הרב שאול פרבר הגיב במאמרו לפסיקת הרב הראשי לישראל הרב לאו שליט"א בנושא טבילת נשים. תחילה מציין הכותב כי בניגוד לדברי הרב לאו השו"ע הביא עוד אפשרות לטבילת נשים ללא בלנית.

לא אתייחס בדבריי הבאים לשאלת טבילה בנוכחות או ללא נוכחות בלנית, כיוון שבשאלה ההלכתית הזו דנו רבים וטובים ודומה בעיניי כי איני ראוי לחדש בה. עם זאת, אני מעוניין להתמודד עם סיום דבריו של הרב פרבר, הכותב כי בנוסף לדיון ההלכתי יש דיון חשוב והוא- האם הרב לאו לוקח על עצמו אחריות על הנשים שלא יטבלו כיוון שהטבילה במתכונת הנוכחית לא נעימה להן ומקשה עליהן.

שואל הכותב, אם יש דרך הלכתית להקל עליהן, מדוע לא לעשות זאת?

דומה כי טענה זו הינה שימוש ציני ברגש הלב מול פסיקת ההלכה. וכי אפשר שלא לכאוב את כאב האשה הבאה להיטהר והחווה חוויה של חוסר צניעות, של חציית גבולות? האפשר לא להזדהות עם הרצון של האשה לאינטימיות ולפרטיות? ודאי שכואב הלב על כל אחת המוותרת על טבילתה, אבל את הטענה הזו אפשר להפוך; האם ייקח הרב פרבר על עצמו את האחריות על אישה שתבוא ותטבול ללא בלנית ולא תעלה לה טבילתה כמו שחששו רוב הפוסקים באוסרם טבילה ללא בלנית?

אני מניח שהרב פרבר יענה ויאמר; ההיתר לטבילה ללא בלנית ייעשה באופן שימנע תקלה שכזו אבל האם אפשר להיות בטוחים בכך?

לעיתים נדמה כי יש הממהרים להאשים את הרבנים בכלל ואת הרבנות הראשית בפרט באטימות לסבלם של הנשים, אבל אולי הממהרים להקל אטומים לסבל הרוחני שחווה הנשמה בפגימת כל שהיא בקדושת הטהרה והמשפחה?

אני מנסה לקחת צעד קדימה ולשאול את הרב פרבר: למה לדעתך כב' הרב לאו שליט"א לא מקבל את ההצעה שלך? הוא אטום? הוא מיושן? הוא לא למד את ההלכה בשו"ע המאפשרת בתנאים מסוימים טבילה ללא בלנית? או שמא יש לו סיבה רצינית? אני לא יודע, לא שאלתי אותו, אבל אני מרשה לעצמי לנסות לשער, להציע אפשרות אחרת, המכבדת את הדעה הזו. אולי הרב לאו שליט"א יודע שכל שינוי מהמסורת בדבר שהוא כל כך משמעותי, כל כך יסודי בהתנהלות של עם ישראל פותח שער לשינויים שאין להם אפשרות הלכתית? אולי ברור לרב לאו שכל ההתנהלות של ארגוני זכויות נשים מול ה"ממסד הרבני" פוגעת ומדרדרת את גבולות ההלכה למקומות בלתי הפיכים? אולי כמו שיש תקנות תעבורה שעניינם סייגים והרחקות ממעשים שעשויים לסכן חיי אדם באמת, מרחיק הרב לאו כל שינוי שיביא לפגיעה במסורת חז"ל?

ודבר אחרון: לי נדמה כי אם אותם נשים שכל כך חשוב להן לטבול לבד היו פונות בדיסקרטיות לרב המקומי, הייתה נמצאת הדרך לעזור להן. דווקא הפנייה הפומבית, הפופוליסטית הזו פוגעת בראש ובראשונה בהן, ומתוך כך המערכת הרבנית, החשה את הסכנה הגדולה בשינוי מהמסורת, מתקשה במציאת פתרונות הולמים.

=======

הרב חיים שרייבר הוא מארגון רבני 'דרך אמונה'