החוק להשעיית חבר כנסת: איך זה יעבוד? - סרוגים

החוק להשעיית חבר כנסת: איך זה יעבוד?

הקואליציה אישרה את הצעת החוק להדחת ח"כ מכהן. ועדת האתיקה תידרש לאשר את הצעת ועדת הכנסת וזו תובא לאישור הכנסת ברוב של 90 ח"כים לפחות. כך זה יאושר

החוק להשעיית חבר כנסת: איך זה יעבוד?
  90 ח,כים יצטרכו להדיח אותה (יונתן זינדל/פלאש90)

הנהלת הקואליציה אישרה בצהריים את המהלך עליו סוכם בין ראשי סיעות הקואליציה אתמול בנושא הצעת החוק להשעיית חבר כנסת מכהן.

הצעת החוק נולדה בעקבות פגישת חברי הכנסת של בל"ד עם משפחות של מחבלים ערבים, כפי שפורסם ביום חמישי בסרוגים. בעקבות אותו מפגש הודיע ראש הממשלה כי חברי הכנסת של בל"ד אינם ראויים לכהן בכנסת ישראל, ועת יוצא לדרך המהלך להשעייתם מהכנסת.

אז איך יעבוד החוק החדש וכמה אפשרי בכלל יהיה להשעות ח"כ מכהן שלא מחמת עבירה פלילית?

החוק החדש מציע כי ניתן יהיה להשעות חבר כנסת מכהן בשל התנהגות שאינה הולמת את מעמדו כחבר כנסת. מה מוגדר כהתנהגות לא הולמת? לא ברור ולא מוגדר.

גם המסע בדרך להשעיה הוא ארוך ומפותל. קודם כל יש להגיש קובלנה לועדת האתיקה של הכנסת חתומה על ידי 61 חברי כנסת ומעלה, מגובה בהחלטת ועדת הכנסת שאושרה ברוב של שלושה רבעים מחברי הועדה. לחבר הכנסת המועמד להדחה תנתן זכות להרצות את טענותיו ולסתור את הקובלנה בועדת הכנסת ובועדת האתיקה. משך זמן ההשעיה ייקבע בהחלטת ועדת האתיקה.

לאחר ההחלטה בועדת הכנסת תובא ההחלטה לאישור במליאת הכנסת 10 ימים לאחר החלטת ועדת האתיקה. גם פה תינתן לחבר הכנסת הזדמנות לסתור את הטענות. לאחר מכן תצביע הכנסת על ההשעיה וגם כאן יידרש רוב של 90 חברי כנסת כדי להוציא את המהלך אל הפועל.

אם התקבל הרוב הדרוש, יושהה הח"כ לזמן שנקבע, ואת מקומו יתפוס הבא בתור ברשימה לכנסת. עם תום מועד העונש יחזור הח"כ לכנסת, ואילו הח"כ המחליף יחזור לרשימה (בדומה לחוק הנורבגי).

וועדת חוקה חוק ומשפט תדון בנוסח המוצע ותקדם את החוק במליאת הכנסת, כשהצפי להעלותו לקריאה ראשונה הוא כבר בשבוע הבא. בינתיים הודיע ח"כ ישראל אייכלר כי הוא מתנגד להצעת החוק שלדבריו תופעל רק נגד ח"כים יהודים "לערבים יש את בג"צ וכל העולם".

לזרוק לחצי שנה את חברי הכנסת של בל"ד

(מתוך ערוץ הכנסת)

בדיון בועדת הכנסת הציעה ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), שלא להשתמש באפשרות של השעיית ח"כ, אלא דרשה משר הביטחון, בוגי יעלון, להפעיל את סמכותו לפי תקנות ההגנה שעת חירום, ולהכריז על בל"ד כהתארגנות בלתי חוקית כפי שהוכרז על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. במקום להטיל את כל האחריות על הרשות השופטת, כבר עכשיו ניתן להכריז על בל"ד כהתארגנות בלתי חוקית, ואין צורך להמתין לבית המשפט".

חה"כ נאוה בוקר מהליכוד אמרה בדיון בועדת הכנסת "במקום לדבר על המישור האתי, צריך לדבר על המישור הפלילי. חברי הכנסת הערבים עמדו דקת דומיה לזכר מחבלים ובכך הביעו תמיכה בטרור וביצעו מעשה המרדה. מדובר בעבירה שדינה מאסר חמש שנים ויש לטפל בהם בהתאם לחוק".

אנשי הרשימה המשותפת נעדרו מהדיון בהפגנתיות וזכו לביקורת מצד יו"ר הועדה דוד ביטן. בינתיים תקף ח"כ דב חנין את הצעת החוק שמקדם ראש הממשלה לפסילה של ח"כים ע"י רוב בכנסת. לדבריו: "הצעת נתניהו לאפשר לרוב בכנסת לגרש ח"כים מכהנים, היא חלק ממתקפה רחבה על הדמוקרטיה, המשך ישיר של קמפיין השתולים. זה תמיד מתחיל בניצול של כעס ציבורי על עמדה מרגיזה או מקוממת של מישהו. וזה תמיד מגיע למקומות אפלים ובעייתיים.

נתניהו משתמש בפגישה שקיימו הח"כים של בל״ד כתירוץ להמשיך בקמפיין סימון הערבים בישראל בתור אויבים פנימיים. קמפיין שהחל עם "הערבים נוהרים לקלפיות", המשיך בנאום ההסתה על דם נרצחי הפיגוע בדיזינגוף, ועבר דרך האמירה השקרית שלו על כך ש-"הח"כים הערבים צועדים בהפגנות עם דגלי דאעש", תוך התעלמות מכך שהם מוקיעים את דאעש מעל כל במה ובכל שפה.

מאחורי המהלך הזה יש מטרה פוליטית ברורה ושקופה: נתניהו יודע שכאשר הציבור הערבי יהיה לגיטימי – הוא עלול לאבד את השלטון."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו