סרן י׳, קצין בקרה מיב"א 506, בן 23 מיהוד, עומד כבר חודשים בחזית מערכת ההגנה האווירית של מדינת ישראל. את דרכו בצה"ל החל כצוער בקורס טיס, ממנו נשר אחרי שמונה חודשים. לאחר מכן שובץ למסלול בקרים, עבר בבה"ד 1, סיים את קורס הבקרים ומאז שובץ בבקרה הצפונית. במהלך המלחמה שפרצה בשביעי באוקטובר, שירת בתא ההגנה האווירית – ובפרט במהלך מבצע "עם כלביא" – שם לקח חלק ישיר בניהול המערכה האווירית בגזרה הצפונית וביירוטים שביצע חיל האוויר מול איומים מאיראן.

בזמן שמטוסי חיל האוויר חוצים את השמיים לעוד משימת תקיפה, סרן י׳ ואנשיו יושבים בעמדות הבקרה ומנהלים את התמונה המלאה. בראיון מיוחד, הוא מספר על האחריות – וגם על רגע אחד שיזכור כנראה כל חייו.

קרדיט: דובר צה"ל

"התפקיד של מערך הבקרה הוא תפקיד מאוד רחב." מסביר י', "הוא נוגע בהמון קצוות בחיל – ואפילו חוצה את חיל האוויר ומתממשק עם זרוע היבשה וזרוע הים."

לדבריו, "בשגרה, תפקידם של הבקרים הוא לסנכרן את כלל הפעילות האווירית – ממסוקי סיור ועד מטוסי קרב." אבל בזמן מלחמה, האינטנסיביות עולה מדרגה: "הכול צריך להיות הרבה יותר חד, מדויק ומתוכנן. אנחנו מתמודדים עם מצבים שאין לנו עליהם את כל המידע מראש – אז התכנון, הדריכות והתגובה בזמן אמת הופכים להיות קריטיים."

שני צירים: הגנה והתקפה

"יש לנו שתי משימות עיקריות: הגנה והתקפה" הוא מסביר. "במשימת ההגנה, אנחנו מקימים חגורות הגנה שמבוססות על מטוסים, מסוקים ועוד – המטרה היא להגיע לאפס חדירות. בהתקפה, אנחנו מתכננים ומסנכרנים את המרחב האווירי כך שהמטוסים יגיעו הכי מהר ובצורה הכי בטוחה לנקודה שלהם."

בזמן לחימה, כמו במבצע הנוכחי, הקשר בין הגורמים מתהדק: "היום הקשר עם כל הגורמים – אוויר, יבשה, ים – כל כך חזק, שאתה מבין שמילת סנכרון אחת יכולה להפעיל מערכת שלמה. זו מערכת עצומה שפועלת בהרמוניה, ואנחנו במרכז שלה."

מאחורי הקלעים של יירוט

ברגעים שבהם מזוהה איום אמיתי, מערך הבקרה נכנס לפעולה מיידית: "ההגנה מתחילה בגילוי וזיהוי, ממשיכה בהפללה של מטרה עוינת – ואז עוברים לשלב היירוט. יושבים מכלולי בקרה, מדברים עם כל המערכות, מסנכרים את הכול – ובסוף, מילה אחת של הבקר מפעילה את מערכת הנשק."

יב"א במצפה רמון. (צילום: דובר צה"ל)

"הרגשתי שזה רגע היסטורי"

את הרגע בו הבין שההיסטוריה מתהווה מול עיניו – הוא לא ישכח: "היינו בתדרוך, נכנסנו לעמדות, כל קשר נבדק. ואז רגע לפני שיצאנו לפעולה – יצאנו רגע החוצה. זה היה השקט שלפני הסערה. זה הרגע שבו הבנתי שזה קורה. לא עוד מבצע – אלא מבצע בקנה מידה אחר. אתה עוצר נשימה, נושם שוב, ומבין – אתה חלק מהיסטוריה."

"אנחנו יודעים 100% מהכול"

לדבריו, הציבור כמעט ולא מבין עד כמה מערך הבקרה חיוני: "הרבה חושבים שמטוס טס לבד. לא יודעים שיש מישהו שאומר לו איפה לטוס, מתי, ואיך. הבקר לא רק יודע מה קורה – הוא חייב לדעת 100% מכל תחום: מטוסים, טילים, מרחבים, תקשורת. זו אחריות עצומה."

לא רק ביום – גם בלילה

"אין שעה אחת שהיא הכי עמוסה. לפעמים זה בארבע בבוקר, לפעמים בצהריים. חיל האוויר פועל כל הזמן – ואנחנו איתו. האנשים פה עובדים 24/7, עם תכנון כוח אדם קפדני שמאפשר לכולם להחזיק לאורך זמן."

המסר שלו: פשוט – ביחד

לסיום, הוא מבקש להעביר מסר לחברה הישראלית:

"המילה הכי חשובה בעיניי היא 'ביחד'. אם לא נעבוד יחד – זה פשוט לא יעבוד. לא בינינו בצוות, לא בין החיילים, לא בין החילות. אנחנו מצליחים כי אנחנו צוות. אנחנו מצליחים כי אנחנו סומכים אחד על השני."