המצור הימי שהטילו החות'ים מתימן על מיצרי באב אל-מנדב מאז אוקטובר 2023, במטרה לשתק את נמל אילת, מביא את הנמל למצב קריטי. על פי הדיווח של אריאל פייגלין באתר 'מעריב', מאז חטיפת אוניית NYK, שפקדה את הנמל באופן קבוע, נרשמה ירידה דרמטית של כ-90% בפעילותו. כל הניסיונות של ארה"ב וישראל לפתור את המשבר כשלו, וכעת, סגירת הנמל נראית קרובה מתמיד, בין היתר עקב עיקול חשבונותיו בשל חובות ארנונה.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

משלוח נשק לחות'ים

ההשלכות הכלכליות של המצב כבר מורגשות בעוצמה בדרום. בענף ההובלה הכבדה, הנזקים מוערכים במאות מיליוני שקלים בשנה. גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, מדווח על ירידה של כ-35% בפעילות, ועל מאות נהגים מבאר שבע ודרומה שנותרו ללא עבודה. "לא יעסיקו אותם במרכז וצפון בגלל מקום מגוריהם," מסביר בן-הרוש, "והם משמשים עתודה חשובה למשק האזרחי ולצבא".

עשרות משאיות חדשות, שעלות כל אחת כמיליון ש"ח, עומדות מושבתות, מה שמסב לחברות ההובלה נזק של כ-150 מיליון ש"ח בשנה. גם תחום הובלת הפוספטים, המבוסס על כ-500 משאיות ואלפי נהגים (בעיקר תושבי אילת והדרום), מושבת כמעט לחלוטין, עם הפסד שנתי המוערך בכ-50 מיליון ש"ח.

בן-הרוש מסכם ומדגיש כי הנזק הכלכלי הכולל, הכולל השבתת ציוד, אובדן כוח אדם והכנסות, מגיע למאות מיליוני שקלים בשנה. הוא קורא למנוע את סגירת נמל אילת, "לא רק מהבחינה הביטחונית אלא גם מהבחינה הכלכלית".