רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב רצון ערוסי, התייחס היום (רביעי) להקמת בתי הדין העצמאים לגיור והבהיר כי מהלך כזה יכול להמיט אסון לאומי.

בפתח דבריו התייחס הרב ערוסי לשורש המחלוקת בין מקימי בתי הדין העצמאיים לגיור לבין הרבנות הראשית: "אם הם הרבנים הסרוגים; ג"ע) טוענים שהם מגיירים רק לפי ההלכה מה אם כן יכולה להיות המחלוקת בינם לבין הרבנות? לכאורה, הללו אשר יוזמים את מערך הגיור טוענים שיש 300,000 עולים מרוסיה נשואים ואחד מבני הזוג אינו יהודי. הואיל ואי אפשר להשאיר אותם במצב כזה אז יש לגיירם. והואיל ולדעת כולם יש לגיירם על פי ההלכה משום כך נחלקו הדעות מהן דרישות ההלכה המינימליות שניתן לדרוש מהמתגיירים".

הרב ערוסי מדגיש כי "לדעת כולם ניתן לגייר קטין שעוד לא הגיע לגיל מצוות על דעת בית דין. ואז בגיל המצוות אם הוא לא ימחה אז הגרות גרות ואם לא יקבל אז הגרות לא גרות. בשל כך נחלקו הדעות איך נוכל להבטיח חינוכו של קטין לחיק היהדות אם האמא גויה והוא קטין. הללו שיוזמים את המערך הפרטי הזה טוענים שהם מסתפקים בדרישה שהוא ילך לבית ספר דתי. ואילו הרבנות, כך הם טוענים, לא מסתפקת בכך אלא שהאמא תתגייר והיא לא רוצה להתגייר. ואז הרבנות לא רוצה לגייר והרבנים שהקימו את בתי הדין הפרטיים כן רוצים לגייר. כך הם מציגים את המחלוקת ההלכתית בצורה מאוד מאוד ממוקדת".

"מעבר לזה יש מחלוקת עצומה", אומר הרב ערוסי. "אבל האם באמת אפשר להסתפק בכך שההורים יתחייבו להכניס את הילד לבית ספר דתי? יש ערובה שהם לא יוציאו אותו משם? הרי אין מעקב. אז יוצא איפה שדורשים דרישה שספק אם היא תתקיים במהלך הזמן. ואז יישאר גיור רק על הנייר ולא גיור אמיתי".

"נניח שבאמת יכניסו אותו לבית ספר דתי. איזה חינוך הוא יוכל באמת לקבל אם בבית הספר אומרים לו: כך, ואילו בבית אימו הגויה אומרת לו להיפך. ואז מה יוצא? שיש מרכיבים של ההורים שאינם דתיים ואת מרכיב בית הספר שהוא דתי. ואז רוב הסיכון הוא שהוא לא ידע מה זו תורה ומצוות ואז רימינו את עצמנו. אין כאן שאלה של מקלים ומחמירים, זו בעיה מהותית האם באמת בנסיבות כאלה יכולות להיווצר נסיבות של קבלת תורה ומצוות. יש כאלה שאומרים קבלת עול תורה ומצוות אינה תנאי לגיור והם נשענים על הרמב"ם, אבל אחרי בקשת המחילה צריך לדעת ללמוד רמב"ם. "בשלושה דברים נכנסו ישראל לברית: במילה, טבילה או קרבן".

הרב ערוסי מבהיר כי "בהלכה ב' כותב הרמב"ם כשירצה הגוי להיכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה, אז בשביל להכניס אותו לברית יש צורך במילה, טבילה או הבאת קרבן".

"יש את הגרות ההלכתית ויש את הגרות המהותית. הגרות המהותית היא כשמדובר באדם שרוצה לקבל עליו עול תורה. והגרות ההלכתית המשלימה את התהליך, היא טבילה, מילה וקורבן. וברור שילד קטן גם הוא צריך לעבור את כל התהליך ולקבל עליו עול תורה".

"אסור לנו לבוא ולעשות שקר בעצמינו. במיוחד שכאן צריכים לתת את הדעת היטב היטב. במיוחד כשאנו נמצאים במדינה שנוסדה על ידי יהודים ציוניים שבאו להקים כאן מדינה לא הלכתית. אנחנו מעריכים ומוקירים את מה שהם עשו למען אותה מדינה אבל טועה מי שחושב שהגאולה תבוא על ידי התזה של הציונות שזה בא להחליף את היהדות. אין לך אסון לאומי גדול מכך".

"מי ששמר על הצביון היהודי זו התורה. מה היה קורה אם כל הצביון היהודי היה מתבטל? אותם אחים הקרואים רפורמים שבאו בשם מגמה לגאול את העם היהודי ולהציל אותו על ידי דברים הלכתיים כפי שנראה להם. בואו וראו במבחן התוצאה לאן הם הגיעו. לאן הם מגיעים. הרי אצלם יש התבוללות למעלה משמונים אחוז. האם אכן זוהי תורת ישראל, האם זהו העם היהודי?".

"אין לי צל של ספק שהרב נחום רבינוביץ' פועל לשם שמים כי הוא לא מעורב לחלוטין בפוליטיקה. אבל דווקא בגלל שהוא לא מעורב בפוליטיקה הוא לא יודע את המגמות הפוליטיות המסתתרות מאחורי הדברים האלה".

"זכינו לרבנות אחת ממלכתית. אבל יש לנו אחים רחוקים מתורה ומצוות. אם אנחנו לא נדע לקרב אותם, לא על ידי פירוק מהות הגרות, שיכירו מהי יהדות ואז הם יבחרו אם הם רוצים יהדות או לא.

בסוף דבריו אומר הרב ערוסי כי הרבנים הדגולים צריכים לתת את דעתם כי כוונתם רצויה ומעשיהם אינם רצויים. בנסיבות של גיורים כאלה זה מרשם להתבוללות. מחר מחרתיים שיבואו להינשא אותם רבנים יבדקו את הגרות ואם יראו שהיא לא עלתה יפה לא ישיאו אותם ואז הם יקבלו מפח נפש גדול ושנאת הדת".