איתי אליצור ("למה הרבנים מעדיפים לא לומר את האמת") מכנה שקרנים את הרבנים שטוענים ששריפת הכנסיות היא נגד התורה. הוא יודע בוודאות מוחלטת שתורתנו הקדושה מצווה עלינו להשמיד את הנוצרים והכנסיות בישראל – כמו גם לדחות את חופש הדת. כל זה ברור לו כי התורה מצווה לגבי הכנעניים הקדומים: "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמֹתָם תַּשְׁמִידוּ" ו"כִּי אֶת מִזְבְּחֹתָם תִּתֹּצוּן וְאֶת מַצֵּבֹתָם תְּשַׁבֵּרוּן וְאֶת אֲשֵׁרָיו תִּכְרֹתוּן".
בחשיבה של אליצור ברור כי הנצרות היא כמו עבודת אלילים כנעניים, ולפיכך רבנים שטוענים ששריפת הכנסיות היא נגד התורה הם או שקרנים או בורים וצבועים.
האמנם? האם זה אפשרי שרבנים אלה אינם בורים אלא יודעי יותר תורה מאשר אליצור? יתכן כי הם מבינים את התורה בצורה מדויקת יותר ועמוקה ממנו?
אולי הם למדו את המספר העצום של הפוסקים–למעשה רוב האחרונים באשכנז–שלא היו פונדמנטליסטים פשטניים, ושהאמינו כי על פי ההלכה הנצרות בכלל לא דומה לעבודה זרה עתיקה. כמו בעל התוספוס המפורסם רבנו תם שלימד כי נוצרים שונים במהותם מעובדי האלילים הכנעניים: שבעת השבטים הכנעניים סגדו לעצים ולכוכבים, אבל ר"ת התעקש שנוצרים סוגדים לעושה שמים (סנהדרין סג:). ולכן יהודים חייבים להתייחס לנוצרים באופן שונה מאשר לעובדי האלילים בתורה שבכתב או אלה שחיו בתקופת התלמוד.
אולי רבנים אלה מודעים גם לפסק של ר' מנחם המאירי שלימד שהנצרות אינה עבודה זרה כלל והנוצרים כלולים בתוך "אומות הגדורות בדרכי דתות." (בית הבחירה).
הם כנראה גם ידעו על הדיעה של ר' משה רבקש (באר הגולה): "בני אומות העולם שבצילם חיים יהודים ושבקרבם היהודים מפוזרים אינם עובדי עבודה זרה. אדרבה, הם מאמינים בבריאה יש מאין וביציאת מצרים ובעיקר יסודות האמונה. והם מתכוונים לבורא שמים וארץ ועלינו להתפלל לשלומם." (פירוש לשולחן ערוך, חושן משפט, תכ"ה ה')
או אולי הם ידעו על דעתו של ר' יעקב עמדן, ששיבח את הנצרות והנוצרים: "כי בערך אומות העולם אשר היו לפניהם [כלומר לפני הנוצרים] שלא הכירו את ה' וכפרו בעיקר ועבדו עץ ואבן ולא ידעו אלוה בעל יכולת מוחלט בעולם ולא שכר ועונש וגמול העולם הבא, תקרא כנסתם גם הוא לשם שמים לפרסם האלהות בעמים ובמרחקים יזכרוהו להודיע שיש שליט בשמים ובארץ מושל ומשגיח משכיר ומעניש וקבלו עליהם שבע מצות מלבד הרבה מדות טובות שאשרו וקבלו על עצמם מנבא את בני האדם הטובים והישרים אשר התקדשו למדי ונותן על ידיהם חוקים ומשפטים צדיקים להתנהג על פיהם, וכהנה רבות עמהם משרשי האמונה אשר קבלו מאתנו. ונתוודעו על ידם דברים יקרים הללו שהם חפצי שמים ודאי באיים הרחוקים ובאפסי ארץ. על כן נתקיים בידם כנסתם עד עתה כי נתנו כבוד לה' אלהי ישראל ולתורתו והודיעו כבודו בגוים אשר לא ידעוהו ולא שמעו את שמעו. לפיכך לא יקופח שכר כוונתם הטובה לשמים ורחמנא לבא בעי" (פירוש על פרקי אבות ד יא)
או ר' שמשון רפאל הרש: "העמים בקרבם חיים יהודים כיום [כלומר הנצרים] קבלו את התנ"ך היהודי (הברית הישנה, לשיטתם) כספר ההתגלות אלוקית. הם מצהרים על אמונתם באלוקי השמים והארץ כפי שנתגלה בתנ"ך והם מכירים בריבונותה של ההשגחה אלוקית בעולם הזה ובעולם הבא. קבלתם את החובות המעשיות החלות על כל בני האדם על פי רצונו של אלוהים מבחינה את האומות הללו מאומותיהם של הכופרים ועובדי העבודה הזרה של תקופת התלמוד (יסודות החינוך—שיחות פדגוגיות)
הם כנראה גם ידעו על הפסק של ר' יצחק הלוי הרצוג, שפסק כי התורה מאפשרת לנוצרים (ולמוסלמים) לקיים את דתם במדינה היהודית, אפילו לפי רמב"ם. ("זכויות המיעוטים לאור ההלכה"). הרבנים שגינו את שריפתה של הכנסייה כנגד דעת התורה, לא היו שקרנים, ולא בורים. הם גם לא היו קראים ולא פתאים. בניגוד לנלמד, הם לא הסתפקו בפסוקים מהתורה, אלא הבינו שכדי להגיע לאמיתותה של התורה, יש לקחת בחשבון את הפרשנויות, החשיבה והדעות ההלכתיות של הפוסקים. זאת התורה שבעל-פה ממנה האמת של התורה מתקבלת.
מי שמתעקש שהתורה דורשת מאתנו לשרוף כנסיות ולדחות את חופש הדת, ושרוצה לצטט את הרמב"ם – צריך גם לזכור את המילים הקשות של הרמב"ם ליהודים הבורים שמבינים את התורה בדרכים פונדמנטליסטיות, טיפשיות ודוחות: "הכת הזאת מאבדים הדרת התורה ומשפילים זהרה ומשימים תורת ה' בהפך המכון בה…והכת הזאת מספרים מפשטי דברי החכמים שכששומעים אותם שאר האומות אומרים: "רק עם סכל ונבל הגוי הקטן הזה" (הקדמה למשנה "חלק").
הרמב"ם ידע שהיהודים בזמנו שמפרשים את התורה בדרכים אלו, בצורה לא נכונה , מעוותים את תורת ישראל ועם ישראל. הם מביאים רק חילול על אלוקי ישראל. וכך זה היום.
==
הרב ד"ר יצחק דב קורן הוא המנהל האקדמי של המרכז להבנה ושיתוף פעולה יהודי-נוצרי באפרת.
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
0 דיונים
א.ב
5. כבר נכתב שדברי הרב הרצוג נכתבו בשעת הדחק שבה סמך על דעות יחידאיות מקילות כמו שמבואר במאמר שם. 6. והוא הגרוע מכל כותב הד"ר מה ששופך אור על כל המאמר...
5. כבר נכתב שדברי הרב הרצוג נכתבו בשעת הדחק שבה סמך על דעות יחידאיות מקילות כמו שמבואר במאמר שם. 6. והוא הגרוע מכל כותב הד"ר מה ששופך אור על כל המאמר "מי שמתעקש שהתורה דורשת מאתנו לשרוף כנסיות ולדחות את חופש הדת וכו'" וכאן הבן שואל האם התורה בעד חופש דת כזה, ומה עם "אז אהפוך אל עמים שפה ברורה וכו' ולעובדו שכם אחד", או "אז יחזיקו מכל הגויים בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלוהים עמכם"?. ועוד מה הקשר בין העקרון "הקדוש" חופש הדת לבין כפיית הדת על אחרים "כי יסיר את בנך מאחרי"? מקום עבודתו היא התשובה.
המשך 15:20 05.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ב
2. לדברי המאירי אין אין קשר לסוגיה כיוון שלא עסק כלל בשאלה האם הם עובדי ע"ז או לא. 3. גם דברי באר הגולה אינם מהווים ראיה כלל, שאמנם כתב שאינם עובדי...
2. לדברי המאירי אין אין קשר לסוגיה כיוון שלא עסק כלל בשאלה האם הם עובדי ע"ז או לא. 3. גם דברי באר הגולה אינם מהווים ראיה כלל, שאמנם כתב שאינם עובדי ע"ז, אך זה רק ביחס לעצמם כי הם עובדים בשיתוף וכמו שהביא את דברי הרמ"א באו"ח קנו,א שציטט את דברי ר"ת דלעיל!, בכל מקרה גם את העבודה זרה בשיתוף נצטווינו לעקור מן הארץ. 4. ביחס לדברי הרש"ר הירש והיעב"ץ, אין ספק שהנוצרים שונים מעובדי הע"ז הקדמונים אלא שיש להם מכנה משותף, והוא ששניהם עבדו ע"ז שאותה נצטווינו לעקור מן הארץ. על זה לא חלקו מעולם היעב"ץ והרש"ר הירש.
המשך 15:11 05.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ב
להלן תשובות לטענות הכותב. 1. דברי ר"ת אינם קשורים לעניין. הם נסובים על האיסור לגרום לגוי להישבע בשם עבודה זרה. וכתב ר"ת שמותר לעשות כך עם נוצרים כי לא נחשב "שם...
להלן תשובות לטענות הכותב. 1. דברי ר"ת אינם קשורים לעניין. הם נסובים על האיסור לגרום לגוי להישבע בשם עבודה זרה. וכתב ר"ת שמותר לעשות כך עם נוצרים כי לא נחשב "שם עבודה זרה" כי הם מזכירים שם שמים, אע"פ שכוונתם לאחר- כלומר לע"ז. ועוד כתב את מה שציטט מגיב 19 מהב"י שהנוצרים עובדים ע"ז בשיתוף ולכן מותר. עכ"פ יוצא מדברי ר"ת שהנוצרים עובדי ע"ז שעליהם נצטוינו "החרם תחרימם".
המשך 14:44 05.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתן הורביץ
-המשך- ברור מזה שלהלכה למעשה הנוצרי כלל לא עובר על שום איסור אך בלשונות הרמב"ם במשנה וכדומה מובן שזה ענין לדעת האם בתכלית באמונת ישראל יש חלילה מקום להפוך את...
-המשך- ברור מזה שלהלכה למעשה הנוצרי כלל לא עובר על שום איסור אך בלשונות הרמב"ם במשנה וכדומה מובן שזה ענין לדעת האם בתכלית באמונת ישראל יש חלילה מקום להפוך את אותו המשיח למין אליל וזה ברור ונחרץ אך לא לגבי ההלכה איך בתכלית מידת הנוצרים לעצמם אלא לגבי מה אנו צריכים לדעת ולבנות בניינינו הנצחי . ואף שהרמב"ם כותב כעבודה זרה בכל התורה - שזה ודאי לביאור רבינו יוסף קארו - הענין שזה נחשב להזהר מלהשתתף בזה בדעה ולא כלל בענין של הכרתתה כמו שהיו מצווים סתם על עבודה הזרה של הכנענים אז אחרי כיבוש הארץ על פי השם . כי הרמב"ם עצמו מבאר בסוף המשנה תורה שגם הנצרות כבר כהכנה למשיח שלפחות קצת ידעו בתורה . ואוי לנבלות שבנו שבשם התורה מנסים לעקר , אוי אוי להם .
המשך 04:41 24.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתן הורביץ
חייבים להבין ראשית כל שכל מצוות ביעור הרע לכל השיטות והמפרשים - כל ביעור העבודה זרה זה אך באופן המבואר ברמב"ם הלכות מלכים שגם למשיח לא נאמין עד שנראהו מצליח...
חייבים להבין ראשית כל שכל מצוות ביעור הרע לכל השיטות והמפרשים - כל ביעור העבודה זרה זה אך באופן המבואר ברמב"ם הלכות מלכים שגם למשיח לא נאמין עד שנראהו מצליח כראוי , זאת אומרת כיסוד הבנוי בחז"ל שכל המלחמות האלו זה רק בגילוי שכינה הראוייה ואז זה באמת ההבנה הנכונה לכולם וכל מי שהוא בא עתה להתיר ולדבר ולהכשיר כך כאילו בשם התורה הוא רק נבלה נבלה רצחנית - נבל ברשות התורה . וכן - הבית יוסף ברור פוסק בהלכה - ב'יורה דעה' (טור . שעל זה בנוי ה'שולחן ערוך') בסוף סימן קמ"ז על הנוצרים וזה לשונו "ואף על גב דמשתתפים שם שמים ודבר אחר לא מצינו שאסור לגרום לאחרים לשתף וגם משום לפני עוור ליתא דלא הוזהרו בני נוח על השיתוף" - (והוא מדבר גם שהיהודי יעשה מסחר עם הכנסיה) וכלשון הזה בשולחן ערוך אורח חיים סוף סימן קנ"ו בהג"ה .
המשך 04:31 24.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציטוטים חלקיים ומגמתיים.
15:36 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הרב סבר שבנתונים הקיימים, העם היהודי אינו חופשי להחליט בנושא לבדו. מדינת ישראל היא צורך קיומי לעם היהודי ובלעדיה נשקפת לו סכנה ממשית. מכיוון שהיא תלויה בשיתוף פעולה עם הגורמים...
הרב סבר שבנתונים הקיימים, העם היהודי אינו חופשי להחליט בנושא לבדו. מדינת ישראל היא צורך קיומי לעם היהודי ובלעדיה נשקפת לו סכנה ממשית. מכיוון שהיא תלויה בשיתוף פעולה עם הגורמים הבינלאומיים והללו לא יכירו בה אם לא תאפשר חופש דת, ובמיוחד לנוצרים. אמנם, כאחד הסעיפים להתיר חופש פולחן בארץ הוא הזכיר גם את ההבדל בין הנצרות הקדומה למאוחרת. (תחוקה לישראל ע"פ התורה, חלק א', עמ' 16 - 18)
המשך 11:29 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לפחד לטעון שהנצרות היא ע"ז. בתקופה בה הוא חי כבר העולם חי בתרבות חילונית בדומה להיום (ואולי אפילו יותר מהיום) שבה קיים חופש מוחלט להתבטא בנושא הנצרות ובנושא דת בכלל....
לפחד לטעון שהנצרות היא ע"ז. בתקופה בה הוא חי כבר העולם חי בתרבות חילונית בדומה להיום (ואולי אפילו יותר מהיום) שבה קיים חופש מוחלט להתבטא בנושא הנצרות ובנושא דת בכלל. כמובן לא במובן של ביעור ע"ז - לזה עדיין העולם (דווקא החילוני) לא יעבור בשתיקה, אך בהחלט במובן שניתן למתוח ביקורת עליה ולטעון שהיא עבודה זרה.
המשך 11:02 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתה טענת טענה עקרונית בתגובה 9 שאין להסתמך על פוסקים שחיו בארצות נוצריות. לכן זה לא משנה אם הרב קוק ראה את הדברים במקורם או לא, הוא לא נהג לפי...
אתה טענת טענה עקרונית בתגובה 9 שאין להסתמך על פוסקים שחיו בארצות נוצריות. לכן זה לא משנה אם הרב קוק ראה את הדברים במקורם או לא, הוא לא נהג לפי הטענה שלך
המשך 10:56 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הוויכוח ההלכתי ונימוקיו הינו ראוי ונכון (רק חבל שחלק מהמקורות אינם לעניין,כגון הקדמת הרמב"ם לפרק חלק) , גם הרב אליצור לא פסק שיש לשרוף כנסיות ובוודאי ידוע לו שבפסיקת ההלכה...
הוויכוח ההלכתי ונימוקיו הינו ראוי ונכון (רק חבל שחלק מהמקורות אינם לעניין,כגון הקדמת הרמב"ם לפרק חלק) , גם הרב אליצור לא פסק שיש לשרוף כנסיות ובוודאי ידוע לו שבפסיקת ההלכה נלקחים בחשבון שיקולים רבים. אך מכאן ועד לקידום ידידות וטשטוש אמיתות בין יהדות לנצרות, כפי שמעיד שם הארגון שבו פועל הכותב, המרחק רב מאד. גם החכמים שציטט לא באו לעודד זאת, חלילה.
המשך 09:57 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר