הרב שמואל אליהו פרסם באתר 'סרוגים' מאמר המבקר את דבריו של הרב יובל שרלו על קליטת פליטים מסוריה. הוא טען כי בנושא זה אין מקורות רלוונטיים והפנה לשורה של מקורות ולמאמרו של הרב הנקין הי״ד על 'לא תחנם'.
כאשר ראיתי את המאמר הנ״ל הופתעתי. הרב אליהו הוא תלמיד חכם רציני שעל אף שאני תלמיד של רבנים אחרים ראוי להקשיב לדבריו ולכבד אותם. באותה מידה הרב שרלו אינו צריך את ההגנה שלי על דבריו (ג"נ, לימדתי ואני עדיין מלמד בישיבת אמי״ת אורות שאול ברעננה בראשותו), הרב שרלו לא ביקש ממני לכתוב. הדברים הבאים הינם בשמי ובשם חברים ותלמידים הרואים עצמם תלמידים של הרב שרלו.
אך בכל זאת אני רואה צורך להבהיר נקודה מסוימת.
בהקדמה לספרו החדש (רשו״ת הדיבור בהוצאת ישיבת ההסדר אמי״ת אורות שאול) כותב הרב שרלו כי התשובות והמאמרים שהתפרסמו במסגרת האינטרנט אין בהם מקורות כתשובות הלכתיות קלאסיות זאת אך ורק בגלל המדיום שלא מתאים לתשובות מעין אלו, אך אין זה אומר שלא כל תשובה ניתנה מתוך דרך הפסיקה הקלאסית אף שלא נכתבה בשפה זו. במשך השנים נעשו ניסיונות לא מועטים של תלמידי הרב שרלו להתחקות אחר קווים מנחים בפסיקה שלו, חלקם במסגרות אקדמאיות וחלקם במסגרות פנים ישיבתיות, מי שמתעניין בכך אני מציע לו לפנות לישיבת אמי״ת אורות שאול שם ישמחו לחלוק במאמרים אלו.
אני יכול להעיד שהרב שרלו לא צריך תזכורת על מהם המקורות בנוגע לאיסור 'לא תחנם', הוא מכיר אותם מצוין, כל אחד מהם. יש כאן גישה עקרונית בנוגע לשאלות הלכתיות בנות ימינו, זמן בו יש לנו מדינה והשיקולים ההלכתיים הם מעבר לשיקולים הקלאסיים המופיעים בשולחן ערוך ואף מעבר לשיקולים שמופיעים אצל הראשונים והאחרונים שלא חוו את המציאות של המדינה עם ריבונות יהודית.
הראשונים, שמימיהם אנו שותים, לא דמיינו מציאות של רשימת שיקולים הכוללת: מדינה עצמאית מודרנית, יחס לקהילה הבין לאומית, מדינה דמוקרטית, חצי עם שאינו שומר תורה ומצוות, החובה המוסרית של אומה שחוותה חוויה של פליטות ועוד.
כיצד אפשר לומר שנושאים אלו אינם שיקולים הלכתיים? השאלה עצמה משתנה יחד עם המציאות. ישנן שאלות שאולי נראות דומות לשאלות קודמות, אך המציאות טורפת את הקלפים והופכת את השאלה לאחרת לחלוטין.
חשוב לציין שהרב שרלו הוא לא הרב הראשון שמתייחס לשאלות הלכתיות חדשות בצורה כזו, בכך הוא ממשיכם של הרב ישראלי, הרב עוזיאל, הרב הרצוג, הרב גורן, הרב אליעזר ברקוביץ' ועוד.
יש כאן מחלוקת מטא-הלכתית על התייחסותו של פוסק ההלכה למציאות בה נשאלת השאלה. אולי אפילו מחלוקת מטא- הלכתית על פסיקה במקרה בו מעורבות נקודות מוסריות ובמציאות של מדינה עצמאית באלף השישי לבריאת העולם, יש כאלה שיאמרו שנתונים אלו אינם שיקול- וזוהי דעה לגיטמית, דעת הרב שרלו היא שנתונים אלו הם שיקול שיוצר שאלה הלכתית חדשה לחלוטין.
אני בטוח שהרב אליהו גם הוא מודע לדברים אלו ועדיין בוחר לפסוק כמו שהוא פוסק וזה בסדר, אך לבוא ולהתייחס לגישתו ההלכתית של הרב שרלו כגישה לא הלכתית, זה איננו דבר ראוי.
הכותב הוא, ר"מ במדרשת לילנבאום- אור תורה סטון, חבר הנהלת נאמני תורה ועבודה ומלמד במתן הוד השרון
מה דעתך בנושא?
33 תגובות
0 דיונים
למשה שמיר
דומני שהם דווקא גלוים לחלוטין. אינני היסטוריון, אך גם הרפורמים הראשונים בטחו בנכונות דרכם.
20:21 17.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל-29
לא נסחפת קצת?
