רב הישוב הרב ברכה, הרב אליעזר מלמד מתייחס בטורו 'רביבים' בעיתון 'בשבע' לסערת הזקנים, תודעה יהודית והכותל הרפורמי, ומציג קו פרגמטי למדי.

את הטור הוא פותח בשאלה מדוע לא יצא בביקורת קשה על הפקודה החדשה לפיה לא יורשה חייל לגדל זקן בלא אישור קצין השלישות הפיקודי? והאם צריך לפרק את הממשלה על רקע הפגיעה ברבנות הצבאית ולכניעת הממשלה לרפורמים בעניין הכותל?!

בתשובתו מתייחס הרב מלמד לפקודת הזקנים אותה הוא מכנה: "מקוממת ומצביעה על אטימות וחוסר כבוד מצד חברי המטכ"ל שהיו שותפים לה", ומוסיף כי "יש בה פגיעה מסוימת בצביון היהודי של צה"ל, ויותר מזה פגיעה במעמדם של הרבנים הצבאיים שהיו אחראים עד כה למתן אישור זה, ויותר מזה פגיעה בכבודו של החייל שרשאי להיראות באופן התואם את אורח חייו, כל עוד הוא נראה מכובד וסביר."

לדבריו, "ברור שחייל שמקבל פקודה כזו אינו צריך להישמע לה, אלא עליו לפעול בדרכים המקובלות כדי לשנותה. ברוב המוחלט של המקרים יצליח, ואם ייתקל במפקד אטום במיוחד, יסביר לו שהוא מוכן ללכת על כך לכלא, ועל ידי כך אולי תחזור הבינה לראשו והפקודה לגביו תבוטל.", את שתיקתו לאורך השבוע הוא הסביר "מכיוון שהערכתי מתחילה שהעניין יסתדר בהבנה, לא מצאתי צורך לצאת על כך בביקורת ציבורית."

איפה הייתם כל השנים?

בהמשך הטור מתאר הרב מלמד את הכרסום המתמשך במעמד החייל הדתי בצה"ל, בשנים האחרונות. הוא מציין בקצרה מספר עימותים שלו עם צה"ל על רקע הקושי של הצוערים בבה"ד 1 להתפלל במניין,בשנת תשס"ה עסק בגבול הציות לפקודה שמנוגדת להלכה, הן ביחס לגירוש יהודים והן ביחס לחילול שבת, לאחר מכן כתב ש"שוויתור בענייני הלכה יגרום לכרסום במעמדו של הצבא, מצד חוסנו המוסרי כצבא יהודי, ומצד שחיילים דתיים וחרדים יתרחקו מערך הגיוס"

סוגיות נוספות בהן התייחס הרב מלמד היו לגבי הפקודה האוסרת הוצאת ציציות אותה הגדיר לא פחות חשובה מזקן, ועל שילוב בנות במערך הלוחם, שיצר בעיות צניעות לחיילים דתיים. הרב מלמד דילג על סוגיית 'שירת נשים' וסירוב פקודה לפינוי ישובים בעטיו הוצאה ישיבת הר ברכה ממסלול ההסדר.

וכאן עובר הרב מלמד לביקורת כלפי אותם רבנים "מאלה שקוראים היום להילחם ולהפיל את הממשלה, מדוע במשך כל אותן שנים שבהן כתבתי מאמרי ביקורת נוקבים על הכרסום בזהותן היהודית-לאומית של מערכות שלטוניות שונות, הם שתקו ופעמים שאף יצאו נגד עמדותיי…. כשהתרעתי על הפגיעה בעצמאותה של הרבנות הצבאית, ושהיא צריכה להיות יותר תקיפה, רבים מאלה שקוראים היום לרב הצבאי להתפטר טענו שעמדתי קיצונית ולא מכבדת את מפקדי הצבא והרבנים הצבאיים, ושכל הפגנה צריכה להיות בעד ולא נגד, לחזק את הממשלה ולא נגדה. בכך תרמו להחלשת הרבנות הצבאית ולהתבססות העמדה שענייני הדת בצבא אינם מרכזיים כל כך."

"אילו שר הביטחון והרמטכ"ל היו מודעים באופן שוטף לבעיות הצניעות, הכשרות והתפילות שיש לחיילים הדתיים בצבא, ולתביעה העקרונית שהצבא ישמור על צביונו היהודי, ושהרבנות הצבאית צריכה להיות עצמאית ומובילה בתחום היהדות כולו – לא היו מעלים בדעתם להוציא מידי הרבנות הצבאית את האחריות לאישור גידול זקן מסיבות דתיות ואת אגף התודעה היהודית."

ראשי המבקרים – תומכי יחד

על השאלה האם צריך כעת לפרק את הממשלה, משיב הרב מלמד בשלילה. "דווקא עכשיו, כשיש לנו סגן שר ביטחון שהוא תלמיד חכם, ישר וערכי ויודע לקדם דברים, לא ראוי לעורר מהומות, שכן ברור מאליו שהוא יעשה הכול כדי לפתור את הבעיה, ומן הסתם יצליח."

"במקום לאיים ולתבוע פיטורים או פירוק ממשלה, יש להתריע באופן שוטף על כל בעיה בצבא, דרך הרבנות הצבאית, חברי כנסת מהבית היהודי והליכוד, וכמובן על ידי סגן שר הביטחון. ואולי גם חברי הכנסת החרדים יסכימו להצטרף ולסייע לחיילים הדתיים. במקביל לפעילות המסודרת, צריך גם לבקר את האחראים על בעיות הדת בצבא בכלי התקשורת הפתוחים לכך. באופן זה, בתהליך הדרגתי יש לקוות שהכול יתוקן."

את הטענות הקשות כלפי צה"ל לא תולה הרב מלמד בהחלפת ראש אכ"א, אלא דווקא כלפי המבקרים, וזאת למרות שהוא מודע לאפלייה כלפי הציבור הסרוג: "הטענות הקשות שמועלות כיום נגד הממשלה ומצב הדת במדינה ובצה"ל, מעלות חשש שיש כאן עוינות עמוקה דווקא כלפי ציבור דתי וימני ונציגיו, שדווקא מהם תובעים תביעות בלתי אפשריות, בעוד כלפי ממשלות שמאל וכלפי הנציגות החרדית מתייחסים בוותרנות וסנגוריה מופלגת.

חלק מאלה שמבקרים את נציגי הציבור הדתי והלאומי בכנסת ובממשלה ותובעים מהם לתקן ולקדם את הכול מיד, הם אלה שהכפישו אותם וגרמו לאובדן קולות והחלשת מעמדם בכנסת. בפועל אסור לפתח ציפיות מוגזמות מעבר לכוח שהבוחר נתן להם. מי שמפתחים ציפיות מוגזמות מביאים להכשלתם, ואולי אף עושים זאת בכוונה כדי להצדיק את עצמם על שהכפישו אותם לפני הבחירות והחלישו את כוחם.", כשהוא רומז לרבנים שתמכו במפלגת 'יחד' שלא עברה את אחוז החסימה והחלישו את הבית היהודי.

הטור המלא של הרב מלמד יתפרסם מחר (ה') בעיתון בשבע.