"מטען כאב" סרט של אישה גדולה - סרוגים

"מטען כאב" סרט של אישה גדולה

דינה גולדמן ראתה את הסרט של קתרין ביגלו "מטען כאב" והגיעה למסקנה הבלתי נמנעת מבחינתה - שמטען כאב שם את "אווטאר" של ג'יימס קמרון בכיס הקטן. אה, וגם שנשים יודעות לביים אחלה סרטים.

דינה גולדמן, חדשות סרוגים
"מטען כאב" סרט של אישה גדולה
  חתיכת מטען. כרזת הסט "מטען כאב"

חם, מחניק, החליפה גדולה ומסורבלת. אתה מתקדם באיטיות לכיוון מטען החבלה. מסביב יש שקט לא טבעי שבולע את הכול. המגפיים הצבאיות מועכות את גושי האדמה היבשה של עיראק לגרגירים של חול. אתה נעמד מול המטען ומנסה להבין מהיכן להתחיל. במקביל אתה סוקר את עשרות זוגות העיניים העוינות שננעצות בך, תוהה אם ברשותו של אחד מהם המנגנון להפעלת המטען. כל שנייה שעוברת יכולה להיות השנייה האחרונה שלך. כל טעות תעלה בחייך.

מעט מאד סרטים הצליחו לרתק אותי בצורה כזאת למסך. יש משהו ב"מטען הכאב" שבולע את הצופה אל תוכו מהדקה הראשונה ולא משחרר עד לכתוביות. האותנטיות בה הוא מצליח להעביר את הסיפור דרך עיניהם של החיילים מדהימה וראויה להערכה וכמובן לכל ששת פרסי האוסקר.

דם אש ותמרות עשן. ביגלו עוקצת את קמרון

ג'יימס הוא חבלן המכור לשיכרון האדרנלין אשר אינו מצליח למצוא את מקומו. לאחר שהוא מוצב לפקד ביחידה עילית של חיל ההנדסה האמריקאי בעיראק, הוא מוביל את שני חייליו ואת עצמו אל תוך סיטואציות שונות ומסוכנות המותחות את גבולות היכולת של היחידה, והמאתגרות כל אחד מהם באופן אישי. החיילים המתמודדים באופן תמידי עם סכנת המוות נאלצים לסמוך אחד על השני למרות חילוקי הדעות.

זהו אינו סרט מלחמה הוליוודי רגיל העובד לפי תבנית אותה ניתן לחזות מראש. הוא נע על פני כמה מישורים, מגיע מתוך הדמויות ומצליח להתפרס ולהתכווץ מחדש. לעיתים הוא אף פורץ את גבולות התסריט המקובלים ומספק חוויה חדשה לגמרי.

למרות שמרכז הכובד של "מטען הכאב" הוא כמובן המלחמה, במובן מסוים, היא מהווה רק את הרקע לנושא המרכזי באמת: המורכבות האנושית. את זאת אפילו ניתן לנחש מהשם של הסרט, הן בעברית והן באנגלית (“The Hurt Locker”). כל הפחדים, הסתירות הפנימיות והמניעים האגואיסטיים יוצאים מעל פני השטח כשנמצאים יומיום במשחק מחבואים עם המוות.

את "מטען הכאב" ביימה קתרין ביגלו, שלפני קצת יותר משבוע הפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה שזכתה בפרס האוסקר על בימוי. הסרט זכה סך הכל בשישה פסלונים, ועקף את "אווטאר" בבימויו של ג'יימס קמרון (ובעלה לשעבר של ביגלו), שנאלץ להסתפק בשלושה פסלונים בלבד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הסרט - אכזבה! הזכייה - פוליטית.
בניה יהודה | 20-03-2010 22:03
דינה שלום, באמת מרגש שבמאית הוציאה תחת ידיה סצינות ברוטליות כל כך, רק חבל שהן לא קשורות אחת לשנייה, וחוץ מההתחלה והסוף לסרט אין תוכן ממשי, ניכר בו שהושקעה בו מינימום מחשבה ובסופו של עניין - אין בו כל עניין. מה שלא אומר שאוואטר יותר טוב, אבל זה כבר דיון אחר. לעומת זאת הייתי ממליץ על הסרט שלקח לע'גמי את האוסקר על הסרט הזר - "האמת בעיניים שלהם", גם אם אי אפשר להמליץ עליו מעל במה זו כי יש בו עירום, עדיין הוא איכותי, מהנה ובעיקר מעורר חשיבה, ואינו סתם התרסה בעלמא. כל טוב