אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ושתי לא מתה: היא ממשיכה לפעול גם היום

בימים האחרונים, עלתה בי מחשבה שהתליינים של ושתי היו שיכורים. נראה לי שהיא ברחה מחבל התלייה. אני מבחין בדרכי הפעולה שלה, למשל, במתקפה הרפורמית המתרגשת על ישראל

ושתי לא מתה: היא ממשיכה לפעול גם היום
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מגילת אסתר פותחת במסיבה של 180 ימים. אחשורוש מפגין את עושר כבוד מלכותו. יש לו תעשיית אוכל, בידור ויין  שמגשימה את כל התאוות של אזרחי האימפריה הפרסית האדירה, חז"ל מדמים את מלכות פרס לדוב. אחרי המשתה של החצי שנה יש עוד משתה של שבעה ימים. שם נאמר- ויהי כטוב לב המלך ביין. כטוב- כאילו טוב, יש טוב ויש טוב. יש טוב אמיתי ויש טוב מדומה. טוב של דוב.

70 שנה לפני אירועי המגילה, נחרב בית המקדש ועם ישראל גלה מארצו. החורבן גרם לפירוד – נפרדו השמים מהארץ, שם בשמים – שוכן הטוב שהוא רק טוב. טוב השם לכל ורחמיו על כל מעשיו. והארץ שנתן לבני אדם נשארה בבדידות וחיסרון , מצפה לגואל ומתקן.

ואז בא אחשורוש ומודיע- העולם הזה- של כאן ועכשיו- זה העולם המושלם! העולם שייך ליצר הרע. אין מה לעשות- אפשר אולי למזער נזקים, או לגרום לייאוש להיות יותר נח, אבל באופן כללי-זה מה יש! אחשורוש מנסה להוכיח שהעולם החומרי הגס והמגושם הוא מספיק בשביל להיות מאושר ושמח. מה שצריך זה לשתות, והרבה כי רק כך אפשר להשתיק את המיית הנשמה שזוכרת מהו אושר אמיתי. מה היא שמחה- אהבה-משפחתיות ונאמנות.

אבל באמת, מי שרוצה לשמוח על עולם במצבו העכשוי.- גם מסיבה של 187 יום משאירה אותו עם שמחה מזויפת כמו שמתאר הראי"ה קוק: "חַיִּים וְסוֹאֲנִים הֵם לִשְׁעָתָם הַחַיִּים הַחֶבְרָתִיִּים, אֲבָל מֶה חָדֵל מַה קָּטָן וְדַל הוּא חַיֵּיהֶם, מַה גְּדוֹלָה הִיא הָרֵיקָנִיּוּת הַנִּשְׁאֶרֶת בַּלֵּב אַחֲרֵי כָּל הַהִתְרַגְּשׁוּת הָרַבָּה שֶׁל הַמִּלְחָמוֹת וְהַמְּהוּמוֹת, כְּשֶׁאֵין בָּהֶן תַּכְלִית נִצְחִית כִּי-אִם חַיִּים עוֹבְרִים שֶׁל קְבוּצוֹת יְחִידִים". כי זה רק טוב של דוב.

ויהי ביום השביעי כטוב לב המלך ביין, ביקש המלך להראות את יופייה של ושתי וכו'. ביום השביעי, אומרים חז"ל שזה היה יום שבת. אחשורוש ביקש להביא את ושתי עירומה – בשבת.מכיון שושתי הפשיטה את בנות ישראל בשבת. ושתי היתה חלק מהמפעל הפרסי. מפעל למחיקת הנשמה מהגוף העולמי. כדי למחוק צריך לטפל בגורם המחבר – בנות עם ישראל הקדושות והצנועות, שמעריכות את עצמן לפי הקירבה שלהן לעדינות הנשמה הפנימית, ולא לפי מספר הלייקים הניתנים להחפצה תאוותנית. צניעות שמחברת את הבעל לאופי של אשתו, לבעל ששר בהערצה לאשתו – "אשת חיל מי ימצא".

ושתי ידעה שהשבת היא נקודת הזמן שמחברת ארץ לשמים, ולכן ניסתה להפוך את השבת ליום של קניות ותרבות המנותקת מקרבת אלוקים.

בימים האחרונים, עלתה בי מחשבה שהתליינים של ושתי היו שיכורים. נראה לי שהיא ברחה מחבל התלייה. אני מבחין בדרכי הפעולה שלה, למשל, במתקפה הרפורמית המתרגשת על ישראל. הם מנסים לשכנע שהתורה היא תחביב של יחידים ולא אופי לאומי, ולכן אין צורך ברבנות ממלכתית, נהפוך את תל אביב לניו יורק ואת ירושלים לתל אביב.

את שריד בית מקדשנו נהפוך ליריד אטרקציות. נשכנע כמה חובשי כיפה לכפור בחז"ל המלמדים אותנו שלא זזה שכינה מהכותל המערבי, ושהוא המפתח שיאיר את הלבבות לרצות בבניין בית המקדש. זה רק קיר תמך- הם אומרים בזלזול.

כך בשיטת ושתי נשאר חלילה, חשופים בצריח – ללא בגדים ללא שבת ללא קדושת הר הבית. ככה קלים וקלילים, מפזזים בין תוכניות ריאליטי למרכזי קניות מחייכים חיוך רחב ומחוסר דאגות כי אנחנו שולטים בחיים יש לנו אפליקציות ששולטות בעולם מקצועי ומשוכלל. אנחנו דובים עם חיוך של מליון דולר…

רק כדאי לזכור שלתאווה אין גבול ולכן נהג האוטובוס צריך לנהוג הרבה שעות ביום, כי הפריטו את החברה והמנכ"ל החדש אוהב משכורת גדולה, והוא מקצועי ויעיל אז הנהג נוסע הרבה יותר שעות בשביל אותה משכורת. אבל אל תדאגו יש טכנולוגיה וחיישנים ומצלמות זה מחליף את ה'תיקון עולם במלכות שדי' של הישראלים. רגע רגע הנהג נרדם.. לילה טוב.

אבל, ברוך השם, מרדכי ואסתר ניצחו! ישראל חוזרים לארץ ובונים את המקדש. אסתר היא 'איילת השחר' האור של הטוב האמיתי, שמופיע ויופיע כשעם ישראל חוזר לארצו, שומר על שבת וצניעות ומחבר את העולם מחדש אל האור.

==

הרב חיים פריד הוא ר"מ בישיבת צביה פתח תקוה, ומרבני 'דרך אמונה'

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
כמה תיקונים
| 10-03-2016 12:34
א. לא כתוב במגילה שאחשורוש גזר תליה על ושתי. הוא רק גזר שהיא לא תבוא עוד לפניו. הדיח אותה מתפקיד המלכה. ואסר עליה לצאת. יש להניח שהתוצאה היא מאסר עולם בידי שעשגז, או סריס אחר. בלי לראות איש. ב. סיפור המגילה היה יותר מ70 שנה אחרי חורבן הבית. 70 שנה אחרי החורבן היתה הצהרת כורש. אחשורוש היה יותר מאוחר. ג. דברי חז"ל שלא זזה שכינה מהכתל המערבי עוסקים בכתל המערבי של המקדש. לא בכתל של ההר. חוץ מזה, עם רוב הדברים האמורים כאן אני מסכים, כמובן.
2
למה אנחנו צריכים לפחד מהרפורמים
| 10-03-2016 13:40
שישפיעו על יהודים ולא הרפורמים יפחדו מהיהודים שישפיעו עליהם?
3
הערות לתגובה 1
יצחק | 10-03-2016 14:07
1. חזל לימדונו שהיא נתלתה ולא נמסרה לפיקדון. 2. הצהרת כורש היתה 70 שנה אחרי גלות החרש והמסגר שהיא גלות יהויכין שזה 12 שנה לאחר החורבן. אחרי המגילה התחדשה בניית המשען 70 שנה לגלות שלום וברכה. 1. לצערנו נפטר אדם מבוגר ממוצא הודי בשם אברהם. הלויה היום בבית העלמין הישן בשעה 15:30. טהרה בשעה 14:15. מי יכול? 2. בעזרת ה ביום חמישי הבא יחול יום פטירתו של מרע"ה והוא יום החברא קדישא. אנו רוצים לעשות טקס קבורה מרכזי וגדול לכל הגניזה. בסביבות השעה ארבע תפילה בבית הכנסת הכיפה עם סליחות מיוחדות. אחר כך שיעור בענינני הטהרה והחברא קדישא וסעודת מצווה לעילוי נשמת כל הנפטרים והנפטרות. מי שיכול לצום ביום זה תבוא עליו הברכה. נשמח לדעת מי מתכוון ליטול חלק בתפילה ובסעודה כדי שנוכל להזמין מנות מראש.צשלום וברכה. 1. לצערנו נפטר אדם מבוגר ממוצא הודי בשם אברהם. הלויה היום בבית העלמין הישן בשעה 15:30. טהרה בשעה 14:15. מי יכול? 2. בעזרת ה ביום חמישי הבא יחול יום פטירתו של מרע"ה והוא יום החברא קדישא. אנו רוצים לעשות טקס קבורה מרכזי וגדול לכל הגניזה. בסביבות השעה ארבע תפילה בבית הכנסת הכיפה עם סליחות מיוחדות. אחר כך שיעור בענינני הטהרה והחברא קדישא וסעודת מצווה לעילוי נשמת כל הנפטרים והנפטרות. מי שיכול לצום ביום זה תבוא עליו הברכה. נשמח לדעת מי מתכוון ליטול חלק בתפילה ובסעודה כדי שנוכל להזמין מנות מראש.70 שנה לגלות צדקיהו.
4
איזה יופי
| 10-03-2016 16:54
תודה! כרגיל. כותרת זולה ו
5
סוף סוף
| 11-03-2016 0:31
סוף סוף מביאים דברי תורה עם טעם במקום לצטט את גויית שילת כל
6
אם ושתי היא הרפורמים אז אחשוורוש הוא הרבנות?
6א | 11-03-2016 12:47
דווקא מתאים..... :-)