הרב שאול פרבר הגיב במאמרו לפסיקת הרב הראשי לישראל הרב לאו שליט"א בנושא טבילת נשים. תחילה מציין הכותב כי בניגוד לדברי הרב לאו השו"ע הביא עוד אפשרות לטבילת נשים ללא בלנית.
לא אתייחס בדבריי הבאים לשאלת טבילה בנוכחות או ללא נוכחות בלנית, כיוון שבשאלה ההלכתית הזו דנו רבים וטובים ודומה בעיניי כי איני ראוי לחדש בה. עם זאת, אני מעוניין להתמודד עם סיום דבריו של הרב פרבר, הכותב כי בנוסף לדיון ההלכתי יש דיון חשוב והוא- האם הרב לאו לוקח על עצמו אחריות על הנשים שלא יטבלו כיוון שהטבילה במתכונת הנוכחית לא נעימה להן ומקשה עליהן.
שואל הכותב, אם יש דרך הלכתית להקל עליהן, מדוע לא לעשות זאת?
דומה כי טענה זו הינה שימוש ציני ברגש הלב מול פסיקת ההלכה. וכי אפשר שלא לכאוב את כאב האשה הבאה להיטהר והחווה חוויה של חוסר צניעות, של חציית גבולות? האפשר לא להזדהות עם הרצון של האשה לאינטימיות ולפרטיות? ודאי שכואב הלב על כל אחת המוותרת על טבילתה, אבל את הטענה הזו אפשר להפוך; האם ייקח הרב פרבר על עצמו את האחריות על אישה שתבוא ותטבול ללא בלנית ולא תעלה לה טבילתה כמו שחששו רוב הפוסקים באוסרם טבילה ללא בלנית?
אני מניח שהרב פרבר יענה ויאמר; ההיתר לטבילה ללא בלנית ייעשה באופן שימנע תקלה שכזו אבל האם אפשר להיות בטוחים בכך?
לעיתים נדמה כי יש הממהרים להאשים את הרבנים בכלל ואת הרבנות הראשית בפרט באטימות לסבלם של הנשים, אבל אולי הממהרים להקל אטומים לסבל הרוחני שחווה הנשמה בפגימת כל שהיא בקדושת הטהרה והמשפחה?
אני מנסה לקחת צעד קדימה ולשאול את הרב פרבר: למה לדעתך כב' הרב לאו שליט"א לא מקבל את ההצעה שלך? הוא אטום? הוא מיושן? הוא לא למד את ההלכה בשו"ע המאפשרת בתנאים מסוימים טבילה ללא בלנית? או שמא יש לו סיבה רצינית? אני לא יודע, לא שאלתי אותו, אבל אני מרשה לעצמי לנסות לשער, להציע אפשרות אחרת, המכבדת את הדעה הזו. אולי הרב לאו שליט"א יודע שכל שינוי מהמסורת בדבר שהוא כל כך משמעותי, כל כך יסודי בהתנהלות של עם ישראל פותח שער לשינויים שאין להם אפשרות הלכתית? אולי ברור לרב לאו שכל ההתנהלות של ארגוני זכויות נשים מול ה"ממסד הרבני" פוגעת ומדרדרת את גבולות ההלכה למקומות בלתי הפיכים? אולי כמו שיש תקנות תעבורה שעניינם סייגים והרחקות ממעשים שעשויים לסכן חיי אדם באמת, מרחיק הרב לאו כל שינוי שיביא לפגיעה במסורת חז"ל?
ודבר אחרון: לי נדמה כי אם אותם נשים שכל כך חשוב להן לטבול לבד היו פונות בדיסקרטיות לרב המקומי, הייתה נמצאת הדרך לעזור להן. דווקא הפנייה הפומבית, הפופוליסטית הזו פוגעת בראש ובראשונה בהן, ומתוך כך המערכת הרבנית, החשה את הסכנה הגדולה בשינוי מהמסורת, מתקשה במציאת פתרונות הולמים.
=======
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
0 דיונים
מגיב 16
נו, אז יש לך הבנת הנקרא מינימאלית? רק אם אין לה מי שתעמוד על גבה התיר השו"ע!!! ולא כאשר יש מי שתעמוד על גבה אך היא החליטה שהיא לא רוצה,...
נו, אז יש לך הבנת הנקרא מינימאלית? רק אם אין לה מי שתעמוד על גבה התיר השו"ע!!! ולא כאשר יש מי שתעמוד על גבה אך היא החליטה שהיא לא רוצה, וגם זה רק בתנאים מסוימים שלא בטוח שעושות אותם כל אלו ש"החליטו שאינן רוצות".
