במשכן הכנסת מתכנסות הסיעות לישיבות סיעה ולהצהרות של ראשיהן, קצת לפני פתיחת המליאה לדיונים החמים על הצעת החוק להגדלת מספר השרים.

בישיבת סיעת הבית היהודי נכחה ח"כ לשעבר שולי מועלם, אולי כאיתות לכך שהשרה המיועדת איילת שקד עתידה להתפטר מהכנסת ולפנות לה מקום. ח"כ אורי אריאל לא הופיע בפתח הישיבה, וכבר רצו שמועות על חרם נגד בנט, אך הסתבר כי הוא התעכב בשל הגעתו מהבקעה שם שימש כנציג הממשלה בטקס לזכר אסון הנ"ד בו התרסק מסוק עם 54 לוחמים. ישיבת הסיעה הוקדמה ברבע שעה, ולכן אריאל לא הספיק להכנס עם תחילתה, אך כעת הוא נוכח במקום.

צפו בשידור הישיר מהכנסת

באדיבות אתר ynet

מוקדם יותר בכנסת, בתום דיון סוער בועדה המסדרת של הכנסת החליטה הוועדה המסדרת את הקדמת הדיון בחוק יסוד הממשלה (פטור מהנחה) ברוב של 17 נגד 15. כן החליטה הוועדה על הרכב הוועדה המיוחדת לדיון בתיקון הצעת חוק הממשלה. ההרכב יהיה: ח"כ זאב אלקין וח"כ יואב קיש מהליכוד, נציג המחנה הציוני, נציג הרשימה המשותפת, נציג יש עתיד, ח"כ רועי פולקמן, ח"כ איילת שקד, ח"כ יעקב מרגי, נציג ישראל ביתנו, ח"כ מאיר פורוש, נציג מרצ. יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ זאב אלקין. ההצעה התקבלה ברוב של 17 בעד ו-15 נגד.

להצבעות קדם דיון סוער, אותו ניהל יו"ר הוועדה תוך עמידה על הקצבת 3 דקות לדובר, למרות המחאות הרבות. במהלך הדיון גם הוצאו ח"כ מיכל בירן וח"כ איתן כבל. ח"כ דב חנין אמר: "זו שבירה דרמטית של כללי המשחק ופגיעה בהתנהלות הכנסת. יש פסיקה מגוונת מה מותר ומה אסור לממשלת מעבר לעשות. אפילו למנות פקידים אסור לה. לשנות חוקי יסוד זו שבירת כל המסגרות. לא ייתכן שהיועץ המשפטי של הכנסת ישב ויראה איך דורסים הוראה ברורה מבחינת השפה והכוונה. כבר קרה שהכנסת התעלמה מאזהרות וחוקקה חוק שבית המשפט פסל. אתם רוצים לחזור למצב המביך הזה?"

ח"כ מיקי רוזנטל: "לא הבנתי את תכלית החוק. תגידו שאתם רוצים סידור עבודה אחרת יהיה מרד. זה זלזול מוחלט. זה מעליב. אני דורש שמרכז המחקר והמידע של הכנסת יעמיד לרשות הח"כים חוות דעת על המשמעות הכלכלית של החוק".

ח"כ מיכל רוזין: "אנו מתחילים את עבודת הכנסת בפגיעה בכבודה. מה שחסר לנו זו מנהיגות".

ח"כ עופר שלח: "השימוש בסעיף 98 כשר אבל מסריח. זה סעיף מאד נדיר. הוא מצריך הנמקה לצורך מיידי. אפשר להקים ממשלה של 18 ואז לקיים דיון מקיף אם להרחיב אותה".

ח"כ יעל גרמן: "בא ואומר היועץ המשפטי לכנסת שזה יעניק יתר יציבות. אבל באוצר אורים שככל שיש יותר שרים יש פחות יציבות.זו חלוקת אתנן פוליטי על חשבון כספי ציבור. בית המחוקקים של מדינת ישראל מבזה את תהליך החקיקה ומאלץ את הח"כים לבזות את עצמם".

ח"כ אחמד טיבי: "אנו יודעים מי כל השרים חוץ משרי הליכוד אז אני רוצה לדעת מי בדיוק הבעייה. האם הבעיה בגללך? או בגללך? (מצביע על ח"כי ליכוד סביב לשולחן) האם בגלל מירי רגב? דני דנון? אני רוצה לדעת כמה כל אחד שווה. אני יודע כבר שאורי מקלב שווה 20 מיליון. גם אייכלר. כמה שווה דני דנון? הציבור רוצה לדעת".

ח"כ מיקי לוי: "חזרנו למינוי שרים וסגני שרים ללא הגבלה. יש להם אוטו, נהג, לשכה, מזכירות ותקציב נסיעות לחו"ל. רק מה אין לו? עבודה".

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון השיב לשאלות הח"כים – לבקשת ח"כ רוזנטל לקבל דו"ח המרכז המחקר והמידע השיב כי חובה לציין עלות תקציבית והממשלה עשתה כן. ח"כ רוזנטל יכול לבקש חוות דעת המממ אך אין בכך כדי לעכב דיון בהצעת החוק.

לח"כ שלח השיב היועץ המשפטי בעניין השימוש בסעיף 98 כי אכן מדובר בסעיף שהשימוש בו חריג ונדיר. "כן זה מקרה חריג, משום שאנו בלו"ז לפיו תוך 7 ימים מיום בו יו"ר הכנסת הודיע שראש הממשלה יכול להרכיב ממשלה, אם לא מוקמת הממשלה, פג הזמן. זכותו של ראש הממשלה להציג את הרכב הממשלה המלא ולא טיפין טיפין. לכן השימוש בסעיף לגיטימי. זהו אכן מקרה חריג".

על שאלה נוספת של ח"כ שלח בעניין סדרי הדיון השיב היועץ המשפטי שהכלי הפרלמנטרי של הסתייגויות לא נועד לטרפד הקמת ממשלה. "אם לא יהיה רוב לממשלה בכנסת, לא תהיה ממשלה. ההסתייגויות לא ימנעו הקמת ממשלה שיש לה רוב בכנסת. לכן סביר ולגיטימי ליצור מסגרת דיון סבירה שלא תביא אותנו מעבר למועד הקבוע בחוק".