ראשית, יש לברך את כבוד הרב משה צוריאל שליט"א על כך שלמרות הסערה, הוא מזכה אותנו לברר את הדברים בצורה עניינית ומכבדת כדרכה של תורה. יחד עם זאת נראה לי שיש מה להעיר על דבריו, כקטן המנסה לחדד את הגדול, על מנת להשלים את המטרה שהציב בראש מאמרו: "לעשות סדר בנושא הגיור".
הרב צוריאל הזכיר את דעת מרן הרב קוק זצ"ל (בשו"ת דעת כהן יו"ד קמ"ז) הסובר שאין בית הדין יכולים לגייר קטן שסביר להניח שלא ישמור מצוות בגדלותו. וזו היתה גם דעתם של כמה וכמה מגדולי הפוסקים, וכפי שכתב הרב שאול ישראלי זצ"ל (משפטי שאול סימן ל"ח): "כי זהו שצריך בעיקר לקבוע אם הגירות היא זכות לתינוקת, שאם תתחנך לעבריינות אין זה זכות, כמו שכתבו גאוני הדור הקודם הגאון ר' יצחק אלחנן ספקטור, הגאון רבי יצחק מפוניבז', וכן הוא בדעת כהן" וכן כתב בשו"ת שרידי אש ח"ב סימן נ"ז.
אך הרב צוריאל פטר את שיטתם בכך שכיום שיש לפנינו בעיה של מאות אלפי גויים, זוהי שעת הדחק, ובטוח שגם פוסקים אלו היו מקילים. ולא ביאר לנו מנין לו חידוש זה. שהרי כל היכולת של בית הדין לגייר קטנים זה רק בגלל שהגיור נחשב כ"זכות" לקטן (כמבואר בכתובות יא. ובשו"ע יו"ד רס"ח), וא"כ לדעת הפוסקים הנ"ל, הסוברים שאם סביר להניח שהקטן המתגייר לא עתיד לשמור תורה ומצוות, אין זה זכות עבורו להתגייר, אין יכולת לשום בית דין שבעולם לגייר אותו, ואין זה משנה כלל אם זה שעת הדחק או לא. וכי בגלל שמדובר בשעת הדחק פתאום הגיור הופך להיות זכות עבורו??
ויותר מזה מפורש בדברי הרב קוק: "אבל בענין שהדבר מתברר, שאין דעתם (של ההורים) כלל לקיים ולהזהר מאיסורי תורה, מאי מהני מה שהם מוסרים אותו (את הבן הקטן) לגירות על דעת בית דין… שכיון שחסרה קבלת המצוות אין זו גירות כלל!!" ואם אין זו גירות כלל, היעלה על הדעת שבגלל שיש לנו דוחק, פתאום זו כן גירות?? ברור הדבר שלדעת הרב קוק והסוברים כשיטתו, גיור שכזה אין לו שום תוקף אפילו בדיעבד ובשעת הדחק.
אמת הדבר, שישנם גם פוסקים שסברו שגיור כזה כשר, לכל הפחות בדיעבד, וכדעת האחיעזר שהביא הרב צוריאל. אך עכ"פ מידי מחלוקת לא יצאנו. ולכן גיור של אלפי קטנים החיים באורח חיים חילוני, יכניס לעם ישראל אלפי אנשים שיהדותם שנויה במחלוקת הפוסקים.
גיור שכזה, הוא פתרון לסכנת ההתבוללות לדעת הפוסקים המקלים, אבל לשיטת הרב קוק והפוסקים הנ"ל, זה רק יחמיר פי כמה את בעיית ההתבוללות.
כמובן, שאם יקפידו שלא לגייר אף קטן עד שיבררו היטב, שסביר להניח שהוא יגדל להיות יהודי שומר תורה ומצוות, מה טוב. אבל קשה להאמין שיש סיכוי ריאלי להפוך אלפי ילדים גויים ליהודים שומרי תורה ומצוות. אם יש למישהו דרך לעשות זאת, נשמח שקודם יעשה את זה ליהודים חילונים…
עוד ציטט הרב צוריאל את דברי הרמב"ם שכותב שגר שמל וטבל ואח"כ נודע שהתגייר בשביל דבר, הרי זה גר, ואפילו חזר ועבד ע"ז הרי הוא כישראל מומר. ומזה רצה להוכיח שלדעת הרמב"ם אין קבלת מצוות מעכבת בגיור.
וזה תימה, שהרי מבואר ברמב"ם שקבלת עול מצוות היא חלק ממהות הגיור. שכך כתב בתחילת ההלכות העוסקות בגיור (אסו"ב פי"ג ה"ד): "וכן לדורות, כשירצה העכו"ם להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה, צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן". הרי שממש מפורש בדבריו שזה הבסיס לכל תהליך הגיור.
והרמב"ם שציטט הרב צוריאל עוסק בגר שקיבל עליו עול מצוות אלא שעשה זאת למטרה זרה, או שאחר שנתגייר חזר בו ממה שקיבל, אבל על כל פנים בשעה שהתגייר קיבל עליו עול מצוות.
והראיה הברורה לזה, שהרי השו"ע הביא להלכה את דברי הרמב"ם הללו שציטט הרב צוריאל (יו"ד רס"ח סעיף י"ב) למרות שהשו"ע פוסק באופן ברור שקבלת מצוות מעכבת (שם בסעיף ג')
(ומה שציטט מהב"ח, כוונתו היא שלדעת הרמב"ם לא צריך פעולה מסוימת של קבלת מצוות, אבל ברור שצריך שהגר ירצה לקבל עליו עול מצוות, שזה היסוד של הגיור. ואכמ"ל.)
ועוד, אפילו אם נודה שכך דעת הרמב"ם, סוף סוף, השו"ע ונושאי כליו, פסקו כדבר פשוט שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. וכשאנו מגיירים אנשים שלא באמת מקבלים על עצמם עול מצוות, אנו מכניסים לעם ישראל גויים גמורים לדעת השו"ע, ובזה אנו גורמים להתבוללות איומה, לשיטה זו. והתבוללות זה דבר נורא, גם אם "רק" השו"ע והרמ"א (וכל הנו"כ) רואים בה התבוללות…
לסיום אעיר, כי למרות שמקומו הטבעי של דיון זה הוא בבית המדרש, מאחר והדברים יצאו לרשות הרבים, יש להשלים את הדיון, ולכן אודה למי שיעיר ויאיר על הדברים. ה' יאיר עיננו וינחנו בדרך אמת.
==
אלחנן הכסטר הוא אברך הלומד בכולל דיינות "ארץ חמדה"
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
אלחנן שילה
לפי השולחן ערוך זה זכות לילד להיות יהודי ולכן ניתן לגייר אותו. הוא לא אומר שזה זכות רק בתנאי שבעתיד הוא ישמור או לא שישמור מצוות. כל זה המצאות של...
לפי השולחן ערוך זה זכות לילד להיות יהודי ולכן ניתן לגייר אותו. הוא לא אומר שזה זכות רק בתנאי שבעתיד הוא ישמור או לא שישמור מצוות. כל זה המצאות של אחרונים מהמאה העשרים. צריך לחזור ולפסוק לפי פשט השולחן ערוך ואז גם אין צורך בכפיה דתית ודרישה שילמדו בבית ספר דתי.
המשך 00:30 19.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן הכסטר
המאמר נכתב כתגובה למאמרו של הרב צוריאל שליט"א, שעסק בגיור קטנים, שאנו מעריכים שלא יגדלו להיות שומרי מצוות. לכן דברי הרב הרצוג אינם רלוונטיים לנושא. יתר על כן, קרא שוב את...
המאמר נכתב כתגובה למאמרו של הרב צוריאל שליט"א, שעסק בגיור קטנים, שאנו מעריכים שלא יגדלו להיות שומרי מצוות. לכן דברי הרב הרצוג אינם רלוונטיים לנושא. יתר על כן, קרא שוב את המאמר ותראה שבמפורש כתוב שם שאם יקפידו לגייר רק את אותם קטנים שאנו מעריכים שישמרו תורה ומצוות בגדלותם, אזי אין שום בעיה והכל בסדר. ממש כדעת הרב הרצוג שהבאת (וכדעת כל הפוסקים).
המשך 10:00 18.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רמי
ביורה דעה צז מבואר שם שדי בשליחת הילד המתגייר לחינוך דתי כדי שהגירות כן תחשב לזכות שהרי ייתכן מאוד שבעקבות חינוכו ישמור מצוות
22:43 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תם
האם הרגשת ה"ישראליות" ושירות בצבא הוא תחליף לשמירת המצוות??
21:48 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צריך לחשוב מחוץ לקופסא. התבדלות תוביל לאבדון
18:38 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הוא סתר את כל עניין ה״דעת יחיד״ בשעת הדחק שכן אין דעת יחיד שפוטרת מקבלת מצוות. גם האחיעזר: "אולם היכא שברור הדבר שבודאי יעבור אחרי כן על אסורי תורה, חלול שבת ואכילת...
הוא סתר את כל עניין ה״דעת יחיד״ בשעת הדחק שכן אין דעת יחיד שפוטרת מקבלת מצוות. גם האחיעזר: "אולם היכא שברור הדבר שבודאי יעבור אחרי כן על אסורי תורה, חלול שבת ואכילת טריפות, ואנו יודעים בבירור כונתו שאינו מתגייר רק לפנים ולבו בל עמו, הרי אומדנא דמוכח שמה שאומר שמקבל עליו המצות לאו כלום הוא א"כ זהו חסרון בקבלת מצות דמעכב". אם כך כשידוע שאותם אנשים יעברו על כל התורה כולה אין דעת יחיד המתירה לגייר אותם. כפי שנוכחנו לראות, אברך מן המניין יכול להפריך את כל ה״גיור האלטרנטיבי״ של אותם רבנים.
המשך 18:36 17.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
אני מכירך משכבר, אוי לרבנים שאתה מתומכיהם. עוקר אמונת תורה מן השמים וחובר לרפורם. הכרתי בע"ב פשוט מהישוב שלא ענה אמן אחר ברכותיך. אינך ראוי לכתוב ולא לפרסם דבר בציבור....
אני מכירך משכבר, אוי לרבנים שאתה מתומכיהם. עוקר אמונת תורה מן השמים וחובר לרפורם. הכרתי בע"ב פשוט מהישוב שלא ענה אמן אחר ברכותיך. אינך ראוי לכתוב ולא לפרסם דבר בציבור. חבל שהרב צוריאל והרב שאר ישוב לא הכירו בך מראש.
המשך 01:18 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד יעקבוביץ
יש"כ על הדברים. קראתי ושמח ליבי, על כך שגדלים ת"ח בדורנו המשיבים דבר כהלכה, ולא נוהים כצאן אחר דיון פוליטי בלי להכנס לשאלה ההלכתית כלל. אשרי הדור שאלו תלמידי חכמים שבו.
21:39 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביה שמו
מה שמטריד אותי בכל הסיפור הינו שפשוט לכולם , גם למתנגדים וגם לתומכים (ואפילו במאמרך הדבר לא נמצא בויכוח) שמדובר כאן בשעת הדחק. מה כל כך שעת הדחק פה?...
מה שמטריד אותי בכל הסיפור הינו שפשוט לכולם , גם למתנגדים וגם לתומכים (ואפילו במאמרך הדבר לא נמצא בויכוח) שמדובר כאן בשעת הדחק. מה כל כך שעת הדחק פה? מה מצבנו שונה ממצבם של היהודים בכל העולם בעשרות השנים , או במאה האחרונה. האמנם בגלל החשש שיהודים שאינם מקפידים יינשאו לגויים זהו שעת הדחק לגבי גיור? ואם בעוד שנה או עשור ייהפכו לנפוצים בתי ספר משותפים ליהודים וערבים (דבר שאינו מציאות רחוקה), האמנם יהיה מקום לגייר את כל ילדי הערבים על מנת למנוע התבוללות? או שאולי נאמר שאין פה שום שעת הדחק, ויש להימנע מנישואי תערובת, והטועים ייטעו? כללו של דבר, כל "שעת הדחק" המדוברת הינה שיש היום יותר גויים בקרבנו מאשר בעבר. זו אינה שעת דחק, אלא תיאור מציאות. חיינו עם גויים 2000 שנה, ואכן רבים מבני עמנו התבוללו למרבה הדאבה, אולי רוב העם. ואעפ"כ איש לא העלה בדעתו לפתור את הבעיה על ידי שינוי הלכות גיור. בני
המשך 20:38 22.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן הכסטר
זכותך להבין כך את השולחן ערוך. אך רבים מגדולי הפוסקים, שבית ישראל נשען עליהם, חולקים עליך וסוברים שהבנתך את פשט השו"ע מוטעית. גם אם תחליט להתעלם מדעות אלו או לכנותם בזלזול...
זכותך להבין כך את השולחן ערוך. אך רבים מגדולי הפוסקים, שבית ישראל נשען עליהם, חולקים עליך וסוברים שהבנתך את פשט השו"ע מוטעית. גם אם תחליט להתעלם מדעות אלו או לכנותם בזלזול "המצאות של אחרונים מהמאה העשרים". כלל ישראל לא יתעלם, ובטח שלא יזלזל בגדוליו.
המשך 16:23 19.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר