הרב יובל שרלו מבכירי ארגון רבני צהר וחבר ועדת הלסינקי לאתיקה אמר הבוקר (א') בראיון לסרוגים, כי על מדינת ישראל לקלוט מספר מצומצם של פליטים הנמצאים ברדיפות ובסכנת חיים ברורה ומיידית.
הרב שרלו אמר כי מבחינה אתית ויהודית לא ניתן להתעלם מהמתרחש בסוריה ובמדינות נוספות, אך הוסיף כי מבחינה מעשית, יכולתנו מינימלית מאוד "בין שני עקרונות אלו צריך להתנהל".
זה אומר לפתוח את השערים בגולן, ייכנסו עשרות אלפי פליטים?
הסיפור יותר מורכב, יש לנו בארץ, כארבעים-חמישים אלף סודנים, אריתראים וכדומה. בכוחתינו הדלים אנחנו לא פותרים את הבעיות האלה ועכשיו יש עוד פליטים שרוצים להגיע. אבל, אני מבין בעומק של התורה, כשהתורה אמרה שתזכור את העובדה שהיית עבד במצרים ותתייחס לעבדים בצורה אחרת מאשר מקובל, זה נכון גם ביחס למי שנמצא בסכנת חיים, נרדף מארץ לארץ והשערים חלקם סגורים בפניו.
לכן אנחנו צריכים, על רקע הבעיות שאנחנו נמצאים בתוכה – כלומר בעיית הסודנים והאריתראים – לעשות משהו כדי להזכיר לנו את האחריות שלנו לנרדפים ואת הסולידריות שלנו לנרדפים בכל העולם, אבל במגבלות שלנו.
אומר השר יריב לוין הבוקר, כי בעוד הסודנים הם מהגרי עבודה אך אינם שונאים אותנו, הסורים הם נתיני מדינת אויב, והכנסת גורמים כאלה תסכן את בטחון המדינה?
אני חושב שאנחנו לא צריכים להכניס אנשים שרוצים להשמיד אותנו, אבל אני חושב שהברית עם הדרוזים, יכולה להיות מענה מסוים. בשום פנים ואופן אין חובה או צורך להכניס אף אחד שרוצה להשמיד את המדינה, אבל השאלה היא אנשים שנמצאים ברדיפה ובסכנות חיים דווקא בשל העובדה שהם לא מתוך המערכת השלטונית או אלה שרוצים להשמיד אותנו, מערכת הביטחון תוכל לבדוק ולברר ולזהות מי הוא פליט במובן המלא של המילה ומי החליף את עורו כדי לברוח, זה המקום שאנחנו צריכים לעשות משהו, באופן מצומצם, בגלל שכמו שאמרתי, אנחנו מוצפים בבעיה של הסודאנים והאריתראים.
הרב מגבה את ההצעה שלו במקורות מתוך התורה והתנ"ך. האם יש לכך מקורות גם בתוך ההלכה והתורה שבעל פה?
אין לזה מקורות בהלכה, ואין גם ציפייה שתהיה, בשל העובדה שביום שהתחילה להיכתב התורה שבעל פה, לא עמדנו בסיטואציה של מדינה ריבונית שאנחנו גם מסוגלים לעשות משהו. ממילא הפוסקים לא עסקו בשאלה הזו, ומאידך גם לא תמצא משהו בכיוון ההפוך. לא תמצא כלום במסורת הפסיקה המסודרת של תולדות ההלכה בישראל. כמו עוד הרב שאלות של מדינה. תראה מה קרה ליהדות החרדית בשאלה האם מותר להיות שר או לא? אין אפילו רבע משפט במסורת הפסיקה וברור גם למה – כי מטבע הדברים השאלה לא נידונה.
ולקראת ראש השנה, מה הרב מאחל לגולשי סרוגים ועם ישראל לקראת השנה החדשה?
תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. אני מתפלל שבשנה הבאה האתגרים שיעמדו בפנינו יהיו אתגרים שהרבה יותר קרובים לסוגיות היהודיות התורניות מאשר הצורך שלנו להתעסק בסוגיות כמו איראן ועם דברים מעין אלה שמאיימים על קיומנו.
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
0 דיונים
שחר
אחרת היינו מתמודדים היום לא רק עם חמאס, אלא עם התארגנויות של דאעש.
14:11 01.01.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גד
נו, כבוד הרב, מה אתה אומר עכשיו לנוכח גל הפיגועים באירופה?
07:00 28.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
כדי לעשות תשובה, צריך לדעת מה החטא. למה הרב הזה מקבל במה???
23:17 10.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניסים
ארצנו מוקפת אויבים מביפנים ומיבחוץ- ואדוני רוצה שנכניס עוד אויבים ארצה ?? -עוד שונאי ישראל-?טובת המדינה וטובת אזרחיה קודמת לכל -והיא מעל לכל!
21:03 10.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קודם נביא אחר כך נפתור את הבעיות.
לא פלא שבקושי בקושי יש לו כמה תלמידים חושב שכל החוכמה נמצאת אצלו,במקרה הטוב אמירה כזו של הרב שרלו היא טיפשוט לישמה ובמקרה הרע צר לי היא בגדר בגידה של...
