"משהו חדש מתחיל" הייתה הסיסמה של נפתלי בנט בבחירות הקודמות. במבט לאחור הקדנציה החולפת של בנט במשרד הכלכלה לימדה שהתחדש רבות. המפד"ל ההיסטורית הייתה מפלגת מרכז עם נטייה סוציאליסטית חזקה. כך היו ראשיה הוותיקים של המפלגה, חיים משה שפירא ויוסף בורג, בעלי ברית נאמנים של מפא"י.
המהפכה של צעירי "גוש אמונים", הניפה את הנושא המדיני על דגלה. מאז ימי "גוש אמונים" המפלגה הדתית לאומית הפכה לסמן ימני מדיני מובהק בכנסת ובממשלה. נפתלי בנט הוא מי שהשלים סיבוב של 180 מעלות בגישתה של המפלגה גם בתחום הכלכלי. לראשונה המפד"ל היא מפלגה ימנית במלוא מובן המילה. כלכלי ומדיני.
שני משרדים בלטו בפעילותם בממשלה הקודמת, וכל אחד מהם פעל בצורה הפכוה לחלוטין. בקדנציה הקודמת מיצב עצמו בנט כ"קפיטליסט" של הממשלה. הסמן הימני שמנסה להפריט, לשבור מונופולים ממשלתיים ולהסיר חסמי יבוא. אפשר להתווכח על פועלו, אם הצליח או כשל, ועוד יותר מכך, אם נכון או לא נכון, אבל לפחות ברמת ההצהרתית הוא זו הייתה מטרתו. שוק חופשי. גם משרד החינוך עבר טלטלה גדולה תחת השר הקודם שי פירון. המהפכה של פירון, הידועה יותר בשם "מדינת ישראל עולה כיתה", היא הצד השני של המטבע. פירון תמך בצמצום התחרות וההישגיות של התלמידים, על ידי ביטול תכניות לימוד למצטיינים. צמצום בחינות הבגרות. שימת דגש על שוויון כפוי במקום עידוד מצוינות ועוד.
האתגרים של בנט
משרד החינוך יהווה מבחן אמיתי לעמדותיו של נפתלי בנט. הגישה הימנית גורסת כי אדם פועל באמצעות תמריצים. תמריצים אלה יכולים להיות חיובים או שליליים אך הינם הכרחיים. בניגוד לקודמו בתפקיד, על בנט לאמץ גישה המעודדות מצוינות, שאפתנות והישגיות מתוך הבנה שזו הדרך להצלחה. לקפיטליזם יש הרבה מה לתרום בתחום החינוך, כאשר המסר המרכזי הוא כמובן, קידום התחרות וההישגיות.
עידוד תלמידים באמצעות חוגי העשרה, תכניות לימוד לתארים מתקדמים תוך כדי התיכון תגרום לתלמידים לשפר את הישגיהם. ולהפך, דרישת חסר מן התלמידים תעודד בינוניות. עידוד תחרות בין בתי ספר באמצעות תמריצים כספיים תגרום למנהלים ומורים להשקעה מעבר לנדרש מהם. לעומת זאת מדיניות של שכר על פי ותק ולא על פי הישגים מעודדות בטלנות. השיטה המפורסמת ביותר לתחרות בין בתי הספר היא "שיטת השוברים" הנהוגה במספר מדינות ונוחלת הצלחה רבה, הן ברמה הלימודית והן בשביעות הרצון.
הצעד הראשון שעל בנט להתחיל בו הוא פירוק המונופול של הסתדרות המורים. רק כך יוכל שר החינוך לקדם רפורמות רצויות ונחוצות ביותר במשרד. זהו מאבק קשה, יש שיגידו אף בלתי אפשרי, אבל זו הדרך למהפכה חינוכית. מעבר לכך, אחד החטאים הגדולים של שרי החינוך לארוך השנים היה הטמעת האג'נדה האישית שלהם לתוכנית הלימודים. בנט יצטרך למצוא את האיזון הנדרש בין חופש ביטוי רחב ככל הניתן ואי כפיית דעתו המוסרית, ערכית ודתית לבין שמירה על ערכים מרכזיים שבקונצנזוס.
הרוחות סוערות בעקבות המהפכות המתכננות במשרד המשפטים. זהו הזמן הנכון מבחינת בנט, כאשר תשומת הלב נתונה לאיילת שקד, להמשיך את ה"רפורמה הקפיטליסטית" שלו, במשרד החינוך. בניגוד לאיילת שקד, עם קצת תחכום הוא גם יכול להצליח.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
טל
נו, בפרספקטיבה של עשור קדימה, הבנת כבר שהנוכל לא יישם שום דבר ממה שהצעת?
22:39 26.06.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
אם השכר תלוי בהישגים, מי ירצה ללמד נוער בסיכון? חברה'ה מבתים טעוני טיפוח? שם הרבה יותר קשה להגיע להישגים גבוהים. הרעיון שלך יגדיל פערים, ורואים שאינך מגיע משדה החינוך
22:22 16.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם חם ויפת
חינוך בישראל הוא כמובן השכלה רבה ולענין זה גישת הכותב ראויה לתשומת לב. אך כמו שציינו כאן חברי לטוקבקים- מבחינה ערכית של חינוך למידות יראת שמיים הומניזם וכד' זה...
חינוך בישראל הוא כמובן השכלה רבה ולענין זה גישת הכותב ראויה לתשומת לב. אך כמו שציינו כאן חברי לטוקבקים- מבחינה ערכית של חינוך למידות יראת שמיים הומניזם וכד' זה פשוט לא שייך.
המשך 08:08 14.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכיר אישית
מדובר בבחור שהוא כלום ושום דבר
16:34 13.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פיני
חבל שאתה כותב על מצויינות ולא חושב שמצויינות היא מידות וערכים ולא רק הייטק ותארים במערכת החינוך יש הרבה נשמות ולא אייטמים.
23:23 12.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אני דתי ימני וקפיטליסט אך הגישה שאותה אתה מתאר היא טעות חינוכית ואינה קשור לקפיטליזם. הגישה שכתבת היא מיושנת ואינה מתאימה לתלמידים היום. התלמידים צריכים ללמוד מתוך אהבה ולא מתוך...
אני דתי ימני וקפיטליסט אך הגישה שאותה אתה מתאר היא טעות חינוכית ואינה קשור לקפיטליזם. הגישה שכתבת היא מיושנת ואינה מתאימה לתלמידים היום. התלמידים צריכים ללמוד מתוך אהבה ולא מתוך יראה ולכן הישגיות מתוך מבחנים רבים רק תהרוס. יש לעודד למידה משמעותית ומתוך כך להשגיות
המשך 20:36 12.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
מעניין מדוע לא קרא הכותב הנכבד בעבר כשבנט היה שר הכלכלה לפירוק המונופול של ועד עובדי חברת החשמל ? אלא שמורים (ובעיקר מורות) נתפסים כחלשים ומדוע הם צריכים (צריכות...) איגוד מקצועי...
מעניין מדוע לא קרא הכותב הנכבד בעבר כשבנט היה שר הכלכלה לפירוק המונופול של ועד עובדי חברת החשמל ? אלא שמורים (ובעיקר מורות) נתפסים כחלשים ומדוע הם צריכים (צריכות...) איגוד מקצועי שיגן עליהם כמה חבל אם זאת תהיה האג'נדה של בנט
המשך 18:45 12.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
15:29 12.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם אני
מערכות החינוך כבר מזמן מכרו עצמם להישגיות בלבד, ודחקו את החינוך הערכי לקרן זוית.
15:13 12.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר