יום קשה לי היום, כשאני נאלץ לפרסם מאמר נוקב וכואב שכזה. אולם אין בי כוח לדום למול הפשע.
כרב בישראל אני מכה על חטא חמור, עבירה מדאורייתא, שבמשך עשרות שנים, יום יום, הייתי שותף לה. אני מתוודה על כך שסטיתי מדרך התורה בשביל תאווה פחותה. כמה שזה קשה לומר את זה, אבל זו האמת, כואבת ככל שתהיה. ולוואי שתשובתי תתקבל בעיני הקב"ה.
מצוות עשה מיוחדת יש בתורה הקדושה, אשר רבותינו הראשונים מצאו לה למעלה מעשרה מקורות שונים בפסוקי התורה, והרחיבו רבות והפליגו רבות בחשיבותה. לבושתי כי רבה, מצוה חשובה זו נעלמה מעיניי, ומיום היכנסי למצוות ועד עתה לא זכיתי לקיימה כראוי ולו פעם אחת.
כוונתי היא למצוות צער בעלי חיים.
צעב"ח – מושג כה ידוע ונדוש, אך "כנגד מה שאמיתו גלויה לכל, כך ההעלם ממנו מצוי מאוד והשכחה רבה", כלשונו של הרמח"ל ב"מסילת ישרים".
רק לאחרונה נחשפתי למה שקורה מאחורי הקלעים של המזון מן החי. הדג של שבת, הבשר ביום טוב, הביצה בסיר החמין – היו כה נשגבים בעיניי, ממש קודש קדשים. הקפדתי לאכול עוף מדי שבת ויום טוב, לשם שמים, לעשות נחת רוח לבוראי. חודשים ארוכים דחיתי את שאלת מוסריות אכילתם, באמתלות שונות ומשונות.
אולם ברגע שראיתי בסרטים ובתמונות באינטרנט את המציאות האמתית בה גדלים כיום בעלי החיים, הכל קרס כמו מגדל קלפים. הבנתי מיד שאין שום קדושה ושום התעלות מסבל של הבריות. אין בזה שום נחת לקב"ה. אדרבה, יש בזה גועל וחרפה. אני מתבייש לחשוב שנגעתי בדברים אלו במשך שנים.
תעשיית המזון מן החי, כך גיליתי בשבועות האחרונים, מתבססת כולה על הזכות לאמלל, לפגוע ולנצל את בעלי החיים, בשביל רווח אנושי. מהו אותו רווח נשגב? הפרנסה של העובדים המאמללים? או שמא הטעם הערב , למשך מספר שניות, של הצרכן? ניתן להתווכח על כך. יהיו גם אחרים שיטענו בלהט כי המטרה של משק החי היא בכלל בריאותית (דבר שבוודאי אינו נכון כשמדובר על סוגי מאכלים המיוצרים מן החי, ואין בהם קמצוץ בריאות, אלא להיפך).
ואני הקטן שואל: האם זו דרך התורה? לפגוע בבעלי החיים בניגוד לרצונם?.
לאן נעלמו כל הלכות צעב"ח? מעודי לא נפגשתי בדבר אחד שתעשיית המזון נמנעת מלעשותו מסיבה של צעב"ח! האם ישנו ולוּ פסק אחד של גופי כשרות הקורא להחמיר בהלכות צעב"ח, שהנן מדאורייתא?
איך טעינו בכך, אין נסתתמה הבינה מעינינו, הרבנים, לחשוב שדרך התורה היא לצער בעלי חיים. הלא על התורה נאמר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"?.
פסוק זה הוא אבן היסוד של התורה. הוא אמור להיות נר לרגלנו בפסיקה הלכתית.
הגמרא במסכת סוכה (לב:) דנה בשאלת הזיהוי של "ענף עץ עבות", אותו נצטווינו ליטול בארבעת המינים. הגמרא מעלה אפשרות שכוונת הפסוק היא להרדוף –צמח רעיל ומסוכן.
דוחה הגמרא את האפשרות הזאת. "אמר אביי: 'דרכיה דרכי נועם' וליכא. רבא אמר מהכא: 'האמת והשלום אהבו'".
מה אנו רואים כאן? הגמרא דוחה את האפשרות שהתורה התכוונה להרדוף, רק בגלל שלא יתכן שהתורה, שהיא נועם ושלום ואהבה, תבקש מיהודי לקיים מצווה בצמח של רעל.
אם יש לנו ספק מהי כוונת תורתנו, תורת חיים, הנחת היסוד צריכה לפסול את האפשרות של הכאב והמוות. לאחר שנשללת האפשרות של הרדוף, נפסקת ההלכה לדורות – ליטול בחג הסוכות את ענפי הערבה.
אני קורא את הגמרא הזאת, ולא יכול שלא להיזכר בתעשיית המזון מן החי. הדברים זועקים עד שמים.
נקודת המוצא הוודאית של אביי ורבא, גדולי העולם, היא שהתורה היא "דרכי נועם". מתוך וודאות זו הם פוסקים הלכה.
הבנה זו מרעישה את מוחי. אין ספק שהיחס לבעלי החיים כיום בארץ, ובעולם בכלל, אינו יכול להחשב כ"דרכי נועם". חשמול, גדיעה, גריסה, הפרדת עגלים מאמם, הרעבה למשך שבועיים, הכאות ופציעות – פעולות המביאות למיתתם של 18 מליון עופות מדי שנה בישראל, בשום אופן אינם "נועם". לא יכול להיות שהתורה התירה אותם. זה הפך התורה.
"תעשיית המזון מן החי", או יותר נכון: "תעשיית המתת החי" כיום היא צינית להחריד. אין תיאור טוב יותר מכך. ושתי פנים לציניות זו:
הציניות הבולטת יותר היא העטיפה הורודה של כל השחור והכואב שבתעשייה. הציניות עוטפת את כל הצער העצום, הנשמע מקצה העולם ועד סופו, במעטפות יפות וזוהרות. עולם פרסום שמתוקצב במיליונים, אנשי מקצוע שמשקיעים מחשבה איך לעבוד עלינו, איך להסתיר ממנו את האמת הנוראה, הדם, הכאב, הסבל, הבכי של בעלי החיים, ולהציג לנו פרות מחויכות הרועות להנאתן; תרנגולים המפזזים בדשא אין סופי, ומטילות ביצים בשמחה.
ציניות נוספת היא יחס הדתיים כיום, לצערנו, לסוגיית צעב"ח. תעשיית המזון מן החי מבוססת לחלוטין על עיקום כל היהדות, כל התורה שבכתב ושבעל פה, ספרות הסוד והמחשבה, המוסר וההלכה. מעניקי ה"כשרות" לתעשייה זו נאלצים לסרס ולעקם, לעשות אוקימתות וחילוקים למדניים, הכל כדי לזלול בשר. בשביל לוקסוס, מותרות, יצר הרע, תאווה, או איך שלא נקרא לדבר שהתורה הקדושה כל כך סולדת ממנו.
קשה לי לומר זאת, אבל אותם המגנים בלהט על כשרות תעשיית המזון, אחרי כל מה שראינו בדבאח, זוגולובק ואדום אדום, מהפכים דברי אלוקים חיים בשביל תאווה בזויה.
המצב נורא ואיום. יהודים תמימים מבזים ומלעיגים על כל מי שנפשו הישרה סולדת מהשחתה מוסרית, מפגיעה אכזרית מבעלי החיים, ומשום כך מתנזר מאכילת בשר. כאילו הוא, החש בסבל הבריות, הוא החוטא והפושע, ואילו זולל הבשר הוא הקדוש.
אני קורא מאמרים שונים בהם חבריי הרבנים מסתייגים מ"תופעת הצמחונות", ומשפשף את העיניים: על מה ולמה כה נזעקתם? מה פשרה של הסתייגותכם מיהודים יקרים המעדיפים רחמים על בעלי החיים על פני תאוות אכילה?! מה יקרה אם כמה יהודים יפסיקו לקנות מעדני חלב ממותקים, או ימירו את השניצל השמנוני בפירות שנשתבחה בהן ארץ ישראל?.
"אשרי האיש… ובמושב לצים לא ישב". עד היום חטאתי והחטאתי את הרבים, בהתעלמות מהלכות צעב"ח, בציניות כלפי "יפי הנפש שדואגים לבעלי החיים". היום אני מקבל על עצמי לעזוב זה החטא, ולא לשוב עליו לעולם. אני מקבל על עצמי להוקיר כל יהודי שמקפיד על מצווה דאורייתא של צעב"ח. במיוחד אעריך אותו כשהוא נזהר במצווה יקרה זו למרות לעג הסביבה.
התלבטתי הרבה אם לכתוב את המאמר הזה. אני תקווה שהוא יגרום אך ורק לקידוש השם, ולא להפך. בכל אופן אין לי ספק שלוּ החרשתי – היה בכך חילול השם ודאי, משום שהתעלמות מפשע, נחשבת ללקיחת חלק בו. אני ירא פן אענש על כך ששתקתי במשך שנים כלפי צעב"ח, כמו שאמרו חז"ל על אותו התנא שיוחס לו חטא חמור, "מתוך שלא מיחה" עליו.
אני קורא לכל חבריי הרבנים: התעוררו! פקחו עיניכם למציאות הנוראה המתרחשת לידכם מדי רגע! היחשפו נא לחומר הרב המצוי באינטרנט בקשר לסבלם של בעלי החיים. בררו ברצינות ובכובד ראש את הסוגיות ההלכתיות הנוגעות לחיים ומוות של בריותיו של הקב"ה. לִמדו את התורה מתוך חיפוש אחר ה"נועם ושלום" שבעומקה של תורה. הורו נא לרבים את דרך הישר ועוררו את מידת הרחמים בה נשתבחו בני ישראל בכל הדורות.
ויהי רצון שתשובתנו תתקבל אצל אבינו שבשמים, ויסור הקטרוג מעל עמו ישראל.
(הרב חיים גרינברג הוא רב קהילה במרכז תל אביב ועוסק בקירוב רחוקים)
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
3 דיונים
יעל שמש
תודה על הדברים הנוקבים והחשובים הללו! רק היום נחשפתי למאמר ואני שותפה לתהייה - היכן הרבנים כאשר מדובר בצער בעלי חיים? כיהודייה דתייה, זה אחד הדברים הכואבים ביותר בעיניי -...
תודה על הדברים הנוקבים והחשובים הללו! רק היום נחשפתי למאמר ואני שותפה לתהייה - היכן הרבנים כאשר מדובר בצער בעלי חיים? כיהודייה דתייה, זה אחד הדברים הכואבים ביותר בעיניי - שתיקת הרבנים. לא כולם, כמובן, אך יש איזו בורות מרצון בתחום הזה. מעדיפים שלא לדעת מה באמת קורה בתעשיות הללו שהן בניגוד גמור לדרישות ההלכה להתחשב בצרכים הפיזיים ובצרכים הרגשיים של בעלי החיים
המשך 12:42 17.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
בתגובה ל: יעל שמש
הקראים צודקים.
01:40 14.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
...
כי נראה לי שזאת נורה אדומה נורא לדרכו המחודשת...
23:32 08.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל שמש
המאמר הזה בהחלט מוסיף לכבודה של תורה.
18:32 17.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיואש
כמות הבורות וההתנשאות של האדם על פני החיה ברוב הטוקבקים פה פשוט מפחידה מקווה שבגלגול הבא תצאו חיה
00:20 29.11.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שו"ב
כבר נפסק שצער בעלי חיים מותר כשהוא לצורך האדם. והנו"ב כתב דאף ציד לשם תחביב מותר מן הדין אלא שהוא מנהג אכזריות ומדרכיו של עשיו. אם כן פשוט שהיום, שהוא...
כבר נפסק שצער בעלי חיים מותר כשהוא לצורך האדם. והנו"ב כתב דאף ציד לשם תחביב מותר מן הדין אלא שהוא מנהג אכזריות ומדרכיו של עשיו. אם כן פשוט שהיום, שהוא צורך הרבים ואם ישנו באופן משמעותי את מדיניות ההתנהלות בלולים והרפתות יעלה מחיר הבשר עשרת מונים, הדבר מותר. כמובן שככל הניתן במסגרת זו ובהתאם לצרכים יש להמנע מצעב"ח מיותר. ועוד שלא מצינו בשום מקום שעבירה על איסור צער בעלי במקום שאינו עושה טריפות תאסור הבשר למפרע. ופשוט שהחוטאים ועוברים על איסור זה שלא לצורך עוונם יישאו והם עתידים לתת את הדין, אבל מ"מ מהיכא תיתי לאסור הבשר? וגם מסייע בידי עוברי עבירה אין בזה, דהא רובא דרובא דהצעב"ח שנעשה הוא לצורך יעול העבודה וממילא לצורך האדם, שכבר נפסק שמותר.
