אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בתיה כהנא דרור: פרשת מגל מלמדת שצריך לחזור לשמירת נגיעה

היתרון שאפיין את החברה הדתית הלך לאיבוד ותחושת הבטחון שאני אבחר עם מי להתחבק ומתי - נעלמה. ובאוירה כזו החשש להיות מופתעות מאקט מיני לא צפוי, הפסיק להיות דמיוני או הזוי

פרשת מגל מלמדת: צריך לחזור לשמירת נגיעה
  לחזור לנורמות של דיני ייחוד ושמירת נגיעה. כהנא דרור

משטרת ישראל הודיעה השבוע על סגירת החקירה הפלילית של ח"כ לשעבר ינון מגל אולם רגע לפני שאנחנו מצקצקים בלשוננו על העוול שנעשה לו, שווה לבדוק את הסיפור בפרספקטיבה רחבה יותר ולהפיק כמה לקחים כדי למנוע את הנפילה המוסרית הבאה.

בשנים האחרונות עוברת הציונות הדתית תהפוכות רבות. כחברה בריאה, משכילה בועטת וסקרנית הגבולות נמתחים, נפרצים, נסגרים נבדקים שוב ושוב. היחס להלכה מתקיים במנעד רחב עד כדי כי נדמה שמדובר במגזר מדומיין.

אחת המגמות בהם חל שינוי משמעתי הוא גדרי צניעות ובמיוחד ענייני 'בינו ובינה' מה שהלכתית מכונה דיני ה'ייחוד' ושמירת נגיעה.

בחברה הציונית דתית (בני עקיבא וצופים דתיים) בה אני גדלתי חיינו כחברה מעורבת, יצאנו לטיולים ביחד, קיימנו פעולות מעורבות ויצאנו למחנות ללא הפרדה. ובכל זאת בכל ענייני הבינו ובינה הקפדנו על נוהלי הרחקה. האווירה הייתה של כיבוד הזולת עם שמירה על ההלכה. הנשיקה הייתה שמורה לאוהבים והחיבוק לחדרי חדרים ורובנו החזקנו ידיים בכיסים גם לאחר שעות של שיחה כשאהבה כבר פרחה.

בשנים האחרונות ואולי ככל שהתקשורת הבינאישית נחלשת עושה רושם שהמגע הפיזי מתחזק ולא רק בין המינים. המגע הפך מתירני מאוד. גבולות נפרצו והנורמה גם בחברה הדתית השתנתה. כאישה בכלל וכאישה נשואה אני יכולה להעיד שזה לא תמיד נח ולא תמיד מתאים לקבל נשיקה או ליטוף ממושך במפגש אקראי עם חבר או מכר. הרבה פעמים זאת תחושה של חדירה לטריטוריה אישית מדי. פיזית מדי ופרטית עם גבולות לא ברורים, שלפעמים יש מי שמנצל אותם למשהו מיני.

כשהיינו צעירים הדיון היה האם כשגבר מושיט לך יד יש להענות, כדי לא לביישו. היום הצעירות שואלות את עצמן מתי להעיף סטירה למי שבחיבוק של "שלום שלום" נצמד לחזה קצת מעבר לנדרש. וכמובן האם לא אכשל בלהיות מגניבה או קולית אם אמחה בקול גדול.

אולי זה חלק מתהליך ההתערות הכללית באוכלוסייה אולי זה חלק מהמרידה והבידול מהקיצוניים ותגובת נגד להקצנה הדתית , ואולי עוד סתם רצון להיות שונים מהדור הקודם. אבל מהון להון היתרון שאפיין את החברה הדתית הלך לאיבוד בדרך ותחושת הבטחון שאני אבחר עם מי להתחבק ומתי נעלמה. ובאוירה כזו החשש להיות מופתעות מאקט מיני לא צפוי, הפסיק להיות דמיוני או הזוי. (צריך להזכיר: רוב ההטרדות המיניות הם מהקרובים לנו, לא מזרים) והאמת היא שאיבדנו שליטה.

נערות רבות מוטרדות מינית בבתי הספר בתנועות הנוער ובכלל וזאת עובדה. לא כל המטרידים הם חברי כנסת ולא כל המוטרדות הן עיתונאיות. למעשה, הסיפור של ההטרדות כנורמה חברתית עדיין לא מספיק סופר.

לחזור לנורמות של הלכות ייחוד

אין ספק שבנושא בינו ובינה נדרשת התפתחות ההלכתית שלא תפגר אחר המציאות המשתנה ועם זאת לא כל מתירנות מקדמת את שחרורה של האישה ואת רווחתה. במציאות המודרנית הנוכחית לא פעם בשם ההתרסה בקיצוניות הדתית אנו שופכים את התינוק עם מי האמבטיה והערך של ו'היה מחנך קדוש' שעליו התחנכנו יוצא מופסד. ונדמה לי שגם הנשים עצמן.

עם נצרף לכך גם את השיח המתירני, החפצת גופן של נשים בפרסומות ובסרטים נגלה שהמחיר של חוסר גבולות הוא זילות באינטימיות ובצנעת הפרט ובכך יצא שכר החופש בקיפוח האישה.

כאשר מסתכלים על פרשת ינון מגל ומזהים את האוירה ששררה ברקע לא קשה להבין איך הגיעה הנפילה. נכון, דבר לא מצדיק ומסביר הטרדה מינית ובדיוק בשל כך נדרשים סייגים ונורמות ואין כמו גדרי צניעות להציב גבול לנוטים לנצל פרצות. שהרי אמרו כבר חכמנו: אין אפוטרופוס לעריות. למרבה הצער להלכה היהודית יצא שם רע מדי ולכך אחראים לא מעט אלו הנשבעים בשמה לשוא ועושים בהלכה קרדום לחפור בה, בין אם לצרכים פוליטיים ובין אם לצבירת כוח ושליטה.

ובכל זאת עם סיום פרשת מגל כדאי לא רק להסתכל על ההיבט הפלילי ולבחון גם את ההיבט ההלכתי מה שאמור להוות עבורנו תמרור מוסרי, וערכי. לחזור להנהגה זהירה יותר ביחסים שבינו לבינה. לנורמות שהלכות ייחוד ושמירת נגיעה מהוות עבורנו כמקור סמכות או לכל הפחות מקור השראה.

==

עו"ד בתיה כהנא דרור היא מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום' המסייע למסורבות גט

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
ימות המשיח! כהנא דרור דוגלת בהלכה!!
| 28-01-2016 11:45
אולי פעם היא תבין שההלכה היא דבר קוהרנטי ויש הרבה הגיון גם במה שהיא טועה לחשוב כפגיעה בזכויות הנשים
2
כשאין צורך בכיסוי ראש
| 28-01-2016 12:24
לא נותר כלום
3
הגיע הזמן לשמור על ההלכה
נועה | 28-01-2016 13:32
ולא לחפף
4
לקראת סיום כתיבת ספרי- אלך לבקש הסכמה ממנה
יוגב | 28-01-2016 15:04
5
מסקנות מסכנות.
ליאת | 28-01-2016 16:45
זה מה שלמדת גיברת? למה לא תכתבי על רוטנר ש"אומרת" שהיא שיכת למגזר . שהבית היהודי ביתה אבל התנהגה כמו כלבת רחות חולה. כן בדיוק כך. הפה המלוכלך שלה כל השנים. הראש החולני שלה. ומעשה הנבלה שהיא עשתה כי הפריעה לה שינון מצליח וסוחף אחרו הרבה אנשים. אם זה מה שלמדת את צריכה לחזור לעשות לימודים.
6
מצחיקה הגברת
רז | 28-01-2016 18:33
האבסורד של דיבור על שמירת נגיעה כשבד בבד היא מזכירה את הנגיעות מימי בני עקיבא כמשהו תקין.. הזוי לחלוטין.. לא פלא שהחרדים מסתכלים על הד"לים כבדיחה.. ציבור משכיל ומתקדם ועוד תיאורים כאלה ואחרים זה לא אומר שההלכה צריכה להדחק לצד, אלא צריכה להיות בראש ובראשונה כל עולם השקפתו של אדם דתי.
7
ינון מגל דתי ולא הודיעו לי?
אורי ביתן | 28-01-2016 18:37
עכשיו ברצינות: ההבדל היחיד בין פרשת ינון מגל לבין רבבות ההטרדות שקדמו לה היא שהיא נחשפה. את באמת חושבת שדתיים לא מטרידים? תחשבי שוב.
8
יש לי עוד רעיון בשבילך-
| 28-01-2016 19:30
לחזור גם לכיסוי ראש מלא אם גילית להפתעתך שההלכה כ"כ יעילה, אולי תתקדמי כמה צעדים ותפסיקי להתייחס אליה כאל "מקור השראה"?
9
אני לא מאמין שאני כותב מילה טובה על כהנא דרור
היינו כחולמים | 28-01-2016 20:12
והאמת, אולי זה נסיון לחדור לקונצסנזוס
10
פופוליזם זול
אליהו | 29-01-2016 0:38
אנחנו משתדלים לשמור את ההלכה תמיד, לא רק כשזה מתאים לאינטרסים ולאג'נדה שלנו. ואם לא היתה פרשת מגל- לא היית יוצאת בקריאה לשמור נגיעה?
11
וואלה? צריך לשמור הלכה?
| 29-01-2016 7:37
לא יאומן. ממש חידוש. תודה לגברת שמאשרת לנו שזה נחוץ ומועיל. אולי כדאי שאת החידושים המרעישים שלה תשמור לעצמה. בחברה הציונית דתית לא מגיעים קרוב למקום הנמוך שאת נמצאת בו ושנוגד את ההלכה. את מנותקת מהציבור שלך וממורשתך
12
''אולי זה חלק מהבידול מהקיצוניים''?
קראצמעך | 29-01-2016 8:39
עאלק 'שמירה על ההלכה'...
13
בגלל ליברליות כמוך החברה הדתית מדרדרת.
שתולים נמאסתם | 29-01-2016 10:19
אתם החפיפניקים מנסים להקנות לגיטימציה לזלזול בהלכה בחסות הקרן החדשה לישראל וכתוצאה מכך הגבולות מטשטשים כמו שאמרת. מה לך כי תליני בעודך סופרת את השלמונים של הגוף שמנסה לפרק את החברה הדתית מבפנים ?
14
החלטת לחזור/להתחיל לשמור נגיעה? אולי תתחילי במקום לספר
| 29-01-2016 11:01
אני קורא את המאמר שלך ולא מבין. החיבורים של ה'שלום-שלום' מציקים לך לעתים? את חושבת שהם לא במקום? תפסיקי עם זה. אני לא מתחבק עם אשה שאינה קרובת משפחה ל'שלום-שלום', והכול בסדר. אם לך זה מציק, כדאי גם לך להתחיל להימנע מזה. במקום זה, את בוחרת לכתוב מאמר בעיתון. זה נחמד, אבל זה לא עוזר. אני מאמין (או לפחות מקווה) שרוב הקוראים כאן שומרים נגיעה לפי כל גדרי ההלכה. אז את באה להטיף לנו מוסר? תתחילי גם את. אפילו אם את כותבת מאמר, תודיעי: אני מהיום שומרת נגיעה. לא "כדאי לחזור לנורמות של הלכות ייחוד". אל תקחי את זה כרעיון תיאורטי, קחי את זה לצד מעשי, וקחי את כל הלכות צניעות, לא רק את מה שאת רואה כעת שמתאים לך. שיהיה בהצלחה ובהלכה.....
15
כמה פרימיטיביות יש כאן
אמה | 31-01-2016 1:04
של עבדי ושפחות דת.
16
בעניין מגל צריך לחזור להלכות שמירת עיניים
תמר | 01-02-2016 9:51
ואולי על הלכות אלו כתבת שצריך להתאים את ההלכה לתקופה?...
17
תגובות רעות
אבי | 03-02-2016 5:35
אני ממש נדהם מאוסף תגובות הרשע שנכתבו. יש כאן מאמר חיובי שאיננו משמיץ אף אחד וקורא לתיקון. אז על מה התגובות הרעות ? בבקשה קצת יותר פירגון.