חיזוק לרב חיים אמסלם.
הרב משה צוריאל, מרבני ישיבת 'תורת החיים', שיגר מכתב למחבר הספר 'זרע ישראל', הרב חיים אמסלם, ובו הביע תמיכתו על גישתו המקלה בעניין גיור קטינים אף ללא קבלת מצוות.
בפתח מכתבו כתב הרב צוריאל: "בעניין דעתו שמצוה לגייר קטנים מזרע ישראל. וכ"ש אם יתחנכו בבית ספר ממלכתי דתי גם אם האמא אינה מתגיירת".
לדבריו: "קראתי בתשומת לב דברי כת"ר ללמד כי חוסר "קבלת מצוות" אצל גיור קטנים אינה לעיכובא, ושמחתי שכת"ר הביא דברי שו"ת איש מצליח, וכן דברי הגר"מ פיינשטיין, וכן דברי מהר"ם שיק, להקל בזאת".
הרב צוריאל הוסיף מקורות המחזקים את גישתו של הרב אמסלם וכתב: "נזכרתי בדברי שו"ת הרדב"ז (ח"ב סי' תרכו), ומובא אצל גאון-דורנו הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביא אומר (ח"ד או"ח סי' כ ס"ק ג, עמ' פב) "דאזלינן בתר ג' עמודי הוראה להיות הכרעתם הכרעה בין להקל בין להחמיר".
הרב צוריאל מדגיש גם את דעתו של הרמב"ם וכותב "כל שכן שלדעת הרמב"ם אין קבלת מצוות כלל לעיכובא אפילו אצל מבוגרים".
בסוף מכתבו כתב הרב צוריאל: ויהי רצון שזכות ארץ ישראל תשפיע על הרבנים לקרב ולא לרחק, לבנות ולא לסתור. "חביבה ארץ ישראל שמכשרת גרים" (סוף מסכת גרים)".
צריכים לזכור כי בתלמוד ירושלים לא אמרו מאמר ההוא הנועז "קשים גרים לישראל כספחת". נלע"ד הטעם כי בני א"י ראו מרחוק, שעתיד לצאת מאלו הגרים זרעא מעליא, כמו רבי עקיבא, כמו רבי מאיר, כמו שמעיה ואבטליון. בני א"י צופים למרחקים, ולא כבני בבל המדגישים את ההווה, שלעת עתה כמה מהגרים ממשיכים בסורם. ולפי הירושלמי, כל שמסתיים בטוב, הרי יש בו בחינת הטוב גם בתחילתו. כי אוירא דא"י מחכים, ואיזהו חכם? הרואה את הנולד".
בסוף דבריו כתב הרב צוריאל כי הוא מתיר לפרסם את דעתו ברבים: "בברכת כל טוב סלה, ויהי רצון שדבריכם היוצאים מן הלב, יכנסו ללבבות, ואני מסכים לפרסם דעתי ברבים".
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
משה
אך הרב צוריאל בשס ופוסקים שמעתי ממנו עשרות שיעורים,ת."ח היו שמחים לדעת עשירית ממה שהו יודע ,בקי באופן מדהים
09:23 05.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמי
למגיבים 9 ו-10 (וצערי גם לרב הנ"ל), אם הרמב"ם סובר שאין בעיה שהגר יחליט לא לקבל עול תורה לכתחילה ואפשר לגייר אותו ככה, אז למה כתב "גר שלא בדקו אחריו...
למגיבים 9 ו-10 (וצערי גם לרב הנ"ל), אם הרמב"ם סובר שאין בעיה שהגר יחליט לא לקבל עול תורה לכתחילה ואפשר לגייר אותו ככה, אז למה כתב "גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו המצוות ועונשן"? אלא משמע בהכרח שכן צריך להודיע לו ולבדוק אחריו! ורק אם התרשלו ולא הודיעו לו או בדקו אחריו, אז בדיעבד תפס. ומוכח ממה שציטט בתגובה 11: "כשירצה הגוי להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה" לכתחילה חייב קבלת מצוות ואם לא - זה מעכב. בדיעבד אם התרשלו שלא באשמת הגר, תפס.
המשך 08:29 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו מהמרכז
(ד) וכן לדורות, כשירצה הגוי להכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה, ויקבל עליו עול תורה, צריך מילה וטבילה והרצאת קרבן. מבואר בדברי הרמב"ם שצריך לקבל עול מצוות
00:09 19.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה פישביין
כל הכותבים המסתייגים, ראו בב"ח על הטור יו"ד סי' רסח, חמש שורות לפני דבור המתחיל המל גרים וכו' הוא כותב: אע"פ דכתב הרב רבינו משה בר מיימומי דכשר אע"פ שלא...
כל הכותבים המסתייגים, ראו בב"ח על הטור יו"ד סי' רסח, חמש שורות לפני דבור המתחיל המל גרים וכו' הוא כותב: אע"פ דכתב הרב רבינו משה בר מיימומי דכשר אע"פ שלא היה לשם קבלת מצוות כל עיקר, מיהו תוספות והרא"ש חולקין עכ"ל. הרי מפורש שהרב צוריאל הבין ברמב"ם כמו הב"ח!
המשך 15:47 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי לוין
לשון רמב"ם (סוף פרק יג של איסורי ביאה): גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו המצוות ועונשן ומל וטבל בפני ג' הדיוטות הרי זה גר. אפילו נודע שבשביל דבר הוא...
לשון רמב"ם (סוף פרק יג של איסורי ביאה): גר שלא בדקו אחריו או שלא הודיעוהו המצוות ועונשן ומל וטבל בפני ג' הדיוטות הרי זה גר. אפילו נודע שבשביל דבר הוא מתגייר, הואיל ומל וטבל יצא מכלל עכו"ם. וכך הביא הב"ח בשמו.
המשך 15:40 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רק שאלה
אפילו אצל מבוגרים?
12:32 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
לא הבנתי את שאלתך צר לי. אבל אני אפרט את מה שרשמתי אולי זה יענה על שאלתך. הרב ציין את מאמר הרמב״ם בהקשר לגיור בגירים. אני רק הוספתי שיש עוד מאמרים של...
לא הבנתי את שאלתך צר לי. אבל אני אפרט את מה שרשמתי אולי זה יענה על שאלתך. הרב ציין את מאמר הרמב״ם בהקשר לגיור בגירים. אני רק הוספתי שיש עוד מאמרים של הרמב״ם שלכאורה סותרים את המאמר שהרב הציג שהרבה אחרונים מיישבים את הנושא בכך שהרמב״ם בסופו של דבר כן אומר שקבלת מצוות היא כן תנאי לכתחילה. אני מניח שהרב ציין את המאמר הזה כקל וחומר לגבי גיור קטינים שאין עליהם חובת קבלת מצוות (מכיוון שאינם גדולים ולא מבינים את המשמעות). אבל גם הרב ציין שגיור קטינים הוא אפשרי כל עוד יש ערובה לכך שהילד יתחנך בחינוך דתי. אבל אם אתה מחפש תשובות יותר מעמיקות יש מאמר יפה של הרב פישר כאן באתר שמציג באמת הרבה דעות לגבי גיור קטינים בצורה קצת יותר מפורטת וברורה משלי.
המשך 13:26 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל-4
הרב צוריאל מדגיש גם את דעתו של הרמב"ם וכותב "כל שכן שלדעת הרמב"ם אין קבלת מצוות כלל לעיכובא אפילו אצל מבוגרים". האם אכן על גיור קטינים? כנראה יש לי בעיה בהבנת הנקרא. אעצור...
הרב צוריאל מדגיש גם את דעתו של הרמב"ם וכותב "כל שכן שלדעת הרמב"ם אין קבלת מצוות כלל לעיכובא אפילו אצל מבוגרים". האם אכן על גיור קטינים? כנראה יש לי בעיה בהבנת הנקרא. אעצור פה כדי לא לכתוב את דעתי על אדם שאיני מכיר ולא ראיתי את מאמרו בשלמות.
המשך 13:02 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
עוד רב שחושב שאנחנו עדיין בגלות. פסיקות הלכה נפרדות לכל שטייטל. קהילות קודש בכל מקום.
12:51 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
הדוגמא של התלמוד הירושלמי מבריקה לענ״ד ואכן הסברה שהעלה הרב הגיונית ביותר אך דווקא מתוך אותה דוגמא אני בוחר להסתכל על תמונה אחרת, המציאות בארץ באותו זמן לעומת המציאות היום....
הדוגמא של התלמוד הירושלמי מבריקה לענ״ד ואכן הסברה שהעלה הרב הגיונית ביותר אך דווקא מתוך אותה דוגמא אני בוחר להסתכל על תמונה אחרת, המציאות בארץ באותו זמן לעומת המציאות היום. התרבות החילונית-מערבית ששלטת כאן. כמובן שאיני דוחה גיור כלל וכלל ומצווה לקרב ולחזק את מי שרוצה להתקרב (כמו הלל במסכת שבת דף ל״א) וכמובן שהתנאי הוא לימוד במסגרת דתית (למרות שהחינוך הממ״ד היום נהיה כמעט חילוני לכל דבר לצערנו). ולכל המתלהמים שימו לב שהרב דיבר בעיקר על גיור קטינים. הסוגייה מהרמב״ם נתונה למחלוקת ורוב מפרשי הרמב״ם הביאו דוגמא ממקום אחר בו הוא כן תומך בקבלת מצוות כתנאי עיקרי.
המשך 11:26 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר