מכיוון שאינני בטוח שאתם מכירים את הלכות מינוי הדיינים ומכיוון שאתם עסוקים בימים אלו במשך שעות רבות בעניין, מתוך תפקידכם כחברים בוועדה לבחירת דיינים ומכיוון שאתם נתונים ללחצים רבים וקשים בעניין זה חשבתי שמן הראוי שתדעו מה פוסק הרמב"ם בשאלה את מי ממנים לדיין.
"בית דין של שלושה, צריך שיהיה בכל אחד מהן שבעה דברים ואלו הן: חכמה וענווה ויראה ושנאת ממון ואהבת אמת ואהבת הבריות להן ובעלי שם טוב. וכל אלו הדברים מפורשים בתורה. הרי הוא אומר 'אנשים חכמים ונבונים, וידועים לשבטיכם, – אלו שרוח הבריות נוחה מהם. ובמה יהיו אהובים לבריות? בזמן שיהיו בעלי עין טובה ונפש שפלה וחברתן טובה ודבורן ומשאן בנחת עם הבריות. ולהלן הוא אומר 'אנשי חיל' שיהיו גבורים במצוות ומדקדקין על עצמן וכובשין את יצרם עד שלא יהיה להן שום גנאי ולא שם רע ויהא פרקן נאה. ובכלל 'אנשי חיל' שיהיה להן לב אמיץ להציל עשוק מיד עושקו, ומה משה רבינו עניו, אף כל דיין צריך להיות עניו…" ( משנה תורה ,סנהדרין פ"ב ה" ח).
ועוד הלכה שכדאי לכם לדעת :"כל סנהדרין או מלך או ראש גולה (או ועדה למינוי דיינים) שהעמידו להן לישראל דיין שאינו הגון ואינו חכם בחכמת התורה וראוי להיות, אף על פי שהוא כולו מחמדים ויש בו טובות אחרות (מקורב למישהו..למשל) הרי זה שהעמידו עובר בלא תעשה, שנאמר 'לא תכירו פנים במשפט'.מפי השמועה למדו שזה מדבר כנגד הממונה להושיב דיינין. אמרו חכמים שמא תאמר: איש פלוני נאה-אשיבנו דיין….איש פלוני קרובי- אושיבנו דיין…..לכך נאמר 'לא תכירו פנים במשפט' (שם,פ"ג ה"ח).
ועוד הלכה שכדאי לכם לשאול את כל אותם המועדים העולים אליכם לרגל על מנת שתמנו אותם לדיינים, כיצד אתם עושים זאת והרי הלכה מפורשת היא:" כך היה דרך חכמים ראשונים בורחין מלהתמנות ודוחקין עצמן הרבה שלא ישבו בדין, עד שידעו שאין שם ראוי כמותם ושאם ימנעו מן הדין תקלקל השורה. אף על פי כן לא היו יושבין בדין אלא עד שמכבידין עליהם את העם והזקנים ופורצים בהן" (שם ה"י).
כמובן שגם את כבוד הרבנים הראשיים ראוי לשאול בכל הכבוד, האם הלכות אלו הן המדד למינוי דיינים כיום? האם חלוקה מגזרית וקרבה למוקדי כח שונים מותרת כשעוסקים במיוני דיינים? האם תהליך זה כפי שהוא קיים היום ,איננו בבחינת חילול השם וחילול כבודה של הרבנות הראשית ומערכת בתי הדין?
גם על זה ראוי לשאול, מה היה אומר על כך מייסדה של הרבנות הראשית ומחוללה ,הרב הראי"ה זצ"ל, ובעניין הדאגה לכבודה של הרבנות הראשית. בוודאי גם על זה אמרו חכמים 'קשוט עצמך ואחר כל קשוט אחרים' ודי לחכימא ברמיזא.
(הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים)
מה דעתך בנושא?
4 תגובות
0 דיונים
בני
לא יאמן! איזה קשקוש, מי לא מינה דיינים ספרדים, אתם סתם כותבים! הרב בוכריס, הרב לוז, הרב בן מנחם, הרב אמסלם, ועוד כמה שאיני זוכר. כולם חובשי כיפות סרוגות ומונו...
לא יאמן! איזה קשקוש, מי לא מינה דיינים ספרדים, אתם סתם כותבים! הרב בוכריס, הרב לוז, הרב בן מנחם, הרב אמסלם, ועוד כמה שאיני זוכר. כולם חובשי כיפות סרוגות ומונו בשנים האחרונו. אם אינני טועה הם יותר מחצי מהדינים. אבל מה הקשר העדה? הם פשוט תלמידי חכמים גדוךים. בקיצור מי שלט מכיר את עולם הדיינות שיבלום את פיו. (אני לא מגיב לכתבה אלא לכל הדיון )
המשך 13:30 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
מעניין מאד כשנבחרו אשכנזים לא בדקו את אישיותם, וכאן כשבאה אילת שקד לתקן עוול היסטורי, כרגיל מביאים טיעונים כביכול לשם שמיים. תבינו! השיטה הזו לתרץ ולהסביר כל עוול בנימוק לשם שמיים,...
מעניין מאד כשנבחרו אשכנזים לא בדקו את אישיותם, וכאן כשבאה אילת שקד לתקן עוול היסטורי, כרגיל מביאים טיעונים כביכול לשם שמיים. תבינו! השיטה הזו לתרץ ולהסביר כל עוול בנימוק לשם שמיים, כבר גלוי ושקוף. ישנם דיינים גדולים ומעולים, ומה לעשות הם נולדו במקום הלא נכון במפה, ושם משפחתם אינו קפלן.
המשך 12:28 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
על מינוי אישה ( מחללת שבת בפרהסיה), לשרת המשפטים (= "ערכאות של גויים")?
11:39 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלאני
מה שהיה נחוץ וחובה להיות לפי הכתובים, במציאות לרוב לוקה בחוסר מוחלט
11:16 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר