פסק הלכה אקטואלי וייחודי התפרסם אמש בעלון 'דברי חמד', של הרב יצחק זילברשטיין, הנוגע למנהג נפוץ בקרב בחורי ישיבות: אכילת צ'ולנט (חמין) בליל שישי. השאלה שהוגשה לרב זילברשטיין על ידי בני ישיבות העלתה סוגיה הנוגעת למאכל המסורתי, שבאופן היסטורי היה מיוחד לסעודת השבת, אך בשנים האחרונות הפך למאכל נפוץ גם בימי חול, ואף מוכן בסירים ענקיים במיוחד עבור ליל שישי. השואלים תהו האם יש בכך טעם לפגם, והאם ממידת חסידות ראוי לייחד את הצ'ולנט לשבת בלבד.

מקורות הלכתיים: ייחוד מאכלי שבת ודאגה לבריאות

הרב זילברשטיין, מביא בתשובתו שלל מקורות ונימוקים מהש"ס והפוסקים המדגישים את העניין הגדול בייחוד וכבוד השבת באמצעות מאכלים מיוחדים. הוא מצטט בין היתר ממדרש תנחומא, תיקוני זוהר, הרמב"ן והרד"ק.

בין דבריו, מזכיר הרב זילברשטיין שיש פוסקים [כמו ה"ים של שלמה"] הסוברים שעדיף לא לאכול דגים בליל שבת, כדי לכבד את סעודת השבת בבוקר בדגים. מזה מסיק הרב זילברשטיין בקל וחומר: "שאם יש להימנע מלאכול מאכל חביב בסעודת ליל שבת, כדי לכבד את סעודת היום, כל שכן שיש לכבדו מימות החול, ואין לאכול בימות החול מאכלי שבת שאוהבים, ואז יוכל לכבד את השבת כדבעי".

הרב זילברשטיין מוסיף ומציין עדויות מפוסקים על האר"י הקדוש שנהג להקפיד מאוד שלא להכין תבשילים המיועדים לשבת בימות החול, וכן סיפורים על הבעל שם טוב והחת"ם סופר, שהתייחסו למאכלים כמו צ'ולנט וצימעס כמאכלי שבת ייחודיים שאין לאכול בימות החול. הוא מדגיש במיוחד את הצ'ולנט, שנוצר מלכתחילה עבור השבת כדי לאפשר אכילת מאכל חם בשבת בבוקר, וכפי שצוין ב"בעל המאור", שמי שאינו אוכל חמין בשבת "צריך בדיקה אחריו אם הוא מין ואפיקורס".

סכנה בריאותית והגנה בשבת

עוד מדגיש הרב זילברשטיין שמאכל הצ'ולנט נחשב בעבר למאכל שעלול להזיק מבחינה בריאותית. הוא מצטט את ה"בני יששכר" שכתב כי בשבת אין צורך לחשוש מנזק בריאותי של הצ'ולנט, מכיוון "שהשבת משרה ברכה במאכל", ו"שומר מצוה לא ידע דבר רע". אולם, מי שאוכל צ'ולנט בימות החול, "אין לו שמירה זו".

סיכום הפסק: צ'ולנט – רק לשבת קודש

את פסק ההלכה המיוחד מסכם הרב זילברשטיין באופן תמציתי: "הצ'ולנט הוא מאכל שנוצר במיוחד עבור שבת, ולכן מאד ראוי שלא לאכול ממנו בימי החול, כדי שיוכל לענג את השבת במאכל זה. ובפרט שמאכל זה אינו בריא, ורק בזכות השבת שורה בו ברכה ומעדן את הגוף, ושומר מצווה לא ידע דבר רע".