המתיוונים עדיין כאן: זוגות מעורבים - פצצה מתקתקת
קשה שלא להצטמרר מהנתונים: למעלה מ-90,000 זוגות מעורבים חיים בארץ וילדיהם ממלאים את הרחובות ואת בתי הספר. זו פצצה מתקתקת. אי אפשר ביד אחת להדליק את הנרות וביד השנייה לכבותם

האור שניצת ברחובות ובבתים עם כניסתו של חג החנוכה, מאיר את הלבבות. יש משהו באור הזה שכובש. אין כמעט איש שיסרב לבקשה להצית בחנוכייה את שלהבת הנר ותמיד יש איזה חיוך מיוחד שעולה על השפתיים מול האור המרצד.
כנראה יש משהו נחוש באור הקטן הזה, משהו שאנו לא מסוגלים לסרב לו. הוא נושא עמו פיסות חיים של פעם, של אבא, של סבא, של היסטוריה שלימה המקופלת בשלהבת קטנה. הקשר הזה שלנו עם עברינו, גם אם אנו לא מודעים לו, הוא קיים עמוק בתוכנו, וכשהאש עולה, משהו ניצת גם בנו.
מוכרחים לומר את האמת: הנרות הללו נושאים בתוכם גם דרישה, שלא תמיד נעימה לאוזן. הם דורשים המשכיות. הם מבקשים שיהיה מי שיצית בהם את האור גם מחר, גם בעוד דור ושניים, שהשלהבת תמשיך לבעור. עלינו לא רק ליהנות מאורם אלא גם לדעת להקשיב להם. לתת את הדעת שיהיה מי שידע בעוד דוריים להצית את הנר, להבעיר את השלהבת.
נס השמן של חנוכה היה סיומו של מאבק ארוך ולא פשוט.
הניצחון על היוונים ההוא היה אחרי כמה ניצחונות לא פשוטים שלהם. אחד הקשים שבהם, מבחנתנו, היה שהם הצליחו ליצור "זרם יהודי" חדש שמזדהה לחלוטין עם השקפת עולמם. זו הייתה בקיעתה של חומה והם הצליחו להתנחל בלבבות. הם דברו על פתיחות, על נאורות, הם ניסו להפוך את היהדות לפולקלור יפה, תרבותי ואפילו מדהים, אך התנגדו לעקרונות היהודים שמייצרים את השונות הגדולה, את הייחודיות של עמנו, את מה ששומר עלינו כעם אלפי שנים.
ההבדל בין יהודי לגוי היטשטש. הרוח הייתה שעלינו להיטמע במרחב. כי הבסיס המאפיין את האדם היא מדת תרבותו, ותרבות היא דבר נרכש. זו הייתה הפריצה הגדולה בחומת העם וזו בעצם תמציתה של מכת ההתבוללות, מאז ועד היום. המתייוונים דיברו בהגיון אך הם אבדו את האמונה, את החיבור.
מי שיודע את סוד קיומנו מבין כי להגיון אין שם מה להשמיע. היכולת לקבל את הייחודיות של עמנו ואת השליחות שהוא נושא בעולמינו, היא משהו שאולי עובר רק דרך שלהבת. דרך האור שמצליח לעורר בנו משהו שלא נותן לנו מנוח. שלא מאפשר לנו לשקוע לתוך התפיסה הבסיסית היום-יומית שבחיינו.
וכאז גם היום, המאבק לא תם. יש משהו מקומם בטמינת הראש באדמה מול מכת ההתבוללות שמאיימת על רחובותינו. בעמותת יד לאחים- מקבלים מדי יום כעשר פניות של מקרי התבוללות חלקם של דור שני ושלישי. לכל מקרה יש מאחוריו כאב, כאב של משפחה, כאב של אובדן. קשה שלא להצטמרר מהנתונים: למעלה מ-90,000 זוגות מעורבים חיים בארץ וילדיהם ממלאים את הרחובות ואת בתי הספר. זו פצצה מתקתקת.
רק אמירה ברורה שלנו לילדינו, של מערכת החינוך לחניכיה, בכוחה לעצור את התופעה. אי אפשר ביד אחת להדליק את הנרות וביד השנייה לכבותם. אי אפשר ליהנות מחג החנוכה אך בד בבד לייצר כאן יהדות מתייוונת. מחריד בעיני, להפוך את המאבק החשמונאי לפולקלור, כאשר הם עצמם, החשמונאים, יצאו למאבק נגד התהליך הזה בעצמו. רגע אחד לפני שחג החנוכה מסתיים עלינו להרים את נס המרד. להרים את בעיית ההתבוללות לראש סדר העדיפויות.
==
הרב שמואל ליפשיץ הוא מראשי ארגון 'יד לאחים' הפועלת למניעת התבוללות.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו