בעיר אוג'י שביפן, הידועה כמרכז ההיסטורי של המאצ'ה, הביקוש לתה הירוק היוקרתי מזנק – ומקדים בהרבה את ההיצע. התיירים נוהרים לחנויות, המקומיים חוששים לגורל המסורת, והמדפים מתרוקנים בתוך דקות.

שעת פתיחה – שעת שיא

בשעה 10:00 בבוקר נפתחות חנויות המאצ'ה בעיר, הממוקמת כחצי שעה ברכבת מקיוטו. המאצ'ה – תה ירוק טחון המוקצף במסורת עתיקה – מושך מבקרים מכל העולם.

מעט לפני הפתיחה, עשרות תיירים כבר ממתינים ליד חנות נקמורה טוקיצ’י הונטן, שבעבר סיפקה תה לקיסר ונחשבת כיום לאחת המובילות בתחומה. המבקרים מקבלים כרטיסים ממוספרים, ממהרים לתפוס מקום בבית הקפה, או לשוטט בין מדפי המוצרים – גלידות, ממתקים, אטריות, ועוד. אך היעד העיקרי הוא האבקה עצמה: המאצ'ה.

צילום: שאטרסטוק

המדפים מתרוקנים, התיירים אוגרים

עובדת חנות מנסה למלא את המדף בפחיות, אך כמעט שאינה מספיקה להניח אחת – וזרועות של תיירים חוטפות את התה מיד. ההמולה גוברת, והמאצ'ה אוזלת במהירות. אחד מהתיירים רוכש עשרות פחיות בסכום של מאות יורו, בעוד אחרים נאלצים להסתפק בשאריות.

בשונה מחנויות אחרות, בנקמורה טוקיצ'י לא קיימת הגבלה על כמות הרכישה, מה שמוביל לאגירה מסיבית. גם בחנויות ותיקות אחרות, כמו צוג’יריהי הונטן, נותרו רק שלושה או ארבעה סוגים זמינים מתוך עשרים. הביקוש הגובר משאיר את רוב המדפים ריקים.

מאצ'ה לאטה. צילום: שאטרסטוק

יותר ייצור – אך לא מספיק

לפי משרד החקלאות היפני, בשנת 2023 יוצרו 4,176 טון מאצ'ה – פי שלושה מאשר ב-2010. במקביל, 2024 שברה שיא בתיירות ליפן עם כמעט 37 מיליון מבקרים. המוצר הפך לסמל בריאות וטרנד ברשתות החברתיות.

האיכות הנדירה: טקסית, יוקרתית ובלתי מושגת

מאצ'ה נחלקת לרוב לשלוש קטגוריות: טקסית, פרימיום וקולינרית. המבקרים מעדיפים לרוב את הסוג הטקסי – העדין והאיכותי ביותר. אך כמו שמסבירה טומומי היסאקי מצוג’יריהי, לא ניתן לייצר אותו בכמויות גדולות. העלים מגודלים בצל, תנאי שמאט את הצמיחה ומקטין את היבול. גם הטחינה באבנים מסורתיות איטית מאוד – כ-400 גרם אבקה ליום, מספיק ל-13 פחיות בלבד.

בין מסורת לרשתות חברתיות

המחסור שנוצר הופך את המאצ'ה האיכותית למוצר נדיר, ולעיתים נדמה שהתיירים רודפים אחריה באובססיה. לפי היסאקי, חנותה מוכרת לעיתים אספקה חודשית של מאצ'ה – ביום אחד בלבד. החשש הוא כי מורי טקסי תה, מקדשים ואפילו מנזרים יתקשו להשיג את האבקה למטרות מסורתיות.

נשיאת איגוד התה היפני העולמי, סימונה סוזוקי, אומרת כי נעשה שימוש במאצ'ה טקסית להכנת לְטטֶה ושייקים – תופעה שמדאיגה את הקהילה. היא קוראת לתיירים להתחשב בייעודו המקורי של התה בעת הרכישה.

צילום: שאטרסטוק

חוויה של עיר תה – או מרדף אחרי אבקה

החוויה באוג'י, במקום להיראות כמו שיטוט רגוע בעיר תה מסורתית, הופכת למרדף. אבל גם מי שפספס את המאצ'ה האיכותית יכול ליהנות מהמבחר העצום: מאצ'ה פרפה, אטריות סובה, גיוזות, קארי ואפילו ראמן.

לבסוף, מבקר אחד קונה אבקה מתוקה שמיועדת להכנה קלה של לאטה – אמנם לא התה שהוגש לקיסר, אבל בהחלט מספק את החוויה שהוא חיפש.