היום התפרסם מאמר על אודות "עזרא לנדרובר", שהטריד בחורי ישיבה לפני עשרים שנה.
לגופו של עניין, לא נותר לי אלא לקוות שיתפשו את הנבל וימצו עימו את הדין, אבל בשולי העניין, במאמר הובעה ביקורת נגד הישיבות התיכוניות, שבמקום לתמוך בבחורים הנפגעים ולתת להם טיפול פסיכולוגי, הם פשוט השתיקו את הנושא והעיפו מהישיבה את הבחורים המדוברים.
הביקורת הזאת איננה מוצדקת. כל בחור שהבריז מהישיבה ויצא לטייל עם "עזרא לנדרובר", ידע היטב שהוא מפר את חוקי הישיבה.
באיזו זכות הוא דורש עכשיו שהישיבה תסייע לו להתגבר על הנזקים שהוא עשה? זה ממש כמו האיש שרצח את הוריו ומבקש רחמים כי הוא יתום.
אמנם, אכן היה יכול להיות יפה ונאצל מצד הישיבה לסייע לבחור למרות שהוא האשם בעניין. אבל הדבר היה דומה לסיפור הידוע על כך שבחלם בנו בית חולים מתחת לגשר.
האתגר האמיתי שעומד בפני הישיבה במקרים כאלה, הוא לא כיצד לטפל במי שנפגע, אלא כיצד לגרום לכך שבחורים נוספים לא ייפגעו. זה הדבר החשוב, ועל כך יש לתת את הדגש. הדרך לעשות זאת היא לחדד את הכללים, ולהבהיר שהדין ימוצה עם כל מי שיעזוב את הישיבה וייסע עם "עזרא לנדרובר".
אז נכון, אפשר היה לעשות זאת גם בדרך אחרת: לספר בראש כל חוצות ובפירוט רב שראובן ושמעון נסעו עם "עזרא לנדרובר" והוא עשה להם כך וכך. זה ירתיע בחורים אחרים, וגם ייתר את הצורך להעיף מהישיבה את ראובן ושמעון. ממילא הם כבר לא יעזו להראות את פניהם בישיבה.
טוב עשתה הישיבה שחסכה את זה מהם. (חוץ מזה שזה היה עלול להכניס רעיונות לראשם של כל מיני בחורים בישיבה. ובמקביל – גם היה הופך את ההרפתקה עם "עזרא לנדרובר" למשהו עם הרבה יותר אדרנלין).
אז הישיבה בחרה בדרך שהיא בחרה, מתוך אמונה בכך שבסופו של דבר הדרך הזאת תצמצם במידה ניכרת את אחוז הנזקים בעתיד, יותר מכל דרך אחרת. זה היה שיקול הדעת של אנשי הישיבה, והוא שיקול דעת הגיוני מאד.
=======
הכותב הוא סטודנט לתואר שלישי. בעבר מדריך בישיבה תיכונית
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
0 דיונים
יאיר, בוגר כפר הראה
סביר להניח שהישיבה לא ידעה על הניצול אלא רק על הבריחות לטיולים. ולכן זו התגובה. קשה לי לדמיין מצב שתלמידים מספרים על הניצול. מקסימום שהישיבה יכלה לדעת זה על כך...
סביר להניח שהישיבה לא ידעה על הניצול אלא רק על הבריחות לטיולים. ולכן זו התגובה. קשה לי לדמיין מצב שתלמידים מספרים על הניצול. מקסימום שהישיבה יכלה לדעת זה על כך שהם בורחים מהישיבה לטיולים. במקרה שכזה, הסילוק מהשיבה הוא דוקא צעד אחראי, שפירושו: אנו לא יכולים לקחת אחריות על תלמיד שלא נשמע לכללי הישיבה, ובורח ממנה, ולכן סילוקו הוא צעד מתבקש. בודאי אם יש לו השפעה על חברים אחרים והוא סוחף אותם איתו.
המשך 11:42 05.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חילוני תוהה
התזה של הכותב היא שהתלמידים ידעו שהם מפרים את חוקי הישיבה, ובעצם זו אחריותם שהבריזו ולכן נענשו. רק שהוא שכח שמדובר בקטינים בעלי הורמונים גועשים, ומעל הכל - הם הקורבנות!!!...
התזה של הכותב היא שהתלמידים ידעו שהם מפרים את חוקי הישיבה, ובעצם זו אחריותם שהבריזו ולכן נענשו. רק שהוא שכח שמדובר בקטינים בעלי הורמונים גועשים, ומעל הכל - הם הקורבנות!!! הם אילו שצריכים לקבל סיוע ועזרה!!! כל אמירה אחרת היא בבחינת הפיכת הדברים על ראשם. ועוד הוא טוען שהישיבה בחרה בדרך של סילוק הנערים כדי "לצמצם את התופעה". נו, אז זה צמצם? הרי מדובר פה על מאות עדויות. לא ייאמן...
המשך 18:37 04.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רות- פסיכולוגית מהמגזר הדתי
מציעה לכותב הטור- קודם כל אל תהיה מדריך באף ישיבה תיכונית, ויותר מכך - לא ראוי שתיקח תפקיד חינוכי כלל. אם אתה לא מסוגל להבין שכל הלך הרוח באותם ימים...
