עם כניסתה היום (רביעי) לתוקף של השבתת הרכבת הקלה בירושלים למשך שלושת החודשים הקרובים, דו״ח חדש יוצא היום לאור ומזהיר מפני ההשלכות של המהלך.

את הדו״ח חיבר ארגון ״15 דקות״ שבחן את נתוני השימוש ברכבת ומראה כיצד משפיעה ההשבתה הקודמת מחודש פברואר על הנוסעים והנוסעות עד היום ומה נדרש לבצע כדי להבטיח שהתחבורה הציבורית בבירה לא תפגע משמעותית

כאמור הרק”ל בירושלים מהווה ציר תחבורה מרכזי עבור תושבי העיר ומבקריה, ובמהלך תקופת ההשבתה יתבצעו עבודות לחיבור מסילת הקו האדום (הקו הפעיל הקיים) למסילת הקו הירוק, שיפתח בשנה הבאה.

לצורך כך החליטו מקבלי ההחלטות על השבתת המקטע המרכזי ברק”ל – החל מהתחנה המרכזית ועד תחנת גבעת המבתר, בתקופה זו. צעד זה הינו חריג, ואף קיצוני, ומשפיע בצורה משמעותית על מיליוני אנשים – תושבי ירושלים והמטרופולין שסביבה, עובדות ועובדים, מבקרים ותיירים. גם על משתמשי התחבורה הציבורית וגם על נוסעי הרכב הפרטי.

שיאי התיקופים ברכבת הקלה – בעונת הקיץ

על פי הדו״ח, 18% מכלל תיקופי התחבורה הציבורית בעיר מבוצעים ברכבת הקלה, כמעט אחד מכל חמישה תיקופים. בשנת 2024 נרשם ממוצע של כ-3.2 מיליון תיקופים בחודש וממוצע יומי של כ-150,000.

שיאי שימוש בק״ל נרשמו בחודשי הקיץ, בחודש יולי 2024 – נרשם שיא שנתי עם 3.6 מיליון תיקופים, מדובר בעלייה של 400 אלף מהממוצע. אולם, מדובר בירידה משנה קודם לכם כשבאוגוסט 2023 נרשמו כ-4 מיליון תיקופים.

מכך רואים שהבחירה דווקא בחודשי הקיץ להשבתת הקו לצורך ביצוע העבודות עלולה להוביל לפגיעה חמורה ביכולת הניידות של עשרות אלפי תושבים ביום, שתבוא לידי ביטוי בצפיפות חריגה בשירותי התחבורה החלופיים, ובעומסים כבדים בכבישים.

בניגוד להתחייבות משרד התחבורה – התקיימו כ-500 נסיעות בלבד של הקווים בשביתה בפברואר

לעומת זאת, בהשבתה הקודמת בחודש פברואר נרשמו פערים משמעותיים בביצוע. למשל, קווים שמסלולם הוארך. יש לציין כי בימים שבשגרה הקווים האלו מבצעים כ-730 נסיעות ביום. בתקופת ההשבתה במשרד התחבורה התחייבו על 660 נסיעות ביום, אולם בפועל התקיימו רק כ-500 נסיעות בלבד. מדובר בפער של כ-160 נסיעות ביום, כלומר 25% פחות מהמתוכנן, רק 75% ביצוע.

קווים שהתדירות תוגברה: בעוד שהתכנון כלל הוספת כ-220 נסיעות תגבור לקווים קיימים, בפועל בוצעו רק כ-150 מהן. גם כאן רבע מהנסיעות לא יצאו לפועל. מהדו״ח עולה כי התגבור נעשה גם על חשבון קווים עירוניים שהובילו לשיבוש המערכת העירונית:

בתקופת ההשבתה בפברואר, תגבורי האוטובוסים נעשו על חשבון קווים מרכזיים בעיר, מה שגרם לשיבושים. למשל: קו 15, המזין את התחנה המרכזית עם מעל 55 אלף נוסעים בשבוע, סבל מקיצוץ של כ-60 נסיעות ביום, ירידה של כ20% מ-320 ל-260 נסיעות. קו 97 קוצץ בכשליש, צמצום של 40 מתוך 150 נסיעות ביום.

קווים מקבילים לרכבת הקלה, כמו קו 74, נעים ברחובות פקוקים: אגריפס והנביאים, המהירות שבדקנו הייתה: 6-13 קמ"ש בלבד. רק לשם השוואה, הרכבת הקלה נוסעת במהירות קבועה של 18 קמ"ש. לפי תקנות משרד התחבורה – מעל 15 אוטובוסים בשעה במהירות כזו מחייב נת"צ. בפועל: ישנם 30-40 אוטובוסים בשעה – ואין נת"צ.

״השבתת הרכבת בקיץ הקרוב – יוביל לשיתוק תחבורתי בתקופה העמוסה ביותר בשנה״

סיון שמואלוביץ', מנכ"לית ׳ארגון 15 דקות׳ התייחסה לממצאים ואמרה: השבתת הרכבת הקלה בירושלים בקיץ הקרוב היא צעד שעלול להביא לשיתוק תחבורתי בעיר בתקופה העמוסה ביותר בשנה. מהנתונים שלנו עולה כי חודשי הקיץ היו העמוסים ביותר ברכבת הקלה: ביולי האחרון נרשמו 3.6 מיליון תיקופים ברכבת הקלה – שיא תיקופים שנתי, ובאוגוסט 2023 נרשמו כמעט 4 מיליון תיקופים! הממוצע השנתי אגב עומד על 3.2 מיליון.

לדבריה: ״מדובר בקו שאחראי לכמעט 20% מכלל הנסיעות בתחבורה הציבורית בעיר, וללא חלופות מספקות לנוסעים אנו עלולים לחוות כאוס תחבורתי דומה לזה שנרשם בפברואר – אז הרכבת הקלה הושבתה רק לשבוע והעיר חוותה שיבושים ותקלות מרובות. הובטחו תגבורי אוטובוסים, אך רק 150 מתוך 220 נסיעות נוספות באמת יצאו לדרך. במקביל, חלק מהקווים נחתכו בעשרות אחוזים, כדי לסייע לתגבור: קו 15, העמוס לעייפה למשל, קוצץ ב-60 נסיעות ביום, חמישית מהתדירות שלו.

״יתרה מכך״, ציינה והוסיפה כי: ״ההשבתה בפברואר היוותה נקודת שבר מבחינת הנוסעים והנוסעות, והאמון שלהם בתחבורה הציבורית בירושלים. הקרונות הוחלפו לקטנים יותר, שולבו נהגים חדשים שעדיין צוברים ניסיון והיה מחסור בולט בהסברה ברורה לציבור. כל אלו יצרו תחושה של ירידה מתמשכת באיכות השירות, ועד היום אנחנו עדיין מקבלים דיווחים על עומסים חריגים וריבוי תקלות יומיות שלא היו לפני כן״.

לסיום פנתה ללמשרד התחבורה, לעיריית ירושלים, לחברת כפיר ולצוות תכנית אב לתחבורה וקראה להם להפיק לקחים, לספק הסברה מתאימה, ולהבטיח מערך חלופי אמיתי ולא על הנייר. ״כי ללא רכבת קלה או חלופות מתאימות ומספקות, ירושלים תהיה תקועה במקום״, סיכמה את דבריה.