רבנים נגד הסכם קדם נישואין: גורם לפסילת הגט - סרוגים

רבנים נגד הסכם קדם נישואין: גורם לפסילת הגט

פסק הלכה חדש עליו חתומים 13 רבנים ודיינים חרדים ודתיים מביע חשש כבד על כשרות הגט שניתן לאחר שימוש בהסכם קדם נישואים. "חלחלה אחזתנו מההצעה החדשה"

author-image
רבנים נגד הסכם קדם נישואין: גורם לפסילת הגט
  אילוסטרציה שאטרסטוק
פסק הלכה חדש עליו חתומים 13 רבנים ודיינים חרדים ודתיים מביע חשש כבד על כשרות הגט שניתן לאחר שימוש בהסכם קדם נישואים.

מטרת ההסכם היא למנוע מקרים של עיגון מצד הבעל או מצד האישה בשעה שאחד מהם מסרב לקבל או לתת גט לבן זוגו. ההסכמים עד כה, לדוגמה של ארגון רבני צהר, הציעו סנקציה כספית נגד הצד המעגן בכך שהוא צריך לשלם סכום כסף קבוע וגבוה בכל חודש של עיכוב הגט. אלא שפתרון זה נתקל בבעיה הלכתית אחרת המכונה "גט מעוּשֶֹה"  – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל.

בפסק הלכה עליו חתומים כאמור 13 רבנים, בהם הרב אברהם דב אוירבך רב העיר טבריה, והרב אליהו שלזינגר רב שכונת גילה בירושלים, רב הישוב בית וראש ישיבת עטרת ירושלים הרב שלמה אבינר, רב שלמה מחפוד ראש בד"צ יורה דעה המכהן גם כרב שכונה וכאב"ד לענייני אישות בבני ברק, הרב שלמה זעפראני מחשובי האבדי"ם בירושלים, הרב אברהם דב לוין אב"ד ירושלים לדיני ממונות ובירורי יוחסין ועוד הם כותבים הלכה למעשה להטיל ספק גדול בגט לזוג שחתם על הסכם קדם נישואים

"חלחלה אחזתנו מההצעה החדשה להנהיג סידור גט ע"י שהבעל מקבל על עצמו בקנין בשעת הנישואין שאם תרצה האשה להתגרש ובית הדין לא ימצאו לנכון לחייבו ליתן גט עפ"י דתוה"ק, הרי שיהיה מחוייב לשלם לה מזונות אף שחיה בנפרד ממנו ואינו מחוייב במזונותיה מחמת תיקון חכמים." כותבים הרבנים.

"ועל כן וע"כ כדי להוציא מדעת הטועים, וכדי לשמר את קדושת היחס של עם ישראל לדורות הבאים עד ביאת גואל צדק בב"א, הננו לגלות את דעת ההלכה הצרופה בעניין", מוסיפים הרבנים ומבארים: "להלכה אין להקל בגט הניתן מחמת חיוב ממוני שקיבל על עצמו, אלא רק בצירוף טעמים חזקים נוספים, וכהכרעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"ב סימן קס"ג) שאף שקיבל על עצמו מ"מ נחשב לאונס אם חזר בו אח"כ מרצונו לגרש.

הרבנים מנו מספר סעיפים מתוך דברי הפוסקים האחרונים הגורמים לפסילת הגט או המסתייגים מניסיון לכפות על אחד הצדדים את הגירושין. את המכתב מסיימים הרבנים במשפט: "רואים אנו רח"ל את בתי ישראל בחורבנם, וישראל סבא בסכנה!!!". הרבנים חתמו על המכתב וחלק הוסיף גם פסקה משל עצמו.

מכתב רבנים קדם נישואים

הרב ברוך אפרתי, יו"ר רבני דרך אמונה הוסיף "מלבד החשש הפרטי לגט מעושה, הרי זהו חלק ממגמה ברורה לעשות רפורמות במנהגי ישראל, כך שיתאימו לערכי התרבות המערבית. מגמה זו פסולה, וכפי שכתב מרן הרב זצ"ל בעזרת כהן סמ"ב – "שכל התחכמות עד"ת נקרא העברה ע"ד תורה", שלא להנהיג שינויים ברשה"ר בענייני גיטין וקידושין. והגרי"ד סולוביצ'יק זצ"ל אשר עמד מול מגמות כעין אלו באמריקה, אמר עליהם: מה אתם רוצים, להרוס את הכל? האם מצפים אתם לשרוד כרבנים אורתודוקסים? האם חושבים אתם להמשיך את המסורה בתנאים כאלה? תהו ובהו יבואו (ח"ו) במקום התורה".

הצעות אלטרנטיביות

בעבר כבר הבאנו הסתייגויות של רבנים בציונות הדתית ומחוצה לה בנושא הסכם קדם נישואים. על ההסכם של צהר כתב אחד מזקני רבני הציונות הדתית הרב דוב ליאור "אני סבור שבנושא כה רגיש אין לעשות הסכמים אלא באישור הרבנות הראשית לישראל מפני שדבר זה נודע לכלל ישראל ובכל מקום שיש ספק גט מעושה יש להחמיר". הרבנות הראשית לישראל גם היא התנגדה בעבר להסכמים כאלה וכינתה אותם 'הצעת הבל'. בעבר הבאנו בסרוגים הצעה אחרת של הרב פנחס שפירא מביתר עלית, שגם הוא חתום על הפסק הזה, אך הוא הציע אלטרנטיבה בדמות הסכם "כתובה הדדית". ההסכם מבוסס בעיקרו על הצעתם של רבני ירושלים מהדור הקודם, הרב בצלאל ז'ולטי והרב שלום משאש, ובו פתרון אפשרי לבעיות ההלכתיות שהעלו הרבנים.  יצוין כי את ההסכם שהציע הרב שפירא אישר הרב דוב ליאור באופן עקרוני, אך דרש כי גם הרבנות הראשית לישראל תאשר אותו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
קבוצה קטנה ושולית של רבנים חרדים + הרב אבינר
נתי | 05-01-2016 15:39
2
ישר כוח לרבנים שאינם מורידים ראש מפני המתיוונים !!!!!!!
חרדלניק מתנחל | 05-01-2016 15:53
כל פעולה שעושה צוהר, בית הלל ושאר מראין בישין היא ברוח הקרן הארורה לישראל חדשה. על הציבור התורני לומר בקול ברור, התורה היא ניצחית, התורה לא תשתנה במילימטר, על אפם וחמתם של הרפורמים (המתיוונים הנ"ל) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3
הרב רוזנטל הוא גדול מאד. הרב אוירבך היה הרב של הרב שג"ר
אורי | 05-01-2016 16:22
אם הם חתמו זאת באמת בעיה הלכתית רצינית
4
מרגישה מאוד בטוח
| 05-01-2016 21:33
בידיהם של הרבנים שאינם מפחדים ואינם נרתעים לעמוד מול המודרניות שמנסה לכפוף ההלכה מטעמי נוחות קודם מחיפוש האמת הטהורה. יישר כוח למנהיגים של אמת.
5
הסכם נישואין שאושר על ידי גדולי הפוסקים
דוד מישלוב | 06-01-2016 16:38
"הסכם נישואין לגישור" שחיברתי לפני כשלושים שנה קיבל את אישורו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל וערכתי אותו עבור כמה וכמה זוגות במרוצת השנים בהתאם להוראותיו. זוג אחד הביא את "הסכם הנישואין לגישור" לבית דין לקבלת אישורו, ובית הדין בראשותו של הגר"ש עמר שליט"א אישר את תקפותו. זוג אחר הגיע, לצערי, לגירושין, וההסכם חסך מהם מאבק קשה והוצאות וטראומה לילדיהם. במקרה אחר אחרי עריכת ההסכם לזוג נשוי, האשה חזרה לחוש שבעלה לא יעשה לא רע, ונישואיהם כבר יציבים כמה וכמה שנים. לפני שנה וחצי שוב אישרו לי שלושה דיינים חברי בית הדין הגדול שההסכם תקף ולא יוצר בעיה של "גט מעושה שלא כדין". ההסכם פורסם, אך כנראה לא מספיק. בלי נדר אפרסם מאמר חדש ומעודכן לגביו על במה הלכתית בהמשך השנה.