המשך 12:31 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוכבד כהן
תודה לרב ה' יברך אותך יהודי צדיק
12:30 29.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונתן
אברהם אבינו שחט עגלים לכבוד האורחים שלו יצחק בקש מעשיו שיביא לו ציד יעקב שחט לאביו גדי עיזים וכו' וכו' להתפלפל אפשר עד מחרתיים ולכתוב דברים חוצבי להבות אפשר גם עוד שנה. בסופו של יום...
אברהם אבינו שחט עגלים לכבוד האורחים שלו יצחק בקש מעשיו שיביא לו ציד יעקב שחט לאביו גדי עיזים וכו' וכו' להתפלפל אפשר עד מחרתיים ולכתוב דברים חוצבי להבות אפשר גם עוד שנה. בסופו של יום יש לנו מסורת ויש מעשי אבות והם אלה שקובעים
המשך 12:08 29.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי
בספר בראשית הרצון האלוקי היה שהאדם לא יואכל בעלי חיים.מכאן שהם לא ניבראו לשם כך .רק אחרי שהאדם השחית את דרכו והמוסר האנושי ירד ברמתו התירו את אכילת הבשר כנגד התאווה לבשר התר אכילת הבשר ניתן בהקשר שלילי אחרי שאלוקים הביא מבול על העולם ולכן יש בו משהוא רע .למי שלוקח דוגמא מהאבות שהרגו בעלי חיים אז בתקופת האבות גם החזיקו עבדים ושפחות ואולי גם האבות החזיקו עבדים ושפחות אתם הרי לא מצפים שנחיה היום בדיוק כמו בתקופת התנך.
18:06 17.09.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רגע...
בתגובה ל: גדי
מי אמר שאסור עבדים ושפחות?! לא יודעי תורה. מי שגנב ואין לו, ונמכר בגנבתו!
01:43 14.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמרית
ניכר שהדברים נכתבו מהלב וכולי תפילה שיכנסו ללבם של רבים. בעזרת השם שנזכה לביאת המשיח במהרה בימינו.
12:56 28.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאור
עד כמה אפשר להיות פרימיטיבי וחשוך חברים ?
12:13 28.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
כששמעתי על אדום אדום הייתי בטוח שהרבנות תסגור את המפעל אבל הייתי תמים מדיי. לקח לי זמן להפנים שהכסף מנצח בכל מקום. הפכנו להיות עם שמחפש אחר התעודה ולא...
כששמעתי על אדום אדום הייתי בטוח שהרבנות תסגור את המפעל אבל הייתי תמים מדיי. לקח לי זמן להפנים שהכסף מנצח בכל מקום. הפכנו להיות עם שמחפש אחר התעודה ולא אחר הכשרות. כחוזר בתשובה התחלתי לשאול את עצמי שאלות קשות. כתבה אמיתית ומרגשת.
המשך 11:34 28.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחל
אני מסכימה עם דברי הרב שיש צער בע"ח בכל התעשיה הזו . אבל לעניות דעתי הפתרון שהרב הציע הוא בריחה מהמציאות הרי לא הגיוני שנפסיק לאכול בשר, עוף,דגים, ביצים כי...
אני מסכימה עם דברי הרב שיש צער בע"ח בכל התעשיה הזו . אבל לעניות דעתי הפתרון שהרב הציע הוא בריחה מהמציאות הרי לא הגיוני שנפסיק לאכול בשר, עוף,דגים, ביצים כי לעניות דעתי זו אחת המטרות שלשמם הם נבראו. השאלה שלי היא כלפי הרבנים איך הם נותנים כשרות למקומות בהם יש צעב"ח איך זה לא חלק מהתנאים לכשרות? הרי אם מחשמלים או עושים כל מיני דברים שאסורים ע"פ ההלכה בשחיטה אז איך אומרים שזה כשר???? לפי דעתי צריך לקום מפעל שזה הדגל שלו שאצלו אין צבע"ח ואז רק שם יתנו כשרות . בעצם זה שהרב אומר לא לקנות הוא לא פותר את הבעיה , רק על ידי שינוי כנ"ל המציאות תשתנה ! רוצים כשרות אמיתית!
המשך 02:35 28.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר