אכילת בשר היא בסך הכל תאווה ייצרית, אז למה?

גדולי רבותינו הראשונים הבינו מדברי חז"ל שבעצם היתר אכילת בשר הוא רק בדיעבד, כנגד יצר הרע. האם מישהו חושב שתאווה יצרית ובזויה מצדיקה את כל הסבל והמוות של מאות אלפי בעלי חיים?

אכילת בשר היא בסך הכל תאווה ייצרית, אז למה?
  (צילום: מיכל פטאל/פלאש90)

פרשת השבוע פותחת בפסוק "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ: וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה" [דברים כא' י' יא']. חז"ל מסבירים שטעם המצווה הוא "דיברה תורה כנגד יצר הרע", וממשילים זאת לאכילת בשר: " מוטב שיאכלו ישראל בשר תמותות שחוטות ואל יאכלו בשר תמותות נבילות".

גדולי רבותינו הראשונים הבינו מדברי חז"ל שבעצם היתר אכילת בשר הוא רק בדיעבד, כנגד יצר הרע. רבי יוסף אלבו זצ"ל מבאר שמדובר בהיתר אשר השימוש בו בזוי, "שלא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כמו שהתירה להם יפת תואר ועל זה הדרך" (ספר העיקרים, מאמר ג פרק טו).

במילים אחרות, אין כל אידיאל או ערך חיובי באכילה בזויה ותאוותנית זו. כל הדיבורים המצדיקים אכילת בשר, כמו "העלאת ניצוצות", "העלאת החי למדבר", "קידוש החיים", "כך סדר העולם" וכדו', אינן נכונות כלל ועיקר לפי השקפת גדולי ישראל אלו, ולא פלא אין להם זכר בכתביהם. לעיתים אנו מוצאים רבנים המדברים על כך ש"ישנו ערך באכילת בשר". זו דעה לגיטימית כמובן, אך יש לדעת כי היא הפוכה לחלוטין ממשנתו של מורה דורנו מרן הראי"ה קוק זצ"ל, ולא יתכן שרבנים שלמדו בישיבתו ומבקשים לילך בדרכו, יתעלמו ויעלימו את שיטתו.

עשרות פעמים בכתביו התייחס הראי"ה לסוגיה המוסרית של אכילת בשר, ואף לא פעם אחת הוא מזכיר את המושגים הללו של "העלאת ניצוצות" וכדו', ולא במקרה. אף הוא סבר שאכילת בשר הינה בגדר תאווה ויצר הרע בלבד, פגם ועוול מוסרי, וככל שיהודי יינזר ממנה – תוך הקפדה שלא יזיק הדבר לבריאותו הגופנית – הריהו משובח.

כך למשל כתב הראי"ה: "להורות שיש באכילת בשר קצת עוול, אלא שלא בא האדם למדה זו שנוכל לאסור אותם עליו, דוגמת "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע" (עין איה ברכות פרק שישי סה). "אכילת הבשר היא מרוחקת קצת אצל התורה, ולא דברה בה תורה אלא כנגד יצר הרע שהרי הכתוב מאריך: "כי תאוה נפשך לאכול בשר", דוקא כשתתאוה נפשך" (עין איה שבת פרק ראשון יט).

ואמנם במקרים נדירים ויוצאי דופן, בהם הרופא מצווה על האדם לאכול מעט בשר לבריאותו – מצווה עליו לשמוע בקול הרופא, מדין "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". וכפי שהראי"ה עצמו נהג לאכול עוף פעם בשבוע, עם הצער הרב שהסב לו הדבר. אולם רובא דאינשי אינם זקוקים כלל לאכילת בשר ועוף, במיוחד אם הם ניזונים מחלב וביצים ומקפידים על תזונה מאוזנת ובריאה.

אכן הסתייגות מאכילת בשר מפתיעה את היהודי המצוי. הטיעון השגור בפי אוכל הבשר הוא "התורה התירה!". אמנם העיר הראי"ה שהתורה לא "התירה" לאכול בשר, אלא "התירה בקושי" לאכול בשר. ומשמעות ההבדל היא עצומה: לא מדובר בהיתר גורף, אלא בהיתר שקיומו בזוי ושפל, היתר שהוא מענה ליצר הרע. ואנו הלא יודעים את יחסה של התורה לתאוות הגוף, שהשכיחה שבהן היא תאוות האכילה. מי שעוקר את היחס השלילי של היהדות כלפי התאוות, עקר חלק גדול מן התורה ואת רוב ספרי המוסר.

האם היום חייל יהודי היה חושב לקיים לעצמו את היתר התורה של "אשת יפת תואר" – לחטוף אשה משדה הקרב מבית אביה? האם מישהו מגדולי הדור היה חושב להשתמש בהיתר התורה לקחת עבד?

ובכלל, עצם השימוש בטענה "התורה התירה" אינו מתאים לירא שמים. יהודי המבקש לעבוד את ה' עליו לדרוש את האמת ואת רצון ה', ולא לנצל היתרים דחוקים שנועדו לספק את תאוות היצר.

החוטף אישה משדה הקרב עליו להמתין חודש ימים ואסורה היא לו מיד כאשר יחטפנה, ויאפשר לה לבכות את אביה ואמה מהם נאלצה להיפרד וייתכן אף שהומתו בידי העומד להיות בעלה, וכן עליה לגלח את שערות ראשה ולגדל את ציפורניה. כל זאת כדי להמאיס אותה על החוטף.

אולי הגיע הזמן שגם הבשר שאנו חוטפים במלחמתנו מול בעלי החיים (דימוי עליו חוזר הראי"ה מספר פעמים) יגיע אלינו עם תנאים מחמירים, כמו אשת יפת תואר. ראוי היה שהבשר לא יגיע אלינו יפה ומושך ומעורר תאווה, אלא אדרבה – יגיע עם "ציפורניים ושערות", קרי: עם כל הגועל המוטבע בבשר: הדם, זעקות הכאב, הסירחון והלכלוך ברפתות, בלולים ובמשחטות. הגועל הזה כבר יוציא לנו את החשק לאכול את הבשר.

הטבע האנושי כיום סולד משחיטה, ומתעב את האכזריות שחווים בעלי החיים בתעשיה. אלא שאנחנו לא מקשרים בין השניצל לבין בעל החיים שקדם לו. תקציבי עתק מממנים תעשיית פרסום השוטפת לנו את המוח (בהצלחה) שהבשר והחלב מקורם בעגלים שמחים הרועים באחו אינסופי, ושהתרנגולות מפזזות חופשיות בגינה ומלקטות זרעונים. הנחת היסוד של התעשיה כיום היא שלוּ נדע את האמת עליה, לא נצרוך יותר בשר, חלב וביצים, ולכן צריכים להסתיר מאתנו את האמת. אבל דרכה של תורה, כפי שאנו למדים מפרשת השבוע, היא דוקא לשבור את היצר הרע באמצעות ניוול הבשר, ולא השבחתו. התורה מבקשת לחנך את האדם להבין שבחטיפת האשה יש גועל מוסרי, משום שבתוך ה"אשת יפת תואר" מסתתרת נפש כאובה ומסכנה, והיתר לקיחתה מתאים לאיש כה נמוך שלמרות כל הניוול – עליו מצווה התורה – עדיין חושק ומתאווה לבשרה.

ככל שתגדל המודעות של הציבור לסבל הרב של בעלי החיים בתעשיה, לזוועה המוסרית של השחיטה המדממת (כפי שניתן לראות באתר 'קירות שקופים'), כך נזכה בעזרת ד' להתגבר על היצר הרע שרק בשבילו אנחנו אוכלים בשר, ורק למענו נשחטות מאות אלפי פרות בכל יום בארץ, נגרסים ונחנקים 15 אלף אפרוחים מדי יום, ומתים שמונה עשרה מליון עופות מדי שנה (בגלל סבל ומחלות בלולים – עוד לפני השחיטה). האם מישהו חושב שתאווה יצרית ובזויה מצדיקה את כל הסבל והמוות הזה?

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
34 תגובות - 34 דיונים מיין לפי
1
בדיוק כך
איל | 25-08-2015 21:41
גם במדבר אכלו את המן עד שהתחילה ההוללות ובקשת הבשר והסוף היה מר. בתקופות קדומות לא היה ברירה מה לאכול, תאכל מה שיש או תמות. היום יש אופציה להיות צמחוני אבל יותר "כיף" לאכול בשר אז ילמדו בדרך הקשה, כמו תמיד.
2
צודק בכל מילה. נושא חשוב שחייב לעלות על סדר היום
חן | 25-08-2015 21:46
חייב להתגבר על יצר הרע והתאווה ולהסתכל על מה אנחנו עושים לבעלי החיים המסכנים האלה. גורסים אפרוחים חיים כי הם לא מטילים ביצים. קוטמים מקורים לאפרוחות, צורבים מספר בברזל מלובן על פרות. זה מזעזע שאנחנו בתור יהודים מממנים את זה
3
לא כל כך פשוט מה שאתה כותב
צמחוני | 25-08-2015 22:35
אכן, ע"פ היהדות, כאשר אוכלים בשר שלא במסגרת 'דתית', הדבר מותר רק בדיעבד. מהי מסגרת דתית? בקרבן פסח כל יהודי יכול וחייב לאכול בשר. בקרבנות אחרים יש מצוה באכילת בשר. האר"י ז"ל כותב שהיום (בזמנו), רוב האנשים בדרגת צומח, ולכן כשאוכלים בשר מן החי, מורידים את דרגתו, ולא מעלים אותה. הוא ממליץ למי שאינו תלמיד חכם, לא לאכול בשר בימות החול, אלא רק בשבת, ולתלמידי חכמים לאכול בשר גם בשאר השבוע שיוכלו להתחזק בלימודם. גם כאן רואים שאכילה בשבתות, וכמוה בימים טובים, קלה יותר ופשוטה יותר מאכילה בימות החול. מדובר באותה סיבה, יש כאן מסגרת דתית של קדושה. זה כבר לא מצווה כמו בקרבן, זה כבר לא חובה כמו בקרבן פסח, אבל כאן יותר פשוט שמותר לאכול בשר. הגמרא כבר אומרת שמשחרב בית המקדש, אין שמחה אלא ביין, מדובר גם ובעיקר בשבתות ובימים טובים. העיקרון הזה נכון גם בהנאות אחרות, לא רק בהנאת אכילת הבשר. גם בין איש לאשתו, זכו - שכינה בינהם, לא זכו - אש אוכלתם. מדובר במצב של היתר, איש ואשתו, גם שם צריכה שתהיה קדושה. לדעתי, ראוי שאדם שאוכל בשר, ולא בגלל שקיבל על כך הוראה מיוחדת מהרופא, יתחיל בשלב ראשון לאכול בשר רק בשבתות, ימים טובים וסעודות מצוה. שם גם תוכל להיות לו בחינה טובה, אם הוא מתנפל על הבשר ושוכח ממטרת הסעודה, כנראה שבאמת כדאי שגם שם לא יאכל (ואם בכל זאת קשה לו ואוכל, שידע שזו בדיוק ההתרה 'כנגד יצר הרע'), ואם שם שמח בגלל השבת, החג, או סעודת המצוה, והבשר הוא רק תוספת, אפשר, לפחות מצד היהדות להמשיך לאכול בסעודות אלו. השלבים הבאים (בהנחה שאדם סבור שזה לא מזיק לו מבחינה בריאותית, דבר שלא פשוט כלל ועיקר) הם לצרוך בשר שמעורב בפחות התעללות, להפסיק לצרוך בשר בכלל או להפסיק לגמרי עם מוצרים מן החי. הבריחה של הכותב למה שראוי היום (כאילו היהדות השתנתה), לזעזוע שאנשים חשים או לא חשים (עניין של הרגל ותו לא) או ההתעלמות מהמרכיב של 'עד כמה האכילה הזו היא בקדושה?' הן טעויות בעיניי.
4
שטויות במיץ
שטויות במיץ | 25-08-2015 23:53
שטויות במיץ
5
חלאס עם העיוות והמידע החלקי
בשר נבלה | 26-08-2015 0:08
התלמוד מלא תיאורים של אמוראים צדיקים אוכלים בשר, או שתשלים עם זה שזה לא מגונה בעייני התלמוד כאשר תלמיד חכם אוכל בשר, או שתטען שרבותינו ז"ל היו "שטופי תאווה יצרית ובזוייה" ח"ו, אם כן, אנא ציין בתחילת המאמר הבא שלך, כך שנדע לאיזו רמה הכותב מכוון (גובה המותניים ומטה) דוגמא עיקרית - סנהדרין ס"ז:... מותר לכתחלה כדרב חנינא ורב אושעיא כל מעלי שבתא הוו עסקי בהלכות יצירה ומיברי להו עיגלא תילתא ואכלי ליה... או שתגיד שעם ספר יצירה זה לא אכזרי, ואז אתה חוטא לעגלה המסכנה דוגמא שניה, פסחים סח: רב יוסף ביומא דעצרתא אמר עבדי לי עגלא תלתא אמר אי לא האי יומא דקא גרים כמה יוסף איכא בשוקא (פסחים סח:) אולי תגיד שרב יוסף היה סגי נהור, אז הוא לא יודע שעגלא היא חיה, ויתכן וחשב וזהו צמח או מאכל חסר התאכזרות אחר כמו אבן או מן (יכול להיות שיש מן בבבל?). לסיכום - יש אמת בכך שתעשיית הבשר כיום הינה מעוותת ואכזרית במידה מה , אך אין זה הופך אכילת בשר לחטא, הטיעונים שלך מחטיאים את המטרה - במקום לשכנע את כולנו להיות צמחונים, עדיף לפעול לתיקון הרגלי האכילה, הקנייה,גידול, ושיווק הבשר ברמה לאומית וברמה פרטית. אל תעוות את דברי חז"ל בהצגה חלקית כדי לשרת אידאולוגיה חלקית שלך. בברכה, חמור גרם למהדרין
6
מי שאוכל בשר כזה סופו גם להיאכל בצורה כזו
| 26-08-2015 4:25
על דאטבחת יטבחוך וסוף מטבחייך יטבחון.
7
איפה כתוב בתלמוד שאכילת בשר היא בדיעבד?
יניב | 26-08-2015 7:28
הבן איש חי כותב על התיקונים הגדולים שאוכלים באכילת בשר. ועצם זה שיש מצווה דאורייתא של שחיטה אתה רוצה לבטל? מאיזה זכות אתה והחבר'ה שלך מבטלים מישראל מצווה מדאורייתא?
8
המכוניות מוציאות אוויר רע ומזהמות את הסביבה..
אלירן | 26-08-2015 7:35
גורמות לסבל רב לבעלי החיים ולאנשים, אז אתה מפסיק לנסוע במכונית? אתה יודע כמה ציפורים נהרגות בגלל עמודי החשמל? אז תפסיק להשתמש בחשמל! אתה יודע כמה דגים מתים בגלל מכשירי ההטפלה במעיינות ובכינרת? אל תשתמש במים. אתה יודע שכל הבניינים שאנחנו גרים בהם הרסו בתים של בעלי חיים, ובגלל זה הרבה נכחדו מישראל? אל תגור יותר בבניינים ובבתים, לך תגור באוהל. "חסיד אומות החיות" אתה. ה' ציווה את האדם לרדות בבעלי החיים כדי לספק את צורכו. לכן יש הבדל בין האדם שהוא בחינת מדבר לחיה שהיא בחינת חי וידוע בקבלה שהיא בנפש בלבד. נוסף על כף ידוע שנשמות רשעות מישראל מתגלגלות בבשר וידוע שעל ידי שחיטה כשירה עוברות תיקון ראשון ועל ידי ברכה באכילה בשבת וביום טוב על ידי יהודי שומר מצוות מושלם התיקון של אותה נשמה שהתגלגלה בבשר, אז נפסיק לאכול בשר? נכון שיש בעיות אבל יש לפתור אותן בנפרד. יש לדאוג יותר לרווחת החיות, כן, להפסיק לאכול מן החי לא! למה? כי כשיבוא המשיח נקריב קורבנות ונהיה מצווים על אכילת הקרבנות, או שאתה מעוניין להקריב במקום טופו.
9
ערבוב ענינים
יאיר | 26-08-2015 8:01
צער בעלי חיים נאסר בתורה ויש להפסיקו (אם ישנו) ללא קשר להיתר אכילת בשר. בהקשר זה מוטב כי יפנו כותבים מעין אלו את עטם כלפי האחראים על אכיפת חוק צער בעלי חיים. נעיר שעפ"י חז"ל היו מלאכי השרת צולים בשר בשביל אדם הראשון, ולא נאסר עליו בשר תמותות. עוד נציין כי חז"ל "אסרו" על עם הארץ באכילת בשר (אך דוקא לא לת"ח!). ואף שהרב קוק התבטא כפי שהתבטא, הרי שלא היה צמחוני... הפריז הכותב באמרתו הכוללנית "הטבע האנושי כיום סולד משחיטה" - יש אנשים ויש אנשים, וגם לאלו שעדיין לא הגיעו כדי סלידה - יש "טבע אנושי"...
10
איזו בורות
| 26-08-2015 8:25
איזה עם הארצות... כנראה הקבה ""שכח"" שהוא ציווה אותנו לאכול מבשר הקרבנות וכן התנאים והאמוראים היו ח""ו שטופי תאווה שכן רב יהושע אכל עגלא תילתא בבי דרב אשי (שבת לד) וכן הם הקדישו מסכת שלימה רק לבעלי תאוות הנקראת מסכת חולין...
11
כדאי להילחם ברצח עוברים יהודים , לפני בשר...
בשר ודגים בשבת זו מצווה!!!!!!! | 26-08-2015 8:36
שאלות לטיבעונים{החילונים..} האם אתם נגד הפלות { שהורה רוצח את בנו או ביתו, חמור בעיני משחיטה של פרה}...???? האם אתם מרססים ב k500 נגד מקקים??? האם אתם שמים רעל נגד עכברים? או קוטל ל זבובים?.. התורה מתירה לנו שחיטה של בהמות מסוימות , בתנאי שחיטה מאוד מסוימים..
12
הקדמת את זמנך.חסר מה לתקן לכתחילה שאנו מתעסקים בזוטות.
נועם | 26-08-2015 9:26
לא מבין. הפכנו איזה נישה .פשוט נישה .לשיח יום יומי. מספיק,מי שרוצה יאכל. מי שלא לא,ממתי הופכים חוסר רצון לבשרי לדעה ולדעתנות. כל מה שיש בו היפוך הטבע כדוגמת אי אכילת בשר ,אי שימוש בחד פעמי. סובלנות וסבלנות כלפי לר מב שבהכרך צריך.. הרוב זה עודף צדקנות ודעתנות יתר. חיה את חיך. חפש דברים דחופים יותר לשים עליהם דגש בחיים היהודיים .מה עם כל העניים מה עם המסכנים. שבעת מבשר שאתה אינך דן ונותן דעה בהם??
13
ל-1 שחושב שהוא חכם - רשע מנובל שלא ברשות התורה
לוכד אפיקורסים | 26-08-2015 10:23
יש הבדל בין אכילת קורבן (תמיד או פסח למשל) לבין אכילת בשר לשם תאוה. אז מי פה הבור האידיוט?
14
האם אתם נגד הפלות{רצח עוברים!!!!}
שאלה שכדאי לשאול טבעונים... | 26-08-2015 10:30
בדרך כלל הם מתבלבלים.....
15
ל-3 אם הייתה מבין קצת בקבלה..
יניב | 26-08-2015 10:37
הייתה יודע גם על איזה תיקונים גדולים יש באכילת בשר בשבת וביום טוב. אני יכול למנות לך מאות רבנים קדושים שאכלו בשר, אז אל תבלבל לי במוח. וגם כל השטויות של הבשר לא כשר בארץ הוא שקר! הוא אולי לא למהדרין אך הוא ודאי כשר.
16
ל-2 מה תגיד שכתוב בבראשית..
שימי | 26-08-2015 10:39
"וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ", משמש ה' מצווה על האדם "לרדות"(למשול) על הטבע! מותר לאדם לרדות בחי לצורכו! זה מותר, זה מוסרי וזה ציווי אלוהי!
17
התהפך לכם המוח ! הפכתם לנוצרים: לא לאכול בשר, להתפלל עם
חגי | 26-08-2015 10:41
להתפלל עם ערבים, לתת להם ללמד ספרות עברית בהימלפרב, לבקר הפרדה בבני עקיבא. דיי כבר ! לכו תתחברו לרפורמים, ותפסיקו להתהדר באיצטלא של רב ושל תלמידי הרב קוק וכד' !
18
הנאצים היו צמחוניים אז במקום לאכול חיות שרפו יהודים
אחד שזוכר קצת הסטוריה | 26-08-2015 10:50
למה התעלמת מנקודה זו שאותה מעלה הרב קוק, ואומר שבמציאות העכשווית העולם עדיין לא התעלה לדרגת צמחונות, ואם לא תתיר לו אכילת בשר מן החי הוא יפנה את היצר לבשר בני אדם. הנאצים זו ההוכחה שהרב קוק צדק, וכל חזון הצמחונות שלו זה לעתיד לבוא רחוק רחוק, כאשר המציאות הטבעית תשתנה, כאשר העולם כולו יתעלה והחיות תהיינה בעלות בחירה חופשית כמו האדם כיום, ואדם יתעלה למעלה עוד יותר גבוהה. כל התאוריות הצמחוניות אינן ישימות ואינן קבילות במציאות של העולם כיום!!!
19
מצווה לאכול דגים בשבת
אין שימחה אלא בבשר ויין. | 26-08-2015 11:18
20
סילוף מגמתי, ברית מילה גם בדיעבד ועדיין קודש קודשים
ירושלים | 26-08-2015 11:31
ואם ירד טבע הבשר ויצר לב האדם עד כדי התפתחותה של הערלה, הנה יסול לו האדם את דרכו האצילית בתיקון ברית קודש, על ידי המילה, ואז ימצא את כל כחותיו נטויים למטרה כללית אידיאלית קדושה, ומבשרו יחזה אלוה, ויקדש את קדוש ישראל, ד' אחד."
21
טעות
סוסו | 26-08-2015 12:29
התורה לא עשתה היתר בקושי. הכוונה של ראי"ה, שמאחר והאדם לא הגיע לדרגה כזו שראוי לאסור עליו, אז התורה התירה. נקודה.
22
לכל אבירי התאוה לבשר
| 26-08-2015 13:27
לא תורה אתם מדברים אלא תאות הבשר עולה מבטנכם ויוצאת מבין שיניכם.
23
ל-22, תלמד בן איש חי..
יניב | 26-08-2015 15:50
דרשות פרשת שמיני. ואולי אתה גם יותר חכם ממנו. בשר מותר. לצער בעל חיי לצרכו של אדם מותר, תבדוק בשולחן ערוך! לא יעזור לכם צמחונים, נמשיך לשמוח בשבת בבשר וביין!
24
ל-18
אחת שיודעת | 26-08-2015 17:22
המאכל האהוב על היטלר היה גוזלי יונה - לא צמחוני בכלל. להיטלר הומלץ לא לאכול בשר מעטמי בריאות (כמו שלשאר בני האדם זה לא בריא), אבל זה לא הופך או לצמחוני. ובטח שכל הנאצים לא היו צמחונים.
25
ל23
| 27-08-2015 2:12
יהי רצון שתבוא בגילגול של בעל חיים כדי שאדם יצער אותך לצורכו ישחט אותך יפשוט את עורכך ואח"כ יאכל אותך לתיאבון בכייף עם הפפסי והיין.
26
רוצה להוסיף
יפה | 27-08-2015 7:55
ששימוש ברעל עכברים הוא נבזי לא פחות..האם יעלה על דעתו של אי מי לרצוח אנשים מפני שהוא נגעל מהם??? וכן קוטלי חרקים דומים ממש לתאי גזים!!! לחנוק יצורים חיים במוות נוראי כזה, הוא נורא ואיום, רק מפני שהוא נגעל....{או יתושים לחשמל אותם למוות..}הכל מגיע מזה שהאדם הוא אנוכי וחושב רק על עצמו......
27
ל-25
יאיר | 27-08-2015 15:45
תגובתך ה"טוקבקיסטית" מבטאת את הבעיה המרכזית ב"שיטת הצימחונות המוקדמת": אתה אמנם מביע דאגה אמיתית לבע"ח (ואשריך) אך בדרך מוכן לרמוס בהבל פיך מבני מינך (ולאחל להם "כל טוב" בעולם הבא...) דרכנו בקודש הינה - לאט לאט, בלי לדלג שלבים, ובלי לקפוץ מדרגות. נתקן עצמנו תחילה, ורק אח"כ נמשיך אל הסביבה, ולתיקון העולמות כולם. אגב, לשיטת הראי"ה - לא נעצור רק באי - אכילת בע"ח, אלא שלאחר תיקון האדם את עצמו ואת כל האנושות כולה עימו - תפעל בו שאיפת ההטבה הבלתי גבולית שבו, לפנות לתיקון בע"ח, ללמדם דעה ודיבור, (כמובן במקביל להטבת המוסר בהם - "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ".) אך אלו הן "הלכתאי לרחיקאי..."
28
יהדות היא טבעונות וטבעונות היא יהדות
טבעונית כהלכה | 27-08-2015 19:05
מספיק לקרוא את דברי הרמב"ם והרב קוק כדי להבין
29
הכותב צודק
חמור קטן | 28-08-2015 14:48
לאמיתו של עניין,אסור לכותב לאכול בשר, וגם לכל שאר הצמחונים שמגיבים כאן. בימות המשיח עמי הארצות מודעים למעלתם ולכן חסים על הבהמה המסכנה שלא תאכל ע"י אדם במדרגה נמוכה ויצרית שישפיל את מדרגתה. כל שאר הכותבים -אנא למדכו בנייכם ובנותיכם היטב שלא יגדלו להיות עמי ארצות. שנזכה לאכילה לשם שמיים. שבת שלום
30
נצרות
משה | 30-08-2015 12:24
יש איזה טרנד שקיים כבר הרבה שנים בישיבות כמו הר עציון, עתניאל, פתח תקוה ועוד. הטרנד בא להראות לעולם כמ ה שאנחנו יפים ומודרניים ניתנים לשינוי... מובילי הטרנד רק שכחו את שני העיקרים לרמב"ם - "שהתורה נתונה מן השמים ושלא תשתנה בשום זמן ח"ו". וההשלכות על עוה"ב של אלו ידועות. בסדר אפשר להבין את הרצון להתגמש... אבל אם רוב עיסוקכם הוא לבראות כמה שהתורה משתנה, אז כדאי שתבדקו את עצמכם
31
מה עם רצח הצמחים?
אחד | 30-08-2015 15:59
גידלת פעם שתיל, ראית את החיים שבו, איך הוא מלבלב? ואז לקצור אותו? זה לא רצח של חיים? הרב קוק לא הזדעזע כשהרב לוין קטף עלה ביפו? מי שחושב שאין חיים בצומח, ויש בחי בלבד, לא התחיל להבין כלום בסיפור הזה.
32
חילול השם
איריס בג'רנו | 31-08-2015 11:10
בעולם אידיאלי שבו בעלי החיים לא עוברים סבל בלתי יתואר, כל יום וכל שעה, נוכל לנהל שיחה פילוסופית של "אכילת בעלי חיים - כן או לא". בתעשייה כפי שהיא נראית ומתפקדת היום, אין משמעות לשיחה הזאת, בעלי החיים עוברים סבל בלתי יתואר, כך שגם אם הבשר הותר לאדם- בטוח לא זאת הייתה כוונת השם, להיפך, זהו חילול השם וזילות בחיים ובנשמות טהורות ותמימות!
33
ל32 ולכותב הכתבה
ננ | 01-09-2015 10:15
הכי קל להלחם נגד אלו שאוכלים בשר ולא נגד התעשיה... יש עוד הרבה מה להתקדם בעוללם המוסרי של בני אדם עד שיגיעו למדרגה של אי אכילת בשר...
34
אי אכילת בשר היא סיגוף שמתאים רק למעטים ובשר זה לא רצח
סיגוף ככל הסיגופים | 22-09-2015 7:58
ולמה רק לעצור בסיגוף הזה אפשר לעשות גילגולי שלג כל יום, אפשר להקטין את ההנאה בלהיות עם האשה למינימום שבמינימום עד לשאיפה לאפס כרבי אליעזר ועוד הרבה מעבר להנהגות גור(שאגב הם,הנהגות גור, אסורות על מי שאינו חסיד גור). ועוד הרבה סיגופים. אפשר לא לצאת לנופש/טיול לעולם. אפשר להסתגף מעוגות ומיני מאפה סיגוף שאגב יכול להביא לביטול תאוות הרבה יותר מאי אכילת בשר. אפשר להסתגף מאבטיח בקיץ כמו שהבן איש חי נהג וכו' וכו'. ויש עוד מרחב גדול של קדש עצמך במותר לך(ששם אפשר למצוא גם דברים שמתאימים כמעט לכל האנשים). בכל מקרה אי אכילת בשר מתאימה רק למעטים. ועל סמך עובדה זאת חזל לא אסרו אכילת בשר אחרי חורבן בית המקדש בדיוק כשם שלא קבעו צום רצוף של יומיים ט' ו-י' באב כי המשותף בין שני הסיגופים האלה שהוא מתאים רק למעטים ולא לכולם ולכן אי אפשר לעשות מהם תקנות דרבנן לכלל הציבור כהלכה. וחוץ מזה אכילת בשר על פי השולחן ערוך בשבת היא מצווה. ושולחן ערוך הוא הספר שכל קהילות ישראל קיבלו עליהם להלכה(אצל האשכנזים עם התאמות של הרמא שלא חולק על מצוות אכילת בשר בשבת) ולא שום ספר אחר אפילו מאוחר יותר אפילו של אותו מחבר. ואין מה לעשות בשר זה מזין יותר מכל מאכל אחר ועם תחושות של הגוף אי אפשר להתווכח. וכן גיוון במזון גם מאוד חשוב לתזונה תקינה ובריאה- גיוון הכולל גם בשר בכמויות די מתונות וכמובן לא מוגזמות. דבר אחד נכון הוא שאין להרבות באכילת בשר ויש לאוכלו בכמויות מתונות. אפשר לחשוב על היחס של 4:32 כמו היחס בין השיניים הבשריות שניתנו לנו בפה,"הניבים",לבין שאר השיניים. בשר כמו כל מזון אחר ברגע שהוא מוגזם הוא מזיק. אין שום סוג מזון בעולם שהגזמה בו היא בריאה ובשר הוא לא יוצא דופן בנקודה הזאת משאר המזונות אפילו נקודת האיזון הבריאה באכילת בשר היא נמוכה יחסית. ובמישור העקרוני העולם הבא הוא העולם העיקרי והוא התכלית ויש נשמות שהשלימו את תיקונן בעולם הזה למעט משהו מסוים שהתיקון לו יכול להתבצע רק ע"י שתיעשה בהם מצוות שחיטה וכיסוי הדם וברכה על אכילתו וחלק מנשמת אותו אדם-החלק הלא מתוקן- נשלחת בגילגול בעל חי כשר שניתן לשחיטה ורק קיום מצוות השחיטה וברכה על אכילתו מאפשרת לאותה נשמה להגיע לתיקון המושלם ולהגיע אל המנוחה והנחלה וחיי נצח.