הרב משה צוריאל: מתנגדי בית הדין לגיור הם כמו ר' זכריה בן אבקולס

הרב משה צוריאל: מתנגדי בית הדין לגיור הם כמו ר' זכריה בן אבקולס

הרב משה צוריאל משווה בין מתנגדי בית הדין לגיור לבין זכריה בן אבקולס ש"מרוב פקפוקיו שמא יקבעו הלכה שלא כדין, ומרוב הססנותו גרם לחורבן הבית"

author-image
מתנגדי בית הדין לגיור הם כמו ר' זכריה בן אבקולס
  (צילום: 'צעיר רענן', ויקימדיה)

הרב משה צוריאל, מחברם סדרת הספרים אוצרות הראי״ה, יוצא הבוקר (ד') במכתב תמיכה בבתי הדין החדשים ״גיור כהלכה״.

במכתב שנשלח לרב נחום רבינוביץ׳, ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים ומי שעומד בראש המיזם, הרב רא״ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, והרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויו״ר רבני צוהר, כותב הרב צוריאל כי ״במלחמת דיעות הנטושה כעת שיש הרבה מהציבור החרדי, וגם מקצת מהציבור הציוני הדתי החולקים על ייסוד הבית-דין האלטרנטיבי, באתי להזכיר לכבוד הרב שליט"א מה שנאמר בגמרא ׳רבותא למחשב גברי?׳ (בבא מציעא לו ע"ב). לא תמיד הרוב צודק. במיוחד כאשר יש ׳שנאה מקלקלת את השורה׳ (בראשית רבה נה, ח)״.

בהקשר זה מביא הרב צוריאל את דברי הרב קוק בעקבות המתקפות עליו. ״אני מצטט כאן דברי הרב קוק, גם הוא היה יחיד מול זרם של מתקיפים [ולפעמים מתקיפים בארסיות] בשנת תרע"א (אגרות ראיה, תחילת כרך ב, עמ' ב) ׳ועל דבר שאלתו מי הם העומדים על ימיני? בכלל הינם כל יראי ד' ת"ח מובהקים ישרי לב, שכולם מתרעמים על המהומה החדשה, וביחוד על דרכיה הבלתי מכובדים [הערת צוריאל: כלומר ביטוי החוצפה והאיבה] ובפרט שהפועלים הראשיים אינם מובטחים כלל שתהיה כונתם לשם שמים, אפילו לפי דעתם. אמנם לא בקשתי מאת שום אדם לעזור לי. חושב אני לעלבון וחלול כבוד להאמת להעזר מהסכמות וסמיכות צדדיות׳. עכ"ל. כלומר, היחיד יכול להיות צודק, אפילו אם רבים הם הקמים עליו ולנגדו. צריכים לדון לגופו של דבר״.

עוד מוסיף הרב כי ״בעניין שלנו, להציל את עם ישראל מנישואי התבוללות בעמים, כאשר יש מאות אלפי אזרחים שאינם יהודים לעת עתה, על פי ההלכה, ותמיד כל היום יש זוגות מזדווגים זה לזה, ודאי כי מצווה רבה היא להציל רבים מעוון. ואלו המתנגדים, הם בבחינת ׳כאשר רגיז רעיא על ענא, עביד לנגדא סמותא׳ (בבא קמא נב, א). הם לא רואים מה שלפניהם. כי ׳החכם עיניו בראשו׳ איזהו חכם? הרואה את הנולד. (תמיד לב)״.

הרב צוריאל ממשיך ותוקף את מתנגדי המהלך. ״זכורני כי רבי זכריה בן אבקילוס, הוא הוא זה שגרם לחורבן המקדש ולחורבן ירושלים. מרוב פקפוקיו שמא יקבעו הלכה שלא כדין, מרוב הססנותו, מרוב לבטיו, לא עשה כלום. ואי עשייה, בזמן שחייבים לעשות, הוא מכשול נורא.״

לסיום, מחזק הרב צוריאל את השותפים להקמה. ״יתחזק נא כבוד הרב, וידע כי ה' אתו! סוף דבר כי עשרות אלפים [ובחסד ה' אולי מאות אלפים] שיתגיירו בבתי דין האלטרנטיביים, ובסופו של דבר יודו גם המתנגדים על הברכה שבדבר. זה דומה בעיני לתופעה בעבר. כי המתנגדים לייסוד ישיבות תיכוניות, ואח"כ התנגדו לייסוד ישיבות ההסדר, ודווקא אלו הם שהצילו רבבות יהודים! כן גדולי בני ברק התנגדו לייסוד המכללה (של הרב קופרמן) בירושלים. ובסופו של דבר, התברר שטעו המתנגדים.״

״ומה שטוענים המתנגדים שבדבר זה מבטלים סמכותו של הרבנות הראשית, אין הטענה מובנת. כי גם כאשר הרב נסים קרליץ (בני ברק) העמיד בית דין חילופי, וגם כשהרב חיים דרוקמן (אור עציון) העמיד בית דין חילופי, וכן הרב ישראל רוזן, לא חששו שבזה מבטלים את הרבנות הראשית.״

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
תירוצים וחירבושים
. | 12-08-2015 11:37
2
אולי יש להשוות את המתגדים לרבן גמליאל
אלי | 12-08-2015 12:06
כבוד הרב אנני מבין, נכון שאני קטן, אך למדתי במסכת ראש השנה (פרק ב משניות ח ט ביחוד משנה ט )שרבי יהושע למרות שחשב אחרת לגבי קידוש החודש וממילא לגבי מועד יוה"כ מרבן גמליאל בכל אופן ביטל דעתו בפני נשיא ישראל ועשה מה שהורה לו רבן גמליאל מותר שיהיה מחלוקת, אך צריך לקבל סמכות אחת, והיא הרבנות הראשית. מרן הרב קוק הקים את הרבנות בכדי שיהיה סמכות אחת ולא קהילות קהילות. עוד נקודה נוספת נרויח שהקטנים שבתוכינו כשיראו שכבוד הרב ביטל דעתו בפני הרבנים הראשיים גם הם לא יעיזו לחלוק על רבותיהם.
3
יכול להיות שהמיעוט צודק
יצחק | 12-08-2015 12:36
ברור שיכול להיות שהמיעוט צודק. כמו שהיהדות הצודקת היא מיעוט בעולם. אבל צריך להוכיח שהמיעוט צודק ולא רק להפריח סיסמאות . ואת זה לא ראיתי בדברי הרב
4
תגיד, אין גבול לעיוורון הרוחני שלך? מאות אלפי מתחלנים!!
שלומי | 12-08-2015 17:33
הישיבות התיכוניות הצילו? תגיד זאת פעם נוספת.....:))) מאות אלפי כיפות סרוגות שנשרו מראשי הצעירים הדתי לאומיים מאז קום המדינה ושעדיין נושרים כל שנה באלפי דתלשים חדשים עד שאין בית כמעט בלי חילוני - הם ההוכחה הטובה ביותר לאסון הקולוסיאלי שהביאה השיטה הדתית לאומית על עם ישראל
5
מה הרב עושה עם עזרא?
| 12-08-2015 21:07
עזרא פרק ט א וּכְכַלּוֹת אֵלֶּה, נִגְּשׁוּ אֵלַי הַשָּׂרִים לֵאמֹר--לֹא-נִבְדְּלוּ הָעָם יִשְׂרָאֵל וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם, מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת: כְּתֹעֲבֹתֵיהֶם לַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי הַפְּרִזִּי הַיְבוּסִי, הָעַמֹּנִי הַמֹּאָבִי, הַמִּצְרִי, וְהָאֱמֹרִי. ב כִּי-נָשְׂאוּ מִבְּנֹתֵיהֶם, לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם, וְהִתְעָרְבוּ זֶרַע הַקֹּדֶשׁ, בְּעַמֵּי הָאֲרָצוֹת; וְיַד הַשָּׂרִים וְהַסְּגָנִים, הָיְתָה בַּמַּעַל הַזֶּה--רִאשׁוֹנָה. י וְעַתָּה מַה-נֹּאמַר אֱלֹהֵינוּ, אַחֲרֵי-זֹאת: כִּי עָזַבְנוּ, מִצְו‍ֹתֶיךָ. יא אֲשֶׁר צִוִּיתָ, בְּיַד עֲבָדֶיךָ הַנְּבִיאִים לֵאמֹר--הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים לְרִשְׁתָּהּ, אֶרֶץ נִדָּה הִיא בְּנִדַּת עַמֵּי הָאֲרָצוֹת: בְּתוֹעֲבֹתֵיהֶם, אֲשֶׁר מִלְאוּהָ מִפֶּה אֶל-פֶּה--בְּטֻמְאָתָם. יב וְעַתָּה בְּנוֹתֵיכֶם אַל-תִּתְּנוּ לִבְנֵיהֶם, וּבְנֹתֵיהֶם אַל-תִּשְׂאוּ לִבְנֵיכֶם, וְלֹא-תִדְרְשׁוּ שְׁלֹמָם וְטוֹבָתָם, עַד-עוֹלָם--לְמַעַן תֶּחֶזְקוּ, וַאֲכַלְתֶּם אֶת-טוּב הָאָרֶץ, וְהוֹרַשְׁתֶּם לִבְנֵיכֶם, עַד-עוֹלָם. יג וְאַחֲרֵי, כָּל-הַבָּא עָלֵינוּ, בְּמַעֲשֵׂינוּ הָרָעִים, וּבְאַשְׁמָתֵנוּ הַגְּדֹלָה: כִּי אַתָּה אֱלֹהֵינוּ, חָשַׂכְתָּ לְמַטָּה מֵעֲו‍ֹנֵנוּ, וְנָתַתָּה לָּנוּ פְּלֵיטָה, כָּזֹאת. יד הֲנָשׁוּב, לְהָפֵר מִצְו‍ֹתֶיךָ, וּלְהִתְחַתֵּן, בְּעַמֵּי הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה: הֲלוֹא תֶאֱנַף-בָּנוּ עַד-כַּלֵּה, לְאֵין שְׁאֵרִית וּפְלֵיטָה.
6
ספר יוחסין
דבורה | 13-08-2015 7:26
אני בטוחה ב100%שהוא לא יקח חתנים וכלות לילדיו ולנכדיו מהמתגיירים בבית דין כזה ,אז שכל אחד יכין ספר יחוסין לשעת הצורך