הרב אלי סדן פרסם חוברת חדשה: 'מי את הציונות הדתית?' ובה התייחסויות למאורעות השעה ולשאלות אקטואליות. דבריו של הרב סדן משדרים נאמנות, אומץ לב, והרבה הרבה רצון טוב ואמונה. ועם זאת, ישנם בחוברת כמה דברים תמוהים:
א. במבוא לחוברת, מנגיד הרב סדן בין שיטתו המאמינה בדיון דמוקרטי ומכבד עם כל גווני הציבור בישראל, ובין אלה "שבוחרים בדרך של שנאה ויצירת דה-לגיטימציה כלפי מי שאינו חושב כמותם. אלו ודאי סיגים מן העבר שעדיין לא נטהרו". האם הרב סדן מאמין בדרך של מתן לגיטימציה גם למי שאינו שומר תורה ומצוות? לגיטימציה לחילול שבת? לגילוי עריות? לכפירה?
ב. בהמשך החוברת כותב הרב סדן: "אנו סומכים על מפקדינו (וגם תובעים מהם) שלא ינצלו את סמכותם הפיקודית לדרוש מחייליהם לפעול בחוסר מוסר נגד מצפונם", אך מיד לאחר מכן הוא חושף מעט מהתנהלות המפקדים שעליהם הוא סומך, ומעיד ש"בהרבה מקומות" המפקדים מחייבים את החיילים לשמוע הרצאות על כך שאין הבדל בין משפחה של גבר ואישה למשפחה של שני גברים, ואף לצפות בהצגות פורנוגרפיה!! וכלשונו: "יש בזה ניסיון ציני להפוך את הצבא לגוף שיחנך מחדש את הדתיים". האמנם אפשר לסמוך על מפקדינו???
ג. בהמשך נדרש הרב סדן לשאלת סירוב פקודה במקרה שבו הצבא מחריב יישובים יהודיים בארץ ישראל ומוסר את אדמותיהם לאויבינו. הוא טוען שהחייל הפרטי המגרש את היהודים אינו עובר שום עבירה (האם הוא גם לא מקיים שום מצווה כשהוא משתתף במעשיו הטובים של צה"ל?), וטוען שכל הרבנים שקראו לסרב פקודה, לא באו אלא להביא את דבריהם לכנסת, "ושם מוכרע הדבר על פי רוב".
הדברים הם לא נכונים בעליל! הרב גורן, הרב שפירא, הרב ישראלי ורבנים נוספים שאין עורר על גדלותם ותפקידם המרכזי בהנהגת הציונות הדתית, קראו במפורש לחיילי צה"ל לסרב לפקודות החרבת יישובים(ראו בהרחבה בספר פניני הלכה 'העם והארץ'). לא ייאומן שזמן קצר לאחר פטירתם, כבר נעשה ניסיון גס לשכתב את ההיסטוריה, ולהתעלם מדברים שנכתבו ופורסמו רק לפני שנים ספורות.
הרב סדן גם אינו מתייחס למציאות הנוראית שבה צה"ל מכניס את לוחמיו שוב ושוב לסיכונים מיותרים, כגון לחימה קרקעית בתוככי ערים ערביות והימנעות מתקיפה אווירית ומפתיחה באש שעה אחת קודם. צה"ל מרחם על אכזרים ומביא לאבדות קשות בנפש, בניגוד גמור לדעת תורה.
ד. לקראת סוף החוברת, הרב סדן מודיע ומדגיש שאין לו שום כוונה ליצור מדינה שתכפה את ההלכה. האם המדינה המיוחלת של הרב סדן לא תאסור על אישה לבגוד בבעלה, כפי שהמדינה הנוכחית אינה אוסרת זאת? האם היא תתיר לנשים להגיע עם מכנסיים לבית המקדש? האם היא תאפשר שם תפילות רפורמיות? והאם היא תגבה את מחצית השקל רק מהמעוניינים בכך? ישנם מקורות רבים המנוגדים בהחלט לדברי הרב סדן, ואציין מקור אחד לדוגמה (רמב"ם הלכות יום טוב ו, כא): "חייבים בית דין להעמיד שוטרים ברגלים שיהיו מסבבים ומחפשים בגנות ובפרדסים ועל הנהרות כדי שלא יתקבצו לאכול ולשתות שם אנשים ונשים ויבואו לידי עבירה".
ה. הרב סדן מסיים את דבריו ביחס לצבא בקביעה שאפשר לבקר את צה"ל, "אבל הכול צריך להיות מתוך אמון מלא בראשי מערכת הביטחון שהם עושים כל שביכולתם – גם בדרג הפוליטי וגם בדרג המבצעי – כדי להביא לעם ביטחון". מאיפה האמון הזה? האם שכחנו את דבריו של יאיר לפיד מלפני עשור? כך הוא הסביר את המניע האמיתי להחרבת גוש קטיף, בריאיון למוסף 7 ימים של עיתון מעריב (13.10.2006): "זה מעולם לא היה קשור לפלסטינים, לדמוגרפיה, לשאיפה להסדר שלום, לתשישותו היחסית של צה"ל או לכל אחד מן ההסברים שניתנו לנו. המניע היה אחר לגמרי". לדבריו, הסיבה לכך היתה רצוןב"הפרת האיזון העדין בין חברת המתנחלים לבין החברה הישראלית". הוחלט "ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה". לצערי, השיעור בדמוקרטיה הצליח. הצליח מעבר למשוער.
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
1 דיונים
הראל דביר
א. האם ראית את תגובה 16 סעיף 1? ב. הבעיה היא ש"סומכים". מאז כתיבת המאמר התחדשה לה גזירת הזקנים המטופשת, ולמה? כי "סומכים". מאז גם הכריחו חיילים להשתתף במשחקי חברה עם...
א. האם ראית את תגובה 16 סעיף 1? ב. הבעיה היא ש"סומכים". מאז כתיבת המאמר התחדשה לה גזירת הזקנים המטופשת, ולמה? כי "סומכים". מאז גם הכריחו חיילים להשתתף במשחקי חברה עם חיילות על שפת הים, ולמה? כי "סומכים". ועוד ועוד. ג. ראה שוב בחוברת , עמ' 15. הלוואי שהיית צודק וזה לא היה כתוב שם. ד. ראה בחוברת עמ' 30, שהוא כותב במפורש שגם בשאיפות העתידיות, זה "שטויות" לחלום על מדינה שבה יכפו את ההלכה. הלוואי שהיית צודק, ולא הייתי צריך לפרסם את המאמר הזה... ה. אתה באמת חושב שבצבא אין יאיר לפידים? מי בדיוק נלחם באגף לתודעה יהודית? מי פוגע בסמכות הרבנות הראשית? מי מחייב את החיילים לראות סרטי זימה ולשמוע הרצאות על הפמיניזם של ושתי?
המשך 22:05 08.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
א: הוא נתן לגיטימציה למשהו?? בסהכ אמר שדרך הניסוח וקידום דרך האמונה באהבה וכבוד לזולת ולא תוקפנות וזלזול.אין צורך להמציא ולחרטט תת מסרים שברור שהוא לא התכוון אליהם כדי 'להפיל'...
א: הוא נתן לגיטימציה למשהו?? בסהכ אמר שדרך הניסוח וקידום דרך האמונה באהבה וכבוד לזולת ולא תוקפנות וזלזול.אין צורך להמציא ולחרטט תת מסרים שברור שהוא לא התכוון אליהם כדי 'להפיל' את המאמר. ב- תוך חינוך לשירות משמעותי וגידול קצינים במהלך עשרות שנים ששינו את תמונת המצב בצה"ל על ידי הרב סדן, הוא מחנך לאמונה במערכת שכרגע אין לה תחליף והיא המיטב שעמ"י מייצר. ובד בבד לא עיוור לבעיות שצצות לפעמין ומחנך להתמודדות עימהם, מה הבעיה?? ג- קראתי את החוברת ואני לא זוכר פרק כזה גם אם זה דברים שאמר בעבר..אמינות? וגם אם כן, תחליט אם אתה מבקר את צה"ל או את גישתו הממלכתית? ד- הרב סדן שואף למדינת הלכה,אך כשעמי יהיה במקום רוחני שיאפשר את זה. והוא פועל יום ולילה להביאו לשם. בהתנהלות טליבאנית שלא מבינה את המציאות בה לצערנו יש חלקים גדולים בעמי שצריך לקרב יכולים להיות השלכות הרסניות. זוהי תפיסה ילדותית, עם בתבוננות מצומצמת. גם הרמב"ם לא היה מציב בתל אביב צלפים.. במציאות בת ימינו צריך להבין שיש מורכבות, ולדעת להתנהל בה נכון. מכפייה לא תשיג כלום. צריך תשובה מאהבה. ושוב למה אתה משתמש בדמגוגיות הזולות בהבאת הדוגמאות שברור שהרב סדן נגדם??קצת עלוב ה- האמון שהרב סדן מביע הוא כלפי מערכת הביטחון, ללא אהבה להחלטות כמו גירוש קטיף שגם הוא מתנגד אליו. וקו לא ליאיר לפיד שהיה עיתונאי אז.. הצבא עושה את החלטות המדינה שלעיתים שגויות. וכן ביטחונית, אנו מאמינים בה' ובצה"ל צבאו שזה הכי טוב שיש לנו כעת. ובכללי המאמר ברמת כתיבה ירודה, טיעונים דחוקים שמנסים להוציא מסרים שהרב סדן לא התכוון אליהם כדי ליצור דהלגטימציה. נכתב בקצת ביטחון עצמי אולי גאווה, כלפי אחד מהרבנים המשפיעים ומחלוללי המהפכות שקמו לציבור שלנו. (הקמת מפעל המכינות, הישוב קשת, גוש אמונים, שרנסקי,וכו..)
המשך 01:29 06.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
במיוחד על מה שהגבת בנושא סרוב פקודה!
13:55 19.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מסביר
1. יש 3 רמות. דה לגיטימציה. סובלנות. ולגיטימציה. דברים פשוטים שאתה מסתבך בהם. 2. בוא נראה אותך מחנך נערים למצוינות צבאית עם הגישה הטוטאלית שלך. הרב סדן נוהג בחכמה מבחינתו למרות...
1. יש 3 רמות. דה לגיטימציה. סובלנות. ולגיטימציה. דברים פשוטים שאתה מסתבך בהם. 2. בוא נראה אותך מחנך נערים למצוינות צבאית עם הגישה הטוטאלית שלך. הרב סדן נוהג בחכמה מבחינתו למרות שאפשר לפעמים לחלוק אבל מתוך כבוד ולא זלזול. 4. סוגיה זו נתונה למחלוקת. אפשר לומר מה שאתה אומר. ואפשר לומר שהשאלה אם לכפות או לא תלויה במצב הדור הרב סדן לא היחיד בשיטה זו. ביום ההוא תקראי לי אישי ולא בעלי.
המשך 10:26 18.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אולי הרב סדן חושב כמו שאמרתם, אבל זה לא מה שהוא כתב. ראיתם את החוברת?
06:22 18.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתי
1. הכותב שאלות היפותטיות שאינן נוגעות בגוף טיעוניו של הרב סדן. חוסר אימוץ טענות רק בשל השלכותיהן נובע לעיתים מפחד מן האמת. אינני מסכים עם הרב סדן , אך לא...
1. הכותב שאלות היפותטיות שאינן נוגעות בגוף טיעוניו של הרב סדן. חוסר אימוץ טענות רק בשל השלכותיהן נובע לעיתים מפחד מן האמת. אינני מסכים עם הרב סדן , אך לא בשל השלכות השקפתו. אם היה צודק- בלית ברירה הייתי מאמץ אותן וסובל השלכותיהן. 2.בתגובה לסעיף 3, הטיעון בסוגריים, עליו טרם ראיתי ערעור בתגובות: יתכן והסברה נובעת מכוונת המבצע. בעת הרתמות למשימה לאומית גם תודעת החייל מכוונת אליה. בעת גירוש הוא כפוי לפעול כך, כחלק מהמערכת .כמובן שיכול לסרב פקודה, ולמעול במערכת, אך אז אנו נכנסים לדיון האם השלכות הסירוב אינן גרועות מפינוי בכפיפות למערכת. 3. רמת הכתיבה איכזבה אותי . כמובן שאין לפסול בשל כך המאמר.
המשך 22:46 17.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יזהר
1. הוא במפורש שולל דה-לגיטימציה "למי שאינו חושב כמותם", כאשר הכוונה היא להשקפה חילוניות. שלילת דה-לגיטימציה זו לגיטימציה. 2. זו לא מורכבות אלא נאיביות שמסרבת לראות מכלול ומתעקשת על "מפגע בודד",...
1. הוא במפורש שולל דה-לגיטימציה "למי שאינו חושב כמותם", כאשר הכוונה היא להשקפה חילוניות. שלילת דה-לגיטימציה זו לגיטימציה. 2. זו לא מורכבות אלא נאיביות שמסרבת לראות מכלול ומתעקשת על "מפגע בודד", גם כשהמציאות מתנפצת בפנים. 4. יש הבדל גדול מאוד בין התנגדות אסטרטגית לכפיה במציאות הנוכחית, לבין התנגדות מהותית לדרך של כפיה באשר היא, אשר מנוגדת באופן מוחלט וישיר לתורת משה. הרב סדן מאריך ובדבריו ומדגיש אותם, ולדאבוננו אין ספק שכוונתו חורגת הרבה מעבר לשיקול האסטרטגי.
המשך 17:02 17.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
אתמהה.. איזה מרחק..
16:53 17.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדלניק
התורה (למשל חוקי פינויי ישובים, שמיעת קול באישה ערווה בפקודה, חוק ביצוע עינויי אינקווזיציה לנערים חפים מפשע, וכ"ד): "עובד עבודה זרה" !!!!!!!!
16:24 17.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מסביר
1. הרב סדן הסביר שהוא מאמין שיש לכבד ולא לבחור בדרך של שנאה. זה לא אומר שהוא מעודד ונותן לגיטימציה לכפירה וכו'. טעית. 2. צדקת חלקית. אכן יש מתח בין נאמנות...
1. הרב סדן הסביר שהוא מאמין שיש לכבד ולא לבחור בדרך של שנאה. זה לא אומר שהוא מעודד ונותן לגיטימציה לכפירה וכו'. טעית. 2. צדקת חלקית. אכן יש מתח בין נאמנות למה שקורה בפועל. הרב סדן אמור לחנך למצוינות צבאית עם שמירת תורה ומצות. לכן אני מאמין שגישתו היא להצהיר נאמנות ועם זאת לחנך שיש להסתייג מהתנהגות יוצאת דופן של קצין זה או אחר. קצת מורכבות שחסרה לך. 3. אתה צודק ב100 אחוז. 4. נראה לי שלא הבנת את הרב סדן. הרב סדן אומר שאין בכוונתו לכפות אלא שהציבור ירצה מעצמו. כפיה לא עוזרת לכלום וגם הרצי"ה התנגד לכפיה. אלא יש לפעול למצב שהעם ירצה לקיים את התורה. מה שיהיה לעתיד לבוא כשהעם ירצה אין לדעת. 5. כנ"ל 2.
המשך 15:28 17.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר