רשות המסים העבירה להערות הלשכות המקצועיות טיוטת חוזר המסדיר את מיסוי התקבולים בגין שירותים הניתנים על ידי רבנים, מקובלים, מוהלים, חזנים ובדצי"ם כגון עריכת חופות, בריתות, תפילות, "הילולות", "תיקונים", מתן ברכות, יעוץ, חלוקה או מכירה של קמיעות, מים קדושים ותשמישי קדושה שונים ושירותי כשרות.
החוזר, שגובש בהמשך לדו"ח מבקר המדינה בנושא, מגדיר את האופן בו תיבחן החבות במס הכנסה ובמע"מ של התקבולים המתקבלים בידי נותני שירותי הדת. בהתאם לחוזר, סיווג ההכנסה כחייבת במס הכנסה תיקבע על סמך המבחנים השונים שנקבעו בפסיקה לסיווגה של הכנסה כהכנסה מעסק או משלח יד ובהם, בין היתר, על פי הקריטריונים הבאים:
האם השירותים נובעים ממקור קבוע? האם נותן שירותי הדת מעניק את שירותיו בתדירות גבוהה? האם פעילותו נמשכת לאורך זמן? מומחיות ובקיאות נותן השירות בתחום. ההיקף הכספי של הפעילות וכן מידת ההיעזרות במנגנון ארגוני רחב ושווק הפעילות. האם לנותן שירותי הדת יש כישורים מיוחדים המאפיינים את עיסוקו והכנסתו הנובעת מאותם כישורים מיוחדים או מהסגולות הרוחניות המיוחסות לו?
להורדת החוזר המלא – לחצו כאן
התקיימותם של המבחנים תתמוך בכך שהפעילות נושאת אופי עסקי ויש למסות אותה כהכנסה מעסק או משלח יד. יש לציין כי אין הכרח שכל המבחנים יתקיימו בכל מקרה נתון וכל מקרה יבחן בהתאם לנסיבותיו.
החוזר גם מתייחס לקשר שבין התמורה למתן השירות וקובע כי אינדיקציה לקשר שבין מתן השירות למתן התמורה יכולה להיות סמיכות הזמנים שבין מתן השירות לבין מתן התמורה. עוד נקבע כי די בכך שהתקבול ניתן בתמורה לשירות כדי לחייבו במס, ואין הכרח כי נותן השירות ידרוש את התשלום וכי קיומה של נורמה חברתית לשלם סכום כסף כלשהוא לנותן
שירות הדת בתמורה לשירות שניתן על ידו, יכולה לתמוך בסיווגו של תקבול כהכנסה חייבת במס. לעומת זאת, הענקת כספים הנעשית מתוך הבעת תודה גרידא במישור הרגשי , אמונה (או חובה ) דתית (מטעמי צדקה או מעשר כספים), ככל שלא ניתן כל שירות , הינה מתנה שאינה חייבת במס.
בהתייחס להיבטי מע"מ קובע החוזר כי גורמים המעניקים שירותי דת לאחרים, לשירותים הניתנים יש אופי עסקי והם ניתנים במהלך עסק מחויבים להירשם במע"מ כעוסק ועסקאותיהם יהיו חייבות במע"מ ככל נותן שירות אחר. בנוסף, מכירה של טובין כגון: מים קדושים, קמיעות, סגולות וכו', בעלת אופי עסקי היא עסקה לפי חוק מע"מ וחייבת במס עסקאות וכל הסכומים המתקבלים בידי העוסקים האמורים כנותני שירותים או תמורת נכס יהיו חייבים במע"מ. בחוזר מצוין כי פעילות שאיננה עולה כדי עסק לא תחייב ברישום ותמורה שתתקבל בגינה לא תחויב במע"מ.
החוזר מבהיר כי על נותן שירותי דת העומד בקריטריונים המנויים בחוזר יחולו החובות המוטלות על פי כל דין, ובהן חובת ניהול פנקסים, הגשת דוחות, הצהרות הון ומידע על נכסים ובכלל זה מידע על חשבונות הבנק ועל נכסים בארץ ובחו"ל.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
דבר ה'
ל-בת של המלך,יש לבוש מיוחד,ומה הוא? בתורה נאמר,,וְלֹא-יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר" (חומש דברים כג,טו) בנביא ישעיה נאמר,,גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי-שֹׁבֶל גַּלִּי-שׁוֹק,עִבְרִי נְהָרוֹת. תִּגָּל, עֶרְוָתֵךְ"(ספר ישעיה,פרק מז,ב-ג)אמר הפסוק:,,גַּלִּי-שׁוֹק, עִבְרִי נְהָרוֹת" משמע,השוק מכוסה,שבכדי לעבור בנהר,היא...
ל-בת של המלך,יש לבוש מיוחד,ומה הוא? בתורה נאמר,,וְלֹא-יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר" (חומש דברים כג,טו) בנביא ישעיה נאמר,,גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי-שֹׁבֶל גַּלִּי-שׁוֹק,עִבְרִי נְהָרוֹת. תִּגָּל, עֶרְוָתֵךְ"(ספר ישעיה,פרק מז,ב-ג)אמר הפסוק:,,גַּלִּי-שׁוֹק, עִבְרִי נְהָרוֹת" משמע,השוק מכוסה,שבכדי לעבור בנהר,היא צריכה לחשוף אותו.למה הסמיך הפסוק,,גַּלִּי צַמָּתֵךְ חֶשְׂפִּי-שֹׁבֶל גַּלִּי-שׁוֹק, עִבְרִי נְהָרוֹת" ל:,,עֶרְוָתֵךְ" ללמדנו,שכל המגלה,אחד מאלו,כמגלה ערותה.ואמרו רבותינו,וכל העובר אחורי אישה בנהר אין לו חלק לעולם הבא(מסכת ברכות סא,א)שכאשר היא תעבור בנהר,היא אולי תרים מעט את לבושה,ויראה מעט מבשרה,ומי שיראה את בשרה,אין לו חלק לעולם הבא,וגם עם לא הרימה את לבושה ולא ראה את בשרה,אין לו חלק לעולם הבא,שהכניס את עצמו לניסיון,מכאן שאסור להכניס אדם לניסיון,,ולפני עיוור לא תיתן מכשול"וגדול עוון המחטיא יותר מהחוטא.ומכל עוון ופשע אפשר לשוב בתשובה,כמו שנאמר ב-יחזקאל,, וְהָרָשָׁע, כִּי יָשׁוּב מִכָּל-חַטֹּאתָו אֲשֶׁר עָשָׂה, וְשָׁמַר אֶת-כָּל-חֻקוֹתַי, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה-חָיֹה יִחְיֶה, לֹא יָמוּת,כָּל-פְּשָׁעָיו אֲשֶׁר עָשָׂה, לֹא יִזָּכְרוּ לוֹ,בְּצִדְקָתוֹ אֲשֶׁר-עָשָׂה, יִחְיֶה,הֶחָפֹץ אֶחְפֹּץ מוֹת רָשָׁע, נְאֻם ה' אלוקים,הֲלוֹא בְּשׁוּבוֹ מִדְּרָכָיו, וְחָיָה" (יחזקאל יח,כא-כג) וכל האומר,החטא והשוב ,החטא והשוב,אין התשובה הזו מועלת לו,ובמה שחוטאים בו מתרצים,שאם הלכה בלבוש לא צנוע,תלבש מעתה לבושים צנועים בלבד,ועל תשובה מאהבה,הזדונות הופכות לזכויות.הגמרא במסכת שבת דף צח,ב,,תנא דבי רבי ישמעאל,למה משכן דומה, לאישה שמהלכת ב-שוק,ושפוליה מהלכין אחריה" משמע לבוש האישה ,צריך להיות ארוך,ונגרר בארץ,שלא יראה בשרה וצורת הרגל,ואפילו ב-שוק,במקום שעל ידי שתלך בלבוש ארוך,יתלכלך והתקלקל ויתבלה הלבוש בארץ,צריכה ללכת במלבוש המגיע לארץ ונגרר בו.והגמרא בעירובין ק,ב,,אמר רבי יוחנן אילמלא לא ניתנה תורה,היינו למידין צניעות מחתול,וגזל מנמלה ,ועריות מיונה, דרך ארץ מתרנגול,שמפייס ואחר כך בועל ,ומאי מפייס לה,אמר רב יהודה אמר רב הכי קאמר לה:זביננא ליך זיגא דמטו ליך עד כרעיך" וכתב רש''י בדיבור המתחיל,,שמפייס":הולך ופושט כנפיו ,והוא פיוס,כדאמר לקמן,שאומר לה ,לקנות מלבוש שמגיע לארץ.עד כאן,משמע,שהלבוש צריך להגיע ל-ארץ,ומה כך בתרנגול,כל שכן,ועל אחת כמה וכמה באדם.ועוד אמרו רבותינו,,כל המסתכל באצבע קטנה של אשה,כאילו מסתכל במקום התורפה"(שבת סד,ב)ומה באצבע כך,כל שכן ועל אחת כמה וכמה ב-שוק האישה,שיש בו הנאה בראייתו.ועוד הגמרא אומרת,,וכל המסתכל בעקיבה של אשה הויין לו בנים שאינם מהוגנים"(מסכת נדרים כ,א)ומה המסתקל בעקב אישה כך,כל שכן ועל אחת כמה וכמה,המסתקל במקומות מעל לעקב,וגדול עוון המחטיא יותר מהחוטא.מיום שגלו אבותינו,בבית ראשון,לבבבל ולפרס וכדומה,הלכו בלבוש ארוך,וכך חובה להמשיך ללכת.וכתב הבן איש חי:בחוקי הנשים,פרק יז,וזה לשונו:אסור לה לעשות,שום דוגמא וצורת לבוש אשר יגלה משהוא מבשרה,כי האישה,אסור לה שיתגלה דבר מגופה,רק פניה,צוארה וכפות ידיה,ושאר אבריה כולם עטופים.עכ''ל.ולפי הסברה,הכי פשוטה,וודאי שאסור ללבוש חצאית עד הברך,שהרי כשיושבת,רואים אל כל רגליה,אסור שיראה בשר האישה,פרט ל:פניה,צווארה,וכפות ידיה,הבגד שלובשת חייב להיות רפוי,לא צמוד,כך שלא יהיה ניתן להבחין בצורת גופה.בד הבגד צריך שיהיה עבה,ולא שקוף,שאסור שיראה הבשר שלה דרך הבגד.
המשך 12:27 15.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב שניידר סיפר כי "בפתיחת השבוע, כבר נראה רבינו הגרי"ל שליט"א מודאג, היות והשבוע זה פרשת "קורח", ואמר "סאיז נישט פריילאך…" זה לא שמח… וכך יודעים כל הנכנסים לרבינו, כבר...
הרב שניידר סיפר כי "בפתיחת השבוע, כבר נראה רבינו הגרי"ל שליט"א מודאג, היות והשבוע זה פרשת "קורח", ואמר "סאיז נישט פריילאך…" זה לא שמח… וכך יודעים כל הנכנסים לרבינו, כבר הרבה שנים, כי בימים אלו חושש רבינו מאד, עפ"י המבואר בספר תולעת יעקב, שיש השפעה לפרשת השבוע, לימי השבוע, ואומר שהניסיון הראה שהרבה חיכוכים… נתעצמו בימים אלו, והלוואי ונזכה שיעבור השבוע בשלום ושלווה בתוך בני ישראל". בעלון 'פרי חיים' שמופץ באינטרנט מדי שבוע כתב הרב שניידר, כי במהלך מבחן לילדי ת"ת מחיפה במעונו של הגראי"ל שליט"א, נשא דברים בגנות הכנסת לימודים זרים לתוככי הישיבות הקדושות: "והוסיף שצריך ללכת לישיבה שלומדים רק "תורה", ובמקום שלומדים דברים אחרים, לא יכול להיות שידע ש"ס, הלוואי שיידע את הדף הראשון שלא ישכח, שלא ישכח את הדף שלמד היום". ועוד אמר שהגראי"ל שליט"א שהוא מתנגד לגמרי לפסק של גדולי מועצת התורה של החסידים לגבי מה שחיללו שם שמים ויצאו נגד פוסק הדור רבינו עט”ר מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שעמד כחומה בצורה וקרא לקיים כנסים מיוחדים שבהם ייקרא הציבור החרידי לחזק את ידיהם של מנהלי הסמינרים לבל ייכנעו לשלל לחצים ופיתויים שתכליתם להחדיר השתלמויות אלה. והביע דעתו נגד רעיון שעלה לפיו יבוצעו השתלמויות לתואר שני אקוויוולנטי (השווה לדרגת אם.איי. אקדמית) והורה שאין להסכים בשום פנים ואופן לפירצה זו של שמד בפועל” ואעפ"כ המועצת התירו השבוע לנשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים, בסמינרים של בית יעקוב, לשם קבלת תואר שני (M.A), הגראי"ל שליט"א הוסיף: "ממילא צריך לדעת לשאוף ללמוד תורה במקום שלומדים רק תורה! ולא במקום ששולחים התלמידים להתייצב בלשכת הגיוס, וללמוד דברים אחרים חוץ מתורה לא טוב לנשמה! אסור ללמוד צרפתית, ואין שום מצוה ללמוד צרפתית, ואין שום מצוה ללמוד אנגלית וכו'. כל אחד צריך להיות תלמיד חכם, לדעת את כל התורה כולה, כל יום ללמוד חומש, גמרא, הלכה למעשה, גם חייבים ללמוד-מוסר כל יום, ולידע כל התורה, זה מה שצריך לדעת. יה"ר שהקב"ה יעזור שכל אחד מכם ישתדל בזה, ויזכה לזה".
המשך 06:17 15.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בזוה"ק כתוב שבסוף כל הגליות נעבור עוד גלות אחד יותר קשה מכל הגליות שהיו עד היום, והוא גלות הערב רב, וזה מה שאנחנו רואים במציאות היום, והנה המובן הפשוט...
בזוה"ק כתוב שבסוף כל הגליות נעבור עוד גלות אחד יותר קשה מכל הגליות שהיו עד היום, והוא גלות הערב רב, וזה מה שאנחנו רואים במציאות היום, והנה המובן הפשוט בזה הוא שהכונה על רשעי ישראל שפקרו מעליהם עול התורה והמצות והאמונה והם רוצים לשלוט עלינו ח"ו, אבל אין זה המכוון כי הם כבר נחשבים כגוים גמורים כי לא נשאר בהם שום חלק וניצוץ טוב ונשמה והם מקליפת עמלק וכמבואר כל זה בספה"ק. ומה שנקרא "ערב רב" הם אלה שיש בהם עדיין חלק טוב [כחלק מהחרדים]אבל יש בהם תערובת של טוב ורע ביחד, ולכן זה מה שעלינו לתקן הוא שלא להיות נמשך אחריהם, דהיינו שלא להיות נמשך אחרי אלה שאינם נקיים לגמרי מחלק הרע והפסול, וכאשר נעמוד בזה הנסיון נשיג בזה את התקון שלנו. אבל הנסיון בזה לברר ולבחון בין הכשר והפסול הוא נסיון קשה מאד, בפרט בעבורנו שאנו אנשים קטני ערך, ועל כן העצה לברר ולבחון הוא כמש"כ בשה"ש (א'-ח') "אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים" והיינו לדבק א"ע ולבנו לצדיקי עולם נוחי נפש והם נקראים משכנות הרועים כי הם "שוכני" עפר ומהם נמצא בודאי כאלה שאין עליהם ספק ולאורם נלך ומרעיה שלהם נחיה, ולפי זה נבחון ונברר שכאשר המהלך והדרך שלהם הוא בדיוק כמותם שכבר נפטרו, בלי שום שינוי כלל אזי אנחנו בטוחים שאנו והם בצד הנכון והאמת, משא"כ כאשר רואים במי שהוא משנה אפילו בכחוט השערה ואינו הולך בעקבי הצאן, שאינו מנהיג הכלל בדרך הדור הישן, יש לנו לפחד להיות מונהג מאנשים כאלו, כיון שהם ממציאים לנו דרך אחרת, דרך חדשה, ולכן אין לנו על מי ועל מה לסמוך להכשירם, אבל אם בדרך הישן נלך לבטח דרכנו בס"ד ורוח ד' יהיה חופפת עלינו. הנסיון הנזכר שאנו חייבים לעבור כהיום (ושאנו כבר באמצע הנסיון) הוא לא ניתן לנו רק כדי לראות איפה אנחנו עומדים אלא זה גם נותן לנו האפשרות וההזדמנות להעלות אותנו מדרגה למדרגה. והעיקר באמת לא לסטות מדרך הישנה "כי הוא זה" ולחיות בדיוק כמותם בלי שום שינוי כלל וכלל, ואז אנחנו דבוקים בד' ית' שמו, ואנחנו בטוחים שאנו חיים בצד הנכון והאמת, משא"כ כאשר רואים במי שהוא משנה אפילו בכחוט השערה ואינו הולך בעקבי הצאן, יש לנו לפחד להיות מונהג מאלו המנהיגים. ולצערינו המועצת גדולי התורה החסידות קיימו הפסוק וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְוֹת וגו' כשחיללו שם שמים ויצאו בעזות נגד פוסק הדור הישן רבינו עט”ר מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שעמד כחומה בצורה, ובזמנו קרא לקיים כנסים מיוחדים שבהם ייקרא הציבור החרידי לחזק את ידיהם של מנהלי הסמינרים לבל ייכנעו לשלל לחצים ופיתויים שתכליתם להחדיר השתלמויות אלה. ומרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל הביע דעתו נגד רעיון שעלה לפיו יבוצעו השתלמויות לתואר שני אקוויוולנטי (השווה לדרגת אם.איי. אקדמית) והורה שעל פי תורה אין להסכים בשום פנים ואופן לפירצה זו של שמד בפועל” והמועצת גדולי התורה התירו שבוע שעבר לנשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים, בסמינרים של בית יעקוב, לשם קבלת תואר שני (M.A), עכשיו תגידו אתם באמת, האם זה לא מעשה ערב רב, הסוטים מהדרך הטובה אל הדרך הרעה ... והולכים בדיוק בדרך של היצר הרע, לטשטש את ההגיון ולטמטם את המוחות של בנות ישראל בכל מיני אפיקורסות, וע"ז קול דמי אחינו זועקים אלינו מן האדמה... ומהשמים גם זועקים להפסיק השמד הזה על בנות ישראל הצנועות, "ועדיף שעה אחת קודם" לחזור למסלול הישן והנכון. כמה קרבנות צריכים לכפר על החטא של שמד בנות ישראל ר"ל?
המשך 23:39 13.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגאון מוילנא זצ"ל היה נוהג להשמיע בשבת לפנות ערב דברי מוסר בפני תלמידיו. פעם אמר בתוך דברי מוסרו, כי מה שהעולם חושב, כאילו המתואר בספר "ראשית חכמה" על הגיהנם הוא...
הגאון מוילנא זצ"ל היה נוהג להשמיע בשבת לפנות ערב דברי מוסר בפני תלמידיו. פעם אמר בתוך דברי מוסרו, כי מה שהעולם חושב, כאילו המתואר בספר "ראשית חכמה" על הגיהנם הוא אולי גוזמא – בטעות יסודו. אלו הם דברים כהווייתם. היה שם במקום אחד מתלמידיו הגדולים, שלשמע הדברים התחלחל מאוד, לקחם לליבו וחלה עד כדי סכנת חיים. עבר זמן מסויים עד שה' עזר לו, והוא התאושש והבריא. לאחר שקם מחוליו, נכנס להגאון מוילנא ואמר לו, כי אילו היה מת – הוא רבו, היה אשם במותו. וכששאלו מדוע, השיב לו בתיאור כל מה שעבר עליו, כי מפני ששמע ממנו שכל הכתוב ב"ראשית חכמה" על יסורי הגיהנם הם דברים כהווייתם – חלה והיה בסכנה ממש... קם הגאון מלוא קומתו ואמר לו: ואני אומר עוד פעם, כי מה שכתוב שם – כך הוא בדיוק, אלא שאני מצטער שלא הוספתי עוד משהו, שאילו עשיתי כן אז – לא היית נופל למשכב. ומה הוא הדבר שהייתי צריך להוסיף? כי אילו ידע אדם כמה יש בידי יסורים שמקבל בעולם הזה כדי להפחית לו מיסורי גיהנם שם בעולם הבא – לא היה מהסס לקבל על עצמו יסורי איוב כל ימיו... (שאל אביך ויגדך). וכבר אמרו רבותינו בתלמוד: עד היכן תכלית יסורין (סוף מידת יסורין, כלומר יסורין שאין פחותין מהן, רש"י), אמר רבי אלעזר: כל שארגו לו בגד ללבוש ואין מתקבל עליו. גדולה מזו אמרו: אפילו נתכוונו למזוג בחמין ומזגו לו בצונן, בצונן ומזגו לו בחמין. מר בנו של רבינא אמר: אפילו נהפך לו חלוקו. רבא אמר: אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש ועלו בידו שתים (ערכין טז:). ועתה בואו חשבון. כמה יסורים כל זוג עובר מי מבניו ומי מפרנסתו ומי בינו לבינה או בינה לבינו. אין שקט ואין שלוה ומטבע הדברים מתחילים להאשים אחד את השני בחינוך הקלוקל, בחוסר מזל וכו', אנא! היסורים כבר כתובים והרי הם לטובתינו, זאת ועוד תודה להשי"ת שזה בבית ולא בחוץ לעיני רבים. אם נודה לה' ונחזק את הקשר בינינו, הרי שנראה ובקלות שהכל לטובתינו ונשמח בחלקינו
המשך 01:02 12.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סיפור לשבת קודש: כתוב בסוף פרשת שלח "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (טו, לט) ע"ז העיר המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל משגיח ישיבת פוניבז', שלא נאמר "פן תתורו",...
סיפור לשבת קודש: כתוב בסוף פרשת שלח "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (טו, לט) ע"ז העיר המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל משגיח ישיבת פוניבז', שלא נאמר "פן תתורו", אלא "ולא תתורו", זאת משום שהכח של המינות והזנות מונחים בתוכו של האדם. והאדם מצוי בהם יותר מעצם טבעו, לכן מזהירה אותנו התורה שנכיר בכח זה הנמצא בתוכינו ונהיה זהירים לעקור אותו מן השורש. פעם סיפר הגאון רבי חיים שלמה ליבוביץ שליט"א ראש ישיבת פוניבז' על זקנו הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל ראש ישיבת קמניץ שהוא נזקק פעם בפקודת הרופאים לנסוע לחוף הים, ובליטא, כידוע לא היה ים, ולשם כך הוא היה צריך לנסוע למרחקים לגרמניה, שאליה היו צריכים לנסוע דרך רוסיה. לא היה זה עניין של מה בכך. שכן לצורך כך צריך היה להשיג שלוש ויזות, עבורו ועבור שני מקורבים, והיתה כרוכה בכך טרחה מרובה. חודש שלם טרח הגרב"ד להשיג את כל האישורים, ולאחר כל הטרחה הזו נסעו לגרמיה בדרך שנמשכה שבעה ימים תמימים. כאשר הגיעו סוף סוף לגרמניה אחרי כל ההכנות, והחלו להתקרב לעבר חוף הים (היו אז כמרים שדאגו לחופים נפרדים) נענה אחד ממקורביו ואמר בכעין פליטת פה, ששמע ש'לפעמים' 'ייתכן' שבדרך לים הכשר והנפרד ניתן להיתקל במראה אסור... מיד אמר הגרב"ד זצ"ל: "חוזרים הביתה מיד מיד מיד!!" היה זה כאמור לאחר טרחה ועמל שנעשו סביב הנסיעה הזו, אולם הידיעה הנטועה בליבו של הגרב"ד שהלב והעיניים הם סרסורי העבירה, כששמע שיש חשש, אפילו מאוד רחוק, שיהיה איזה מראה אסור בדרך, גרם לו לפנות אחורה ולשוב לביתו מיד!!! וכהים לצערינו יש מיעוטה דמיעוטה שאולי ואולי היו חוזרים הביתה אחר כל הטרחה להגיע לים אפילו לצרכי רפואה, והיו ממציאים כל מיני התיירים כגון קייום הגוף, רפואה, והפסד מרובה וכו' אבל זה לא נכון ע"פ תורה, והנה באהבת הבורא יתברך שמו אותנו, ויודע שאנחנו דור חלש ויש לנו הרבה ניסיונות, אעפ"כ נבחרנו לעשות התיקונים על כל העבירות ופגמים של כל הדורות הקודמים. (כולל דור המבול דור הפלגה ודור המדבר וכו') תפקידינו העיקרי בעוה"ז לתקן כל מה שקלקלו כל הדורות בגלגולים הקודמים, בפרט בשמירת עינים. היום נראה לכל בעל דעת שאנחנו כבר בזמן האחרון שלפני הגאולה, כדי שנוכל לתקן (פגמי) העבירות לשעבר. הזמן הזה ידוע כזמן של "אחרית הימים" ממש סוף הגלות, זמן קצר לפני ביאת משיח צדקנו. על הדור שלנו שהוא דור חלש ברוחניות גם ידוע בחז"ל כהדור של "עקבתא דמשיחא" (תקופה האחרונה שלפני ביאת המשיח) ומזמן כבר גילו לנו רבותינו ז"ל שתהא התקופה הזאת קשה לנו ברוחניות ובגשמיות, הרבה צער ומכאובים ר"ל, כמבואר במשנה (סוטה מט) ולצערנו נראה שיש בדורנו אפ' בין הציבור החשוב, אלו שלא מרצונם ולא מידיעתם מעכבים הגאולה ח"ו, וכגון אלו שלפעמים נכשלים בראיות אסורות, וידוע ע"פ דברי חז"ל שכל הבטה אסורה (שבמזיד) אפילו לרגע א' גורמת לנו אריכות הגלות, ויסורים רוחניים, ויש עוד קבוצה חשובה שבאמת רוצים לשמור על עיניהם שמרגישים שכל העתיד תלוי בזה אבל לא מצליחים כל פעם להגן עליהם, ואעפ"כ מתאמצים בכל כוחם לשמור על עצמם, משום שלימדו אותם שחייב כָּל אָדָם לְהַרְבּוֹת בִּשְׁמִירָה והם רק יוצאים להתפלל וללמוד, ולא מסתובבים סתם ברחוב ולפעמים הם ג"כ נכשלים, אבל בחסדי השם ית' יש לנו חלק מהציבור שיודעים שאע"פ שנכשלו חייבים להמשיך ללחום בכל תוקף וברציפות בלי שום הפסק, ומוסרים נפשם להיזהר, ובכל הצלחה שלהם עושים רעש ושמחה גדולה בשמים. ובמדרש תהלים (כב) "אלמלא נפלתי - לא קמתי" ובאמת יש לכולנו האפשרות בס"ד להגיע למדרגה של שליטה "שלמה" על העיניים, עד שאין שום שליטה מהיצר עלינו בנושא הזה, רק צריכים לזכור ולהרגיש ולהאמין בכל ליבו שאפשרי להגיע אליו בס"ד, אחרי יגיעה רבה ומלחמות תמידיות נגד היצר, ובכדי לזכות לניצחון הזה, שזה מגודל חסדי ד' יתברך שמו, עלינו להתחזק ולעלות מעלה מעלה באופן תמידי להמשיך המלחמה ברציפות בלי שום הפסק כלל וכלל, במסילה העולה בית קל. אוֹמֵרים בִּקְרִיאַת שְׁמָע "וְלֹא תָּתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זוֹנִים אַחֲרֵיהֶם" וְכָתַב רַבֵּינוּ יוֹנָה (ש"ת שער ג סד) וְגַם רַבִּים נוֹקְשִׁים וְנִלְכָּדִים בְּחַלְּלָם הַחוּשִׁים הַנִּכְבָּדִים, חוּשׁ הָרְאוּת, וְחוּשׁ הַשֵּׁמַע. וְנֶאֱמַר עַל חוּשׁ הָרְאוּת וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, (במדבר טו, לט) הֻזְהַרְנוּ בָזֶה, שֶׁלֹּא יִסְתַּכֵּל אָדָם בְּאֵשֶׁת אִישׁ (ופנויות אסור מדרבנן) וּבִשְׁאָר עֲרָיוֹת פֶּן יִוָּקֵשׁ בָּהֵן. כָּתוּב בְּאוֹרְחוֹת חַיִּים, שאָסוּר לְהִסְתַּכֵּל בְּאֵשֶׁת אִישׁ מִן הַתּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר וְלֹא תָּתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם וְגם אָסוּר לְהִסְתַּכֵּל בִּפְנוּיָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה, שֶׁנֶּאֱמַר בְּרִית כָּרַתִּי לְעֵינָי וּמָה אֶתְבּוֹנֵן עַל בְּתוּלָה. וְכָל הַמִּסְתַּכֵּל בְּאֵשֶׁת אִישׁ מַכְשִׁיל וּמַכְחִישׁ כֹּח יִצְרוֹ הַטּוֹב וְהוֹדוֹ נֶהְפָּךְ עָלָיו לְמַשְׁחִית ח"ו, וְיֵשׁ אִסּוּר נוֹסַף מִן הַתּוֹרָהּ וְהוּא לְהַרְהֵר בְּאִשָּׁה כְּלוֹמַר לַחֲשֹׁב עָלֶיהָ מַחְשָׁבָה שֶׁל תַּאֲוָה וַאֲפִלּוּ היא פְּנוּיָה, וְחָמוּר הִרְהוּר פְּנוּיָה אפילו מִמַגַעָה, שֶׁעַל הַהִרְהוּר עוֹבֵר בְּלָאו מִן הַתּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר (דְּבָרִים כג י) וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רַע וּפֵרְשׁוּ רַזַ"ל (ע"ז כ:) שֶׁלֹּא יְהַרְהֵר בְּיוֹם וְיָבוֹא לִידֵי טֻמְאָה בְּלַיְלָה עכ"ל טָעוּת הִיא לַחְשׁוֹב שֶׁמצות שְּׁמִירַת עֵינַיִים רַק חוּמְרָא לַאנשי מעשה וחֲסִידִים כו', אֵלָא יֶשׁ לנו אִיסּוּר מֵהַתּוֹרָה לְהִסְתַּכֵּל עַל נָשִׁים, וּבְכָל מַבָּט בְּאִשָּׁה, בֵּין צְנוּעָה וְכֹל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינָהּ צְנוּעָה הכל אסור. יֵשׁ לָדַעַת שאֵין כָּאן חוּמְרָא וְאֵין כָּאן הַגְזָמָה אֵלָא יֵשׁ אִסּוּר מַמָּשׁ, וזֶהוּ מעִקָּר דִּין הַתּוֹרָה שֶאָסוּר לְהִסְתַּכֵּל עַל נָשִׁים. יש חוֹשְׁבִים שֶׁמצות שמירת עינים רַק לְקִיצוֹנִים, אֲבָל הָאֱמֶת היא שהִיא אחד מתרי"ג מצות, וכּל אָדָם מְחוּיָּיב עַל פִּי הַתּוֹרָה לִשְׁמוֹר עַל עֵינָיו ולהתייגע שלֹא לְהִסְתַּכֵּל בדברים אסורים, ואמרו חכמים, כל מי שאינו מסתכל בנשים, אין יצר הרע שולט בו. (מדרש יל"ש פר' ויחי רמז קס"א) לא לחשוב שקיום מצות שְׁמִירַת עֵינַיִם הם דרגות גדולות רַק לצדיקים לרבנים לגדולי-הדור לתלמידי-חכמים וְאַדְמוֹ"רִים וכו', משום שכְּשם שֶׁנִזְהַרים שֶׁלֹּא לאכול מַאַכְלֵי אִסּוּר, וּמַקְפִּידים לִשְׁמֹר הַשַּׁבָּת, וְלָצוּם בְּיוֹם כִּפּוּר, ומֵנִיחים תְּפִלִּין, ולובשים ציצית, וּשְׁאָר מִצְווֹת הַתּוֹרָה, כָּךְ צָרִיךְ לְהִזָּהֵר בִּרְאִיוֹת אֲסוּרוֹת, ובפרט בנשים שֶׁאֵינָן צְנועות, ומצוה זו נוהגת בכל עת בכל מקום ובכל זמן כגון בַּבַּיִת, בָרְחוֹב, בחנויות, בתור בבנק, באוטובוס, בשמחות, בבית הכנסת, בלוויות, ואפ' בית אבל ר"ל וכו'. ידוע שאדם הממשיך לִהסְתַּכֵּל עַל דברים האסורים, אֵין לוֹ שַׁלְוַת הנֶפֶשׁ, וְלֹא שִׂמְחת החיים, ולא מרגיש קדושת השבת, וְחָסֵר לוֹ הַשָּׁלוֹם בַּבָּיִת. דבר זה כל אָדָם יָכֹול לְנַסּוֹת אֶת עַצְמוֹ ויראה שֶׁלְּאַחַר שֶׁהוּא פָגַם בְּעֵינַיִם ח"ו, יַבְחִין שֶׁכְּבַר בְּשָׁעוֹת הַקְּרוֹבוֹת הוּא לא מרגיש כ"כ שמחת החיים, וְכגון יָרִיב עִם אִשְׁתּוֹ אוֹ סְבִיבָתוֹ, אבל הֶחָכָם שכְּבָר בְּרֶגַע הָרִאשׁוֹן עוֹצֵר אֶת עַצְמוֹ וְלֹא מִסְתַּכֵּל, מיד מרוויח: נחת וְשמחה וְעליה רוחנית, וקשר לאבינו שבשמים. וכשמתחברים לצד הטוב כשמתגברים ומנצחים, אז זוכים לקדושה ו'לשמחה רבה' בכפל כפלים! כמ"ש ´"והתקדשתם והייתם קדושים" אדם מקדש עצמו מעט מקדשים אותו הרבה. כמ"ש (יומא לח:) "הבא ליטהר מסייעין אותו" לא מספיק רק לרצות בלב, אלא צריך להתחיל בפועל לעשות המעשה וכן אָדָם ההוֹלֵךְ בְּדַרְכּוֹ וּפִתְאוֹם מוֹפִיעָה מוּלוֹ מראה שֶׁאֵינָהּ צְנוּעָה, ומיד מִתְנַהֶלֶת בְּתוֹכוֹ מִלְחֶמֶת יְצָרִים לְהִסְתַּכֵּל אוֹ לֹא לְהִסְתַּכֵּל, ומיד הוּא מַחְלִיט לְסוֹבֵב אֵת הָרֹאשׁ עַד שֶׁהִיא תַּעֲבוֹר, וּכְשֶׁהוּא מְסוֹבֵב אֵת הָרֹאשׁ, הוּא פתאום שוב רוֹאֶה נָשִׁים נוֹסָפוֹת מְהַלְּכוֹת מִמּוּל, וְרוֹצֶה לִשְׁמוֹר עַל עַצְמוֹ, וְמיד מַחְלִיט לְהִסְתַּכֵּל רַק עַל הָאָרֶץ, אֲך גַּם שָׁם הוּא גם נכשל בפרוצה, בקיצור המלבושים, או גילוי צורת השוק המכוסה בגרביים שקופות, או בצבע הרגל, וכדומה, אע"פ כן הוא נחשב בשמים לאדם כשר, משום שכָּל מִי שֶׁמְּנַסֶּה בכל כוחו! להתחזק ולִשְׁמוֹר עַל הָעֵינַיִם יכול ליתְקַל בִּמְצִיאוּת כָּזוֹ, אבל "אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו" (ע"ז ג') ובמד״ר (שמוח פ' ל״ד) אין הקב"ה בא בטרחות עם בריותיו. ידוע שהקב"ה לא חושב שאנחנו מלאכים, מלאכים יש לו בשמיים, אנחנו בני האדם לא מלאכים, והוא לא מצפה שנחיה כמלאכים, אלא הוא מצפה שננסה להתקרב אליו "בכל כוחינו".
המשך 22:12 11.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעולה הגיע הזמן
13:07 11.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לתשומת לב הממונים
החבר הזה צדיק וישר, ולכן דיווח על כל שקל ושילם מסים כחוק. אחרי שלש שנים אותו חבר פשט את הרגל ועזב את המקצוע, כיון שלא הייתה לו עבודה. כי אף...
החבר הזה צדיק וישר, ולכן דיווח על כל שקל ושילם מסים כחוק. אחרי שלש שנים אותו חבר פשט את הרגל ועזב את המקצוע, כיון שלא הייתה לו עבודה. כי אף אחד לא היה מוכן לשלם תוספת עשרים אחוז על המס, והסופר לא יכול היה לספוג ההפרש על חשבונו, כיון שרוב הסופרים עובדים בשחור, ולא היתה לו האפשרות להתחרות במחיריהם.
המשך 12:45 11.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר