר הגיע הרמב"ם למצרים לאחר מסכת נדודים ארוכה, מצא להפתעתו שנשים רבות, ואף רוב הנשים, לפי עדותו, חדלו מלקיים את דיני הטבילה באופן מלא, כפי קבלת חכמי ישראל. הרמב"ם, שככל הנראה לא למד את פסקי ההלכה של הגברת לביא, החליט לגזור גזרה חמורה, חמורה גם על פי אמת המידה של אנשי יהדות התורה. על פי פסק הרמב"ם, כל אשה שלא תטבול על פי כללי ההלכה, תצא לאלתר מבעלה ותאבד את כתובתה. פשוט וקל. הרמב"ם וחכמי דורו אף חיזקו את החרם והתקנה וקבעו שהיא לא תבטל לעולם.

כיוון שאפילו הרמב"ם ההומניסט, הליברליסט והפלורליסט לא ויתר על הלכות טבילה, תתכבד גברת לביא ותספר לנו על מי ועל מה בדיוק כיוונה בדבריה במליאה. נשמח לתשובה מהירה.

=======

הרב איתמר סג"ל- ישיבת 'מעלה אליהו', תל אביב