המשך 18:24 31.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
צריך להעמיד על גבה יהודית גדולה יותר מי"ב שנה ויום אחד בשעה שהיא טובלת שתראה שלא ישאר משער ראשה צף על פני המים, ואם אין לה מי שתעמוד על גבה,...
צריך להעמיד על גבה יהודית גדולה יותר מי"ב שנה ויום אחד בשעה שהיא טובלת שתראה שלא ישאר משער ראשה צף על פני המים, ואם אין לה מי שתעמוד על גבה, או שהוא בלילה, תכרוך שערה על ראשה בחוטי צמר או ברצועה שבראשה, ובלבד שתרפם או בשרשרות של חוטים חלולות או קושרת בגד רפוי על שערותיה:
המשך 01:39 31.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
השולחן ערוך לא התיר זאת. הרב פרבר סילף את דברי השו"ע כשכתב שהשו"ע נותן שתי אופציות לטבילה, ואחת מהן היא לבד. אתה מוזמן לפתוח את השו"ע לפני שאתה מקשקש ומאשים...
השולחן ערוך לא התיר זאת. הרב פרבר סילף את דברי השו"ע כשכתב שהשו"ע נותן שתי אופציות לטבילה, ואחת מהן היא לבד. אתה מוזמן לפתוח את השו"ע לפני שאתה מקשקש ומאשים בקישקוש אדם רציני שמגן על ההלכה, ולא מחמיר יותר מהשו"ע.
המשך 20:34 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למגיב 13
אני אמנם גר בירושלים, אך איני קשור להר המור ומעולם לא דרכה כף רגלי שם. הנקודה המרכזית בדבריו הטפשיים של יובל המבולבל היא שמדובר ב2-3 אנשים שממחזרים את עצמם בשמות...
אני אמנם גר בירושלים, אך איני קשור להר המור ומעולם לא דרכה כף רגלי שם. הנקודה המרכזית בדבריו הטפשיים של יובל המבולבל היא שמדובר ב2-3 אנשים שממחזרים את עצמם בשמות שונים, ועל כך מחיתי, שאי אפשר להמציא הנחות ללא יסוד. אני כלל לא הגבתי לפני כן על כתבה זו, ואם כבר התגובה שלי עצמה היא הוכחה, אז היא הוכחה לכך שעוד ועוד אנשים (ולא במיחזור שמות) חושבים שהתורה צריכה להיות נר לרגלינו.
המשך 14:20 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
המאמר הזה הוא קשקוש בגרוש. מי שלוקח "אחריות" על אישה שלא תעלה לה טבילתה הוא השו"ע בעצמו, דהיינו: בורא עולם. מי שממציא חומרות יותר מהשו"ע הוא זה שייתן את הדין...
המאמר הזה הוא קשקוש בגרוש. מי שלוקח "אחריות" על אישה שלא תעלה לה טבילתה הוא השו"ע בעצמו, דהיינו: בורא עולם. מי שממציא חומרות יותר מהשו"ע הוא זה שייתן את הדין לפני בורא עולם. מי התיר לך להחמיר עם אחרים יותר מהשולחן ערוך? אתה יותר צדיק וחכם מרבי יוסף קארו? אתה יותר צדיק מבורא עולם שהתיר לאשה לטבול לבד?
המשך 13:26 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר ליובל המבולבל
עצם העובדה שטרחת להגיב על תגובתו של "יובל המבולבל" מעידה שיש כנראה דברים בגו... עצוב שזה מה שעושים בישיבה במקום ללמוד תורה.
22:59 26.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי מירושלים
מגיב 11 מניח הנחות שאין להן שום בסיס. אם יש לו דעה שיכתוב אותה. סתם להפריח הכרזות כלליות לא מועיל לויכוח בשום צורה.
00:04 23.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל המבולבל
משעשע כיצד 2-3 מגיבים מנפקים מאות תגובות פה באתר. מישהו עוד יחשוב שכולם חושבים כמוהם...
11:58 22.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תודה על תגובתך למס 1
08:10 22.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
האם חששם של הרבנים ללחץ היא שיטת פסיקה האומנם אמותינו שטבלו בנהרות לקחו אתם פקידה ממשלתית כן זכותה של אישה וכל אישה להיות אחראית לטבילתה כשם שהיא אחראית לומר טהורה...
האם חששם של הרבנים ללחץ היא שיטת פסיקה האומנם אמותינו שטבלו בנהרות לקחו אתם פקידה ממשלתית כן זכותה של אישה וכל אישה להיות אחראית לטבילתה כשם שהיא אחראית לומר טהורה אני והגיע הזמן להפסיק לדאוג לפקידות טהרה שזה העניין האמיתי
המשך 08:04 22.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר