טרם אנו יודעים מה באמת קרה שם – בצפון הרחוק, אך פעולות מסוג אלה יכולות לקרות קרוב מאוד בכל מקום ובכל זמן, לצערנו.
כאשר נעשית סגידה לאדם וביטול גמור ללא "פילטר" של שכל ישר נולדים דברים מעוותים.
יכולה להיות במקרה של אדם ופרטי ויכול לקרות גם במקרה של אומה שלימה שע"י שטיפת מח נולדת שואה נוראית.
בעבר שמעתי ממו"ר הרב ערן טמיר שיעור בפרקי אבות, אביא כאן 2 פירושים שלענ"ד קולעים ממש לסוגיות מעין אלו, הראשון בשם הרב קוק והשני בשם ר' חיים מוולוז'ין;
"העמידו תלמידים הרבה" (א,א) – "העמידו" – הוי אומר שהתלמידים ידעו לעמוד מכח עצמם, ללא תלות ברב.
תנו לתלמידים כלים שידעו לעמוד לבד גם כשהרב 'מנותק' מחיבור לתלמיד, מכל סיבה שהיא.
"והוי ממתאבק בעפר רגליהם" (א,ד) – "מתאבק" מלשון מאבק.
חובה על התלמיד לא לקבל את דברי רבו כמובן מאליו, אלא, להיאבק (בכבוד כמובן) עד הגעה למסקנה ולהבנת הדעה כך שתתיישב בצורה שלמה אצל התלמיד.
אמרות אלו מחייבות גם את הרב ובמיוחד מחייבות את התלמידים.
אסור לנו שכל פעם שנולדת "פרשה" של חילול ה' כזו או דומה לה – זה יערער לנו את "אמות הסיפים".
אין ספק שמקרים מסוג אלו הם טרגדיה עצומה, צער ואף רשעות גדולה.
חשוב לזכור שגם רב, הוא בסוף אדם עם חולשות וכידוע – "כל הגדול מחברו – יצרו גדול הימנו".
ואם הרב לא שומע למצפונו, חייב שלפחות אנחנו נשמע למצפון – המצפן הישר והטבעי שלנו.
(הכותב הוא יועץ ארגוני הנמנה על צעירי הבית היהודי)
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
סתם אני
סגירה והערצה היא התייחסות לאדם ללא פילטרים של שקול דעת אלמנטרי. בן אדם שאתה מכבד אפשר רק להעריך לא להעריץ. רק את הקב"ה אנחנו מעריצים.
19:00 05.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניצב על ימינו
רב הישוב שלנו בהתייחסו לפרשה בשבת האחרונה פרשת בלק אמר: יסודו של יז' בתמוז החל מחטא העגל שנגרם מהאמירה ,כי זה משה האיש' עבדו את משה ולא את ד'. היהדות תמיד נגד פולחן...
רב הישוב שלנו בהתייחסו לפרשה בשבת האחרונה פרשת בלק אמר: יסודו של יז' בתמוז החל מחטא העגל שנגרם מהאמירה ,כי זה משה האיש' עבדו את משה ולא את ד'. היהדות תמיד נגד פולחן האישיות. אדם הראשון חז"ל אמרו עליו שהוא בבחינת ותחסרהו מעט מא-לקים, אך בתורה לא מוזכר. וכן הוא לגבי נח שהוזכר כדי להסביר מדוע הוא ניצל מהמבול אך אם שם בנו לא הוזכר שום שבח, וכן הוא לגבי האבות. ואף אצל משה הוזכר שהוא עניו בגלל האמירה של מרים. וכן שהוא נאמן כיון שחשדו בו. הסגידה לאדם טומנת בחובה ב' בעיות: א. טיוח המציאות, לא רואים את חסרונותיו. ב. מקבלים כל סטיה שלו, אף שהיא נגד ההגיון והשכל. כיון שהוא לא טועה במציאות שנבנתה עקום, שכל דבר מפרשים שהמניע הוא קדש, המניע הוא טהור. האדם נופל, כיון שאינו מפעיל חוש ביקורת עצמאי. לא לחינם התחילה הפרשה של הרב מהצפון בפרשת קרח שעליו נאמר הקנאה התאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם. והתפרסמה בפרשת בלק שבה בלעם מצד אחד מחזה שדי יחזה, ויודע דעת עליון, ומאידך היה עם אתונו.
המשך 17:17 05.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר