החדשות הטובות הן שאתם לא חייבים לבדר אותם כל הזמן. להפך, דווקא כשמאפשרים לילדים להעסיק את עצמם ולחקור את העולם באופן עצמאי, הם מפתחים עצמאות ויסודות להתפתחות בריאה. אז איך עושים את זה נכון? שלוש גישות חינוכיות מובילות: פיקלר, מונטסורי ו-וולדורף נותנות לכם את הדוגמאות הטובות ביותר.

גישת פיקלר: הרפתקת טיפוס בטוחה בסלון

גישתה של אנה פיקלר שמה דגש עצום על תנועה חופשית ועצמאית של הילד. פילוסופיית פיקלר מאמינה שילדים צריכים לחקור את גבולותיהם הפיזיים בכוחות עצמם, בקצב שלהם. משולש פיקלר, שפותח בהשראת עקרונותיה, הוא כלי מושלם המאפשר זאת. הוא מעודד תנועה חופשית ופיתוח מוטוריקה גסה באופן טבעי ומהנה. זהו הפתרון המאפשר לילדים לשחק באופן עצמאי בזמן שאתם מתכוננים לחג. הם מטפסים, זוחלים ופורקים אנרגיות, ואתם מקבלים שקט נפשי בידיעה שהם עסוקים במשהו מועיל ובטוח תוך כדי שהם נמצאים בטווח ראייתכם.

 

פורקן אנרגיה אדיר: הילדים יכולים לטפס, לרדת, להתלות ולזחול אלו פעילויות שמפעילות את כל קבוצות השרירים ומוציאות המון אנרגיה.

פיתוח קואורדינציה ושיווי משקל: כל תנועה על המשולש מחזקת את המודעות הגופנית ומפתחת מיומנויות חיוניות.

עצמאות וביטחון עצמי: הילדים קובעים את הקצב והדרך, מה שמחזק את תחושת המסוגלות העצמית שלהם.

משחק פתוח: המשולש יכול להפוך למערה נסתרת, לאוהל משחקים (עם שמיכה מעל), או אפילו לבסיס יציאה לטיפוס על הספה, הכל תלוי בדמיון של הקטנטנים!

מתאים לגילאים שונים: מתינוקות שמתחילים לזחול ומטפסים קטנים ועד לפעוטות שצריכים אתגר פיזי.

מונטסורי: שותפים קטנים בהכנות לחג

גישתה של מריה מונטסורי מבוססת על האמונה שילדים הם "לומדים מלידה" ושיש לספק להם סביבה שתאפשר להם ללמוד מיומנויות מעשיות ויומיומות מהחיים עצמם ובכך לפתח עצמאות. מגדל הלמידה הוא כלי מונטסורי קלאסי שמאפשר לילדים להשתתף באופן פעיל בפעילויות אלו. במקום לתת לילדים מסך תמורת שקט וסדר בהכנות ארוחת החג, תנו להם להשתתף ולהרגיש חלק מהמשפחה.

 

שותפות פעילה: הילדים יכולים לעמוד בבטחה ליד השיש, לעזור בבישול: ערבוב, שטיפת ירקות, לתת לכם את המצרכים הדרושים בשלבי ההכנה השונים, או פשוט לצפות בכם וללמוד.

פיתוח מוטוריקה עדינה: גישה נוחה למשטח עבודה מאפשרת פעילויות כמו ציור, יצירה, משחקי בצק ועוד, שמחזקים את שרירי הידיים והאצבעות.

למידה חווייתית: המטבח הופך למעבדת למידה מרתקת, בה הם רוכשים מיומנויות חשובות ומפתחים סקרנות.

עצמאות ועזרה עצמית: המגדל מאפשר להם להגיע לכיור כדי לרחוץ ידיים, או לקחת כוס מים  וכל זאת ללא תלות מתמדת במבוגר.

פיקוח וחיבור: אתם ביחד, עושים דברים, מדברים, ונהנים מזמן איכות משותף.

בטיחות מעל הכל: עיצוב סגור מכל הכיוונים למעט פתח כניסה, המונע נפילות ומעניק לכם שקט נפשי.

וולדורף: נדנדה, גשר, סירה… והכל במתקן אחד!

החינוך הוואלדורפי, שפותח על ידי רודולף שטיינר, שם דגש על משחק יצירתי פתוח, דמיון ופיתוח גוף ונפש. הוא מעודד שימוש בצעצועים פשוטים וטבעיים, ללא הגדרה מוקדמת, כדי שהילד יוכל להמציא ולחקור באופן חופשי. קשת האיזון הפכה לסמל מובהק של הגישה, שכן היא מיישמת את עקרונות הליבה של וולדורף. היא מעוצבת באופן פשוט וטבעי, ומזמינה את הילד להמציא לה אינסוף שימושים. זו דרך נהדרת להזמין את הילד לחזור לדמיון שלו ולשחק עם חפץ אחד במגוון דרכים, שוב ושוב.

 

מגוון אינסופי של משחקים: היא יכולה להיות נדנדה (כשיושבים עליה), גשר למכוניות, מנהרה לזחילה, סירה ששטה על הים הסוער, ואפילו שולחן או מדף הכל תלוי בדמיון של הילדים!

פיתוח שיווי משקל וקואורדינציה: התנועה על הקשת, גם כשמנדנדים עליה וגם כשמטפסים מעליה, מחזקת את המערכת הוסטיבולרית (שיווי משקל), את הקואורדינציה ואת המודעות הגופנית.

חיזוק שרירי ליבה: נדנוד ומשחק על הקשת מחזקים את שרירי הבטן והגב, החיוניים ליציבה ולתנועה.

פעילות מרגיעה ומהנה: הנדנוד יכול להיות גם מרגיע וגם ממריץ, ומהווה דרך נהדרת לפורקן אנרגיה בתוך הבית.

עמידות ובטיחות: עשויה מעץ איכותי, היא יציבה ובטוחה לשימוש מגוון.

שילוב של צעצועי עץ המעודדים משחק עצמאי בבית מאפשר לילדים ליהנות מחופשה פעילה, מפתחת, ומלאת כיף. במקום שתהיו המפעילים הבלעדיים, הגישות החינוכיות מראות לכם את הדרך להעניק לילדים עצמאות בחקירה ובתנועה. סביבה כזו המעודדת עצמאות, תורמת לביטחון העצמי של הילדים ולשקט הנפשי שלכם. הילדים מבלים בדרך הטובה ביותר- הם יפרקו אנרגיות , יפתחו עצמאות ומיומנויות יפעילו את הדמיון והיצירתיות . וכל זאת, בזמן שלכם יתפנה פנאי אמיתי לנוח, לארגן את הבית או פשוט ליהנות מהחג.