הציוץ של חברת הכנסת מ'המחנה הציוני', סתיו שפיר, בתגובה לדבריו של נפתלי בנט, גרם לסערה ברשת, אך מלבד הממי"ם והציניות, ברחבי הרשת החברתית התנהל גם דיון רציני אודות המקום בו התחילה ההסטוריה של עם ישראל.

כזכור, הבוקר (שני), בעקבות דבריו של נפתלי בנט לפיהם שנת הלימודים הבאה תהיה בסימן אחדות ירושלים, צייצה חברת הכנסת סתיו שפיר כי "מירושלים ההיסטוריה שלנו התחילה", בנט הבוקר. סליחה על הקטנוניות, אך כדאי ששר החינוך ידע שלפי התורה באנו לכאן ממצרים".

הציוץ עורר סערה ובעיקר לגלוג על ידיעותיה של סתיו שפיר בהיסטוריה ובתנ"ך וכנראה בעקבותיהם הסירה שפיר את הציוץ וכתבה במקום: "בנט החליט לשכתב את התורה לצרכיו הפוליטיים. לידיעתו: על פי התורה העם היהודי עמד יחד לראשונה לא בירושלים אלא בהר סיני".

בעקבות הציוצים של שפיר החלו רבים ברשת החברתית פייסבוק להתייחס לדברים כאשר בין הגולשים ניתן היה להבחין גם בדבריהם של מספר רבנים שניסו לעשות סדר בדברים.

מי שהתייחס לשאלה היכן התחילה ההסטוריה של עם ישראל הוא הרב חיים נבון שכתב: "האם בנט צודק באומרו: 'מירושלים ההיסטוריה שלנו התחילה?'. סנטו בו על כך, שהרי עם ישראל ניצב כעם עוד בהר סיני, ולפני כן – במצרים, הרבה לפני שכבש דוד את ירושלים. ובכל זאת, אין זה מופרך לומר שמירושלים ההיסטוריה שלנו התחילה".

לדברי הרב נבון: "מהרב סמט למדתי שהסיפור ההיסטורי הראשון בתנ"ך הוא מלחמת ארבעת המלכים את החמישה. זה הסיפור הראשון שיש בו שמות היסטוריים של ממלכות הידועות לנו. בסיפור הזה אנו פוגשים לראשונה את "מלכיצדק מלך שלם", מלך ירושלים, הכוהן לאל עליון, והנושא את שמם המסורתי של מלכי העיר (כפי שעולה מיהושע י'); כשהוא מנהל שיג ושיח עם אברהם אבינו. ובכן, ירושלים הייתה נוכחת כשאבותינו פרצו להיסטוריה כיחידים; והיא שבה והופיעה בתולדותינו עם כינון מלכות דוד, כאשר אבותינו חזרו שוב להיסטוריה כממלכה. לא שהדיוקים הללו מאוד משמעותיים; מה שמשמעותי הוא שבמקום לבזבז את זמנם על נושאים שנתיים שהם ססמאות מתחכמות בסגנון "האחר הוא אני", ילמדו ילדינו עוד על ירושלים שלנו".

מי שעוד הגיב לשאלה היכן הכל התחיל הוא רב קהילת 'אברהם יגל' בגבעת שמואל, הרב אבינדב אבוקרט שהבהיר כי גם בנט וגם שפיר טעו בדבריהם.

"גם נפתלי בנט טעה וגם סתיו שפיר טעתה", כתב הרב אבוקרט. לדבריו: "סתיו טעתה כי ההיסטוריה של אבותינו המייסדים התחילה בירושלים, גם בנט טעה כי ההיסטוריה שלנו "כעם" אכן התחילה במצרים. זה המקום הראשון בתורה שבו נקראנו עם ולא רק בני משפחה".

הרב אבוקרט מדגיש כי "הצורך ללמוד על ירושלים אינו משום שבו התחלנו כעם אלא משום שזה המקום שבו היה בית המקדש. אבל לבנט לא נעים לדבר על בית המקדש ועבודת האל אז הוא מנסה לעטוף את הקשר לירושלים בנימוק לאומי".