09:27 17.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמן
מה שכתבת זה עוד יותר חמור אתם, מכניסים לישיבה שלכם סם המוות ולא שוכנת האור בתורה זו אנא מכם חידלו מסכנים הצעירים שבדרך זו מתרחקים מתורת ישראל, יש כאן אונאה...
מה שכתבת זה עוד יותר חמור אתם, מכניסים לישיבה שלכם סם המוות ולא שוכנת האור בתורה זו אנא מכם חידלו מסכנים הצעירים שבדרך זו מתרחקים מתורת ישראל, יש כאן אונאה כלפי אותם צעירים אנא חידלו, אין זו הדרך ללמד תורה וזה גם תחילת החולי לומר בשם עצמך דברים ולסדר את זה עם התורה ולא להתמלא בתורה.
המשך 07:02 17.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
היא ה"קול" של הכתבה הזו..
00:37 17.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אג
למה צריך מאמרים של חוקרים בוגרי "אורות שאול" כדי להתחקות אחרי מקורותיו ההלכתיים ושיקולי הפסיקה הכללים של הרב שרלו? ב"ה הרב חי, למה לכתוב מאמר אקדמי כשאפשר לשאול? ואם הרב...
למה צריך מאמרים של חוקרים בוגרי "אורות שאול" כדי להתחקות אחרי מקורותיו ההלכתיים ושיקולי הפסיקה הכללים של הרב שרלו? ב"ה הרב חי, למה לכתוב מאמר אקדמי כשאפשר לשאול? ואם הרב שרלו מותקף בפרהסיה על פסיקתו, לא נבצר ח"ו מגברא רבה כנ"ל לפרסם מאמר הלכתי מפורט בנידון( אם זה נידון קריטי וכללי, אל לנו להסתפק בשו"ת סמס, כאשר יש השלכה מעשית כללית חייבים אנו מאמר מפורט) ולכותב היקר, ענה באותה שפה, אם יש בידיך תירוץ הלכתי קביל, אנא כתבו בפנינו, בלשון צחה ותמצתית.
המשך 15:49 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
השתמש במילה "מטא" ואומר לך תלמיד של מי אתה.... די לקשקש. יש הלכה והיא ברורה ולהגיד שההלכה לא מתייחסת לימינו נובע אולי מרצון להכתיב להד מה דעת היהדות בהתאם להלכי הרוח...
השתמש במילה "מטא" ואומר לך תלמיד של מי אתה.... די לקשקש. יש הלכה והיא ברורה ולהגיד שההלכה לא מתייחסת לימינו נובע אולי מרצון להכתיב להד מה דעת היהדות בהתאם להלכי הרוח במקום לשאוב מההלכה את העקרונות להתנהלות העכשווית. מה זה שונה מלא להגדיר הדלקת אור כמלאכה?
המשך 14:44 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מטא ת"ח
הלוואי עלי, תותח ענק גם ללמד בהרבה מקומות וגם לבקר תלמידי חכמים וגם לכתוב באינטרנט, הלוואי עלי
14:25 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
לפי הבנתי את דברי כבודו,הבנתי שהוא חושב שהתורה היא משהו שמתלווה אל החיים;כלומר-התורה לא קודמת לחיים שלנו.יש בזה בעיה גדולה של אי הבנת מקום התורה בחיי האדם.התורה היא לפני הכול,ואיננה...
לפי הבנתי את דברי כבודו,הבנתי שהוא חושב שהתורה היא משהו שמתלווה אל החיים;כלומר-התורה לא קודמת לחיים שלנו.יש בזה בעיה גדולה של אי הבנת מקום התורה בחיי האדם.התורה היא לפני הכול,ואיננה משתנה מפני המציאות,להפך,המציאות משתנה מפני התורה.אז לבוא ולומר שהראשונים לא הראשונים לא התעמתו עם שאלות מהסגון הזה,זה אומר שהתורה היא לא מרכז החיים שלנו,אלא משהו מתלווה
המשך 14:19 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבשלום
מגיב 23 - שבט אחים? תוקי? כל כך הרבה שגיאות כתיב ואתה טוען שאתה מבין בהלכה? כנראה לא סיימת אפילו בית ספר יסודי. העיקר מלמד אחרים...
13:56 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
האם המשיח הגיע ואנחנו נגאלנו וכעת יש כאן מלכות דוד? השיקולים של חז״ל וגדולי רבותינו לאורך כל הדורות היו בדיוק לאותה מציאות שאנחנו נמצאים בה היום (בתקופה פרה-גאולית). יש ״לנו״ מדינה...
האם המשיח הגיע ואנחנו נגאלנו וכעת יש כאן מלכות דוד? השיקולים של חז״ל וגדולי רבותינו לאורך כל הדורות היו בדיוק לאותה מציאות שאנחנו נמצאים בה היום (בתקופה פרה-גאולית). יש ״לנו״ מדינה ויש ״לנו״ צבא וכו׳ זה לא טיעון. ״ממלכתיות״ זה לא היתר לדחות הלכה פסוקה.
המשך 12:30 16.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר