למה פייסבוק חוסמת אתכם? – "ישנה בעיה": כך מתארים משתמשים זועמים את המצב בפייסבוק ובאינסטגרם, פלטפורמות הדגל של חברת מטא.

בשבועות האחרונים, מגיעות תלונות רבות ממשתמשים שחשבונותיהם נחסמו באופן שרירותי, והמאבק להחזירם עולה בתוהו. אף על פי שמטא הודתה ב"שגיאה טכנית" שגרמה להשעיית קבוצות פייסבוק, נראה שהבעיה רחבה הרבה יותר ומשפיעה על מגוון רחב של משתמשים – פרטיים ועסקיים כאחד.

השלכות החסימות קשות: אנשים נותקו מדפים חיוניים לעבודתם, וקשרים דיגיטליים קריטיים עם יקיריהם פשוט נעלמו. התסכול גדול במיוחד: למרות שמטא טוענת שהיא מתקנת את הבעיה ונוקטת צעדים נגד חשבונות שמפרים את מדיניותה, ושאין ראיות לבעיה רחבה באינסטגרם, לרוב אין עם מי לדבר, והחשד הוא שהחסימות נובעות מהחלטות מודרציה אוטומטיות המופעלות על ידי בינה מלאכותית.

היקף המשבר ניכר: למעלה מ-25,000 איש חתמו על עצומה בנושא, אלפים דנים בכך בפורומים שונים, ורבים שוקלים הגשת תביעה ייצוגית נגד ענקית המדיה החברתית. המצב הנוכחי מדגיש את התלות העצומה של מיליוני אנשים בפלטפורמות הללו לצורך עבודה, קשרים חברתיים וחיי היומיום, וחושף את הקושי להתמודד עם מערכת בלתי נגישה כשהיא קורסת.