דיון ענייני ולא שיימינג פוגעני / תגובה לרב עמיחי אליהו

דיון ענייני ולא שיימינג פוגעני / תגובה לרב עמיחי אליהו

לעת עתה אין לי אלא להביע צער וכאב לא רק על עלבונות שהוטחו ללא שום בסיס, אלא בעיקר על המציאות שהשתרשה בתקופה האחרונה שבה את מקומו של דיון ענייני מחליפות לא פעם הלבנת פני אדם ברבים, הכפשות ופגיעות אישיות

דיון ענייני ולא שיימינג פוגעני / תגובה לרב אליהו

אחת התופעות הבעייתיות שיצרו הרשתות החברתיות היא הפרצה הגדולה שהתרחשה בתחומי לשון הרע והלבנת פנים. מעצורים שאדם היה שם לעצמו באופן ברור גם בשיחה פרטית עם חבר, נעלמים לעתים כאשר מדובר בפרסום פוסטים במרחב הציבורי. דוגמה כואבת לכך חוויתי לצערי הרב השבוע על בשרי.

ביום שלישי אליי חבר בשאלה לגבי המלצה שהופיעה בכמה אתרים לומר ביום זה, יום ג' של פרשת בשלח, את 'פרשת המן' כסגולה לפרנסה. 'סגולה' זו הפליאה אותי, שכן נאמר מפורשות בפוסקים שרק מי שאומר את פרשת המן "בכל יום" – "מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו". וכשהתברר לי שסגולה זו יוחסו לרמ"מ מרימנוב, למרות שאין לכך כל יסוד בכתביו, הערתי בדף הפייסבוק שלי על כך שמדובר בסגולה הסותרת את מסורת ישראל ושאין לה כל מקור בכתובים.

והנה, בשעה שהערתי נקודתית על סגולה זו לא העליתי גם בדמיוני הפרוע ביותר לאן הדברים יצאו. הרב עמיחי אליהו פרסם בפוסט ובמאמר ב'סרוגים' תחת הכותרת "מדהימה אותי ההתנשאות של הרב בזק" מתקפה חריפה ביותר עלי שבה הוא לקח את ההערה הנקודתית שלי והפך אותה ל"התנשאות גרבוזית" ו"ניתוק מציבור שפוקדים קברי צדיקים בקבר רשב"י או בקבר הבבא סאלי", תוך התבטאויות פוגעניות עלי אישית ועל היישוב היקר שבו אני גר ("מקום בועתי ד"לי"). לא יכולתי להאמין למראה עיני: היכן הוא מצא בדבריי ולו גם רמז ליחס כזה? מעולם, מעולם לא התבטאתי חלילה בצורה מזלזלת או מתנשאת כלשהי כלפי אלו ההולכים לקברי צדיקים או מאמינים בסגולות ידועות המופיעות במקורותינו. לכך יש סיבה פשוטה: אני מאמין – ואת זה דווקא כתבתי לא פעם – שישנן דרכים שונות בעבודת ה', המותאמות לאנשים בין היתר על פי אופיים המשתנה, וכולן לגיטימיות כל עוד הן מחויבות להלכה, למוסר ולאמת. יש לעשות הפרדה גמורה בין הערה עניינית נקודתית על 'סגולות' הצצות חדשים לבקרים, ובין יחס של כבוד ואהבה שצריך להיות כלפי כל דרך אמתית בעבודת ה'. טענות כאלו הן בגדר הוצאת שם רע ברבים, במיוחד כשהן נעשות בדרך של 'שיימינג' ברשת.

אפשר ומותר בהחלט להתווכח על הערך בהפצת סגולות נטולות מקור ושורש ועל השאלה האם הפצה זו תורמת או מרחיקה מעבודת ה', ועל כך עוד חזון למועד. אולם לעת עתה אין לי אלא להביע צער וכאב לא רק על עלבונות שהוטחו ללא שום בסיס, אלא בעיקר על המציאות שהשתרשה בתקופה האחרונה שבה את מקומו של דיון ענייני מחליפות לא פעם הלבנת פני אדם ברבים, הכפשות ופגיעות אישיות. על כבודי האישי אני כמובן מוחל, ולא הייתי מעלה את הדברים על הכתב לולא התקווה שמסיפור זה נלמד כולנו לקיים תמיד דיון ענייני, ולאמץ את הסגולה הידועה מכל לאריכות חיים טובים: "נצור לשונך מרע".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יישר כוח. גם אני חשתי כך.
אורי | 21-01-2016 9:30
2
תגובה
אריאל | 21-01-2016 9:40
מעניין שכל דבר שיש בו איזה סגלה הרב יוצא נגד
3
כל מילה
אלי | 21-01-2016 9:59
נכונה. עמיחי אליהו צריך לבקש סליחה.
4
אל תמהר להגן על בזק
מנדל | 21-01-2016 10:30
ברגע שמישהו תוקף אותו הוא הופך עצמו למסכן. הוא איננו . הוא אדם יהיר שתוקף רבנים ו אנשים כמעט כל יום. שמעתי מחבר שהוא אפילו הביא תלונה במשטרה נגדו מפני שכתב תגובה לרב מידן נגדו ובייש אותו. זה לא רב זה הפך הרב. טוב מה שעשה הבן של רב שמואל.
5
דרוש מהר התנצלות.
אלי | 21-01-2016 10:52
אם הרב נפגע מכך צריך לבקש סליחה. ןזאת הגדולה להבין שהיתה פה טעות ולהתנצל.
6
על אף שהרב בזק טעה בנושא הסגולה
אלי | 21-01-2016 11:01
הוא צודק בהחלט בתגובתו לרב עמיחי אליהו
7
הרב צודק לגמרי
| 21-01-2016 13:54
למי אכפת מהי עמדת רב כזה או אחר בעניני סגולות כשיוצא מזה שיח כזה פוגעני, קוצף ושונא. הציבור שלנו צובר משקעים של מטעני כעס ונקמנות שמתפרצים בכל הזדמנות. די!
8
זה לא יאומן כמות הבעיות שנוצרות בגלל שלא מבינים האחד את
דורון | 21-01-2016 16:39
השני. אני אישית מאוד אוהב את הרב בזק אבל מהדברים שפורסמו היה באמת נשמע זלזול באופן כללי בסגולות. ואז הרב עמיחי לקח זאת עוד כמה צעדים קדימה ונוצר ויכוח ממש לא מכובד. מזל שהרב בזק עצר את זה בזמן. הבוס שלי נכנס בי בעבודה לפני שבועיים ואיים לפטר אותי כי הציפיות שלו ממני היו שאעשה א' ואני הבנתי שצריך לעשות ב'. יש לנו ויכוח בקהילה וכשמבקשים כל צד שינסה להבין את דברי הצד השני זה מתברר כמשימה מאוד קשה.
9
בואו נתחיל מהשאלה הפשוטה כמה שנים למד תורה הבן של הרב
| 21-01-2016 23:17
אליהו וכמה שנים למד תורה הרב בזק ( ואני אומר זאת כמי שהרב בזק מצליח הרבה פעמים להרגיז אותו...) קצת ענווה לילד שתוקף אותו
10
המוביל של סגנון נמוך מתבכיין!!!
התממות | 22-01-2016 14:45
שום מאמר מרומם לא פרסמת כאן. אם מפריע לך המצאת סגולות תכתוב משהו גדול ולא שוב ושוב ביזוי כמו תמיד!!! אבל זה מה שאתה יודע לכתוב ובכך אתה מטמיע כאן סגנון נמוך. היכבד ודום.