לא פלא שבקושי בקושי יש לו כמה תלמידים חושב שכל החוכמה נמצאת אצלו,במקרה הטוב אמירה כזו של הרב שרלו היא טיפשוט לישמה ובמקרה הרע צר לי היא בגדר בגידה של ממש, רוצה להדמות לבוז'י וגלאון, מחר תלך לעשות חרם על מוצרי ההתנחלויות, בושה וחרפה האמירות שלו, הרב שרלו אתה לא מביא שלום אתה גורם ליותר ויותר מחלוקות, כל מה שמעסיק אותו,וואלה תשמעו אותי, תראו אני קיים מספיק אם האנשים הללו, מה הפלא שהישיבה שלו בקושי בקושי ממריאה, הפעם הגזמתה הרב שרלו, אלה אויבים מרים של ישראל, לך תעשה למען בני ארצך, עניי עירך קודמים והביטחון שלנו קודם לכל את זה אתה מבין הרב שרלו, אנו במלחמה עוד לא מבין את זה, כל רצונו למצוא חן בעיני השמאל, הרב קוק מתהפך בקברו לאלה המתימרים ליישם את תורתו.
המשך 06:00 07.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תשובה ל12
כמו הרב שרלו, אתה עושה במקורות מה שבא לך: לא תסגיר עבד, מדובר בעבד של עברי. שהופך להיות גר לאחר שחרורו. הרב שרלו מדבר בשפה שאיננה הלכתית. הוא מדבר מבטן,...
כמו הרב שרלו, אתה עושה במקורות מה שבא לך: לא תסגיר עבד, מדובר בעבד של עברי. שהופך להיות גר לאחר שחרורו. הרב שרלו מדבר בשפה שאיננה הלכתית. הוא מדבר מבטן, כפי שהוא נוהג בדרך כלל. עניין של הונאת גר, לא שייכת כלל לעניין של פלישה מסוכנת לארץ. המצווה שלנו היא להוריש את יושבי הארץ לא להביא לכאן נוספים שיקומו עלינו כפי שאומרים הפסוקים 'לשיכים בעינכם'. הדרוזים המדוברים הם חלק מצבא אסאד נלחמו בנו פעם אחר פעם, אם אינני טועה סמיר קונטאר רוצח משפחת הרן הוא דרוזי. רחמים על האויב, הם לא בבית הספר של היהדות. וסוריה היא מלחמה מיד צר, הם אויבים מרים שלנו, מה שנקרא ציר הרשע והעם לא נבדל מהשלטון בשום דבר לא מבחינה הלכתית גם לא ביחס שלהם אלינו. דברי הרב שרלו, חסרי בסיס. כל עניינו להראות נחמד והומאני. ההומאניות היא לדאוג שתשאר לנו מדינה יהודית.
המשך 22:42 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
הוא אמר: שכל מחוז יקלוט משפחה אחת ותו לא! אבל אנחנו צריכים להיות יותר קטולים מהאפיפיור!
22:08 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם אני
ביניהן עשירות כקורח. לנו רק מדינונת אחת קטנטונת. שלא לדבר על המדינות הענקיות של ה"פליטים" עצמם. רע להם? שיאבקו, ולא יתעלקו על אחרים. ממוסלמים אסור לנו להכניס לארץ אפילו קצה...
ביניהן עשירות כקורח. לנו רק מדינונת אחת קטנטונת. שלא לדבר על המדינות הענקיות של ה"פליטים" עצמם. רע להם? שיאבקו, ולא יתעלקו על אחרים. ממוסלמים אסור לנו להכניס לארץ אפילו קצה ציפורן.
המשך 17:26 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמוליק
שכל מה שהשכל הישר וההיגיון הבריא יאמר וינחה- שרלו יטען את היפוכו! אסטרא בלגינא קיש קיש קריא. חלול נבוב עטוף במילים לטיניות מפוצצות אבל בלי נשמה יהודית.
17:11 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב איש תם
ילמדנו רבינו מה פשר אמירתו כי אין מקור לכך בתורה או בהלכה? האם נעלמה מרבינו פסוק מפורש "לא תסגיר עבד אל אדוניו" "עמך ישב בקרבך במקום אשר יבחר"? ואם כך...
ילמדנו רבינו מה פשר אמירתו כי אין מקור לכך בתורה או בהלכה? האם נעלמה מרבינו פסוק מפורש "לא תסגיר עבד אל אדוניו" "עמך ישב בקרבך במקום אשר יבחר"? ואם כך הוא באדם הבורח ממי שיש לו זכות קניין עליו ואין צריך סכנת חיים על אחת כמה וכמה הבורח מפני הרוצה להורגו. וכן פסק הרמב"ם: עבד שברח מחוצה לארץ לארץ ישראל--אין מחזירין אותו לעבדות, ועליו נאמר בתורה "לא תסגיר עבד, אל אדוניו" (דברים כג,טז). ואומרין לרבו שיכתוב לו גט שיחרור, ויכתוב עליו שטר חוב בדמיו, עד שתשיג ידו, וייתן לו. ואם לא רצה האדון לשחררו--מפקיעין בית דין את שיעבודו מעליו, וילך לו. יב [יא] עבד זה שברח לארץ, הרי הוא גר צדק; והוסיף לו הכתוב אזהרה אחרת למי שמונה אותו, מפני שהוא שפל רוח יתר מן הגר, וציווה עליו שנאמר "עימך יישב בקרבך . . . בטוב לו; לא, תוננו" (דברים כג,יז), וזו הונית דברים. יג נמצאת למד שהמונה את הגר הזה, עובר בשלושה לאוין: משום "ולא תונו איש את עמיתו" (ויקרא כה,יז), ומשום "וגר לא תונה" (שמות כב,כ), ומשום "לא, תוננו" (דברים כג,יז). וכן עובר משום "ולא תלחצנו" (שמות כב,כ) כמו שביארנו בעניין הוניה. ומה פשר הפסוקים העוסקים בכך שמואב לא קידמו את ישראל בלחם ומים.
המשך 16:52 06.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר