מתוך עולם קטן לשבת משפטים.
שאלה
השבוע פנו לראש הממשלה ולשריה המשפחות שבניהם, בעליהם או נשיהם נרצחו בידי מחבלים. המשפחות ביקשו מראש הממשלה לגרש את משפחות המחבלים לעזה. שאלתנו היא האם הדרישה הזאת היא מוסרית. הרי נאמר בתורה: "לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ". (דברים כד טז). למה האבא והאמא והאחים של הרוצח צריכים להענש בגללו?
תשובה
יש מקרים שבהם התורה אומרת כי גם המשפחה שלו צריכה לסבול. כך היה עם אבימלך שלקח את שרה וכל בית אבימלך סבל בגללו. כך היה עם קרח ועדתו שכל משפחתו נבלעה באדמה בגללו. ההסבר לעונש שמקבלים בני המשפחה כתוב בתורה בסיפור על המולך. שם כתוב כך: "וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ לְבִלְתִּי הָמִית אֹתוֹ: וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל הַזֹּנִים אַחֲרָיו לִזְנוֹת אַחֲרֵי הַמֹּלֶךְ מִקֶּרֶב עַמָּם". הנה התורה מספרת כי כאשר החברה לא מטפלת באיש החוטא, כל משפחתו סובלת.
הגמרא במסכת שבועות (לט.) מקשה: "תַנְיָא, אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, אִם הוּא חָטָא, מִשְׁפַּחְתּוֹ מֶה חָטְאָה? לוֹמַר לְךָ, אֵין לְךָ מִשְׁפָּחָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ מוֹכֵס, שֶׁאֵין כֻּלָּהּ מוֹכְסִין. וְשֶׁיֵּשׁ בָּהּ לִסְטִים שֶׁאֵין כֻּלָּהּ לִסְטִים, מִפְּנֵי שֶׁמְּחַפִּין עָלָיו?". כל המשפחה מחפה על הפושע הזה, כיון שכולם נהנים מפירות גזילתו. לכן כולם נענשים.
ואם תשאל, הרי יש שם מבוגרים וילדים. חלק חזקים שיכולים לעצור בעדו ולא עוצרים, וחלק חלשים שלא יכולים לעצור בעדו. למה התורה אומרת שכל המשפחה נענשת? התשובה היא כי אי אפשר לחייב את השופט לבדוק מי חיפה על הפושע ומי לא. אם התורה תדרוש מהשופט לחפש ולדקדק מי חיפה ומי לא, הוא לא יוכל להעניש את אלה שנתנו לפושע גיבוי והוא עצמו בחדלנו יתן גיבוי לפושע ולסביבתו. במקרים כאלו צריך בית הדין לענוש גם בלי הוכחת פשע.
לא לחזור לצדקנות ולטהרנות
כך כתוב בשו"ע (חומ ב' א'): "אם רואים שהעם פרוצים בעבירות ושהוא צורך שעה, היו דנין בין מיתה בין ממון, בין כל דיני עונש, ואפילו אין בדבר עדות גמורה". שופט שלא מעניש כי הוא רוצה למצוא הוכחת אשמה לכל אחד ואחד מבני המשפחה גורם נזק גדול.
הגמרא מספרת על דיון שהיה בין החכמים בירושלים לפני החורבן שרצו חכמים לדון את בר קמצא למיתה על כך שקיטרג בפני קיסר רומא על ירושלים ורצה לגרום לחורבנה. באותה שעה עמד רַבִּי זְכַרְיָה בֶן אַבְקִילַס ומנע מהם לדון אותו למיתה כי לא הוכח שהוא הולך במעשיו להחריב את ירושלים. בסופו של דבר הלך בר קמצא והסית את קיסר רומא וירושלים נחרבה. בית מקדש נשרף, מאות אלפי יהודים נצלבו באכזריות. ועם ישראל גלה לבין האומות לאלפי שנים. עמד רבי יוחנן ואמר: "עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל רַבִּי זְכַרְיָה בֶן אַבְקִילַס הֶחֱרִיבָה אֶת בֵּיתֵנוּ, וְשָׂרְפָה אֶת הֵיכָלֵנוּ, וְהֶגְלִיתָנוּ מֵאַרְצֵנוּ". (גיטין נח).
אסור לחזור אל הצדקנות והטהרנות שנותנת אפשרות לרשעה להשתולל בעולם. צריך לאמץ את ההצעה של המשפחות השכולות. הצעה שנותנת פתרון לבעיה שממשלת ישראל לא הצליחה לפתור זה כמה חודשים. כשהנער או הנערה המפגעים ידעו שכל משפחתם תגורש לעזה או לסוריה יום אחרי הפיגוע, הם יחשבו פעמים אם כדאי להם להיות שהידים. ממשלת ישראל מחוייבת להגן על אזרחיה, והיא צריכה לאמץ את הפתרון הזה או פתרון אחר שיעצור את הטרור, אי אפשר להמשיך לחיות עם פיגועים שממשיכים יום אחרי יום. ממשלת ישראל חייבת לקבל את הפתרון, שעל פניו נראה כל כך הגיוני וצודק.
==
התשובה תפורסם בעלון 'עולם קטן'.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
א
אלימות לא מרוסנת, למשל אסד מול המורדים, או האמריקאים בויטנאם - לא תמיד מניבה תוצאות. כדי להביא רגיעה, צריך להשתמש במקל כלפי מי שמעורב בטרור, ובגזר למי שאינו.
13:23 03.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירבו כמותך בישראל
13:07 03.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר