יוזמת החוק החדשה של חבר הכנסת משה רוט (יהדות התורה), המבקשת להכיר את תופעת "הדרייברים" – נהגים המסיעים בצורה לא-חוקית נוסעים, תופעה שרווחת בעיקר במגזר החרדי, עוררה סערה בקרב נהגי המוניות.

"חיסול ממוקד של ציבור שלם בשם אינטרסים זרים"

התאגדות נהגי המוניות בפורום העצמאיים בהסתדרות תקפה בחריפות את המהלך, וכינתה אותו "הכשרת עבריינות במסווה של חדשנות". זוהר גולן, יו"ר התאגדות נהגי המוניות, לא חסך בביקורת נוקבת ואמר: "אנחנו עדים כאן לניסיון בוטה ולא פחות ממסוכן להכשיר את השרץ – להפוך עבירה פלילית ממוסדת לחוק לגיטימי. בזמן שנהגי המוניות בישראל קורסים תחת רגולציה מחמירה, מציעים למסור את התחבורה הציבורית לידיים פרטיות, לא מפוקחות, ולא מוסמכות. זה חיסול ממוקד של ציבור שלם בשם נוחות רגעית ואינטרסים זרים."

לדברי גולן: תופעת ה"דרייברים" – נהגים פרטיים המסיעים בשכר ללא רישוי – מוכרת לרשויות כבר זמן רב, אך איש לא העז להגדירה בפה מלא כעבירה פלילית: "הם פועלים בלי רישוי, בלי הכשרה, בלי אחריות – ועכשיו רוצים לקדש את האנרכיה הזו בחוק? זה לא חוק – זו הפקרות".

ח"כ משה רוט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

נהגי המוניות מדגישים כי הם נדרשים לעבור מסלול מפרך של השתלמויות, בדיקות רקע, הוצאות כבדות על ביטוחים ותחזוקה, והכפפה מתמדת לרגולציה מחמירה. מנגד, הצעת החוק מאפשרת לנהגים פרטיים לעקוף את כל הדרישות הללו ולפעול במסגרת חוקית מקלה הרבה יותר:

"מדברים איתנו על חדשנות, על תחבורה חכמה – אבל אין חכמה במקום שאין דין ואין דיין", זועמים נהגי המוניות. "רוצים חדשנות? בבקשה – תכניסו את הדרייברים למסלול החוקי: רישוי, הכשרה, ביטוח, בדיקות בטיחות. בלי קיצורי דרך".

החוק מציע: להסדיר את ה'דרייברים' לאחר עמידה בתנאי סף בסיסיים בלבד

בהתאם להצעת החוק, יוכלו אזרחים פרטיים להסיע נוסעים בשכר דרך אפליקציות, תוך עמידה בתנאי סף בסיסיים בלבד. החזון של ח"כ רוט לכאורה מציג תחבורה נגישה וזולה – אך נהגי המוניות טוענים שמדובר באחיזת עיניים שתוביל להרס מוחלט של הענף.

"איך אפשר לצפות שנהג מונית ישרוד, כשהוא מתמודד עם תחרות לא חוקית שהופכת פתאום ל'חוקית'? זה לא שוק חופשי – זה שוק פרוץ. אי אפשר להפוך את החוק לכלי שרת של יוזמות פופוליסטיות, ולהקריב אותנו על מזבח הנגישות המדומה."

נהגי המוניות לא מתכוונים לשתוק. בפורום העצמאיים כבר שוקלים צעדים מחאתיים, כולל שביתות ועתירות לבג"ץ. המסר שלהם ברור: לא יאפשרו למדינה להפוך את העבריינות למודל כלכלי לגיטימי: "אם ח"כ רוט רוצה תחבורה מתקדמת – שיכבד את מי שכבר נמצא בה. אנחנו לא נהיה הקורבן של ניסוי חברתי עטוף בסיסמאות. לא נשתוק מול חיסול הפרנסה שלנו"