מציעה לכותב הטור- קודם כל אל תהיה מדריך באף ישיבה תיכונית, ויותר מכך - לא ראוי שתיקח תפקיד חינוכי כלל. אם אתה לא מסוגל להבין שכל הלך הרוח באותם ימים היה לא אחראי ולא חינוכי ובוודאי שלא מוסרי, יש לך בעיה עמוקה. להעיף או להשעות תלמידים ממש לא עוזר למנוע נפגעים נוספים. עצם זה שהבריחות הללו התרחשו כל כך הרבה מעיד על בעיה במסגרת של הישבות שאפשרה דבר כזה. היה ראוי שיהיו שיחות על פגיעהמינית והסברה!! היה ראוי לערב משטרה!.. אולי זה גם היה מונע מקרה כמו הרב קופלוביץ ,ם היתה מודעות שאפשר להתלונן על כך, שם היה בכלל עוול מוסרי גדול. החלופה שאתה מציע לפרסם ולבייש את שם הנערים- היא גם ממש לא האלטרנטיבה הילידה , ובין הושרות עולה גם תפיסה בעייתית ומבישה לגבי פגיעות מיניות. נראה שאתה לא מבין את ההבדל בין נער בן 16 לרב זו באמת בעיה. ודבר שני ראוי שתקרא קצת מידע על פגיעה מינית, ניצול מיני וכו' לפני שאתה מפרסם טור כזה מביך ומזעזע! לא ייאמן שמישהו נתן לזה להתפרסם. הגישה שלה שעזוקה בלהגן על השיבות משקפת את אחת הבעיות החמורות בציבור הדתי.
המשך 22:53 02.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחרי שקוראים כתבות כאלה...מבינים בדיוק למה המצב הזה כנראה יימשך לעוד 20 שנה?טירוף הדעת להאשים את הקורבנות שכל חטאם היה שאינם מצאו מקום מכילמקבלמחבק בין כתלי הישיבה וחפשו כל דרך...
אחרי שקוראים כתבות כאלה...מבינים בדיוק למה המצב הזה כנראה יימשך לעוד 20 שנה?טירוף הדעת להאשים את הקורבנות שכל חטאם היה שאינם מצאו מקום מכילמקבלמחבק בין כתלי הישיבה וחפשו כל דרך להמלט על נפשם-פירצה שקראה לסוטה ההוא לנצל ולאנוס ילדים תמימים!! לא יעלה על הדעת שרבנים ואנשי חינוך לא יצטרכו לתת את הדין על כך...וההורים שהם האשמים העיקריים,שמסרו מבחירה את ילדיהם לגדול על ידי אנשים אחרים וראו את בנם אחת לשבועיים וחשבו לתומם שהכל בסדר עם הילד...מתי ייפסק הטירוף הזה ששולחים ילדים כל כך צעירים לפנימיות??? נכון,אין ביטוח בשום מקום אבל אפשר בהחלט למזער את האפשרות הזאת ולדעת בכל רגע נתון איפה הילד שלךעם מי הוא וכו...קחו אחריות אנשים!!!! טעיתם בגדול אנשי הישיבות...לא הצלחתם לחבק מספיק את הילדים שפחות היו ב"תלם" לא גרמתם להם לאהוב את איפה שהם נמצאים ובכך הם בקשו למצוא מקלט אחר לנפשם...והיום אתם לא מתביישים עוד לבוא אליהם בטענות וביקורת?? טוב...מי שלא חיבק לפני עשרים שנה,כנראה לא יחבק היום.אבדנו את זה..
המשך 15:20 31.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקווה שאתם לא נועלים את הדלת ומשאירים את ילדכם בחוץ אם הוא מאחר לחזור לשעה שקבעתם איתו. מקווה שאתם לא מרעיבים אותו אם קראתם לו לאכול והוא לא בא. מקווה שאתם מבינים...
מקווה שאתם לא נועלים את הדלת ומשאירים את ילדכם בחוץ אם הוא מאחר לחזור לשעה שקבעתם איתו. מקווה שאתם לא מרעיבים אותו אם קראתם לו לאכול והוא לא בא. מקווה שאתם מבינים מה זה מבוגר, ומה זה ילד. מה זה הורות ומה זה התבגרות. ומה ההבדל ביניהם ומה צריך להכיל הדיאלוג שביניהם. שה' ישלח לכולנו כוח..
המשך 17:42 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בחורים בני 15-16 הם לא ילדים. הם יודעים בדיוק מה מותר ומה אסור, והם אחראים למעשיהם. אם הם חושבים שלהיות שבועים בישיבה זה משעמם, הם רשאים לעזוב. איש לא מכריח אותם...
בחורים בני 15-16 הם לא ילדים. הם יודעים בדיוק מה מותר ומה אסור, והם אחראים למעשיהם. אם הם חושבים שלהיות שבועים בישיבה זה משעמם, הם רשאים לעזוב. איש לא מכריח אותם ללמוד שם. אם הם רוצים להיות שם - שלא יהיו שם. אבל בישיבה לומדים. בקשר לטענות על מדריכים שלא נמצאים. לא יודע על מה אתה מדבר. כשאני היתי בישיבה תיכונית היה מדריך בישיבה כל הלילה. מי שחיפש אותו - ממש לא התקשה למצוא אותו. גם הוא מצא את התלמידים. אבל אם הוא ידע יותר מדי מה קורה איתם - האשימו אותו שהוא בלש, והוא שוטר, והוא ק.ג.ב. וכו' וכו'. בקיצור: זה מאד נחמד מצד הישיבה אם היא עוזרת אפילו לתלמיד שלא שם עליה, אבל שהתלמיד יבין שזה לא מגיע לו. זה חסד שהישיבה עושה איתו. רק מה? התלמידים של היום לעולם לא יבינו את זה. הם בטוחים שהכל מגיע להם. להם מותר הכל, ויש מישהו שאחראי לתקן את הנזקים שהם עושים.
המשך 12:06 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוגר
אוי לנו שזו חשיבה של דמות שאמורה להיות חינוכית, אני יכול לרשום מעל אלף מילים על הזעזוע מחוסר ההבנה של כותב הטור הזה אבל הוא כל כך עיוור שזה כנראה...
אוי לנו שזו חשיבה של דמות שאמורה להיות חינוכית, אני יכול לרשום מעל אלף מילים על הזעזוע מחוסר ההבנה של כותב הטור הזה אבל הוא כל כך עיוור שזה כנראה לא יעזור. בישיבה תיכונית לפחות במתכונת שלה בשנות ה-90 אותה אני חוויתי יכולת להתנסות במה שאתה רוצה לא היתה שום מעורבות אמיתית איש הישר בעיניו יעשה,זה אסון כשמדובר בנערים
המשך 10:11 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
לטיול לאחר שלא נתת לא רשות?! מאמרך היה 'אולי' נכון אם התלמידים לא היו מצליחים בבגרות עקב הברזות או משהו הדומה לזה, אך תגובתך מעידה כאלף עדים שמערכת החינוך פשטה את...
לטיול לאחר שלא נתת לא רשות?! מאמרך היה 'אולי' נכון אם התלמידים לא היו מצליחים בבגרות עקב הברזות או משהו הדומה לזה, אך תגובתך מעידה כאלף עדים שמערכת החינוך פשטה את רגלה מזמן וגם בעידננו עוד מסתירים דברים שעניינם דיני נפשות במערכות החינוך! קדימה להתעורר!
המשך 10:01 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היתה קיימת ולאף אחד לא היה אכפת למרות היותם אחראים על הילדים בפני הוריהם. זאת אחד הסיבות שהפנימיות נפלו. אלו שגדלו שם הבינו שהחופש היה כיף אבל חוסר האחריות היה...
היתה קיימת ולאף אחד לא היה אכפת למרות היותם אחראים על הילדים בפני הוריהם. זאת אחד הסיבות שהפנימיות נפלו. אלו שגדלו שם הבינו שהחופש היה כיף אבל חוסר האחריות היה הפקרות של הסגל.
המשך 08:45 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
בפייסבוק יש עדיות שהוא פעל מאמצע שנות השמונים עד סביבות 2005 (לפחות). הפתרון של הישיבות היה להעיף את מי שנתפס או במילים אחרות לטמון את הראש בחול, ולהאמין שהבעיה היא...
בפייסבוק יש עדיות שהוא פעל מאמצע שנות השמונים עד סביבות 2005 (לפחות). הפתרון של הישיבות היה להעיף את מי שנתפס או במילים אחרות לטמון את הראש בחול, ולהאמין שהבעיה היא בילדים שנסעו איתו... אם נשווה את זה לסיפור על חלם, מה שהכותב וחבריו עשו (במקום לתקן את הגשר) זה לשים כיתת יורים ליד הגשר ולהרוג את הנופלים, וכך אין פצועים והכל בסדר. בשנים האחרונות גם אני נזכרתי בתקופה עם חברים, והיינו תמיד בטוחים שמדובר בתופעה מוגבלת. מה שמתברר היום כלא נכון ונמשך לפחות 20 שנה (!) אני מקווה מאד שאם יום אחד הוא ייתפס, ויתברר שבאמת היו מקרים קשים כמו הסיפורים שעברו מפה לאוזן בתקופה ההיא, אז לא רק הוא ייתן את הדין, אלא גם בעלי התפקידים בישיבות התיכוניות שידעו ושתקו. לא ייתכן שהוא הסתובב בישיבה בה למדתי כבר 10 שנים לפני שהגעתי לשם באמצע שנות ה90 ואף אחד מהצוות החינוכי לא עשה כלום (חוץ מלזרוק את הקורבנות) צריך לזכור שמדובר בתקופה שונה מהיום, לא היה טלפונים ניידים, ההורים מטבע הדברים לא יכלו להיות בקשר רצוף עם הילדים, וסמכו מאד על הצוות החינוכי. אולי היום זה נשמע הזוי, אבל אלו היו מוסדות הדגל של הציונות הדתית, וכולם ניסו ללמוד שם.
המשך 08:40 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר