תערוכה חדשה של האמנית טל מצליח, "מסע בעקבות אסון", תיפתח מחר (רביעי) ביד ושם. האמנית, תושבת כפר עזה, שורדת טבח שבעה באוקטובר, לקחה חלק בפרויקט "רזידנסי" (שהות אמן) ביד ושם, שהציף מחדש את  הטראומה "השבעה באוקטובר היה רק דקה בשואה. המסע ביד ושם היה מטלטל, אך העניק כוחות וכלים להתמודד עם הטראומה".

מסע אמנותי בעקבות טראומה

מצליח, תושבת כפר עזה, שהתה במשך קרוב ליממה נעולה בממ"ד ביתה במהלך מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר, עד שחולצה על ידי לוחמי יחידת שלדג. אירוע זה היה לנקודת מפנה ביצירתה, ושימש תשתית גם לתערוכה הנוכחית, אשר בוחנת את המתח וההדהוד בין טראומה אישית לזיכרון קולקטיבי.

האם ללדת ילדים לעולם בו האכזריות שולטת, 2024 מתוך "מסע בעקבות אסון" (צילום חורחה נובומינסקי, יד ושם)

כשנה וחצי לאחר הטבח, פנה יד ושם אל מצליח עם ההצעה להשתתף בפרויקט "רזידנסי" (שהות אמן), במסגרתו מוזמנים יוצרים מדיסציפלינות שונות לשהות בהר הזיכרון שבירושלים, להיחשף לתערוכות השונות, לאוספים, לארכיונים, לנוף האנושי והפיזי של המקום – וליצור בהשראתם. מצליח הופתעה מהפניה ונענתה לה כמעט מידית, כשלדבריה ראתה בה הזדמנות חד פעמית וציינה כי המפגש עם עדויות שורדי השואה העניק לה כוחות וכלים חדשים להתמודדות עם הטראומה שחוותה.

היצירות: שפה חזותית מטלטלת

במהלך שהותה ביד ושם מצליח צללה אל הסיפורים האישיים באוספים השונים, והחלה במסע אמנותי-פנימי בו חיברה בין הכאב האישי לאסון הלאומי. היצירות בתערוכה מבוססת על סיפור אישי מן השואה, תוך שימוש בחפצים, בדמויות, ובעיקר במשפטים ובמילים שנבחרו מתוך העדויות והחומרים הארכיוניים. סגנונה הייחודי של מצליח – המשלב צבעוניות עזה, תבניות חוזרות, משיכות מכחול קצביות והשפעות שבטיות – משתלב לכדי שפה חזותית מטלטלת, המעלה שאלות עמוקות של זהות יהודית תחת איום קיומי, הקשר בין עבר להווה, והאופן בו ניתן לתרגם זיכרון טראומטי אישי לקינה קולקטיבית.

הגסטפו השקיע מאמצים רבים בציד שלי, 2025, מתוך "מסע בעקבות אסון" (צילום חורחה נובומינסקי, יד ושם)

"מסע בעקבות אסון" היא תערוכה שנעה על הציר שבין זיכרון אישי להיסטוריה לאומית. בהמשך לשהותה ביד ושם יצרה מצליח 11 יצירות מקוריות, שכל אחת מהן מהווה מעין עדות וכן שאלה – חקירה כואבת אך פיוטית על מהותו של הזיכרון, ועל האחריות של הדור הנוכחי לשאת אותו ולהעבירו הלאה.

דברי האוצרת והנהלת יד ושם

אוצרת התערוכה, אורלי אוחנה: "העבודות של טל הן הרהור נוקב על המשכיות הטראומה. אמנם השואה ואירועי שבעה באוקטובר נפרדים בזמן ובמרחב. אך יצירתה נעה כל העת בין העבר להווה, בין האסון הפרטי שלה לאסון הלאומי שלנו כמדינה".

יו"ר יד ושם, דני דיין, הוסיף: "יד ושם מחזיק באוסף ייחודי של אמנות מתקופת השואה, אמנות שנוצרה בתנאים בלתי אפשריים או בהשראתם. עשרות שנים לאחר מכן, טל מצליח מספקת לנו צוהר להתמודדות עם טראומה בת ימינו לאור המורשת היהודית, כשיצירותיה מעבירות לנו את הכאב, אך גם את החוסן הצומח ממנו".