האם ראוי להחמיר בשנת שמיטה?
כמו כל דין בעולם. לא חייבים להחמיר והמחמיר תבוא עליו ברכה. יש גם תנאים להחמיר, עיין במסילת ישרים פרק כ משקל החסידות. לא כל אחד ראוי, וגם יש לשקול אם החומרה לא מזיקה מצד אחר.
ש: אז מה ראוי להחמיר ובאלו תנאים?
להחמיר לקנות רק תוצרת יהודית. זה גם נכון לכל השנה. לומדים מהפסוק וקנה מיד עמיתך, שיש לקנות מיהודים ולא מגויים. ואין סיבה לחרוג ממצוה זו בשנת שמיטה.
ש: אבל יש חנויות ומסעדות שמוצג שם כאילו תוצרת גויים היא חומרה?
חלילה! יש אגרת מפורסמת של מרן הרב קוק שפותחת "עטי תרעד למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות" (אגרות הראיה א שטז) – נבלה לקנות מגויים ולא מיהודים.
עד כדי כך! אבל יש קושיות על היתר המכירה?
על כל פסק הלכה יש הוכחות בעד והוכחות נגד. ולבסוף יש הכרעה. כבר 126 שנה כלומר 18 שמיטות גדולי ישראל כולל הרבנים הראשיים פסקו שהיתר מכירה הוא היתר אמיתי. הלוואי ופסקים רבים שאנו נסמכים עליהם הין ברורים כמותו.
ואוצר בית דין?
ודאי טוב. העיקר שזו תוצרת יהודית. אך יש לדעת שגם על אוצר בית דין יש קושיות הלכתיות, גם לגבי תקפותו וגם לגבי הסיבוכים בטיפול בשאריות. אך גם כאן, גדולי עולם הכריעו שכן. אמנם רבנו הרב צבי יהודה לא ראה בזה ענין רב. גם אינו מתאים לכל הגידולים. אך ודאי אפשר לסמוך על הפוסקים שזה טוב. העיקר :תוצרת יהודית.
ש: אז כיצד להתיחס לאלו שמעדיפים תוצרת גויים?
ד' ירחם עליהם. הייתי בחתונה, והסבא של החתן אמר שלא יאכל: איני רוצה לאכול מזון עם דם! הוא התכוון שבעקיפין קניה מגויים גם משרתת מחבלים. הוא דיבר חריף!
וזה אסון אם באופן כללי נקנה מיהודים ובמשך שנה אחת בלבד נקנה מגויים?
בודאי שזה אסון. אי אפשר להפקיר שוק ולחזור אליו מרצוננו. השוק יקרוס, החקלאות היהודית בארצנו תקרוס, יהיה חורבן כללי בארץ. אסור לפגוע בחקלאי היהודי. אסור!
זה מה שחרדים עושים…
לא רק הם. גם דתיים-לאומיים שחושבים שזה נקרא מהדרין. הם לא מודעים לכך שבעצם הם מצטרפים לחרם הערבי נגד תוצרת ישראל ובמיוחד נגד תוצרת יש"ע.
ובסיכום?
ת: מי שרוצה להחמיר, יקנה יבול יהודי. באמת, אין זה חומרה, זה דין.
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
צופה מהצד
בזה אין דין של דם על הידיים? הבעיה לא עם היתר המכירה , הבעיה היא שחלק מהחקלאים עושים מלאכות האסורות מדאורייתא
09:48 06.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
ארץ ושמיים חדשים לכן אין מצוות שמיטה יותר.
11:39 03.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב קוק כתב שזה היתר זמני , ולא אכל ממנו בעצמו
הטוב ביותר לקנות מערבה דרומית ביחד עם מכירה . השמיטה היא על דעת שיהודים לא יעבדו,ויפסידו כסף . צריך פשוט לתרום לקרן השביעית לחקלאים ששובתים כדין.
14:59 02.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
אז הרב מכניס פה ציונות?? עד לאן הגענו?? בושה
12:38 02.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה טובה ונוקבת עלתה כאן
12:20 02.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה טובה ונוקבת עלתה כאן
12:20 02.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בידי נוכרים הוא עדיין יהודי? אין כמעט היום יבול אשר מעובד ונקטף על ידי יהודים.
09:10 02.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
האם כשהגוי יבוא בסוף שנה ויביא כסף סעודי כדי לקנות את הקרקעות הללו, ימכרו לו? או שיגדו שאסור למכור קרקעות לגוי? ירקות מגויים לא לקנות אבל למכור קרקע לגוי מותר? כל היתר...
האם כשהגוי יבוא בסוף שנה ויביא כסף סעודי כדי לקנות את הקרקעות הללו, ימכרו לו? או שיגדו שאסור למכור קרקעות לגוי? ירקות מגויים לא לקנות אבל למכור קרקע לגוי מותר? כל היתר המכירה הוא אחיזת עיניים.
המשך 23:31 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
האם כבוד הרב וציבורו מקפידים כל השנה וכל השנים לקנות אך ורק כחול לבן, ולא קונים אפילו תוצרת חוץ. האם בודקים כל מוצר שהבעלים שלו אינם גויים, או שרק בשמיטה...
האם כבוד הרב וציבורו מקפידים כל השנה וכל השנים לקנות אך ורק כחול לבן, ולא קונים אפילו תוצרת חוץ. האם בודקים כל מוצר שהבעלים שלו אינם גויים, או שרק בשמיטה אתם יוצאים מכליכם ומגדריכם. בזאת תיבחנו ואשמח לשמוע תשובה על כך. בכלל האם מותר להעסיק גויים בהתנחלויות ובשאר ערי הארץ במחיר מוזל על חשבון יהודים במחיר גבוה יותר? האם מותר לפרנס חילונים מחללי שבת שונאי תורה, ת"ח ומתנחלים?
המשך 21:17 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
אם כבוד הרב הזכיר רבנות ושצריך להיצמד לרבנות, אז מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל אמר שהמחמיר תבוא עליו ברכת טוב וכך הוא נהג להחמיר בביתו, ואני שמעתי על עוד רבנים...
אם כבוד הרב הזכיר רבנות ושצריך להיצמד לרבנות, אז מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל אמר שהמחמיר תבוא עליו ברכת טוב וכך הוא נהג להחמיר בביתו, ואני שמעתי על עוד רבנים ראשיים שכך נוהגים בביתם.
המשך 21:07 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר